مدیریت بازرگانی بررسی رابطه بین مدیریت دانش ... |
2-1-2) مدیریت دانش: 18
2-1-2-1) تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش 18
2-1-2-2) مفهوم مدیریت دانش 21
2-1-2-3) تعاریف مدیریت دانش از دیدگاه صاحبنظران: 23
2-1-2-4) اهمیت بکارگیری مدیریت دانش 25
2-1-2-5) منابع مدیریت دانش 26
2-1-2-6) اصول مدیریت دانش 26
2-1-2-7) قابلیت فرایندی مدیریت دانش 31
2-1-2-8)موفقیت بهره گیری از مدیریت دانش 32
2-1-2-9) مشکلات نبود مدیریت دانش 34
2-1-2-10) مدل های مدیریت دانش: 35
2-1-2-11)الگوی SECI فرآیند خلق و تبدیل دانش 36
2-1-2-12)الگوی فرآیند مدیریت دانش 37
2-1-2-13) عناصر مهم در چارچوب مدیریت دانش در بخش تولیدی: 38
2-1-2-14)مدیریت دانش در بخشهای دولتی و غیردولتی 39
2-1-2-15)اهمیت و ضرورت مدیریت دانش در سازمانهای دولتی 40
2-1-2-16) موافقان و مخالفان مدیریت دانش در سازما نهای دولتی 41
2-1-2-17)مدیریت دانش و خوشههای صنعتی 41
2-1-2-18)دسته بندی دانش مدار خوشه های صنعتی 42
2-1-2-19)عناصر بكارگیرنده و دگرگون كننده دانش در خوشه های صنعتی 43
2-1-2-20) مدیریت دانش در ارتباط با مشتری 43
2-2) سلامت سازمانی 45
2-2-1)مفهوم سلامت 45
2-2-2)سلامت سازمانی 45
2-2-3)مفهوم سلامت سازمانی: 46
2-2-3-1) اهمیت مقوله سلامت سازمانی: 46
2- 2-4)ابعاد سلامت سازمانی: 47
2-2-4-1) ابعاد دهگانه سلامت سازمانی از دیدگاه مایلز: 47
2-2-3-2) سطوح و ابعاد سلامت سازمانی ازدیدگاه (هوی و همکاران): 50
2-2-3-3) ابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه لایدن و كلینگل: 50
2-2-3-4) سطوح وابعاد سلامت سازمانی از دیدگاه پارسونز: 52
2-2-4) مدل سیستماتیك شاخص های سلامت سازمان: 53
2-2-4-1)نگرش شاخص های ورودی 54
2-2-4-2)نگرش شاخص های فرآیندی 54
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
2-2-4-3)نگرش شاخص های خروجی 56
2-2-5) ویژگی های سازمان سالم و ناسالم: 57
2-2-5-1)ویژگی های سازمان سالم: 57
2-2-5-2)ویژگی های سازمان ناسالم 59
2-2-7)ارزیابی سلامت سازمانی: 62
2-2-7-1)وضعیت ناخوشی یا پریشانی: 62
2-2-7-2)منابع ناخوشی در سازمانها: 62
2-3)پیشینه تحقیق: 65
2-3-1) پیشینه تحقیقات داخلی 65
2-3-2) پیشینه تحقیقات خارجی 66
2-4) مدل مفهومی تحقیق 67
2-6) جمع بندی فصل 68
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه: 70
3-2) روش تحقیق : 70
3-3 ) ابزار گردآوری اطلاعات: 71
3-4) جامعه آماری : 72
3-5 ) روش نمونه گیری: 72
3-6 ) روایی و پایایی پرسشنامه: 74
3-6-1) آزمون پایایی پژوهش: 74
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری
4-1) مقدمه 77
4-2) بررسی توصیفی ویژگیهای جمعیت شناختی 77
4-2-1 )جنسیت 78
4-2-2) تاهل 79
4-2-3 )تحصیلات 80
4-2-4 ) سمت 81
4-3 ) آزمون فرضیات تحقیق 82
یک مطلب دیگر :
4-3-1) آزمون فرضیه فرعی اول 82
4-3-2 )آزمون فرضیه فرعی دوم 83
4-3-3) آزمون فرضیه فرعی سوم 84
4-3-4 )آزمون فرضیه فرعی چهارم 85
4-3-5) آزمون فرضیه اصلی پژوهش 86
4-4) یافته های جانبی تحقیق 87
4-4-1) آزمون فرضیه جانبی اول 87
4-4-2) آزمون فرضیه جانبی دوم 88
4-4-3 )آزمون فرضیه جانبی سوم 89
4-4-4 )آزمون فرضیه جانبی چهارم 90
4-4-5 )رتبهبندی ابعاد مدیریت دانش 91
4-4-6)آزمون رگرسیون بین مولفه های مدیریت دانش و سلامت سازمانی: 92
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5- 1)مقدمه 96
5-2)نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق 96
5-2-1) نتیجه آزمون فرضیه فرعی اول 96
5-2-2) نتیجه آزمون فرضیه فرعی دوم 97
5-2-3) نتیجه آزمون فرضیه فرعی سوم 98
5-2-4) نتیجه آزمون فرضیه فرعی چهارم 99
5-2-5) نتیجه آزمون فرضیه اصلی 99
5-3)پیشنهادات تحقیق 100
5-3-1)پیشنهادات مبتنی بر فرضیات 100
5-3-2) پیشنهادات اجرایی 101
5-3-3) پیشنهادات به محققین 102
5-4) محدودیت های تحقیق 102
منابع
منابع فارسی 103
منابع انگلیسی 104
ضمایم 107
چکیده
دانش به عنوان دارایی نا مشهود محور خلق ارزش در سازمان های عصر حاضر است. ذخیرهی دانشی به عنوان سرمایهی استراتژیك هر سازمان، مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها به شمار میرود. از طرفی سلامت سازمانی منجر به دوام و بقاء سازمان در محیط خود و ارتقاء سازگاری با آن میگردد. در واقع سلامت سازمانی توانایی سازمان برای رشد و بهبود مداوم است.با درک درست از رابطه مدیریت دانش و سلامت سازمانی و با تعیین جایگاه مدیریت دانش در سلامت سازمانی می توان شاهد کسب مزیت رقابتی در بسیاری از سازمان ها باشیم.این پژوهش، با هدف بررسی رابطهی بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی در شرکت سایپا کاشان انجام شد. روش تحقیق از حیث هدف، كاربردی و از حیث شیوهی جمع آوری دادهها توصیفی – همبستگی میباشد. جامعهی آماری این تحقیق شامل كلیه کارکنان شاغل در شرکت سایپا کاشان در سال 1393 بودند که طبق جدول مورگان(1978) ، 146 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه مدیریت دانش با پایایی 83/0 و سلامت سازمانی با پایایی 94/0 جمعآوری و از طریق آزمونهای همبستگی پیرسونی و رگرسیون ساده بوسیله نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق بیانگر این بود كه تمامی زیرمؤلفههای مدیریت دانش با سلامت سازمانی ارتباط مثبت و معنادار دارد که از بین تمامی مولفه های مدیریت دانش، مولفه “بیرونی سازی” بیشترین تاثیر را بر روی سلامت سازمانی به نسبت مولفه های دیگر دارد.
واژههای كلیدی : دانش، مدیریت دانش، سلامت سازمانی، شرکت ساپیا کاشان
فصل اول: كلیات تحقیق
1-1)مقدمه
دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمانها برای بقاء به دنبال ابزاری نوین باشند، یکی از ابزارهایی که می تواند سازمانها را در تأمین این اهداف یاری کند، مدیریت دانش است. مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها کمک می کند اطلاعات مهم را بیابند، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیتهایی چون حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیمگیری ضروری است. در سالهای اخیر، سازمان ها و شرکت های مختلف، پیوستن به روند دانش را آغاز کردهاند و مفاهیم جدیدی چون کاردانش، دانش کار، مدیریت دانش و سازمانهای دانشی خبر از شدت یافتن این روند میدهند. سازمانها نه تنها از طریق سازگاری منفعلانه، بلکه به واسطه کارکرد متقابل فعال، خود را با محیطهای بی ثبات وفق میدهند.
سازمانها به راحتی می توانند تغییر شکل دهند، با این همه، بسیاری از دیدگاههای موجود در زمینه سازمان از یک حالت منفعلانه و ایستا برخوردارند. سازمانی که درصدد سازگاری کامل خود با محیط در حال تغییر است، باید علاوه بر خلق اطلاعات و دانش، بتواند آنها را به طرز موثری، مورد پردازش قرار دهد هم چنین اعضای سازمان باید نه تنها منفعل نبوده، بلکه باید به عنوان عامل فعال در نوآوری عمل کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 12:46:00 ق.ظ ]
|