دانلود ارشد معرفی تکنیک و بررسی ساختاری طرح و نقش در زیورآلات فلزی ... |
2-6- پیشینهی فلزکاری و تاریخچهی زیورآلات در ایران در قرون اولیهی اسلامی…………………………..35
2-7- مراکز فلزکاری دورهی اسلامی در ایران………………………………………………………..44
2-8- جواهرات و زیورآلات…………………………………………………………………..46
2-9- جواهرساز، زرگر، نقره کار………………………………………………………………….52
2-10- قالگر و قالگری……………………………………………………………………………….53
2-11- تجهیزات کارگاه زرگری……………………………………………………………………….53
2-11-1- ابزار زرگری………………………………………………………………………………..54
2-11-2- مواد اولیه لازم برای ساخت زیورآلات…………………………………………………………………..56
2-12- تکنیکهای ساخت وشکلدهی زیورآلات در دوران اسلامی…………………………………………………..57
2-12-1- قالبگیری باز……………………………………………………………………………………………64
2-12-2- قالبگیری بسته………………………………………………………………………………………. 64
2-13- تکنیکهای تزیین اشیاء فلزی در دوران اسلامی……………………………………………………………………66
2-13-1- مهرکردن……………………………………………………………………………………………………..67
2-13-2- کندهکاری………………………………………………………………………………………………..67
2-13-3- قلمزنی و حکاکی……………………………………………………………………………………..67
2-13-4- فلزکوبی یا ترصیعکاری……………………………………………………………………………………68
2-13-5- سیاه قلم…………………………………………………………………………………………………..69
2-13-6………70
2-13-7- آب کردن ( جوهر کردن یا جوهر کاری)……………………………………70
2-13-8- مینا کاری………………………………………………………………………………………….71
2-13– گوژ کاری………………………………………………………………………………………………..71
2-13-10- ملیلهکاری………………………………………………………………………………………..72
2-13-11- خاتمکاری…………………………………………………………………………………..72
2-14- نقوش موجود در زیورآلات دورهی اسلامی……………………………………………………………..75
2-14-1- نقوش اسلیمی……………………………………………………………………………………………..77
2-14-2- نقوش هندسی……………………………………………………………………………….پ……77
2-14-3- نقوش کتیبهای………………………………………………………………………………..78
یک مطلب دیگر :
2-14-4- نقوش پیکرهای…………………………………………………………………………79
2-14-5- نقوش نمادین……………………………………………………………………………………..80
2-14-6- نقوش مرکب……………………………………………………………………………………81
فصل سوم: توصیف زیورآلات سه موزهی1- موزهی ملی ایران 2- موزهی رضاعباسی 3- موزهی متروپولیتن
3-1- زیورآلات دوران اسلامی تا پایان دورهی سلجوقی…………………………………………………84
3-1-1- موزهی ملی ایران…………………………………………………………………………………….84
3-1-2- موزهی رضاعباسی…………………………………………………………………………………….103
3-1-3-موزهی متروپولیتن……………………………………………………………………………………..125
فصل چهارم: تحلیل یافتهها و نتیجهگیری
4-1- تحلیل آثار……………………………………………………………………………………………173
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………….192
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………….197
فهرست منابع تصویر………………………………………………………………………………………201
چکیدهی انگلیسی…………………………………………………………………………………………….202
مقدمه
متعاقب با ورود اعراب مسلمان به ایران و انقراض امپراطوری ساسانی، بیثباتی و آشفتگی سراسر این قلمرو پهناور را فراگرفت و به تبع آن ضعف اقتصادی و رکود هنری بر کشور مسلط گشت. ورود اسلام به ایران همچنین ساختار اجتماعی عصر ساسانیان را در هم ریخته و دگرگون ساخت. پس از انقراض امپراطوری ساسانی، سلطهی آسمانی و ایمانی اسلام نفوذ یافت و تغییر و تحولات زیادی در هنر ایران به وجود آورد. لیکن جامعه ایرانی به رغم از دست دادن استقلال سیاسی، هویت فرهنگی خود را برجا نگاه داشته و باعث شد که خلفای اموی و عباسی بسیاری از مراسم و آداب ایرانی را اختیار کنند و کاردانان ایرانی را به خدمت گیرند.
صنعتگران ایران قبل از اسلام در ساختن انواع فلزات مهارت داشته وآثار نفیسی ساخته بودند و این مقام را بعد از آن که ایران جزء ممالک اسلامی شد نیز از دست ندادند. به دلیل علاقه ایرانیان به استفاده از زیورآلات، فلز و سنگ های قیمتی از دیرباز در دست های ماهر صنعتگر و هنرمند ایرانی به شکلهای تزیینی و هنری درآمد تا به عنوان زیور شخصی، اجتماعی یا فریضهی آیینی و دینی به کار برده شود؛ با آنکه با استیلای اعراب مسلمان برسرزمین ایران، تغییرات اساسی در جنس، فرمعشق، جادویم کرد
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 03:54:00 ق.ظ ]
|