طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی |
یک مطلب دیگر :
دیجیتالی شدن در ارتباطات از راه دور: آیا شرکت ها در حال افزایش به چالش هستند؟
فصل اول: مقدمه و طرح تحقیق | |
1-1- مقدمه ……………………………………………………….. | 2 |
1-2- طرح کلی موضوع و مسئله تحقیق …………………………… | 3 |
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ……………. | 5 |
1-4- اهداف تحقیق | 7 |
1- 5- سوالات تحقیق | 7 |
1- 5- ساختار تحقیق …………………………………….. | 8 |
فصل دوم: دین | |
2-1- مقدمه ……….. | 10 |
2-2- مفهوم دین …………………………… | 11 |
2-2-1- معنای لغوی ………………………. | 12 |
2-2-2- معنای اصطلاحی دین ………………………… | 12 |
2-2-3- ابعاد دین . | 13 |
2-3- منشاء دین ……………………………………………….. | 14 |
2-3-1- علل پیدایش دین …………….. | 15 |
2-3-2- علل پذیرش دین ……………….. | 16 |
2-4- کارکرد های دین …………. | 17 |
2-4-1- کارکرد های فردی ……………………. | 17 |
2-4-1-1-معرفت زایی ……………………………. | 17 |
2-4-1-2- کارکرد احساسی (بهداشت روانی ………… | 17 |
2-4-1-3- کارکرد اخلاقی و رفتاری ………………………………………. | 18 |
2-4-2- کارکرد های اجتماعی ……………………. | 19 |
2-4-2-1- همبستگی ……… | 19 |
2-4-2-2- آزادی و عدالت اجتماعی ……………………… | 19 |
2-4-2-4- هویت سازی ……………………………. | 19 |
2-5- طبقه بندی ادیان …….. | 20 |
2-5-1- ادیان غیر توحیدی ……………………… | 20 |
2-5-2- ادیان توحیدی ……………………………………. | 20 |
2-5-2-1- زرتشت ……………………………. | 21 |
2-5-2-2- یهودیت …………………………………….. | 23 |
2-5-2-3- مسیحیت ……………………………………. | 26 |
2-5-2-4- اسلام ………………………. | 29 |
2-6- مساله تعدد ادیان ……………………………. | 32 |
2-6-1- انحصار گرایی ………………………….. | 32 |
2-6-2- شمول گرایی …………. | 32 |
2-6-3- کثرت گرایی …………………………….. | 32 |
2-7- نگاهی به اصول مشترک ادیان ………………………………………. | 34 |
2-8- جمع بندی و نتیجه گیری ……………….. | 35 |
فصل سوم: گفتگوی ادیان | |
3-1- مقدمه …………………………………………………….. | 37 |
3-2- گفتگو ………………………………………………. | 37 |
3-2-1- تعریف گفتگو …………………………….. | 37 |
3-2-2- پیشینه گفتگو ……………………… | 38 |
3-3 گفتگوی ادیان …………………………………………………………………………………………. | 39 |
3-3-1- پیشینه گفتگوی ادیان ………………………………………………………. | 40 |
3-3-2- اهداف و آثار گفتگوی ادیان ……………………………………………….. | 41 |
3-3-2-1- تفاهم و درک متقابل …………………………………………… | 42 |
3-3-2-2- تلاش برای نجات جامعه ی انسانی از بحران های موجود…………………………………………………………………… | 42 |
3-3-2-3- افزایش روحیه دینی در جهان …………………………… | 44 |
3-3-2-4- همزیستی پیروان ادیان ………………………………………. | 44 |
3-3-2-7- زمینه سازی شکل گیری تنوع فرهنگی ……………. | 45 |
3-3-2-8- درک حقایق تازه ………………………………………………….. | 45 |
3-3-3- شرایط و قواعد گفتگوی ادیان …………………………………………… | 46 |
3-3-3-1- وجود نکات اشتراک و افتراق ……………………………… | 46 |
3-3-3-2- احترام کامل به طرف مقابل و آزادی اندیشه او … | 46 |
3-3-3-3- اقرار به جهل و تاکید بر تساهل ………………………….. | 47 |
3-3-3-4- تکیه بر مشترکات ………………………………………………… | 48 |
3-3-3-5- فراموش کردن اتفاقات گذشته و تمایزات سیاسی اقتصادی …………………………………………………………… | 49 |
3-3-4- موانع گفتگوی ادیان …………………………………………………………… | 50 |
3-3-4-1- برتر انگاشتن خود ………………………………………………… | 50 |
3-3-4-2- مطلق فرض نمودن حقیقت …………………………………. | 50 |
3-3-4-3- تکیه بر عناصر تمایز بخش ………………………………….. | 51 |
3-3-4-4- اهانت به طرف مقابل و مسخ عقاید او ………………… | 51 |
3-3-4-6- استفاده از معیارهاى متفاوت ……………………………….. | 52 |
3-3-5- انواع گفتگو در گستره گفتگوی ادیان الهی ……………………….. | 52 |
3-3-5-1- گفتمان اخلاقی ……………………………………………………. | 53 |
3-3-5-1- گفتمان همسازگرایانه ………………………………………….. | 53 |
3-3-5-1- گفتمان پراگماتیستی …………………………………………… | 54 |
3-3-5-1- گفتمان وابسته به موسسه ها یا نهاد های دینی .. | 54 |
3-3-5-1- گفتمان تاریخی ……………………………………………………. | 54 |
3-3-5-1- گفتمان توطئه محور ……………………………………………. | 55 |
3-3-5-1- گفتمان مبلغ دینی ………………………………………………. | 55 |
3-4- فضای گفتگو ………………………………………………………………………………………….. | 56 |
3-4-1- فضضای گفتگو میان ادیان ………………………………………………… | 57 |
3-5- جمع بندی و نتیجه گیری ………………………………………………………………….. | 58 |
فصل چهارم: هنر و معماری قدسی | |
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. | 59 |
4-2- امر قدسی ……………………………………………………………………………………………… | 60 |
4-2-1- شیوه های تجلی امر قدسی ………………………………………………… | 62 |
4-2-1-1- شیوه های مستقیم ………………………………………………. | 62 |
4-2-1-2- شیوه های غیر مستقیم ……………………………………….. | 63 |
4-2-1-3- تجلی امر قدسی در هنر (امر قدسی و هنر) ……… | 64 |
4-3- هنر مقدس ……………………………………………………………………………………………. | 66 |
4-3-1- مفهوم هنر قدسی ……………………………………………………………….. | 67 |
4-3-2- شکل گیری هنر قدسی ……………………………………………………….. | 69 |
4-3-3- جایگاه هنر مند در هنر قدسی …………………………………………….. | 70 |
4-3-4- نقش و کارکرد هنر مقدس …………………………………………………… | 72 |
4-4- مکان مقدس …………………………………………………………………………………………. | 73 |
4-5- معماری قدسی ……………………………………………………………………………………… | 75 |
4-5-1- اهداف و کارکرد های فضا و معماری قدسی ……………………….. | 77 |
4-5-1-1- ایجاد ناهمگونی در فضا ………………………………………….. | 78 |
4-5-1-2- ایجاد محملی برای اندیشه دینی ……………………………. | 79 |
4-5-1-3- زمینه سازی حیات معنوی …………………………………….. | 81 |
4-5-1-4- ایجاد مکانی برای حضور ذات الهی ………………………… | 84 |
4-5-1-5- تجلی عوالم برتر در ساحت های نازل تر ……………….. | 87 |
4-5-2- ویژگی های فضا و معماری قدسی ………………………………………… | 90 |
4-5-2-1- ویژگی های منشا معنوی …………………………………….. | 91 |
4-5-2-2- ویژگی های شیوه ی بیان ……………………………………. | 95 |
4-5-2-3- ویژگی های صورت ………………………………………………. | 112 |
4-5-2-3-1- صفات کالبدی …………………………………………. | 113 |
4-5-2-3-2- عناصر کالبدی …………………………………………. | 118 |
4-5-3- عبادتگاه تجلی معماری قدسی در ادیان …………………………….. | 122 |
4-6- جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………. | 124 |
فصل پنجم: عبادتگاه در ادیان توحیدی | |
5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. | 126 |
5-2- عبادتگاه زرتشتیان ………………………………………………………………………………… | 127 |
5-2-1- آتش …………………………………………………………………………………….. | 127 |
5-2-2- جایگاه آتش …………………………………………………………………………. | 128 |
5-2-3- تاریخچه آتشکده …………………………………………………………………. | 129 |
5-2-3- معماری آتشکده ………………………………………………………………….. | 129 |
5-2-3- جمع بندی خصوصیات طرح آتشکده ……………………………….. | 132 |
5-3- عبادتگاه یهودیان ……………………………………………………………………………………. | 133 |
5-3-1- خیمه میعادگاه …………………………………………………………………….. | 133 |
5-3-2- خانه مقدس …………………………………………………………………………. | 134 |
5-3-3- کنیسه ………………………………………………………………………………….. | 136 |
5-3-4- جمع بندی خصوصیات طرح کنیسه …………………………………. | 140 |
5-4- عبادتگاه مسیحیان …………………………………………………………………………………. | 140 |
5-4-1- پیشینه کلیسا ………………………………………………………………………. | 140 |
5-4-2- معماری کلیسا ……………………………………………………………………… | 142 |
5-4-3- جمع بندی خصوصیات طرح کلیسا ………………………………….. | 144 |
5-5- عبادتگاه مسلمانان …………………………………………………………………………………. | 146 |
5-5-1- مسجد ………………………………………………………………………………….. | 146 |
5-5-2- پیشینه مساجد ……………………………………………………………………. | 147 |
5-5-3- عناصر کالبدی مسجد …………………………………………………………. | 148 |
5-5-4- جمع بندی خصوصیات طرح مساجد ………………………………… | 151 |
5-6- جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………. | 154 |
فصل ششم: شناخت و تحلیل بستر طراحی | |
6-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. | 156 |
6-2- شیراز ………………………………………………………………………………………………………. | 156 |
6-2-1- موقعیت جغرافیایی شهرستان ………………………………………………. | 157 |
6-2-1-1- مشخصه های جغرافیایی شهر شیراز …………… | 157 |
6-2-2- ویژگش های جمعیتی ………………………………………………………….. | 158 |
6-2-2-1- دین ………………………………………………………………… | 158 |
6-2-2-2- فرهنگ …………………………………………………………… | 159 |
6-2-3- ویژگش ها و مطالعات اقلیمی ……………………………………………….. | 159 |
6-2-3-1- باد …………………………………………………………………… | 159 |
6-2-2-2- بارندگی ………………………………………………………….. | 160 |
6-2-2-3- دما ………………………………………………………………….. | 161 |
6-2-2-4- رطوبت …………………………………………………………… | 162 |
6-3- مکان یابی پروژه …………………………………………………………………………………….. | 163 |
6-3-1- معرفی سایت های پیشنهادی ………………………………………………. | 163 |
6-3-1-1- سایت پیشنهادی اول …………………………………….. | 164 |
6-3-1-2- سایت پیشنهادی دوم ……………………………………. | 165 |
6-3-1-3- سایت پیشنهادی سوم …………………………………… | 165 |
6-3-2- انتخاب سایت بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ……………………………………………………………………………………………….. | 166 |
6-3-2-1- اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ……………… | 167 |
6-3-3- معیار های انتخاب سایت و تعیین اولویت هر یک ………………. | 167 |
6-3-2-1- نتایج حاصل از ورود معیار ها و گزینه ها در تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ……………………………………… | 168 |
6-3-4- انتخاب نهایی سایت ………………………………………………………………. | 170 |
فصل هفتم: بررسی نمونه های موردی | |
7-1- موزه ادیان جهان در تایوان Museum of World Religions ….. | 172 |
7-2- معبد ادیان ……………………………………………………………………………………………… | 178 |
7-2-1- طرح کلی مجموعه ……………………………………………………………….. | 179 |
7-2-2- فضای قدسی …………………………………………………………………………. | 181 |
7-2-3- معابد کوچک و مجزای ادیان ………………………………………………… | 182 |
7-2- خانه عبادت و آموزش House of prayer and learning ……. | 184 |
7-4- مرکز بین دینی دانشگاه دربی Mmulti-faith center of Derby university ……. |
189 |
فصل هشتم: برنامه ریزی و فرآیند طراحی | |
8-1- نیاز سنجی مخاطبین …………………………………………………………………………….. | 195 |
8-2- ارایه برنامه فیزیکی ………………………………………………………………………………… | 197 |
8-3- روند طراحی …………………………………………………………………………………………… | 201 |
8-3-1- تحلیل و بررسی سایت ………………………………………………………….. | 201 |
8-3-1-1- بررسی دسترسی های سایت ……………………….. | 201 |
8-3-1-2- شناخت کاربری های مجاور و موثر ………………. | 202 |
8-3-1-3- بررسی پوشش گیاهی موجود در سایت ………. | 202 |
8-3-2- شکل گیری طرح …………………………………………………………………… | 203 |
8-4- معرقی طرح …………………………………………………………………………………………… | 207 |
8-4-1- نقشه های طرح مجموعه ……………………………………………………… | 207 |
8-4-2- تصاویر طرح مجموعه …………………………………………………………… | 210 |
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………… | 218 |
1-1- مقدمه
“دین در بیانی کلی مجموعه عقاید، اخلاق، قوانین و مقرراتى است كه براى اداره امور جامعه انسانى و پرورش انسان ها می باشد.” (ساجدی، 1384) دین از وجوه امتیاز بشری است ، تاكنون هیچ حیوانی نشانه ای از یك حیات دینی بروز نداده و در هیچ دوره ای، بشر عادی از ایمان به عقیده خالی نبوده است، یعنی دین حقیقتی است كه چشمه جوشان فطرت بشری ،خواه ناخواه انسان رابه سوی آن فرا می خواند به همین روی، فلسفه وجودی دین نیز چیزی جز پاسخ صحیح و نظام مند به این دغدغه فطری بشر نیست.(فیض آبادی، 1390، ص1) انسان هیچ گاه نتوانسته است بدون دین زندگی کند. ممکن است گاهی برخی جوامع به معنای اجتماعی دین، لائیک بوده باشند اما در واقع انسان ها در اکثر مواقع به دنبال پناهگاه دینی بوده اند. (اسدی، 1385، ص62)
امروزه بیشتر به سبب پیشرفتگی و کثرت وسایل ارتباطی آدمیان تقریبا از هر چیز در جهان پیرامونشان می گذرد با خبر می شوند و این امر سبب شده است که “جهان هر فرد انسانی” در قیاس با جهان های پدران و نیاکان، گستره ای صد چندان بیابد. (ریچاردز ،1989، ص10)
به این ترتیب در خلال قرن گذشته آگاهی و هشیاری تازه ای از تکثر مذاهب عمده پدید آمده است. روند فراگیر مدرن سازی، آگاهی از خصلت بنیادی تنوع دینی را تشدید کرده است. این هشیاری جدید پیوندی نزدیک با تفاوت های فرهنگی دارد، تفاوتهایی که ادیان گوناگون حامی و پشتیبان آن بوده اند. زیرا هر یک از ادیان، بینشی متفاوت به معنای غایی و نهایی حیات و ماهیت و سرشت ازلی واقعیت عرضه می دارد. در این میان آنچه تازه می نماید، واقعیت ادیان چندگانه نیست بلکه درونی ساختن آگاهی از تکثر بنیادین در ضمیر معتقدان به ادیان می باشد.(اشمیتز،1380،ص255)
“گفتگو به عنوان تعامل سودمند عناصر متفاوت؛جوهر جهان است. به برکت گفتگوست که ما آدمیان به مرتبه عالی ترین جلوه خلقت نایل می شویم.” (سوئدلر،1385، ص2) گفت و گو در دین نیز ضرورت بسیار مهمی برای همه متدینان است. زیرا مهمترین مساله باقی ماندن دین آن هاست و در غیر این صورت بنیاد گرایی هم بی فایده خواهد بود. (اکرمی، 1383، ص1) در طول تاریخ نیز ادیان با یکدیگر گفتگو کرده اند و تاثیر و تاثر داشته اند تا امروزه بدین جا رسیده اند.(سروش،1378، ص78)
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-01] [ 03:59:00 ق.ظ ]
|