دانشگاه آزاد اسلامی

 

واحد دامغان

 

پایان نامه کارشناسی ارشد(M.Sc) مهندسی کشاورزی رشته بیماری شناسی گیاهی

 

عنوان:

 

شناسایی عوامل باکتریایی بلایت گردو و تعیین تنوع آن در استان لرستان

 

استاد راهنما:

 

دکتر علی علیزاده علی آبادی

 

پایان نامه

 

استادان مشاور:

 

مهندس ابوالقاسم قاسمی

 

دکتر علی اسکندری

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

یک مطلب دیگر :

 

بلایت باكتریایی( Xanthomonas arboricola pv. Juglandis) یكی از بیماری­های مهم گردو است كه هرساله باعث کاهش تولید گردو در غرب، مركز و شمال ایران می­شود. این بیماری اولین­بار در سال 1327 توسط اسفندیاری از قزوین و مازندران گزارش گردید سپس، به­طور وسیع از استان­های شمالی، مركزی و غربی كشور گزارش شد. عامل بیماری برگ‌ها، گل‌ها، جوانه‌ها و میوه‌های گردو را آلوده می كند. به­منظور شناسایی عامل بیماری بلایت باکتریایی گردو در استان­های مختلف در طی فصل بهار و تابستان سال1390 از برگ­های آلوده درختان گردوی از استان­های لرستان، کردستان و البرز نمونه برداری به عمل آمد و طبق روش­های مرسوم در باکتری شناسی، باکتری عامل بیماری جدا، خالص­سازی و شناسایی شد. اثبات بیماریزایی روی نهال سه ساله و میوه گردو به اثبات رسید. پس جداسازی در سطح محیط کشت دو نوع کلنی زردرنگ و کرم رنگ مشاهده شد که کلنی های کرم رنگ از فراوانی بیشتری برخوردار بودند. کلنی های زردرنگ بر اساس نتایج آزمون­های بیوشیمیایی به­عنوانX. arboricola pv. juglandis شناسایی شدند. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل خوشه­ای الگوی حاصل از روش rep-PCR جدایه­های مورد بررسی از نظر تنوع ژنتیکی در سه گروه با 56% تشابه قرار گرفتند. جدایه­های زانتوموناس براساس تعیین توالی ژن RNA پلی مراز زیر واحد بتا و ترسیم دندروگرام به روش نیبرجوینینگ در یک گروه مجزا قرار گرفتند بر این اساس جدایه 10 ، 11 و 12 که از استان لرستان و کردستان جداسازی شده بودند، کاملا متمایز از سایر زانتوموناس­ها در یک گروه مستقل قرار گرفتند. جدایه­های کرم رنگ بر اساس نتایج آزمون­های بیوشیمیایی، اثبات بیماریزایی به عنوان Pseudomonas syringae pv. syringae , Pseudomonas viridiflava و Pseudomonas spشناسایی شدند. جدایه­ها در واکنش rep- PCR در گروه­های مختلف و متنوعی قرار گرفتند. این جدایه­ها بر اساس مقایسه­ی توالی ژن RNA پلی مراز زیر واحد بتا و ترسیم دندروگرام به روش نیبرجوینینگ در سه گروه مجزا قرار گرفتند. گروه اول شامل جدایه­های 9، 10، 18و 41 به­عنوان نماینده 24 جدایه با 99% به Pseudomonas syringae pv. syringae شباهت داشت، و گروه دوم شامل جدایه­ی 48 با 99% به Pseudomonas viridiflava شبیه بود و گروه سوم شامل جدایه­های 31 و 11 به .Pseudomonas sp تعلق داشتند که جدایه 11 با گونهP. cedrina به میزان 99% شباهت داشت. این اولین گزارش از بیماری­زایی Pseudomonas syringae pv. syringae در گردو می باشد.

  • مقدمه

گردو درختی از خانواده Juglandaceae وجنس Juglans است (بختیاری، 1382). این جنس دارای 21 گونه می باشد كه همگی خزان كننده و دارای میوه خوراكی بوده و برخی از این گونه ها از نظر چوب نیز با ارزش می باشند. گردو درختی است زیبا و سایه افكن كه به عنوان درخت زینتی به كار می رود. این درخت در مناطق معتدل دنیا رشد و پرورش می یابد. گردو از محصولات مهم خشكباری دنیا به شمار می آید و در بعضی كشورهای صنعتی به عنوان یك درخت روغنی بسیار مهم محسوب می شود. گردوهای موجود به دلیل تكثیر با بذر دارای تنوع ژنتیكی بسیار غنی بوده و صفات با ارزشی در ژنوتیپ ها وجود دارد كه پس از شناسایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. (وحدتی، 1382).

1-2- اهمیت اقتصادی گردو در ایران و جهان

گردو یکی از درختان بسیار مهم و ارزنده گروه پهن برگان است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی از اروپای جنوبی، مرکزی و شرقی تا قفقاز وشمال و مرکز ایران تا دامنه های هیمالایا و کشور چین وژاپن و همچنین گونه هایی از آن در قاره آمریکای شمال و آمریکای جنوبی به طور طبیعی می روید و کاشته می شود که اکثر حائز اهمیت هستند. (طباطبایی و همکاران، 1377) تنها جنگل طبیعی باقی مانده از این محصول در دنیا هم اکنون در قرقیزستان و در شرایط بسیار خوب موجود است. در ایران کاشت گردو از دره گز و مغان در شمال کشور تا اقلید فارس در جنوب و از ارتفاعات جنوب غربی ارومیه تا کوه تفتان در جنوب شرقی بین طولهای جغرافیایی 45 تا 65 درجه بخوبی می­رویند ولی بهترین بازدهی مربوط به باغهایی است که در ارتفاعات دامنه های البرز، خراسان، آذربایجان و دامنه های زاگرس (به ویژه تفرش، گلپایگان و تویسرکان) قرار دارند.

همچنین اطراف کوه­های لاله زار و جبال بارز منطقه ای است که از مراکز عمده گردو کاری کشور به حساب می آید . اكثر قریب به اتفاق این‌ درختان حاصل كشت بذر بوده و به همین دلیل دارای تفرق و تنوع صفات زیادی هستند (بختیاری و همکاران، 1382).

1-3- منشاء و انتشار گردو

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...