بخش چهارم: پیشینه تحقیق 68
2-4-1) تحقیقات داخلی 68
2-4-2) تحقیقات خارجی 69
فصل سوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
3-1) مقدمه 73
3-2) فرآیند اجرای تحقیق 73
3-3) روش تحقیق 74
3-4) جامعه و نمونه آماری 74
3-5) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات 76
3-5-1) روایی پرسشنامه 77
3-5-2) پایایی پرسشنامه 77
3-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات 79
فصل  چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه 81
4-2) توصیف متغیرهای اصلی تحقیق 82
4-3) تحلیل عاملی تائیدی 86
4-4) مدل های تحقیق 95

 

4-4-1) مدل پایه تحقیق درحالت استاندارد 95
4-4-2) مدل پایه تحقیق درحالت اعداد معنی داری 96
4-4-3) بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل 97
4-5) آزمون فرضیه‏ های تحقیق 100
فصل  پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه 103
5-2) نتیجه گیری 103
5-2-1) نتایج آمار توصیفی 103
5-2-2) نتایج آمار استنباطی 107
5-3) پیشنهادات 108
5-4) پیشنهادات تحقیقات آتی 109
5-5) محدودیت های تحقیق 109
منابع و ماخذ 110
ضمائم 115
فهرست جداول

جدول (2-1) تفاوت های دیدگاه سنتی و مدرن در خصوص سنجش عملكرد 17
جدول (2-2) نتایج سازمان از منظر مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا 29
جدول (2-3) متغیر های اندازه گیری عملكرد بازاریابی 39
جدول (2-4) مقایسه زنجیره تامین سنتی و زنجیره تامین یکپارچه 44
جدول (2-5) منافع یکپارچگی زنجیره تامین 46
جدول (2-6) مروری بر مطالعات قبلی در خصوص رقابت پذیری 67
جدول (3-1) صفات طیف پاسخی پرسشنامه 76
جدول (3-2) مشخصه ابزار سنجش تحقیق 76
جدول (3-3) ضریب آلفای کرونباخ مربوط به پایایی سوالات پرسشنامه 78
جدول (4-1) توصیف متغیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین 82
جدول (4-2) نتایج آزمون کلوموگروف- اسمیرنف متغیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین 83
جدول (4-3) توصیف متغیر رقابت پذیری 84
جدول (4-4) نتایج آزمون کلوموگروف- اسمیرنف متغیر رقابت پذیری 84
جدول (4-5) توصیف متغیر عملکرد تجاری 85

یک مطلب دیگر :

 

جدول (4-6) نتایج آزمون کلوموگروف- اسمیرنف متغیر عملکرد تجاری 85
جدول (4-7) نتایج تحلیل عاملی تائیدی برای متغیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین 88
جدول (4-8) شاخص های برازش مدل اندازه گیری متغیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین 88
جدول (4-9) نتایج تحلیل عاملی تائیدی برای متغیر رقابت پذیری 91
جدول (4-10) شاخص های برازش مدل اندازه گیری متغیر رقابت پذیری 91
جدول (4-11) نتایج تحلیل عاملی تائیدی برای متغیر عملکرد تجاری 94
جدول (4-12) شاخص های برازش مدل اندازه گیری متغیر عملکرد تجاری 94
جدول (4-13) شاخص های برازش مدل های تحقیق 99
جدول (5-1) توصیف متغیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین 104
جدول (5-2) توصیف متغیر رقابت پذیری 105
جدول (5-3) توصیف متغیر عملکرد 106
فهرست نمودارها

نمودار (4-1) هیستوگرام  متغیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین 82
نمودار (4-2) هیستوگرام  متغیر رقابت پذیری 84
نمودار (4-3) هیستوگرام متغیر عملکرد تجاری 85
نمودار (4-4) مدل اندازه گیری متغیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین در حالت استاندارد 86
نمودار (4-5) مدل اندازه گیری متغیر یکپارچه سازی زنجیره تأمین در حالت اعداد معنی داری 87
نمودار (4-6) مدل اندازه گیری متغیر رقابت پذیری در حالت استاندارد 89
نمودار (4-7) مدل اندازه گیری متغیر رقابت پذیری در حالت اعداد معنی داری 90
نمودار (4-8) مدل اندازه گیری متغیر عملکرد در حالت استاندارد 92
نمودار (4-9) مدل اندازه گیری متغیر عملکرد در حالت اعداد معنی داری 93
نمودار (4-10) مدل پایه تحقیق در حالت استاندارد 95
نمودار (4-11) مدل پایه تحقیق در حالت اعداد معنی داری 96

فهرست اشکال

شکل (1-1) مدل تحلیلی تحقیق 8
شکل (2-1) مدلسازی AMBITE برای یك سازمان تولیدی 20
شکل (2-2) الگوی كارت امتیازی متوازن 23
شکل (2-3) شمای کلی مدل مالکوم بالدریج 26
شکل (2-4) نمودار مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا 28
شکل (2-5) چارچوبی برای طراحی سیستم ارزیابی عملكرد 30
شکل (2-6) جریان های عملكرد شركت 32
شکل (2-7) ماهیت معیارها 34
شکل (2-8) مؤلفه های تشکیل دهنده نظام همکاری استراتژیک زنجیره تأمین 51

 
چكیده
امروزه اصل پذیرفته شده در تجارت این است که رقابت بین زنجیره های  تأمین  شرکت ها است ونه بین خود شرکت ها، وقتی که زنجیره تأمین کارآ باشد، در نهایت باعث ایجاد ارزش افزوده برای شرکت ها خواهد شد که منجر به بهبود وضعیت رقابتی شرکت ها می شود. امروزه راه حل توانمند رسیدن به مزیت هزینه ای لزوماً حجم محصولات و مقیاس اقتصادی نیست ، بلكه مدیریت زنجیره تأمین است. زنجیره تأمین شبكه ای از سازمان های بالادستی تا پائین دستی است كه در فرایندها و فعالیت های مختلفی كه در قالب محصولات و خدمات در دست مشتری نها یی ایجاد ارزش می كنند، درگیر هستند. یکپارچگی درزنجیره  تأمین  محدوه ای از شرکت های وابسته به هم را شامل می شود که مزیت رقابتی آنها در فعّالیت های کلیدی یکپارچه سازی زنجیره تأمین نهفته است.ازسوی دیگر یکپارچه سازی زنجیره تأمین (درونی، عرضه کنندگان ومشتریان)تاثیر مستقیمی برعملکرد زنجیره  تأمین دارد. عملکرد در این تحقیق متغیر وبسته در نظر گرفته شده و رقابت پذیری شرکت ها به عنوان متغیر میانجی می باشد. با توجه به موارد فوق هدف این پژوهش آن است که تأثیر  یکپارچگی زنجیره  تأمین  بر عملکرد تجاری با توجّه به نقش میانجی گری متغیر رقابت پذیری مورد مطالعه قراردهد. لذا تحقیق از نظر هدف «كاربردی» و از نظر تكنیك اجرا «توصیفی» است.  برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه‌ها، از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش، تمامی شرکت های تولیدی قطعات وابسته به خوردو بوده  حجم نمونه به كمك روش آماری جامعه محدود تعیین گردیده است. نمونه‌ی به دست آمده 74 شرکت محاسبه گردید. در نهایت فرضیه‌های پژوهش با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده با اسفده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت  كه مشخص گردید یکپارچه سازی زنجیره  تأمین  هم به صورت مستقیم و هم از طریق قابلیت رقابت پذیری عملکرد تجاری شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
واژگان كلیدی:  یکپارچه سازی زنجیره  تأمین،  قابلیت رقابت پذیری،  عملکرد تجاری
 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...