تهیّه و هنجاریابی آزمون سازگاری تحصیلی در دانشجویان |
2-1- سازگاری.. 15
2-2- سازگاری و بهداشت روانی.. 18
2-3- خصوصیّات فرد سازگار. 20
2-4- سازگاری اجتماعی.. 21
2-5- سازگاری تحصیلی.. 23
2-5-1- عوامل مؤثّر در سازگاری تحصیلی.. 25
2-5-2- انتقال به دانشگاه. 29
2-5-3- تغییرات اساسی در زندگی دانشجویان جدیدالورود. 31
2-5-4- سازگاری با زندگی خوابگاهی.. 33
2-6- تعریف آزمون.. 34
2-6-1- ویژگیهای اصلی یک آزمون خوب… 36
2-6-2- ویژگیهای فرعی یک آزمون خوب… 38
2-6-3- نظریه کلاسیک نمره واقعی.. 39
2-6-4- نظریه خصیصه مکنون.. 40
2-6-5- عناصر مورد نظر در تهیّه و استاندارد کردن آزمونها 40
2-7- مفهوم هنجار. 42
2-7-1- آزمونهای هنجاری.. 44
2-7-2- خصوصیات یک گروه هنجاری.. 45
2-7-3- انواع نرم یا هنجار. 45
2-8- پیشینهی پژوهش…. 47
فهرست مطالب
فصل سوم: روش پژوهش… Error! Bookmark not defined.
3-1- جامعه آماری.. 60
3-2- نمونه و روش نمونهگیری.. 60
3-3- سؤالهای پژوهش…. 60
3-4- ابزار پژوهش..60
5- 4- روش تجزیه و تحلیل داده ها 64
فصل چهارم: یافته های پژوهشی.. Error! Bookmark not defined.
4-1-تحلیل نتیجه مقدماتی.. 67
4-2- تحلیل نتیجه نهایی.. 120
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 131
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 133
5-2- محدودیتها و پیشنهادها 139
فهرست منابع. 141
پیوست… 147
نسخه آزمایشی پرسشنامه. 156
نسخه نهایی پرسشنامه. 162
کلید پرسشنامه. 167
فهرست جدول ها
جدول شماره 3-1. توزیع دانشجویان در دانشگاههای مختلف به تفکیک جنس…. 58
جدول شماره 3-2. توزیع نمونه های انتخاب شده ازدانشگاه های مختلف به تفکیک جنس…. 59
جدول شماره 3-3. توزیع نمونه بر حسب جنس آزمودنیها 59
جدول شماره 3- 4. توزیع نمونه های انتخاب شده ازدانشگاه های مختلف به تفکیک مقطع. 59
یک مطلب دیگر :
جدول شماره 3- 5. توزیع گروه نمونه برحسب مدرک تحصیلی.. 60
جدول شماره 4- 1. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری با محیط دانشگاه و دانشکده (عامل 1). 67
جدول شماره 4- 2. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری با دوره و رشته تحصیلی(عامل 2). 66
جدول شماره 4- 3. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری اجتماعی و بین فردی(عامل 3). 67
جدول شماره 4- 4. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری عاطفی(4). 68
جدول شماره 4- 5. ضریب آلفای کرنباخ عامل سازگاری خودیابی و هدفمندی(عامل6). 69
جدول شماره 4- 6 . ضریب آلفای کرونباخ برای عامل سازگاری با مهارتهای تحصیلی و آموزشی.. 70
جدول شماره4 – 7. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون.. 71
جدول شماره 4- 8. میانگین و انحراف استاندارد. 80
جدول شماره 4- 9. تقسیم نمرات پرسشنامه براساس میانگین به سازگاری ضعیف، متوسط، قوی.. 81
جدول شماره 4- 10. ماتریس همبستگی بین سؤالات و عامل ها و دسته بندی هرعامل.. 81
جدول شماره 4- 11. آزمون KMO و بارتلت برای بررسی قابلیت آزمون در تقلیل به عوامل 6 گانه. 88
جدول شماره 4- 12. ماتریس همبستگی بین سؤالات و عامل ها بعد از چرخش…. 88
جدول شماره 4- 13. اشتراکات عوامل یا شناخت سهم مجموعه عامل ها در تبیین واریانس هر عامل………… 98
جدول شماره 4- 14. ماتریس تبدیل عامل ها 106
جدول شماره 4- 15. ماتریس همبستگی بین گویهها 108
جدول شماره 4- 16. ضریب آلفای کرونباخ عامل سازگاری با دانشگاه و دانشکده عامل (1). 118
جدول شماره 4- 17. ضریب آلفای کرونباخ سازگاری با دوره و رشته تحصیلی عامل(2). 119
جدول شماره 4- 18. آلفای کرونباخ سازگاری اجتماعی و بین فردی(عامل 3). 120
جدول شماره 4- 19. ضریب آلفای کرونباخ سازگاری عاطفی(4). 121
جدول شماره 4- 20. ضریب آلفای کرونباخ خودیابی و هدفمندی(عامل 5). 122
جدول شماره 4- 21. ضریب آلفای کرونباخ سازگاری با مهارتهای تحصیلی و آموزشی(6). 123
جدول شماره 4- 22. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون.. 124
جدول شماره 4- 23. میانگین و انحراف استاندارد. 127
جدول شماره 4- 24. نقاط برش پرسشنامه سازگاری تحصیلی.. 127
فهرست جدول ها
جدول شماره پ- 1. کل واریانس تبیین شده. 148
جدول شماره پ-2. کواریانس ماتریس همبستگی.. 155
جدول شماره پ-3. سؤالات مربوط به هر خرده مقیاس… 172
فهرست نمودارها
نمودار شماره 1-4. ماتریس عامل چرخش یافته. 109
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ساخت و هنجاریابی آزمون سازگاری تحصیلی انجام گرفته است. برای ساخت این آزمون تمام آزمونهای مربوط به سازگاری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند و بعد از انجام مصاحبه با تعدادی از دانشجویان و حذف و تغییر تعدادی از سؤالها و تأیید روایی محتوایی و روایی صوری توسط استادان روانشناسی ،پرسشنامهای در 6 خرده مقیاس (سازگاری با دانشگاه و دانشکده،سازگاری با دوره و رشته تحصیلی،سازگاری اجتماعی و بین فردی،سازگاری عاطفی،خودیابی و هدفمندی،سازگاری با مهارتهای تحصیلی و آموزشی) با 152سؤال تهیه شد.این پرسشنامه روی گروه نمونه اجرا شد.جامعه پژوهش حاضر را تمام دانشجویان شهر قزوین تشکیل میدهند.ازمیان چهار دانشگاه بزرگ قزوین و دو مؤسسه ی غیر دولتی تعداد 411 نفر به عنوان نمونه به صورت خوشهای انتخاب شدند.سؤالات با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شده و با استفاده از روش کرونباخ میزان پایایی آزمون به دست آمد و نقاط برش آزمون نیز تعیین شد و سؤالاتی را که همبستگی کم یا منفی با خرده مقیاس مربوطه داشتند از پرسشنامه حذف شدند و نسخه نهایی با 138 سؤال تنظیم شد.نتایج نشان داد که با توجه به آلفای کرونباخ به دست آمده برای کل آزمون(94/0=α) پرسشنامه از پایایی بالایی برخوردار است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 04:28:00 ق.ظ ]
|