دانشكده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیك

 

گروه اكتشاف معدن، نفت و ژئوفیزیك

 

 

 

عنوان پایان نامه:

 

ارائه مدل سرعت لرزه ای ناحیه ای در سازندهای منتخب دوران کرتاسه -گورپی، ایلام – سروک و کژدمی- در منطقه خلیج فارس جهت توصیف دقیق تر مخازن هیدروکربوری

 

 

 

 

 

پایان نامه

 

اساتید راهنما:

 

دکتر علی مرادزاده

 

دکتر مهرداد سلیمانی منفرد

 

 

 

یک مطلب دیگر :

 

استاد مشاور:

 

مهندس احمدرضا جوان بختی

 

 

 

پایان نامه ارشد جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(پایان نامه مقطع ارشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
یک روندپردازش دقیق، بی نقص، مناسب و قابل قبول، به اطلاعاتی مناسب از جمله اطلاعات بدست آمده از چاه (مانند چکشات[1] و پروفایل لرزه ای قائم2) ونقشه های شناسایی نیاز دارد. برای تهیه آنها تقریباً به تمامی منابع موجود رجوع شد و یکپارچه سازیهای لازم با راهنمایی اساتید صورت گرفت.از طرف دیگر، اطلاعات ضروری برای تفسیر قابل قبول، شامل مقاطع لرزه ای قابل قبول و مدل سرعت مناسب و نیز دقیق می شود.مطالعه حاضردر جهت تهیه ی مدل سرعت دقیق تر با بهره گیری از در کنار هم قرار دادن همه ی اطلاعات موجود، می باشد.اهمیت مدل سرعت در اکتشاف نفت و تفسیرداده های لرزه ای به کاربردهای مدل سرعت در صنعت باز میگردد. به عنوان مثال یک مفسر بعد از تفسیر یک منطقه کوچک که ممکن است روزها به طول بینجامد، برای اینکه بتواند از صحت و سقم تفسیر انجام شده را در یک زمان بسیار کوتاه اطمینان حاصل نماید، از مدل سرعت استفاده می کند. همچنین در تمامی طول مدت تفسیر با ملاحظه مدل سرعت قابل اعتماد، می تواند از سرعتهایی در هر نقطه برای تفسیر استفاده کند که بیشترین همخوانی را با محیطهای مرتبط اطراف منطقه ی تفسیر دارد.لذا در صورت فقدان مدل سرعت،مراحل تفسیر کندتر و با دقت کمتری صورت می گیرد و تفسیر به طور اجتناب ناپذیری با ابهام و مفروضات اثبات نشده ای پیش می رود. از طرفی اگر مدل سرعت اشتباه باشد، تفسیر و تشخیص ساختمانها به طور کاملاً واضحی اشتباه از کار در آمده و نمی تواند مبنای کارهای تکمیلی بعدی قرار بگیرد.
در ادامه طی مراحلی که در زیر به آن اشاره می شود، به پردازش داده های ناحیه ی خلیج فارس پرداخته می شود. ابتدا دورنمایی از کلیّات مراحل تهیه اطلاعات اولیه برای ساخت مدل سرعت منطقه ای،ارائه می شود.سپس چاه های موجود و پراکندگی میدانها و کیفیت داده ها، شناسایی و بررسی خواهد شد. برای این کار، داده های لرزه ای جمع آوری شدند و تصحیحات لازم بر آنها اعمال گردید. مقدار سرعت لرزه ای در نقاط مختلف عمق و سطح به اطلاعات افزوده شدند تا مدل سرعت بتواند حاوی اطلاعات تکمیلی نیز باشد ودر صورت نیاز مفسر بتواند به سهولت به آن مراجعه و استناد نماید. این اطلاعات پراکنده و با حجم زیاد در کل ناحیه ی خلیج فارس شامل چاه، داده های لرزه ای، تفسیرها وچکشاتها می باشند. با این حال، مشاهده گردید که اطلاعات مذکور، جامع و کامل نبوده و همچنین اطلاعات با هم تلفیق نشده اند.در نهایت با بالا بردن دقت محلی در عین حفظ جامعیت، به منظور ارائه ی مدل محلی در جاهای مورد نیاز و با پرکردن فضاهای نبود اطلاعاتی با استفاده از بالابردن دقت، به تهیه مدل سرعت در هر افق در کل ناحیه پرداخته شده و مناطق امیدبخش احتمالی مشخص شدند.
 
فهرست مطالب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...