ارائه چارچوبی راهبردی برای سیستمهای توزیع شده اجرایی تولید |
عنوان | صفحه |
فصل اول- کلیات تحقیق | 1 |
1.1مقدمه | 2 |
1.2 بیان مسئله | 2 |
1.3 هدف از اجرا | 4 |
1.4 توجیه ضرورت انجام طرح | 4 |
1.5سابقه تحقیق | 5 |
1.6 روش پژوهش و تکنیکهای اجرایی | 6 |
1.7استفاده کنندگان از نتایج تحقیق | 6 |
1.8 ساختار فصول | 7 |
فصل دوم- ادبیات موضوع
|
8 |
2.1 مقدمه | 9 |
2.2 سیستمهای اجرایی تولید | 9 |
2.1.1 توابع اصلی سیستمهای اجرایی تولید | 9 |
2.2.2 توابع پشتیبان سیستمهای اجرایی تولید | 11 |
2.2.3 استاندارد95 ANSI/ISA | 11 |
2.3 تولید توزیع شده | 13 |
2.3.1چشماندازها ومفاهیم تولید توزیع شده | 14 |
2.3.2فناوری اطلاعات و تولید توزیع شده | 16 |
2.3.3 توسعه محصول همروند | 17 |
2.3.4 انعطافپذیری و قابلیت پیکربندی مجدد با استفاده از سیستمهای توزیع شده خودمختار | 19 |
2.4 سیستمهای اجرایی تولید توزیع شده | 21 |
2.4.1راه حلهای فعلی سیستمهای اجرایی تولید توزیع شده | 23 |
2.4.2الگوهای طراحی جامع برای سیستمهای اجرایی تولید | 23 |
2.4.3تحلیل و مقایسه رویکردهای توزیع شده | 26 |
2.5محاسبات ابری | 30 |
2.5.1نقشها در پردازش ابری | 32 |
2.6اصول معماری سرویس گرا | 33 |
2.6.1 کشف سرویس | 35 |
2.6.2 روش های کشف سرویس | 36 |
2.6.3 معماری های کشف سرویس | 38 |
2.7.جمع بندی | 39 |
فصل سوم- مبانی راهکار پیشنهادی | 40 |
3.1 مقدمه | 41 |
3.2 نگاهی کلی | 41 |
3.2.1 تشریح سیستم های اجرایی تولید و طرح مساله در محیط توزیع شده | 43 |
3.2.2 انتخاب الگوهای راه حل(Solution pattern ) های SOMA | 44 |
3.2.3 الگوی راه حل های پیشنهادی توسط SOMA | 44 |
3.2.4 تعریف موجودیت های کلیدی با استفاده از الگوهای طراحی سیستم ها ی توزیع شده | 50 |
3.3 شناسایی سرویس ها | 51 |
3.4 تطابق رویکرد با مدل محاسباتی ابری | 53 |
3.4.1 مراحل چارچوب از دید محاسبات ابری | 53 |
3.4.2 شناسایی سرویسهای سیستمهای اجرایی تولید | 56 |
3.5 ماژولهای اصلی سیستمهای اجرایی تولید تحت عنوان برنامههای کاربردی سرویس گرا | 63 |
3.6 ارتباطات میان ماژولهای مختلف سیستمهای اجرایی تولید | 84 |
3.7 توابع سیستمهای اجرایی تولید به عنوان سرویس | 94 |
3.8 سبک معماری مناسب برای کنترل سیستم های اجرایی تولید توزیع شده در ابر | 96 |
3.9 زمانبندی جزئی تحت عنوان سرویس | 101 |
3.9.1 ملزومات تامین كننده ابر | 102 |
3.10 مدیریت منابع به عنوان سرویس | 105 |
3.10.1 ملزومات تعیین كننده سرویس | 106 |
3.10.2 ملزومات سازمانها | 108 |
3.11 نظارت به عنوان سرویس | 109 |
3.12 جمع بندی | 110 |
فصل چهارم- ارزیابی روش پیشنهادی | 111 |
4.1 مقدمه | 112 |
4.2 مقایسه رویكرد های فعلی | 112 |
4.3ارزیابی سیستم های اجرایی تولید در محیط ابر و عامل گرا | 114 |
4.4 مطالعه موردی | 116 |
4.4.1 حوزه مطالعه موردی | 116 |
4.4.2 نمونه محصولات مطالعه موردی | 117 |
4.5 سیستم اجرایی تولید جمساز با استفاده از مدل محاسبات ابری | 124 |
4.5.1 مقدمات ابری کردن اجرای تولید | 124 |
4.5.2 پایگاه داده جمساز در محیط ابر | 124 |
4.5.3 زمانبندی و پیگیری به عنوان سرویسهای ابر | 125 |
4.6 ارزیابی فاکتورهای تولید | 126 |
4.6.1 فاکتورهای بهکارگیری فناوری اطلاعات | 126 |
4.6.2 کمبودها و ضعفهای فعلی | 127 |
4.7 سیستم های اجرایی تولیدمبتنی بر ابرفعلی | 133 |
4.8 جمع بندی | 135 |
فصل پنجم- جمع بندی و نتیجه گیری | 136 |
5.1 خلاصه تحقیق | 137 |
5.2 نتایج تحقیق | 138 |
5.3 مقایسه با سایر چارچوبها | 138 |
5.4 محدودیتها و زوایای پوشش داده نشده | 139 |
5.5 چالش های مس ابری | 139 |
5.6 آینده سیستم های اجرایی تولید در ابر | 141 |
5.7 اقدامات آتی | 142 |
مراجع و منابع | 143 |
چکیده انگلیسی | 147 |
1.1 مقدمه
در این بخش به شرح کلیات تحقیق پرداخته میشود تا ایجاد ذهنیتی درست از موضوع تحقیق و چارچوب مورد نظر، اهمیت آن و روش تحقیق ایجاد شود. از این رو در ادامه، ابتدا به بیان مسئله تحقیق میپردازیم و اهداف پیش رو را مشخص خواهیم کرد. سپس به توجیه ضرورت انجام طرح و سابقه تحقیق خواهیم پرداخت. معرفی روش پژوهش و تکنیکهای اجرایی بخش بعدی این فصل خواهد بود و نهایتاَ به شرح مراحلی که در فصول آتی طی خواهیم کرد میپردازیم.
1.2 بیان مسئله
یک مطلب دیگر :
سیستم های اجرایی تولید ، سیستم های مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند که عملیات تولید را در کارخانه ها مدیریت می کنند. در طول سالها استانداردها ومدلهای بسیاری برای چنین سیستمهایی پیشنهاد شده است که محدوده آن را مشخص می کنند. فعالیتهای کلیدی این سیستمها عبارتند از:
- مدیریت تعریف محصول. این کار شامل ذخیره سازی، کنترل ورژن، تبادل با سایرسیستمها که حاوی داده های اصلی هستند، نظیرقوانین تولید، ، لیست منابع و همه داده هایی که حول محور اینکه یک محصول چگونه تولید می شود. مدیریت تعریف محصول به عبارتی بخشی از مدیریت چرخه حیات محصول است.
- مدیریت منابع. مدیریت منابع شامل ثبت، تبادل، و تحلیل اطلاعات منابع است . هدف این کار آماده سازی و اجرای سفارشات تولید با منابع درست است.
- زمانبندی فرآیند تولید. این فعالیت شامل زمانبندی تولید به عنوان مجموعه ای از سفارشات کاری است که بتوان نیازمندیهای محصول را پوشش داد. که اینها معمولاً ازبرنامه ریزی منابع سازمان و یا سیستمهای پیشرفته برنامه ریزی و زمانبندی نشات می گیرند تا بتوان استفاده بهینه از منابع محلی داشت.
- توزیع سفارشات محصول. براساس نوع فرآیند تولید این کار ممکن است شامل توزیع بسته های کاری بیشتر، ارسال آنها به مراکز کاری و انجام تنظیمات برای شرایط از پیش تعیین شده باشد.
- اجرای سفارشات محصول. اگرچه اجرای واقعی توسط سیستم های کنترل فرآیند انجام می شود سیستم مدیریت اجرایی تولید بازرسی هایی بر منابع و سایر سیستم ها برای پیگیری فرآیند تولید دارد.
- جمع آوری داده های محصول. این کارشامل ذخیره سازی و تبادل داده ها، وضعیت تجهیزات، اطلاعات منابع، گزارش گیری از محصولات به صورت داده های تاریخی و یا پایگاه داده های رابطه ای است.
- تحلیل کارایی محصول. تهیه داده های مفید از داده های خام جمع آوری شده درباره وضعیت فعلی محصول، مرورکارهای در حال اجرا و ارزیابی کارایی محصول در برهه زمانی گذشته.
- دنبال کردن و پی گیری محصول. ثبت و احیای داده های مرتبط برای نمایش تاریخچه کاملی از لیست منابع، سفارشات و تجهیزات.
در سالهای اخیر در کنار مفهوم سیستمهای اجرایی تولید، مفهوم سازمانهای شبکهای مطرح شده است، اجزای این سازمانها موقتاً کنار هم جمع شده تا بتوانند مهارتها و منابع را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. درسیستم های تولیدی چنین سازمانهایی با رویکرد توزیعشده روبرو هستیم، چیزی که به معنی تولید محصول درست، در مکان درست،هزینه درست، زمان درست، شرایط درست می باشد. زنجیره تامین از تامین مواد خام تا تولید و توزیع و حمل و نقل و انبارداری و فروش محصولات به صورت پراکنده و در نقاط جغرافیایی مختلف صورت می گیرد. ازآنجا که مسئولیت به سازمانهای مختلف سپرده میشود در نتیجه کنترل مداوم و هماهنگی برای چنین چرخه حیاتی بسیار پیچیده میشود.کارهای صورت گرفته اغلب به صورت کنترل متمرکز بوده و کمتر کنترل به صورت غیرمتمرکز و توزیع شده صورت گرفته است.
هدف اصلی در چنین تولیدی کاهش هزینه ها ، کاهش زمان مدیریت، هرچه ساده تر شدن و یکپارچگی فرآیندها و زیرسیستمها، تکنولوژیهای جدید و به روز رسانیها است. ضمناً کاهش اتلاف در تولید، سرعت در قابلیت پیکربندی مجدد در قبال رخدادهای منتظره و غیرمنتظره از دیگراهداف تولید توزیع شده محسوب میشود.
حال برای تحقق واقعی و بهینه چنین سیستمهای تولید توزیع شده ایی، نیازمند به کارگیری فناوری اطلاعات و پردازش توزیع شده هستیم چیزی که امروزه تحت عنوان پردازش ابری با ان آشنا هستیم. پردازش ابری به سرعت در حال تغییرصنایع و سازمانها برای تحقق اهدافشان می باشد. صنایع تولیدی توسط فناوری اطلاعات و تکنولوژی های هوشمند در حال توانمند شدن هستند. قدرت اصلی پردازش ابری در فراهم آوردن سرویس محاسبات در لحظه با قابلیت اعتماد بالا، مقیاس پذیری و قابل دسترس بودن در محیطهای توزیع شده است.
درپردازش ابری همه چیزتحت عنوان سرویس در نظرگرفته میشود به عبارتی (Xaas) مانند نرمافزاربه عنوان سرویس، پلتفرم به عنوان سرویس، زیرساختاربه عنوان سرویس که این سرویسها ساختارلایه ای را برای پردازش ابری فراهم میآورند. با توجه به فلسفه طراحی در همه جا تولید در همه جا، نیازمند تبادل اطلاعات در بین سایتهای مختلف تولید هستیم لذا پردازش ابری نقش کلیدی در تحقق این فلسفه دارد .
به طور کلی دو نوع اتخاذ پردازش ابری در محیطهای تولیدی وجود دارد. یکی اتخاذ مستقیم تکنولوژیهای پردازش ابری و دیگری تولید ابری که همان ورژن تولیدی پردازش ابری است. در اکثر روشهای پیشنهادی در اتخاذ پردازش ابری مدیریت به صورت متمرکزصورت گرفته است. لذا هدف غیرمتمرکز و توزیع شدگی مدیریت این سیستمهای تولیدی است.
در این پایان نامه هدف ارائه چارچوبی کلان برای مدیریت سیستمهای تولیدی است در این چارچوب به ارائه مدل لایهای با توجه به لایههای مدل پردازش ابری پرداختهایم. در این مدل سعی میشود ماژولهای اصلی سیستمهای تولیدی اجرایی استخراج شده و با تطابق این ماژولها با معماری سرویسگرا چارچوبی یکپارچه ارائه شود. این چارچوب به نحوی است که فرآیندها و رویههای انجام کار را با الهام از مدل پردازش ابری گردآوری میکند و در محیطهای توزیعشده ابری راهحلی برای مدیریت سیستمهای تولیدی اجرایی در حین عدم تمرکز ارائه می دهد.
1.3 هدف از اجرا
پردازش ابری محیطی کاملاًمتفاوت به صورت مجازی و مقیاس پذیرتر برای سازمانها به وجود آورده است،مزایای این محیط ازطریق سرویس و از راه اینترنت در اختیار کاربران قرارمیگیرد. مصرف کنندگان ازابربه عنوان پلتفرم استفاده می کنند، پشتیبانی کنندگان ابر پردازش ابری را به عنوان یکی ازتوانمندسازهای صنایع تولیدی درنظرمی گیرند لذا هدف تعمیم این ایده به محیطهای تولیدی میباشد تا با خلاقیت ایجاد شده توسط ابر بتوان استراتژی های کسب و کاررا جهت دهی کرد.
هدف در تولید ابری هرچه توانمندترکردن تولید، ایجاد کارخانههای کارا که همکاری موثر با یکدیگر دارند می باشد و اشتراک منابع با به کارگیری محیط ابرتسهیل و تسریع شود. یکپارچه تر کردن محیطهای تولید توزیع شده هدف دیگر تولید ابری است که با مقیاس پذیرشدن منابع و مدلهای جدید کسب و کار پیشنهاد شده با ابر، محقق میشود. .
1.4 توجیه ضرورت انجام طرح
با توجه به تلاش سازمانها برای کوچکتر شدن و به کارگیری ساختارهای شبکه ای، همواره این سوال مطرح میشود که چگونه سیستمهای اطلاعاتی تولیدی این شرکتها در محیطهای توزیعشده مدیریت میشوند تا کارایی در چنین شرکتهایی به حداکثر برسد، لذا بر آن شدیم تا با ارائه چارچوبی کلان برای سیستمهای تولیدی توزیعشده با استفاده از مدل محاسبات ابری به مدلسازی این مفهوم بپردازیم. مدلی که ماهیت آن ظهورنوآوری در مدیریت بوده و مدیریت محیطهای توزیع شده تولیدی را تسهیل میکند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 12:06:00 ق.ظ ]
|