تاثیر ابعاد ساختاری سازمان مورد بررسی بر هوشمندی رقابتی |
1-2- بیان مساله
یکی از ویژگیهای بارز عصر حاضر، تغییرات فزاینده در دانش بشری و عرصههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تکنولوژیک است. در چنین شرایطی، یکی از الزامات اساسی رقابت، شناخت ماهیت تغییرات و پیش بینی روند آتی بازار، فنآوریها، نوآوریها، ترجیحات و الگوهای رفتار مشتریان است. جستجوی مداوم برای یافتن روشهای جدید مبارزه در بازارهای رقابتی همواره یکی از موضوعات اصلی در مباحث استراتژیک بوده است، که موجب خلق مفهوم مزیت رقابتی پایدار شده و عاملی برای حفظ بقای سازمان است. وبستر اعتقاد دارد هر تصمیم بازاریابی که براساس رفتار رقبا شکل نگرفته باشد، مانند حرکت کورکورانه در یک مسیر تاریک است. لذا در
عصر دانشی و رقابتی امروز سازمانها به جای رفتار واکنشی، انفعالی و تدافعی باید رفتار کنشی و پیشتازانه داشته باشند، و قبل از وقوع حادثه به پیشبینی آن بپردازند. لذا هوشمندی رقابتی یکی از ابزارهای مدیریت استراتژیک و یکی از سریعترین زمینههای رشد کسب وکار در دنیا به شمار میرود که از غافلگیری شرکت ها
یک مطلب دیگر :
جلوگیری میکند و یکی از تکنیکهای مهم برای ایجاد مزیت رقابتی است.
سازمانهای امروزی برای باقی ماندن در صحنهی رقابت شدید و تطبیق با شرایط محیطی، دست به تغییراتی در ساختار خود زدهاند. آنها به سمت کوچکتر شدن و عدم تمرکز گام برداشتهاند. سازمانهای کشور ما نیز باید به فکر تجدید ساختار خود بیفتند و مشتری مداری و توجه به خواستهای آنان را در دستور کارخود قرار دهند.
عدم مسئولیت پذیری سازمانها، عریض و طویل بودن آنها، کنترلهای بیش از حد، مدیریت ضعیف و به طور کلی وجود یک ساختار ضعیف باعث گردیده است جریان اطلاعات چه درون و چه در خارج از سازمان غیر اثربخش گردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-01] [ 11:07:00 ب.ظ ]
|