ج) رویه قضایی بین المللی از سال 1930 تا 1955: 38
د) رویه قضایی بین المللی از سال 1955 تاكنون: 39
گفتار سوم: انواع تابعیت مضاعف… 43
الف: تابعیت مضاعف اصلی (تابعیت مبدأ یا تابعیت تولدی) 43
گفتار چهارم : آثار حقوقی تابعیت مضاعف… 46
الف: امتیازات ناشی از تابعیت مضاعف… 46
ب: آثار سوءكسب تابعیت مضاعف… 47
فصل سوم تحصیل تابعیت ایران. 50
گفتار اول :مقررات تابعیت در جمهوری اسلامی ایران. 51

پایان نامه و مقاله

 

گفتار دوم – طرق تحصیل تابعیت ایران. 52
گفتار سوم : شرایط پذیرش به تابعیت ایران : 59
گفتار چهارم – آثار تحصیل تابعیت ایران. 65
گفتار پنجم :خروج از تابعیت ایران. 70
گفتار ششم :تابعیت مضاعف در قوانین ایران. 76
گفتار هفتم :تابعیت مضاعف در حقوق بین الملل. 79
نتیجه گیری و پیشنهادها: 87
منابع. 89
مقدمه:
واژه تابعیت از موضوعات مهم حقوق بین الملل خصوصی میباشد و از واژه های پر کاربرد درحقوق بین الملل می باشد به طور معمول روزی چند بار در خبرهای مختلفی كه

یک مطلب دیگر :

 

روانشناسی با موضوع آموزش عالی و جنسیت

 به رویدادهای عرصه مناسبات بین كشورها مربوط می شود تكرار می گرددو مسلما هر شخصی حق داشتن یك تابعیت را داردو هیچكس را نمی‌توان خودسرانه از تابعیتش یا از حق تغییر تابعیتش محروم كرد. تابعیت، یك مفهوم اعتباری وابستگی یك شخص حقیقی یا حقوقی را به یك نظام سیاسی موسوم به دولت (حاكمیت) تایید می‌كند و حتی ممكن است یك شخص دارای تابعیت مضاعف باشد كه در این صورت تابعیت برتر مطرح می‌شود. بطوری که تابعیت یک نوع وابستگی سیاسی رابرای فرد درقبال جامعه ایجادمینماید. واشخاصی که فاقد تابعیت میباشند از حقوق اجتماعی وسیاسی محروم هستند .

تابعیت مضاعف به معنای جمع شدن دو یا چند تابعیت در یک شخص می باشد[1]این اشخاص در همان حال که تابع دولتی هستند دولت دیگر نیز آنها را تابع خود می داند همانگونه که شخص بدون تابعیت (آپاتراید) در وضعیت غیر عادی قرار دارد، شخصی که بیش از یک تابعیت دارد نیز، دارای وضعیت غیر عادی می باشد زیرا، تابعیت منشأ حقوق و تکالیف فرد در برابر کشور متبوع است.
از یک طرف، برخورداری از حقوق و مزایای همزمان از دو دولت می تواند به مصالح ملی دولتهای متبوع خدشه وارد نماید؛ از طرف دیگر، بسیار دشوار است که شخص بتواند تمام تکالیف خود را نسبت به دو دولت ایفا نماید.
اگر فردی که دارای تابعیت مضاعف، بتواند شاغل مهم کشوری و لشکری را در هر دو کشور احراز کند، مشکلاتی ایجاد خواهد شد(3) تابعیت مضاعف به این دلیل به وجود می آید که دولتها حق دارند شرایطی که به موجب آن یک فرد جزء اتباع آن می شود، مشخص کنند.
تابعیت مضاعف شاید در نگاه اول فریبنده باشد چرا که به افراد امکان می دهد تا برای بدست آوردن روادید و گذرنامه از میان چند کشور دست به انتخاب بزنند اما واقعیت کاملاً متفاوت است چون تابعیت در عین داشتن حقوق و مزایا، تکالیفی و تعهداتی را نیز بار می کند
کلیات (شناخت مساله و اهمیت آن):

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...