دانلود ویژگی های فیزیکی ای که در تقطیر بنزین موتور بایتس مورد ... |
محافظت محیط زیست بخش زیادی از آلودگی کلانشهرهای کشور مربوط به آلایندههای خودروهای سبک بنزین سوز میباشد.
بنزین یکی از مهمترین محصولات تولید شده در پالایشگاههای نفت میباشد که به عنوان سوخت خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. بنزین مخلوط پیچیدهای از صدها ترکیب فرار و قابل اشتعال مشتق شده از نفتخام با 4 الی 12 اتم کربن و نقاط جوشی در محدودهی 30 الی 220 درجهی سانتیگراد است[1]. این ماده در کشورهای مختلف نامهای مختلفی ازجمله گاز، گازولین، پترول، اسپیریت و … دارد. مؤسسهی استاندارد ASTM[1] تعریف زیر را برای بنزین ارائه داده است:” نفتای پالایش شدهای که ترکیبات آن اجازه میدهد بعنوان سوخت در موتورهای درونسوز مورد استفاده قرار گیرد.”
بطور معمول بیش از 45% نفتخام به بنزین تبدیل میشود که حاکی از اهمیت و تقاضای زیاد این ماده میباشدو این حجم مصرف، مسألهی کیفیت و کنترل کیفیت را جهت نیل به اهدافی از قبیل بهبود عملکرد موتورهای بنزین سوز، افزایش عمر قطعات و از همه مهمتر عرضهی سوخت استاندارد جهت کاهش آلایندههای خارج شده از موتور را با اهمیتتر مینماید.
این پایاننامه تلاشی ناچیز جهت ارتقـاء کنترل بر کیفیت فراوردهی بنزین موتور از طریق پیش بینی عدد آرام سوزی آن با استفاده از دادههای تقطیر به روش شبکهی عصبی مصنوعی میباشد.
در این فصل کلیات تحقیق بررسی خواهد شد بهطوریکه در بخش اول مقدمهای بر پایاننامه و در بخش دوم انگیزهی ما در مورد انتخاب این موضوع و اهمیت آن بیان خواهد شد. در ادامه و در بخش سوم مسألهی اصلی تحقیق معرفی خواهد شد. ضرورت انجام این رساله در بخش چهارم مطرح شده و در بخش پنجم، اهداف این پایاننامه که قصد داریم با انجام تحقیقات به آن دست یابیم بیان خواهد شد. در بخش ششم نوآوریای که برای حل مسألهی این تحقیق جهت رسیدن به اهداف پایان نامه انجام شده مطرح خواهد شد و در نهایت در بخش هفتم این فصل نحوهی فصلبندی این پایاننامه فهرست شده است.
-
اهمیت موضوع
همانگونه که بیان گردید حجم زیاد مصرف بنزین و تاثیر کیفیت آن بر عملکرد موتور و آلودگی محیط بر اهمیت کنترل نمودن شاخصهای کیفیتی آن میافزاید. یکی از مهمترین شاخص های کیفیتی بنزین، عدد آرام سوزی بوده و شامل اطلاعاتی در برابر مقاومت بنزین در برابر خوداشتعالی میباشد[2].این پدیده زمانی رخ میدهد که حرارت ایجاد شده در اثر متراکم شدن سوخت و هوا در داخل سیلندر، باعث خود اشتعالی مخلوط، بدون وجود جرقه شود. خود اشتعالی سوخت باعث ضربههای فشاری در سیلندر، افزایش مصرف سوخت، کاهش قدرت موتور، احتراق ناقص و ایجاد آلودگی بیشتر و در بدترین حالت حتی ممکن است باعث آسیب دیدن و خرابی موتور شود[1].
روشهای متنوعی برای تعیین شاخصهای کیفی فراوردههای نفتی (از جمله بنزین) وجود دارد که روشهای آزمایشگاهی متداولترین آنهاست. امروزه با پیشرفت علم
یک مطلب دیگر :
رایانه، شاهد استفاده از آن در تمامی زمینههای علوم هستیم. یکی از خدماتی که این فنآوری جدید به پژوهشهای مبتنی بر روشهای آزمایشگاهی داده است ارائهی سختافزارها و نرمافزارهای مناسب میباشد. علوم مهندسی شیمی نیز از این خدمات بیبهره نمانده و استفاده از رایانه در این زمینه علمی نیز منجر به کاهش هزینه و افزایش سرعت و دقت شده است. از جملهی این نرمافزارها که در سالهای اخیر رشدی زیاد همراه با کاربری فراوان داشته روشهای مبتنی بر هوش مصنوعی میباشد.
-
بیان مسأله
همانگونه که اشاره شد عدد آرام سوزی مهمترین شاخصهی کیفی بنزین موتور میباشد. عدد آرام سوزی بیشتر نمایش دهندهی بنزین مرغوبتر میباشد که نشان میدهد بنزین در مقابل ضربه مقاومتر بوده و موتور راحتتر کار میکند. اهمیت عدد آرام سوزی به ویژه در دهههای اخیر و با بالاتر رفتن ضریب تراکم[2] موتور خودروها بیشتر شده است. [3]. عدد آرام سوزی بنزین مانند اکثر دیگر مشخصات آن از روابط غیر خطی تبعیت نمینمایدکه این غیر خطی بودن به درصدهای حجمی مخلوط تشکیل دهندهی بنزین بستگی دارد. بنابراین جهت مدلسازی آن بایستی از روشهای پیچیدهتری نسبت به روشهای خطی استفاده کرد. بطورکلی و در روشهای آزمایشگاهی، غالب شرکتهای تولید کنندهی بنزین موتور، عدد آرام سوزی آنرا با استفاده از دستگاه CFR[3] که یک موتور تک سیلند دارای شمارشگر ضربه[4] میباشد، اندازهگیری مینمایند.انجام این آزمایش صرفنظر از طول مدت زیاد آزمایش، بعلت استفاده از مواد خالص (نرمال هپتان،ایزو اکتان و تولوئن) دارای هزینهی نسبی زیاد و همراه با ایجاد آلودگی صوتی و شیمیایی است. از طرفی بهعلت هزینهی زیاد خرید دستگاه موتور CFR غالب آزمایشگاههای متوسط و کوچک امکان تهیهی آنرا ندارند که در نتیجه امکان اندازهگیری عدد آرام سوزی بنزین را ندارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 07:30:00 ق.ظ ]
|