خود رسیده و از آن پس ثابت باقی خواهند ماند
بنابراین دستگاه در تعادل است. معذالک، درسطح خرد، شرایط ساکن نمی‌باشد. مولکول‌های تشکیل دهنده یک فاز در یک لحظه معین مشابه مولکول‌هایی که در لحظه دیگر در آن فاز قرار دارند نخواهند بود. مولکول‌هایی که دارای سرعت زیاد بوده و در نزدیکی مرز بین فازها قرار دارند بر نیروهای سطحی غلبه کرده و به فاز دیگر عبور می نمایند. در هر حال شدت متوسط عبور مولکول‌ها در هر دو جهت مشابه بوده و هیچ گونه انتقال خالص مواد بین فازها موجود نخواهد بود.
1-2- قانون فاز- فرضیه دوهم[1]
قانون فاز برای دستگاههای عاری از واکنش، از کاربرد یک قانون جبری حاصل می‌شود. تعداد متغیرهای قانون-فاز که برای ثابت نمودن حالت متمرکز[2] یک دستگاه در تعادل بطور دلخواه مشخص می‌شود، درجه آزادی نامیده می‌شود و اختلاف بین تعداد کل متغییر‌های قانون-فاز و تعداد معادلات مستقل است که می‌توان برای ارتباط

 دادن این متغییرها نوشت.

حالت متمرکز یک دستگاه PVT که حاوی N ماده شیمیایی وπ فاز در تعادل است، توسط دما، فشار و N-1 جزء مولی برای هر فاز مشخص می‌گردد. اینها متغییر‌های قانون فاز

یک مطلب دیگر :

کتاب وب اولین فروشگاه اینترنتی کتاب در ایران

 بوده و تعدادشان 2+(N-1)(π) است. جرم فازها، در مقوله متغیرهای قانون فاز نیست زیرا هیچ گونه نفوذی بر حالت متمرکز دستگاه ندارند.

معادلات تعادل-فاز که ممکن است برای مرتبط نمودن متغیرهای قانون فاز نوشته شوند بوسیله معادلات(1. 1) ویا (2. 1) داده می‌شوند:
(1. 1)                                    (i=1,2,…,N)
(2. 1)                                    (i=1,2,…,N)
هر یک از این مجموعه‌ها دارای(π-1)(N) معادله تعادل- فاز مستقل است. این معادلات ارتباط دهنده متغیرهای قانون-فاز هستند زیرا پتانسیل شیمیایی وفوگاسیتی‌ها توابعی از دما، فشار و جزء مولی اجزاء می‌باشند. اختلاف بین تعداد متغیرهای قانون- فاز و تعداد معادلات ارتباط دهنده آنها درجه آزادی نامیده می‌شود:
(3. 1)                                                        F=2+(N-1)(π)-(π-1)(N)
معادله فوق به معادله(1-4) ساده می‌شود.
(4. 1)                                                                                                         F=2-π+N
قضیه دوهم قانون دیگری است مشابه قانون فاز لکن با شهرت کمتر. این قانون برای دستگاههای بسته که برای آنها حالت غیر متمرکز[3] همانند حالت متمرکز دستگاه ثابت است بکار می رود که در آن اختلاف بین تعداد متغیرها و تعداد معادلات برابر 2 می گردد که بر مبنای این نتیجه قضیه دوهم اینگونه بیان می‌شود:
برای هر دستگاه بسته ای که ابتدا از اجرام معینی از مواد شیمیایی توصیف شده تشکیل گردیده باشد، حالت تعادل هنگامیکه هر کدام از دو متغیر مستقل ثابت گردند، کاملاً تعیین می‌شود.
1-3- اهمیت تعادلات فازی بخار- مایع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...