بررسی تطبیقی غزلهای سعدی شیرازی و غزلهای كمال خجندی |
2-1-4- دوران زندگانی شیخ كمال خجندی ………………………………………………………………. 10
2-1-5- سال وفات شیخ كمال خجندی………………………………………………………………………. 14
2-1-6- شیوهی طریقت كمال خجندی………………………………………………………………………… 14
2-2- چند ویژگی بارز در شعر كمال خجندی……………………………………………………………… 16
2-2-1- چند ویژگی اجنماعی……………………………………………………………………………………….. 16
2-2-1-1- كمال و مكتب رند و زهدستیزی………………………………………………………………… 16
2-2-1-2- تمثیل و ضربالمثل در شعر كمال خجندی…………………………………………….. 19
2-2-1- جایگاه رقیب در شعر در شعر كمال خجندی ………………………………………………. 20
2-2-2- دو صنعت مهم در شعر کمال………………………………………………………………………….. 21
2-2-2-1- كمال و صنعت سؤال و جواب…………………………………………………………………….. 21
عنوان صفحه
2-2-2-2- حرفءگرایی و آرایشهای واكی در شعر كمال خجندی………………………….. 22
2-3- تاثیر پذیری شعر كمال از دیگر شاعران و تاثیر گذاری شعر او بر آنها……………… 23
2-3-1- كمال و فردوسی……………………………………………………………………………………………….. 24
2-3-2- كمال و سنایی…………………………………………………………………………………………………… 24
2-3-3- كمال و انوری……………………………………………………………………………………………………. 25
2-3-4- كمال و نظامی…………………………………………………………………………………………………… 26
2-3-5- كمال و مولانا…………………………………………………………………………………………………….. 27
2-3-6- كمال و همام تبریزی……………………………………………………………………………………….. 27
2-3-7- كمال و حسن دهلوی………………………………………………………………………………………. 28
2-3-8– كمال و حافظ………………………………………………………………………………………………….. 28
2-3-9- كمال و شاه نعمتاللّهولی………………………………………………………………………………… 29
2-3-10- كمال و جامی…………………………………………………………………………………………………. 32
2-4-كمال و سعدی و شهر شیراز…………………………………………………………………………………. 34
2-5-سخنی چند در مورد سعدی………………………………………………………………………………….. 35
فصل سوم : مشتركات موسیقیایی(وزن و قافیه و ردیف) در غزلیّات سعدی و كمال خجندی
-مشتركات موسیقیایی (وزن و قافیه و ردیف) در غزلیّات سعدی و كمال خجندی……… 38
3-1-وزن، قافیه و ردیف مشترك……………………………………………………………………………………… 42
3-1-1–بحر رمل………………………………………………………………………………………………………………. 43
3-1-2-بحر هزج………………………………………………………………………………………………………………… 54
3-1-3-بحر مضارع…………………………………………………………………………………………………………….. 64
3-1-4-بحر مجتث…………………………………………………………………………………………………………….. 70
3-1-5-بحر رجز…………………………………………………………………………………………………………………. 74
3-1-6-بحر خفیف……………………………………………………………………………………………………………… 77
3-1-7–بحر منسرح ………………………………………………………………………………………………………… 79
3-2-قافیههای مشترك……………………………………………………………………………………………………… 81
3-3-ردیفهای مشترك…………………………………………………………………………………………………….. 89
عنوان صفحه
فصل چهارم: مشتركات ساختاری بررسی تركیبات و عبارات مشترك
در غزلهای سعدی و كمال خجندی…………………………………………………………………………… 92
تركیبات و عبارات مشترك در غزلهای سعدی و كمال خجندی…………………………………. 93
4-1-آوردن یك مصراع بدون تغییر یا با اندكی تغییر جزئی………………………………………….. 93
4-1-1- ما نیز یكی باشیم از جملهی قربانها………………………………………………………………… 94
4-1-2- دیده از دیدار خوبان برگرفتن مشكل است……………………………………………………….. 94
4-1-3- روزهداران ماه نو بینند و ما ابروی دوست………………………………………………………….. 94
4-1-4- همتی كان به تو مصروف بود قاصر نیست………………………………………………………… 95
4-1-6-جان ندارد هر كه جانانیش نیست……………………………………………………………………….. 96
4-1-6- آفرین خدای بر جانت…………………………………………………………………………………………. 96
4-1-7- خوش میروی به نها، تنها فدای جانت……………………………………………………………… 96
4-1-8- با رستم دستان بزند هر كه درافتاد……………………………………………………………………. 96
4-1-9- اگر چراغ بمیرد صبا چه غم دارد………………………………………………………………………. 97
4-1-10- با كسی گوی كه در دست عنانی دارد……………………………………………………………. 97
4-1-11- طوطی شكر شكست كه صاحب كلام شد……………………………………………………… 97
4-1-12- شادی مكن كه با تو همین ماجرا رود…………………………………………………………….. 98
4-1-13- هر كسی در حرم عشق تو محرم نشود………………………………………………………….. 98
4-1-14-آتشی هست كه دود از سر آن میآید……………………………………………………………… 99
4-1-15 شكر از مصر و سعدی از شیراز………………………………………………………………………….. 99
4-1-16-در پای متاركت فشانم………………………………………………………………………………………… 100
4-1-17- بر دیده ی روشنت نشانم…………………………………………………………………………………. 100
4-1-18- غوغا بود دو پادشه اندر ولایتی………………………………………………………………………… 101
4-1-19-ما بی تو به دل بر نزدیم آب صبوری……………………………………………………………….. 101
4-4-20-چون سنگدلان دل ننهادیم به دوری………………………………………………………………. 102
4-1-22- طوطی خموش به چو و گفتار میكنی…………………………………………………………… 102
4-1-23-اینجا شكری هست كه چندین مگسانند………………………………………………………….. 102
4-1-24- اگر مقابله بینم كه تیر میآید………………………………………………………………………….. 103
4-1-25- یار در خانه و ما گرد جهان گردیدیم………………………………………………………………. 103
4-1-26- سالك راه و گزین همه حالم نشود………………………………………………………………….. 103
عنوان صفحه
4-1-27- مشنو ای دوست كه غیر از تو مرا یاری هست ……………………………………………… 104
4-2–تركیبات و عبارات مشترك در غزلهای هموزن………………………………………………….. 105
4-2-1- ای كه گفتی………………………………………………………………………………………………………… 105
4-2-2- دوش بی روی تو…………………………………………………………………………………………………. 105
4-2-3- سلسبیل و كافور………………………………………………………………………………………………….. 106
4-2-4- سودای بیحاصل…………………………………………………………………………………………………. 106
4-2-5- شمایل موزون، طبع موزون………………………………………………………………………………… 106
4-2-6- قصه دراز كردن……………………………………………………………………………………………………. 107
4-2-7- غمزهی جادوی دوست………………………………………………………………………………………… 107
4-3- تركیبات و تعبیرات مشترك در غزلهای غیر هموزن…………………………………………. 107
4-3-1- آفت و تأخیر………………………………………………………………………………………………………… 108
4-3-2- از من مپرس- از او بپرس………………………………………………………………………………….. 108
4-3-3- انگشتنمایی………………………………………………………………………………………………………… 108
4-3-4- باز آ كه در فراق تو……………………………………………………………………………………………… 109
4-3-5- آتش تیز كردن…………………………………………………………………………………………………….. 109
4-3-6- به كنارافتادن………………………………………………………………………………………………………… 109
4-3-7- پای در گل بودن………………………………………………………………………………………………….. 110
4-3-8- پای در دیده نهادن………………………………………………………………………………………………. 110
4-3-9- پروانه صفت………………………………………………………………………………………………………….. 110
4-3-10- پنجه با ساعد سیمین افكندن…………………………………………………………………………. 110
4-3-11- ترك جان گفتن………………………………………………………………………………………………… 111
4-3-12- جرم از طرف ماست………………………………………………………………………………………….. 111
4-3-13- چشم رضا………………………………………………………………………………………………………….. 111
4-3-14- حلقه در گوش بودن ……………………………………………………………………………………….. 112
4-3-15- دل خون شدن………………………………………………………………………………………………….. 112
4-3-16- دلق مرقع…………………………………………………………………………………………………………… 112
4-3-17- عشقبازی آغاز نهادن ………………………………………………………………………………………. 112
4-3-18-عشق و توبه، آبگینه و سنگ…………………………………………………………………………….. 113
4-3-19- گو مباش……………………………………………………………………………………………………………. 113
یک مطلب دیگر :
4-3-20- دور بودن چشم بد از معشوق………………………………………………………………………….. 113
عنوان صفحه
4-3-21- ساقیا باده بده……………………………………………………………………………………………………. 113
4-3-22- شب را سحر نبودن…………………………………………………………………………………………… 114
4-3-23- گوی لطافت ربودن……………………………………………………………………………………………. 114
4-3-24- ملامتگوی بیحاصل……………………………………………………………………………………….. 114
4-3-25- مفلس و خیال گنح…………………………………………………………………………………………… 115
4-3-26- نه من و بس………………………………………………………………………………………………………. 115
4-4- عبارتهای عربی مشترک……………………………………………………………………………….. ………115
4-4-1- اللّه اللّه…………………………………………………………………………………………………………. ……….115
4-4-2- المنته للْه………………………………………………………………………………………………………. …….116
4-4-3- عفاك اللّه …………………………………………………………………………………………………….. ……..116
4-4-4- علی الخصوص…………………………………………………………………………………………………. ..116
4-4-5-علی الصباح………………………………………………………………………………………………………. …117
فصل پنجم: مشتركات محتوایی در غزلهای سعدی و كمال خنجدی
5-1- مشتركات محتوایی در غزلهای سعدی و كمال خنجدی………………………………. …119
5-1-1- از دوست به دشمن شكایت نبردن……………………………………………………………….. …120
5-1-2- آزادی عاشق در بند معشوق بودن است …………………………………………………….. …120
5-1-3- ازلی بودن عشق ……………………………………………………………………………………………. …121
5-1-4- آفت به همراه داشتن تأخیر…………………………………………………………………………… 122
5-1-5- با وجود یار از همه عالم فراغ داشتن…………………………………………………………….. 122
5-1-6- بر كنار از بلا حال گرفتار بلا را نمیداند…………………………………………………….. …1123
5-1-7- به پایان آمدن دفتر و باقی بودن حكایت……………………………………………………….. 123
5-1-8- بی پروایی عاشق…………………………………………………………………………………………….. …117
5-1-9- بی وفایی معشوق و وفاداری عاشق……………………………………………………………….. ..124
5-1-10- تبدیل شدن خاك عاشق به سبو………………………………………………………………… 124
5-1-11- تسلیم كامل در برابر معشوق………………………………………………………………………. ..125
5-1-12- تقدیر گرایی………………………………………………………………………………………………….. .125
5-1-13- جان افشاندن به پای دوست ………………………………………………………………………. .127
5-1-14- جمال یار نشانهی صنع الهی است……………………………………………………………… .127
5-1-15- چشم دوختن به تیر معشوق …………………………………………………………………….. .128
عنوان صفحه
5-1-16- حاجت نبودن به شمع با وجود چهرهی یار………………………………………………… 128
5-1-17- حاجت مشاطه نیست روی دلارام را……………………………………………………………. 129
5-1-18-حاصل جهان صحبت یار و در نظر بودن اوست…………………………………………… 129
5-1-19- حقیر بودن دل به عنوان خانهی معشوق……………………………………………………. 130
5-1-20- حقیر بودن جان به عنوان تحفهای برای جانان…………………………………………… 130
5-1-21- خاموش نبودن بلبل در ایام گل…………………………………………………………………… 131
5-1-22- خجلت بردن گل از دیدن رخ یار…………………………………………………………………. 132
5-1-23- خجلت بردن ماه از دیدن روی یار……………………………………………………………….. 132
5-1-24- خراج بر خراب نوشتن………………………………………………………………………………….. 133
5-1-25- خیال یار پیوسته در نظر بودن…………………………………………………………………….. 133
5-1-26- درد یار را درمان دانستن………………………………………………………………………………. 134
5-1-27- دلربایی غمزه……………………………………………………………………………………………….. 134
5-1-28- دوستان به جای بوستان……………………………………………………………………………….. 135
5-1-29- ذره سان بودن عاشق در مقابل خورشید معشوق………………………………………. 136
5-1-30- رنج كشیدن و گنج یافتن…………………………………………………………………………….. 137
5-1-31- رنگ رخساره خبر از حال درون میدهد…………………………………………………….. 137
5-1-32- زلف و خال یار را دام و دانه پنداشتن………………………………………………………… 138
5-1-33- زنده شدن مرده با آمدن یار ……………………………………………………………………….. 138
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 12:24:00 ب.ظ ]
|