ارشد توزیع اقتصادی بار با در نظر گرفتن اثر شیر ... |
یک مطلب دیگر :
پایان نامه مدیریت با موضوع رضایت شغلی و انگیزش
عنوان | صفحه |
فصل اول – مقدمه | |
1-1 مقدمه | 2 |
1-2 بررسی سوابق تحقیق | 4 |
1-3 ساختار پایاننامه | 8 |
فصل دوم – مسئله توزیع اقتصادی بار | |
2-1 معرفی توزیع اقتصادی بار | 10 |
2-2 مشخصه واحد بخار (حرارتی) | 10 |
2-3 منحنی محدب هزینههای عملیاتی یک واحد حرارتی | 11 |
2-4 منحنی هزینه سوخت افزایشی | 13 |
2-5 منحنی نرخ حرارت | 13 |
2-6 منحنی نامحدب هزینههای در واحد حرارتی | 14 |
2-7 توزیع اقتصادی بار در نیروگاه برق | 16 |
2-8 توزیع اقتصادی بار در سیستم قدرت | 17 |
2-9 محدودیت برابری و نابرابری | 17 |
2-10 معرفی ضرایب B تلفات انتقال | 20 |
فصل سوم – الگوریتم پیشنهادی اجتماع ذرات PSO | |
3-1 معرفی PSO | 24 |
3-2 بررسی سوابق تحقیق | 25 |
3-3 مفهوم بهینهسازی اجتماع ذرات | 27 |
3-4 فرمولبندی PSO | 28 |
3-5 فلوچارت استاندارد بهینهسازی اجتماع ذرات | 33 |
3-6 شبه کد در PSO | 34 |
3-7 اساس الگوریتم PSO برای محدود کردن مشکل | 35 |
فصل چهارم – پیادهسازی الگوریتم پیشنهادی در مسئله توزیع اقتصادی بار | |
4-1 فرمولبندی تابع هدف | 37 |
4-2 برابری و نابرابری محدودیتها | 39 |
4-3 اصلاح تابع هدف | 40 |
4-4 پیادهسازی PSO برای مشکل ED | 41 |
4-5 شبیهسازی | 43 |
4-6 مقایسه نتایج الگوریتم پیشنهادی با الگوریتم ژنتیک | 56 |
فصل پنجم – نتیجهگیری و پیشنهادات | |
5-1 نتیجهگیری | 58 |
5-2 پیشنهادات | 59 |
ضمیمه | 60 |
مراجع | 62 |
مقدمه
توزیع اقتصادی بار[1] یکی از موضوعات مهم در زمینه مدیریت و بهرهبرداری سیستمهای قدرت به شمار میرود. هدف از توزیع بهینه یا اقتصادی بار در واقع تخصیص تولید بین واحدهای در مدار سیستم (فعال) میباشد به نحوی که همزمان با تامین تقاضای بار، حدود تولید، نواحی کار ممنوع، سایر محدودیتهای نیروگاهها در نظر گرفته شده و با لحاظ تلفات شبکه انتقال، کل هزینه تولید در هر بازه زمانی و برای شرایط بار پیش بینی شده، حداقل گردد [1].
امروزه با توجه به روند رو به رشد بار و بالا بودن هزینههای تولید انرژی الکتریکی، افزایش تقاضای انرژی الکتریکی و محدودیت در نصب واحدهای جدید نیروگاهی، نیاز به بهرهبرداری بهینه از واحدهای موجود در جهت کاهش هزینههای بهرهبرداری به شدت احساس میشود.
مسئله توزیع اقتصادی بار هنگامی مطرح است که واحدهای موجود در مدار، معلوم بوده و بخواهیم ببینیم که برای تامین بار مورد نیاز شبکه و ذخیره چرخان مورد نیاز، هر یک از واحدهای موجود در مدار چه توانی را تولید کنند تا هزینه سوخت کل واحدها حداقل شود. اما باید توجه داشت که در شبکه واقعی، همواره بار مورد نیاز شبکه در حال تغییر است. لذا باید تعیین شود که بهتر است که چه ترکیبی از واحدها در مدار قرار گیرند تا علاوهبر تامین بار مورد نیاز شبکه در کلیه مراحل دوره زمانی مورد مطالعه، در پایان دوره مورد نظر خط مشی بهینه حاصل گردد.
یکی از مهمترین مسائل روز بهینهسازی تولید انرژی، تعیین نحوه آرایش نیروگاهها جهت تولید بار مصرفی در یک دوره کوتاه مدت (معمولا 24 ساعت) است که از آن به عنوان مسئله مشارکت نیروگاهها[2] یاد میشود. این مسئله به دلیل حجم زیاد محاسباتی و وسعت ابعاد در زمره مسائل دشوار قرار میگیرد. مسئله توزیع اقتصادی بار به عنوان زیر مجموعه مسئله مشارکت نیروگاهها میباشد.
توزیع اقتصادی بار به صورت یک مسئله بهینهسازی با هدف حداقلکردن تابع هزینه سوخت نیروگاههای بخاری بیان میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-29] [ 05:50:00 ب.ظ ]
|