الگوی والتون     ……………………………………………………………………………………….. …                51

الگوی کاسیو ،الگوی هریک و مک بوی ………………………………………………………..                   55

الگوی ارائه شده توسط انجمن مدیریت امریکا …………………………………………….                     56

الگوی ارائه شده در شرکت جنرال موتورز ،ارائه شده توسط مورتن …………………                     57

ضرورت و اهمیت برنامه های کیفیت زندگی کاری ………………………………………                       61

اهداف برنامه های کیفیت زندگی کاری ……………………………………………………….                     63

عوامل موفقیت برنامه های کیفیت زندگی کاری …………………………………………                       66

حلقه های کیفیت           ……………………………………………………………………….                       68

سیستم های اجتماعی – فنی ……………………………………………………………………                       70

تحقیقات انجام شده   ………………………………………………………………………………                     73

جمع بندی و نتیجه گیری از تحقیقات پیشین ……………………………………………                       86

 

فصل سوم روش پژوهش

(مقدمه ، روش تحقیق ، جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری ) …………..                       88

( متغیرها،ابزارتحقیق)………………………………………………………………………………                     89

روش اجرا   ………………………………………………………………………………………                       92

روش تحلیل داده ها …………………………………………………………………………..                       92

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

(مقدمه ، نتایج تحلیل های مربوط به آمار توصیفی) ………………………………….                       93

نتایج تحلیل های مربوط به آمار استنباطی ……………………………………………..                       103

فصل پنجم ، خلاصه ، بحث و نتیجه گیری ، پیشنهادها، محدودیت ها

خلاصه         ……………………………………………………………………………………..                     113

مقالات و پایان نامه ارشد

 

بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………                     114

نتیجه گیری کلی     ……………………………………………………………………………                     122

پیشنهادها             ……………………………………………………………………………..                     123

محدودیت ها       ……………………………………………………………………………..                   124

 

فهرست جداول

جدول (1-4) توزیع فراوانی متغیر سطح تحصیلات …………………………………………….                 93

جدول (2-4) توزیع فراوانی متغیر جنسیت   ……………………………………………………..                94

جدول (3-4) آمار توصیفی متغیرهای پژوهش به تفکیک متغیر جنسیت ………………..               96

جدول (4-4) آمار توصیفی متغیرهای پژوهش به تفکیک متغیر سطح تحصیلات …….               98

جدول (5-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری در آموزگاران         100

جدول (6-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری در آموزگاران مرد     104

جدول (7-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری در آموزگاران زن     105

جدول (8-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران با توجه به مدرک تحصیلی 106

جدول (9-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و روابط حاکم بر محیط کار آموزگاران       107

جدول (10-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و امنیت شغلی آموزگاران       108

جدول (11-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی وپیشرفت شغلی آموزگاران     109

جدول (12-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی ومشارکت آموزگاران             110

جدول (13-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و رعایت حقوق و منزلت انسانی آموزگاران 111

جدول (14-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و توازن بین کار و زندگی آموزگاران       112

یک مطلب دیگر :

 
 

جدول (15-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و تعهد کاری در آموزگاران      113

جدول (16-4) نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه رفتار مدنی سازمانی و مسائل مالی و رفاهی آموزگاران             114

 

فهرست نمودارها

نمودار 1-4 درصد فراوانی اعضای نمونه به تفکیک سطح تحصیلات …………………..                 94

نمودار 2-4 درصد فراوانی اعضای نمونه به تفکیک جنسیت ……………………………..                 95

نمودار3-4 میانگین نمرات متغیرها به تفکیک جنسیت     …………………………………..                 99

نمودار4-4 میانگین تمرات متغیرها به تفکیک سطح تحصیلات ………………………….                 100

نمودار5-4 انحراف معیار نمرات متغیرها به تفکیک جنسیت   ……………………………                 101

نمودار6-4 انحراف معیار نمرات به تفکیک سطح تحصیلات ……………………………                 102
پیوستها

پیوست الف                                 پرسشنامه رفتار مدنی سازمانی …………..

پیوست ب                                   پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ………….

 

چکیده

بررسی رابطه رفتار مدنی سازمانی با کیفیت زندگی کاری در آموزگاران اداره آموزش و پرورش منطقه سرچهان

پژوهش حاضراز نوع همبستگی و با هدف بررسی رابطه رفتار مدنی سازمانی با کیفیت زندگی کاری، در آموزگاران اداره آموزش و پرورش سرچهان فارس انجام گرفته است . جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزگاران (مرد و زن )دوره ابتدایی منطقه سرچهان که در سال تحصیلی 88-1378 مشغول به تدریس می باشند ، که تعداد کل آنها 200نفر بوده واز این تعداد 38نفر زن و 162 نفرمرد است . نمونه آماری با توجه به جدول مورگان شامل 120 نفر از آموزگاران می باشد ، 82 نفر مرد و 38 نفر زن که در سال تحصیلی 88-87 مشغول به تدریس بودند.از آنجا که تعداد زنان جامعه آماری 38 نفربود کلیه زنان انتخاب شدند و از تعداد 162 نفر آموزگار مرد تعداد 82 نفر که به صورت قرعه کشی بر اساس شماره پرسنلی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه ، رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری استفاده شده است . تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آمارتوصیفی مانند محاسبه فراوانی ، درصد ، میانگین ، انحراف معیارو ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نرم افزار کامپیوتری (SPSS) نسخه شانزدهم استفاده گردید.داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج به دست آمده عبارتند از:

  • بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران رابطه وجود دارد.
  • بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زند گی کاری آموزگاران مرد و زن رابطه وجود دارد.
  • بین رفتار مدنی سازمانی و کیفیت زندگی کاری آموزگاران بامدرک تحصیلی آنها رابطه وجوددارد.
  • بین رفتار مدنی سازمانی و 6مولفه کیفیت زندگی کاری رابطه وجودداردو2مولفه آن رابطه وجود ندارد.

مقدمه

اگرتعدادمایک نفر باشد نمی توانیم سازمان تلقی شویم.دو یا بیشتر افرادی که برای دستیابی به اهداف مشترک دور هم جمع شده اند ودارای قوانین و اصول می باشند سازمان نامیده می شود. قوانین وقواعد حاکم برسازمان که افراد سازمان ملزم به اطاعت آن اصول هستند سازمانٍ سازمان نامیده می شود(مهداد،1384).

رویكرد سنتی برای اندیشیدن در مورد شغل این است كه یك شغل بر حسب وظایف تعیین شده برای آن تعریف می­ﮔردد . در واقع هدف تحلیل شغل این است كه این وظایف را تعریف و تعیین كند . در عوض، ارزیابی عملكرد با ارزیابی اینكه كاركنان وظایف مربوط به شغلشان را ﭼﻪ قدر خوب انجام می­دهند ارتباط دارد . ﭘﮋوﻫﺸﮕران سازمانی به این نتیجه رسیده­اند كه برخی از كاركنان با انجام مسئولیت­های فراتر از وظایف تعیین شده در شغلشان، به بهبود كارآیی سازمان خود كمك می­كنند . به این معنی­كه، آن­ها همكاری­های اضافی را انجام می­دهند كه نه لازم است و­نه ﭘﯿﺶ­بینی می­شود . رایج­ترین اصطلاح مورد استفاده برای این ﭘدیده رفتار شهروندی است . این رفتار ﻫﻤﭽنین به رفتار سازمانی موافق اجتماعی و رفتار فراتر از نقش اشاره دارد . ارﮔان[1] (1994) فردی را كه دارای رفتار شهروندی سازمانی است “سرباز خوب ” توصیف می­كند .

تحقیقات اولیه­­ای که در زمینه رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت بیشتر برای شناسایی مسئولیتها و یا رفتارهایی بود که کارکنان در سازمان داشتند اما اغلب نادیده گرفته می­شد . این رفتارها با وجود اینکه در ارزیابیهای سنتی عملکرد شغلی به طور ناقص اندازه­گیری می­شدند و یا حتی گاهی اوقات مورد غفلت قرار می­گرفتند اما در بهبود اثر بخشی سازمان موثر بودند (بینستوک2 ، 2003).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...