• 1-3-1- توسعه انسانی، دیدگاه و راهبرد. 23
  • 1-3-2- مشخصه‌های اساسی راهبرد توسعه انسانی. 25
  • 1-3-3- توسعه‌ی انسانی به عنوان یك وسیله. 27
  • 1-3-4- نقش دولت. 30
  • 1-3-5- شاخص توسعه انسانی. 31
  • 1-3-6- محاسبه شاخص توسعه انسانی. 33

1-4- نقدی بر شاخص توسعه انسانی. 35

1-5- ادبیات پژوهش. 38

1-6- اهمیت و هدف پژوهش. 49

1-7- روش انجام پژوهش. 51

فصل دوم: تبیین جایگاه انسان و تشریح مفهوم آن در جهان بینی غربی  54

2-1- مقدمه. 55

2-2- تعریف انسان شناسی. 56

2-3- تاریخچه انسان شناسی. 61

  • 2-3-1- مفاهیم عمده ظهور انسان شناسی در غرب. 64
  • 2-3-2- ظهور مفهوم شخص. 72
  • 2-3-3- تهدیداتی نسبت به مفهوم شخص. 74
  • 2-3-4- انسان شناسی فلسفی- الهی. 75
  • 2-3-5- انسان شناسی مسیحی. 76
  • 2-3-6- انسان به جای خدا یا انسان شناسی فلسفی الحادی 76

2-4- ارتباط میان انسان شناسی و خداشناسی. 77

2-5- انسان از دیدگاه اندیشمندان غربی. 78

  • 2-5-1- مرز انسان و حیوان (دیدگاه: یواهان گوتفرید هردر، آدولف پورتمان، آرنولد گهلن و هلموت پلسنر). 78
  • 2-5-2- انسان ؛ موجودی روحانی (دیدگاه: افلاطون، رنه دکارت، ماکس شلر و ژان پل سارتر). 79
  • 2-5-3- انسان؛ موجودی طبیعی (دیدگاه: پل تیری دهولباخ، شوپنهاور، هانس فردریش کارل گونتر و بورهوس ف. اسکینر) 79
  • 2-5-4- انسان؛ موجودی اجتماعی (دیدگاه: ارسطو، توماس هابز، ژان-ژاک روسو، کارل مارکس). 80
  • 2-5-5- انسان؛ موجودی منفرد (توماس آکوینی، ایمانوئل کانت، ماکس شتیرنر و تئودور و. آدورنو). 81

2-6- تجمیع دیدگاه‌های اندیشمندان غربی ذیل جریان های فکری غربی  82

2-7- تحلیل مبانی توسعه در غرب. 88

  • 2-7-1- تحلیل مبانی هستی شناسی. 88
  • 2-7-2- تحلیل مبانی انسان شناختی. 90
  • 2-7-3- تبیین مبانی جامعه شناسی. 94

2-8- نگاهی انتقادی به مبانی توسعه در غرب. 100

  • 2-8-1- معضلات و دشواری‌های دوگانه نوسازی و توسعه. 100
  • 2-8-2- روش شناسایی فردگرایانه و پیش فرض عقلانیت ابزاری 104
  • 2-8-3- انسان اقتصادی و پیش فرض های انسان شناختی آن 106
  • 2-8-4- ملاحضات روش شناختی. 108
  • 2-8-5- پیوند اقتصاد با فلسفه، جامعه شناسی، اخلاق، و مذهب 109

فصل سوم: معرفی انسان کامل و ترسیم ابعاد و مولفه‌های توسعه انسانی بر مبنای آموزه‌های تمدن اسلامی  113

3-1- مقدمه. 114

3-2- تمایز مطالعات اسلامی با مطالعات غربی. 117

  • 3-2-1- موضوع. 117
  • 3-2-2- مسائل. 118
  • 3-2-3- روش. 119
  • 3-2-4- هدف. 120

3-3- ویژگی های تفکرات اندیشمندان جهان اسلام. 121

  • 3-3-1- تفاوت در مبانی. 121
  • 3-3-2- آرمانگرایی. 122
  • 3-3-3- همنشینی دانش و ارزش. 123
  • 3-3-4- فضای فرهنگی ویژه. 123
  • 3-3-5- بیطرفی علمی. 124

3-4- ویژگی‌های توسعه انسانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی  124

  • 3-4-1- فراگیری. 124
  • 3-4-2- تعادل. 125
  • 3-4-3- واقع‌گرایی. 126
  • 3-4-4- عدالت. 127
  • 3-4-5- مسئولیت. 128
  • 3-4-6- كفایت. 130
  • 3-4-7- انسان‌گرایی. 130

3-5- توسعه مبتنی بر انسان در اندیشه اسلامی. 131

  • 3-5-1- حضرت علی‌ابن ابی‌طالب امیرالمومنینعلیه‌السلام 132
  • 3-5-1-2-الف- فراهم آوردن زمینه همبستگی اجتماعی و تحقق مشاركت مردمی. 134
  • 3-5-1-2-ب- برقراری امنیت و نظم. 136
  • 3-5-1-2-ج- پرداختن به فعالیتهای حیاتی. 137
  • 3-5-2-ج-آ- كشاورزی. 137
  • 3-5-2-ج-ب- بازرگانی. 137
  • 3-5-2-ج-پ- صنعت. 139
  • 3-5-2-ج-ت- خدمات. 139
  • 3-5-1-3-الف- جایگاه توسعه در وظایف دولت. 141
  • 3-5-1-3-ب- سیاست توسعه اقتصادی. 142
  • 3-5-1-3-ج- چارچوب توسعه. 143
  • 3-5-2- ابویوسف‌ انصاری‌ کوفی‌(113- 182ق). 144
  • 3-5-3- فارابی (257-339ق). 145
  • 3-5-4- اخوان الصفا (395ق). 153
  • 3-5-5- شیخ الرئیس ابو علی سینا (370-428ق). 157
  • 3-5-6- ابوالحسن‌ ماوردی (364-450ق)‌ 160
  • 3-5-7- خواجه نظام الملک طوسی (408-485ق). 162
  • 3-5-8- ابو حامدمحمد غزالی (450-505ق). 165
  • 3-5-9- شهاب الدین سهروردی (546-587ق). 169
  • 3-5-10- فخر‏الدین‏رازی (536-606ق). 171
  • 3-5-11- خواجه نصیرالدین طوسی (598-672ق). 173
  • 3-5-12- تقی‏الدین احمد‏بن عبد‏الحلیم ابن‏تیمیه (661-728ق) 177
  • 3-5-13- ابوعبدالله ابن‏جماعه کنانی (639-733ق). 178
  • 3-5-14- ابن خلدون (732-808ق). 180
  • 3-5-15- ملاصدرا (979-1050ق). 184
  • 3-5-16- سیدجمال‌الدین اسدآبادی (۱۲۵۴-1314ق). 191
  • 3-5-17- شهید سید حسن مدرس رحمه الله علیه (1287-1356ق). 194
  • 3-5-18- سید قطب (1288-1385ق). 198
  • 3-5-19- شهید مرتضی مطهری رحمه الله علیه (1338-1399ق). 204
  • 3-5-19-4-الف- آثار درون دینی. 208
  • 3-5-19-4-ب- آثار برون دینی. 210
  • 3-5-20- شهید سید محمد باقر صدر رحمه الله علیه (1353-14700ق) 219
  • 3-5-20-7-الف- مذهب اقتصادی اسلام. 226
  • 3-5-20-7-ب- نظام اجتماعی اسلام. 229
  • 3-5-20-7-ج- نظام اقتصادی اسلام. 231
  • 3-5-20-7-د- علم اقتصاد اسلامی. 232
  • 3-5-21- علامه سید محمد حسین طباطبایی رحمه الله علیه (1321-1402ق) 235
  • 3-5-22- امام خمینی رحمه الله علیه (1320-1409ق). 249
  • 3-5-23- آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی. 258
  • 3-5-24- مقام معظم رهبری مدظله العالی. 273

3-6- جمع‌بندی و خلاصه مولفه‌های توسعه و پیشرفت. 294

  • 3-6-1- حضرت علی‌ابن ابی‌طالب امیرالمومنین علیه‌السلام 294
  • 3-6-2- ابویوسف‌ انصاری‌ کوفی‌ 295
  • 3-6-3- فارابی. 295
  • 3-6-4- اخوان الصفا. 296
  • 3-6-5- ابن سینا. 297
  • 3-6-6- ابوالحسن‌ ماوردی‌ 297
  • برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید

  •  

  • 3-6-7- خواجه نظام‌الملک طوسی. 297
  • 3-6-8- ابو حامدمحمد غزالی. 298
  • 3-6-9- شهاب الدین سهروردی. 298
  • 3-6-10- فخر‏الدین‏رازی. 298
  • 3-6-11- خواجه نصیرالدین طوسی. 298
  • 3-6-12- تقی‏الدین احمد‏بن عبد‏الحلیم ابن‏تیمیه. 299
  • 3-6-13- ابن‏جماعه کنانی. 299
  • 3-6-14- ابن خلدون. 299
  • 3-6-15- ملاصدرا. 300
  • 3-6-16- سیدجمال‌الدین اسدآبادی. 300
  • 3-6-17- شهید مدرس. 301
  • 3-6-18- سیدقطب. 301
  • 3-6-19- شهید مطهری (ره). 302
  • 3-6-20- آیت الله سید محمد باقر صدر. 303
  • 3-6-21- علامه سید محمد حسین طباطبایی. 303
  • 3-6-22- امام خمینی (ره). 304
  • 3-6-23- آیت الله جوادی آملی. 304
  • 3-6-24- مقام معظم رهبری. 306

فصل چهارم: ارائه اصول و مراحل شاخص‌سازی ترکیبی و تبیین نحوه تدوین یک شاخص قابل اندازه‌گیری برای مفاهیم کیفی  310

4-1- مقدمه. 311

4-2- جایگاه شاخص‌ها در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 313

  • 4-2-1- برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 314
  • 4-2-2- برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 318
  • 4-2-3- برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 321
  • 4-2-4- برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 324
  • 4-2-5- برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 329

4-3- مروری بر الزامات بکارگیری شاخص های ترکیبی. 332

یک مطلب دیگر :

 
 

4-4- بررسی ادبیات پژوهش. 334

4-5- روش‌شناسی جامع ساخت و ارزیابی شاخص‌های تركیبی. 336

  • 4-5-1- مراحل ساخت شاخص تركیبی. 336
  • 4-5-1-4- الف- گروه‌بندی اطّلاعات و داده‌ها بر اساس شاخص‌های بعد 341
  • 4-5-1-4-الف-آ- آنالیز اجزای اصلی. 341
  • 4-5-1-4-الف-ب- تحلیل عاملی. 342
  • 4-5-1-4-الف-پ- ضریب آلفای كرونباخ. 344
  • 4-5-1-4-ب- گروه‌بندی اطلاعات و داده‌ها بر اساس افراد (كشورهای) مورد بررسی. 345
  • 4-5-2- مراحل ارزیابی شاخص تركیبی. 351

4-6- شاخص‌سازی تركیبی و جایگاه آن در كمّی‌سازی مفاهیم در اقتصاد اسلامی. 352

4-7- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری. 356

فصل پنجم: ارائه شاخص ترکیبی توسعه انسانی بر اساس آموزه‌های اسلامی و رتبه بندی کشورهای منتخب. 358

5-1- مقدمه. 359

5-2- گام اول: تبیین چارچوب نظری جامع و یكپارچه. 360

5-3- گام دوم: انتخاب مراجع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده متناسب با ابعاد و مولفه‌های مربوطه. 361

5-4- گام سوم: اسناد داده‌های مفقود با مقادیر جایگزین  365

5-5- گام چهارم: انجام تجزیه و تحلیل چند‌متغیره بر روی داده‌ها و شاخص‌های منفرد. 372

  • 5-5-1- بُعد اجتماعی – فرهنگی. 376
  • 5-5-2- بُعد اقتصادی – رفاهی. 382
  • 5-5-3- بُعد مذهبی – اخلاقی. 388
  • 5-5-4- بُعد علمی – آموزشی. 392
  • 5-5-5- بُعد سیاسی – حکمرانی. 395

5-6- گام پنجم: نرمال‌سازی داده‌ها. 397

5-7- گام ششم: وزن‌دهی و تجمیع ابعاد و شاخص‌های عاملی‌نهایی  398

  • 5-7-1- فرآیند تحلیل شبکه‌‍‌ای (وزن‌دهی ابعاد). 398
  • 5-7-2- مدل‌سازی پویای رشد اقتصادی (رویکرد اول در وزن‌دهی مولفه‌ها). 412
  • 5-7-3- فرآیند سلسله مراتبی (رویکرد دوم در وزن‌دهی مولفه‌ها) 446

5-8- گام هفتم: ارائه و انتشار نتایج‌ رتبه‌بندی شاخص‌تركیبی‌نهایی  451

5-9- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری. 454

فصل ششم: جمع‌بندی بحث، نتیجه‌گیری و پیشنهادها  455

6-1- خلاصه روند شاخص‌سازی‌ترکیبی. 456

6-2- خلاصه و جمع‌بندی روند شاخص‌سازی‌ترکیبی توسعه‌انسانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی. 464

6-3- نتایج و پیشنهادات. 481

6-4- ملاحظات و محدودیت‌های مفهومی پژوهش. 485

6-5- ملاحظات و محدودیت‌های تکنیکی و مدل‌سازی پژوهش. 487

پیوست‌ها  490

پیوست شماره (1): آزمون ریشه واحد متغیرهای مدل. 490

پیوست شماره (2): نتایج برآورد مدل‌های 5 گانه. 502

فهرست منابع  509

 

فهرست جداول

جدول 1- برخی از مفاهیم اقتصاد اسلامی با قابلیّت كمّی‌سازی  356

جدول 2- مولفه‌ها، شاخص‌های عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد اجتماعی – فرهنگی. 376

جدول 3- مولفه‌ها، شاخص‌های عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد اقتصادی – رفاهی. 382

جدول 4- مولفه‌ها، شاخص‌های عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد مذهبی – اخلاقی. 388

جدول 5- مولفه‌ها، شاخص‌های عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد علمی – آموزشی. 392

جدول 6- مولفه‌ها، شاخص‌های عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد سیاسی – حکمرانی. 395

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...