ارائه شاخصی ترکیبی جهت سنجش توسعه انسانی مبتنی بر آموزههای اسلامی و بکارگیری ... |
- 1-3-1- توسعه انسانی، دیدگاه و راهبرد. 23
- 1-3-2- مشخصههای اساسی راهبرد توسعه انسانی. 25
- 1-3-3- توسعهی انسانی به عنوان یك وسیله. 27
- 1-3-4- نقش دولت. 30
- 1-3-5- شاخص توسعه انسانی. 31
- 1-3-6- محاسبه شاخص توسعه انسانی. 33
1-4- نقدی بر شاخص توسعه انسانی. 35
1-5- ادبیات پژوهش. 38
1-6- اهمیت و هدف پژوهش. 49
1-7- روش انجام پژوهش. 51
فصل دوم: تبیین جایگاه انسان و تشریح مفهوم آن در جهان بینی غربی 54
2-1- مقدمه. 55
2-2- تعریف انسان شناسی. 56
2-3- تاریخچه انسان شناسی. 61
- 2-3-1- مفاهیم عمده ظهور انسان شناسی در غرب. 64
- 2-3-2- ظهور مفهوم شخص. 72
- 2-3-3- تهدیداتی نسبت به مفهوم شخص. 74
- 2-3-4- انسان شناسی فلسفی- الهی. 75
- 2-3-5- انسان شناسی مسیحی. 76
- 2-3-6- انسان به جای خدا یا انسان شناسی فلسفی الحادی 76
2-4- ارتباط میان انسان شناسی و خداشناسی. 77
2-5- انسان از دیدگاه اندیشمندان غربی. 78
- 2-5-1- مرز انسان و حیوان (دیدگاه: یواهان گوتفرید هردر، آدولف پورتمان، آرنولد گهلن و هلموت پلسنر). 78
- 2-5-2- انسان ؛ موجودی روحانی (دیدگاه: افلاطون، رنه دکارت، ماکس شلر و ژان پل سارتر). 79
- 2-5-3- انسان؛ موجودی طبیعی (دیدگاه: پل تیری دهولباخ، شوپنهاور، هانس فردریش کارل گونتر و بورهوس ف. اسکینر) 79
- 2-5-4- انسان؛ موجودی اجتماعی (دیدگاه: ارسطو، توماس هابز، ژان-ژاک روسو، کارل مارکس). 80
- 2-5-5- انسان؛ موجودی منفرد (توماس آکوینی، ایمانوئل کانت، ماکس شتیرنر و تئودور و. آدورنو). 81
2-6- تجمیع دیدگاههای اندیشمندان غربی ذیل جریان های فکری غربی 82
2-7- تحلیل مبانی توسعه در غرب. 88
- 2-7-1- تحلیل مبانی هستی شناسی. 88
- 2-7-2- تحلیل مبانی انسان شناختی. 90
- 2-7-3- تبیین مبانی جامعه شناسی. 94
2-8- نگاهی انتقادی به مبانی توسعه در غرب. 100
- 2-8-1- معضلات و دشواریهای دوگانه نوسازی و توسعه. 100
- 2-8-2- روش شناسایی فردگرایانه و پیش فرض عقلانیت ابزاری 104
- 2-8-3- انسان اقتصادی و پیش فرض های انسان شناختی آن 106
- 2-8-4- ملاحضات روش شناختی. 108
- 2-8-5- پیوند اقتصاد با فلسفه، جامعه شناسی، اخلاق، و مذهب 109
فصل سوم: معرفی انسان کامل و ترسیم ابعاد و مولفههای توسعه انسانی بر مبنای آموزههای تمدن اسلامی 113
3-1- مقدمه. 114
3-2- تمایز مطالعات اسلامی با مطالعات غربی. 117
- 3-2-1- موضوع. 117
- 3-2-2- مسائل. 118
- 3-2-3- روش. 119
- 3-2-4- هدف. 120
3-3- ویژگی های تفکرات اندیشمندان جهان اسلام. 121
- 3-3-1- تفاوت در مبانی. 121
- 3-3-2- آرمانگرایی. 122
- 3-3-3- همنشینی دانش و ارزش. 123
- 3-3-4- فضای فرهنگی ویژه. 123
- 3-3-5- بیطرفی علمی. 124
3-4- ویژگیهای توسعه انسانی مبتنی بر آموزههای اسلامی 124
- 3-4-1- فراگیری. 124
- 3-4-2- تعادل. 125
- 3-4-3- واقعگرایی. 126
- 3-4-4- عدالت. 127
- 3-4-5- مسئولیت. 128
- 3-4-6- كفایت. 130
- 3-4-7- انسانگرایی. 130
3-5- توسعه مبتنی بر انسان در اندیشه اسلامی. 131
- 3-5-1- حضرت علیابن ابیطالب امیرالمومنینعلیهالسلام 132
- 3-5-1-2-الف- فراهم آوردن زمینه همبستگی اجتماعی و تحقق مشاركت مردمی. 134
- 3-5-1-2-ب- برقراری امنیت و نظم. 136
- 3-5-1-2-ج- پرداختن به فعالیتهای حیاتی. 137
- 3-5-2-ج-آ- كشاورزی. 137
- 3-5-2-ج-ب- بازرگانی. 137
- 3-5-2-ج-پ- صنعت. 139
- 3-5-2-ج-ت- خدمات. 139
- 3-5-1-3-الف- جایگاه توسعه در وظایف دولت. 141
- 3-5-1-3-ب- سیاست توسعه اقتصادی. 142
- 3-5-1-3-ج- چارچوب توسعه. 143
- 3-5-2- ابویوسف انصاری کوفی(113- 182ق). 144
- 3-5-3- فارابی (257-339ق). 145
- 3-5-4- اخوان الصفا (395ق). 153
- 3-5-5- شیخ الرئیس ابو علی سینا (370-428ق). 157
- 3-5-6- ابوالحسن ماوردی (364-450ق) 160
- 3-5-7- خواجه نظام الملک طوسی (408-485ق). 162
- 3-5-8- ابو حامدمحمد غزالی (450-505ق). 165
- 3-5-9- شهاب الدین سهروردی (546-587ق). 169
- 3-5-10- فخرالدینرازی (536-606ق). 171
- 3-5-11- خواجه نصیرالدین طوسی (598-672ق). 173
- 3-5-12- تقیالدین احمدبن عبدالحلیم ابنتیمیه (661-728ق) 177
- 3-5-13- ابوعبدالله ابنجماعه کنانی (639-733ق). 178
- 3-5-14- ابن خلدون (732-808ق). 180
- 3-5-15- ملاصدرا (979-1050ق). 184
- 3-5-16- سیدجمالالدین اسدآبادی (۱۲۵۴-1314ق). 191
- 3-5-17- شهید سید حسن مدرس رحمه الله علیه (1287-1356ق). 194
- 3-5-18- سید قطب (1288-1385ق). 198
- 3-5-19- شهید مرتضی مطهری رحمه الله علیه (1338-1399ق). 204
- 3-5-19-4-الف- آثار درون دینی. 208
- 3-5-19-4-ب- آثار برون دینی. 210
- 3-5-20- شهید سید محمد باقر صدر رحمه الله علیه (1353-14700ق) 219
- 3-5-20-7-الف- مذهب اقتصادی اسلام. 226
- 3-5-20-7-ب- نظام اجتماعی اسلام. 229
- 3-5-20-7-ج- نظام اقتصادی اسلام. 231
- 3-5-20-7-د- علم اقتصاد اسلامی. 232
- 3-5-21- علامه سید محمد حسین طباطبایی رحمه الله علیه (1321-1402ق) 235
- 3-5-22- امام خمینی رحمه الله علیه (1320-1409ق). 249
- 3-5-23- آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی. 258
- 3-5-24- مقام معظم رهبری مدظله العالی. 273
3-6- جمعبندی و خلاصه مولفههای توسعه و پیشرفت. 294
- 3-6-1- حضرت علیابن ابیطالب امیرالمومنین علیهالسلام 294
- 3-6-2- ابویوسف انصاری کوفی 295
- 3-6-3- فارابی. 295
- 3-6-4- اخوان الصفا. 296
- 3-6-5- ابن سینا. 297
- 3-6-6- ابوالحسن ماوردی 297
-
- 3-6-7- خواجه نظامالملک طوسی. 297
- 3-6-8- ابو حامدمحمد غزالی. 298
- 3-6-9- شهاب الدین سهروردی. 298
- 3-6-10- فخرالدینرازی. 298
- 3-6-11- خواجه نصیرالدین طوسی. 298
- 3-6-12- تقیالدین احمدبن عبدالحلیم ابنتیمیه. 299
- 3-6-13- ابنجماعه کنانی. 299
- 3-6-14- ابن خلدون. 299
- 3-6-15- ملاصدرا. 300
- 3-6-16- سیدجمالالدین اسدآبادی. 300
- 3-6-17- شهید مدرس. 301
- 3-6-18- سیدقطب. 301
- 3-6-19- شهید مطهری (ره). 302
- 3-6-20- آیت الله سید محمد باقر صدر. 303
- 3-6-21- علامه سید محمد حسین طباطبایی. 303
- 3-6-22- امام خمینی (ره). 304
- 3-6-23- آیت الله جوادی آملی. 304
- 3-6-24- مقام معظم رهبری. 306
فصل چهارم: ارائه اصول و مراحل شاخصسازی ترکیبی و تبیین نحوه تدوین یک شاخص قابل اندازهگیری برای مفاهیم کیفی 310
4-1- مقدمه. 311
4-2- جایگاه شاخصها در برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 313
- 4-2-1- برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 314
- 4-2-2- برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 318
- 4-2-3- برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 321
- 4-2-4- برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 324
- 4-2-5- برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 329
4-3- مروری بر الزامات بکارگیری شاخص های ترکیبی. 332
یک مطلب دیگر :
4-4- بررسی ادبیات پژوهش. 334
4-5- روششناسی جامع ساخت و ارزیابی شاخصهای تركیبی. 336
- 4-5-1- مراحل ساخت شاخص تركیبی. 336
- 4-5-1-4- الف- گروهبندی اطّلاعات و دادهها بر اساس شاخصهای بعد 341
- 4-5-1-4-الف-آ- آنالیز اجزای اصلی. 341
- 4-5-1-4-الف-ب- تحلیل عاملی. 342
- 4-5-1-4-الف-پ- ضریب آلفای كرونباخ. 344
- 4-5-1-4-ب- گروهبندی اطلاعات و دادهها بر اساس افراد (كشورهای) مورد بررسی. 345
- 4-5-2- مراحل ارزیابی شاخص تركیبی. 351
4-6- شاخصسازی تركیبی و جایگاه آن در كمّیسازی مفاهیم در اقتصاد اسلامی. 352
4-7- جمعبندی و نتیجهگیری. 356
فصل پنجم: ارائه شاخص ترکیبی توسعه انسانی بر اساس آموزههای اسلامی و رتبه بندی کشورهای منتخب. 358
5-1- مقدمه. 359
5-2- گام اول: تبیین چارچوب نظری جامع و یكپارچه. 360
5-3- گام دوم: انتخاب مراجع اطلاعاتی و پایگاههای داده متناسب با ابعاد و مولفههای مربوطه. 361
5-4- گام سوم: اسناد دادههای مفقود با مقادیر جایگزین 365
5-5- گام چهارم: انجام تجزیه و تحلیل چندمتغیره بر روی دادهها و شاخصهای منفرد. 372
- 5-5-1- بُعد اجتماعی – فرهنگی. 376
- 5-5-2- بُعد اقتصادی – رفاهی. 382
- 5-5-3- بُعد مذهبی – اخلاقی. 388
- 5-5-4- بُعد علمی – آموزشی. 392
- 5-5-5- بُعد سیاسی – حکمرانی. 395
5-6- گام پنجم: نرمالسازی دادهها. 397
5-7- گام ششم: وزندهی و تجمیع ابعاد و شاخصهای عاملینهایی 398
- 5-7-1- فرآیند تحلیل شبکهای (وزندهی ابعاد). 398
- 5-7-2- مدلسازی پویای رشد اقتصادی (رویکرد اول در وزندهی مولفهها). 412
- 5-7-3- فرآیند سلسله مراتبی (رویکرد دوم در وزندهی مولفهها) 446
5-8- گام هفتم: ارائه و انتشار نتایج رتبهبندی شاخصتركیبینهایی 451
5-9- جمعبندی و نتیجهگیری. 454
فصل ششم: جمعبندی بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 455
6-1- خلاصه روند شاخصسازیترکیبی. 456
6-2- خلاصه و جمعبندی روند شاخصسازیترکیبی توسعهانسانی مبتنی بر آموزههای اسلامی. 464
6-3- نتایج و پیشنهادات. 481
6-4- ملاحظات و محدودیتهای مفهومی پژوهش. 485
6-5- ملاحظات و محدودیتهای تکنیکی و مدلسازی پژوهش. 487
پیوستها 490
پیوست شماره (1): آزمون ریشه واحد متغیرهای مدل. 490
پیوست شماره (2): نتایج برآورد مدلهای 5 گانه. 502
فهرست منابع 509
فهرست جداول
جدول 1- برخی از مفاهیم اقتصاد اسلامی با قابلیّت كمّیسازی 356
جدول 2- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد اجتماعی – فرهنگی. 376
جدول 3- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد اقتصادی – رفاهی. 382
جدول 4- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد مذهبی – اخلاقی. 388
جدول 5- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد علمی – آموزشی. 392
جدول 6- مولفهها، شاخصهای عاملی و منابع مورد استفاده در بُعد سیاسی – حکمرانی. 395
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 01:24:00 ق.ظ ]
|