ادبیات فارسی مقایسه تطبیقی جایگاه زن در اشعار ژاله قائم مقامی با ژاله ... |
1-1-2-1-سؤال اصلی: نگرش دو شاعر نسبت به زن چگونه است؟
1-1-2-2-سؤال فرعی: بازتاب این نگرش در زبان هنری آنان چگونه است؟
1-1-3-فرضیات تحقیق: (فرضیه اصلی و فرضیه فرعی)
1-1-3-1-فرضیه اصلی :
هردو شاعر در دیوان اشعارشان به موضوع زن و مشکلات او در جامعه پرداختهاند هر چند دیدگاه آنان متفاوت است.
ژاله قائم مقامی در زندگی شخصی و جامعه با تمام وجود مظلومیت زن و نابرابری زن و مرد را احساس کرده و دردهایِخود را دراشعارش زمزمه کرده است، امّا از آنجا که ژاله اصفهانی بیشتر دوران زندگی خود گرفتار سفرهای اجباری بوده و همچنین درد دوری از وطن او را میآزده است کمتر به موضوع زن و مشکلات زنان در شعرش پرداخته است.
1-1-3-2-فرضیه فرعی:
برای دیدن جزییات بیشتر و دانلود پایان نامه اینجا کلیک کنید
بازتاب این نگرش در زبان هنری ژاله قائم مقامی بیش از ژاله اصفهانی است. در شعر ژاله قائممقامی واژههای زنانه و نگاه، لحن، زبان، مسائل، اشیاء زنانه نسبت به ژاله اصفهانی بیشتر به کار گرفته شده است و حتی جملهبندی شعری او با روحیات یک زن بیشتر پیوند دارد.
1-1-4- پیشینه موضوع و سوابق مربوط:
با توجه به موضوع پایان نامه که مقایسه نگرش دو شاعر درباره زن (ژاله قائم مقامی و ژاله اصفهانی) است تاکنون هیچ کتابی به طور خاص و مستقل به این موضوع نپرداخته است ، هر چند در نوشتهها به طور مجزا به مضامین اشعار این دو شاعر پرداخته شده است اما در جستجوی کتابخانهای اثری که نگرش این دو شاعر را در مورد زن بررسی کرده باشد دیده نشد.
1-1-5– ضرورت و اهداف تحقیق:
باتوجه به این که دو شاعر از شاعران معاصر هستند ممکن است برای افراد زیادی ناشناخته باشند و اینگونه تحقیقات باعث شناخت هر چه بیشتر افکار و اندیشه های این دو شاعر میشود.
هدف در این پایان نامه مقایسه نگرش این دو شاعر در مورد زن است.
یک مطلب دیگر :
1-1-6- روش تحقیق و روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات:
روش تحقیق در این پایان نامه توصیفی- تحلیلی است.
1-1-7- روش و ابزار گردآوری اطلاعات:(پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، آزمون، فیش و…) و (کتابخانهای میدانی…)
روش گردآوری در این تحقیق به صورت کتابخانه ای و فیشبرداری است و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ها و سایتها و پایگاه های اطلاعاتی است.
فصل دوم: نگاهی به شعر زن در ادبیات معاصر
مقدمه:
در تاریخ ادبیات ایران، زنان به دلایل متعددی(که ذکر آن در این مجمل نمیگنجد) در عرصه ادب و فرهنگ کمتر درخشیدهاند. «پیشینهی تاریخ مردسالار و زیربنای فرهنگی جامعه کمتر به عنوان هویتی مستقل و صاحب اندیشه، جدّی گرفته شده است.» (احمدی، 1384: 9) با این همه همزمان با رودکی (پدر شعر سنتی) رابعه قزداری، در قرن ششم مهستی و در قرن هشتم جهانملکخاتون توانستهاند نام خود را در اوراق تاریخ ادبیات به ثبت برسانند.
«از دیرباز طبعاً پیش از قرن دهم هجری تاریخ ادبیات فارسی از چهرههای زنان شاعر بینصیب نبوده است، امّا به هر دلیل در تذکرهها تا به رابعه بنت کعب برسیم نشانی از شعر این زنان دیده نمیشود، از اینرو رابعه را نخستین شاعر زن بعد ازاسلام و معاصر آلسامان و رودکی دانستهاند»(باباچاهی،1386: 18)
حال اگر به اشعار شاعران از دیرباز تا حال بنگریم میبینم که زنان در اشعار گذشته جایگاهی نداشتند بسیاری از شاعران بزرگ گذشته، گذشته از اشعار عاشقانه و بعضی اشعار حماسی که تا حدودی در آن اشعار ستایش زن را میبینیم اشعار دیگر مثل اشعار ناصرخسرو، سعدی، نظامی و…به زن به عنوان موجودی مکار و جادوگر و ناقصالعقل و اینکه نباید در امور با زن مشورت کرد و… نگاه شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 02:12:00 ب.ظ ]
|