فقه و مبانی حقوق اسلامی تشبه به کفار از ... |
1-9- محدودیت های تحقیق 10
1-10- واژه شناسی موضوع بحث 11
1-10-1- معنای تشبه 11
1-10-1-1- الفاظ هم معنای با «تشبه» 12
1-10-1-2- التمثیل 12
1-10-1-3- المحاکاه 12
1-10-1-4- الاتباع 12
1-10-1-5- الموافقه 12
1-10-1-6- التأسّی 13
1-11- تشبه در اصطلاح فقها 13
1-12- معنای لغوی کفار 13
1-12-1- معنای كفر در لغت 13
1-12-2- معانی واژه «کفر» در احادیث 13
1-12-3- معنای واژه «کفر» در قرآن 14
1-12-4- کفر در اصطلاح فقها 15
1-13- معنای اصطلاحی كفار 16
1-14- اسلام 18
1-14-1- اسلام از نظر لغوی 18
1-14-2- اسلام از نظر اصطلاحی 18
1-15- نفی سبیل 20
1-15-1- بررسی واژه نفی سبیل در لغت 20
1-15-2- بررسی واژهی سبیل در قرآن کریم 21
1-15-3- نفی سبیل از نظر اصطلاحی 21
1-16- تهاجم فرهنگی 21
1-16-1- تهاجم فرهنگی از نظر لغوی 22
1-16-2- تهاجم فرهنگی از نظر اصطلاحی 22
1-6-3- زمینه ها و عوامل تهاجم فرهنگی 23
فصل دوّم: تشبه به کفار از نظر قرآن کریم و مفسّران
2-1- آیهی 115، سورهی نساء 27
2-1-1- شأن نزول آیهی 115 27
2-1-2- نظر مفسرین در مورد این آیه 28
2-1-3- نکته ها و پیام ها 31
2-2- آیهی 49 سورهی مائده 32
2-2-1- شأن نزول 32
2-2-2- نظر مفسرین در مورد این آیه 33
2-2-3- پیام ها و نکته ها 37
2-3- سورهی آل عمران: آیهی 149 38
2-3-1- شأن نزول 38
2-3-2- نظر مفسرین در مورد این آیه 39
2-3-3- نکته ها و پیام ها 41
2-4- سورهی یونس، آیهی 35 42
2-4-1- شأن نزول 42
2-4-2- نظر مفسرین در مورد این آیه 42
2-4-3- نکته ها و پیام ها 44
2-5- آیات تحریم دوستی با کفار 44
2-6- طهارت یا نجاست اهل کتاب 46
2-6-1- دلائل قائلان به نجاست اهل کتاب 46
2-6-1-1- آیهی 28 سورهی توبه 46
2-6-1-2- آیهی 28 سورهی انعام 48
2-7- دلائل قائلان به طهارت اهل کتاب 49
2-7-1- آیه ی 5 سوره ی مائده 49
2-7-2- روایات 51
2-8- جمع بندی و نتیجهگیری 52
فصل سوم: تشبه به کفار در روایات معصومین (ع)
3-1- تشبه به کفار در عبادت 54
3-2- تشبه به کفار در غیر عبادت 56
3-2-1- شبه به کفّار در پوشش 57
3-2-1-1- روایات دارای شمول عام 57
3-2-1-2- روایات خاصّ 58
3-2-2- تشبه به کفّار در آرایش 61
3-2-2-1- روایات عام 61
3-2-2-2- روایات خاص 61
3-2-3- تشبّه به کفّار در آداب و رسوم 64
3-2-3-1- روایات عامّ 64
3-2-3-2- روایات خاص 64
3-2-4- روایاتی که در مورد غذا و پوشاک آمده است 64
3-2-5- روایتی که در مورد «جارو کردن بیرونی منزل» وارد شده است 66
3-3- دیدگاه فقها و مراجع تقلید در مورد تشبه به کفار 67
3-4- جمع بندی و نتیجه گیری 68
فصل چهارم: قواعد فقهی حاکم بر روابط مسلمانان و کفار
4-1- قاعدهی نفی سبیل 70
4-2- ضرورت قاعدهی نفی سبیل 71
4-3- مدارک و مستندات حجیت قاعدهی نفی سبیل 72
4-3-1- آیهی 141 سورهی نساء 72
4-3-1-1- نظر مفسرین در مورد این آیه 72
4-3-2- حدیث اعتلاء 76
4-3-3- اجماع 78
4-3-4- تسالم اصحاب 78
4-3-5- عقل 79
4-3-6- مناسبت حکم و موضوع 79
4-4- موارد تطبیق قاعده 79
4-4-1- ذلت و عدم جواز اجار ه ی مسلم بر کافر 79
4-4-2- عدم جواز ازدواج با مرتد ملی و فطری 80
4-4-3- عدم جواز ولایت کافر بر مسلمان 80
4-4-4- عدم جواز تولیت کافر بر اوقاف مسلمانان 80
4-4-5- عدم ثبوت حق شفعه برای کافر 80
4-4-6- عدم جواز تزویج زن مسلمان با کافر 80
4-4-7- بطلان نکاح با ارتداد مرد 81
4-4-8- سقوط حق قصاص 81
4-5- نقش قاعدهی نفی سبیل در مبارزه با استعمار 81
4-5-1- حکم جهاد و بسیج عمومی اسلامی علیه انگلیس 81
4-5-2- حکم جهاد علیه ایتالیا، روسیه و انگلیس 81
4-5-3- فتوا به ملی شدن صنعت نفت 81
4-5-4- تحریم پارچهها و لباسهای خارجی 82
4-5-5- تحریم انتخاب فیصل درعراق 82
4-5-6- تحریم مظاهر غرب 82
4-5-7- تحریم استعمال توتون و تنباکو 82
4-5-8- حکم به کفر کمونیسم 83
4-6- قاعدهی نفی سبیل در فتاوای امام خمینی(ره) 83
4-7- جایگاه قاعدهی نفی سبیل در قانون اساسی 84
4-8- قاعدهی شدت بر كفار 85
4-9- قاعدهی ذلّت كفار 85
4-10- قاعدهی عدالت 86
4-11- قاعدهی تقیه 88
4-12- قاعدهی مصلحت 90
4-12-1- قلمرو مصلحت 90
4-12-2- مصلحت از دیدگاه امام خمینی 91
4-13- قاعدهی ولایت 91
4-13-1- توضیح و تبیین قاعده 91
4-14- جمع بندی و نتیجهگیری 92
فصل پنجم: تهاجم فرهنگی و ارتباط آن با تشبه به كفار
5-1- مراحل تهاجم فرهنگی
5-1-1- الغای فرهنگ خودی 94
5-1-2- القای فرهنگ بیگانه 95
5-1-3- تثبیت فرهنگ بیگانه 95
5-2- روشهای حفظ فرهنگ اسلامی 96
یک مطلب دیگر :
5-2-1- تقویت مبانی فرهنگ اسلامی 96
5-2-2- طراحی و به كارگیری راهبرد فرهنگی 96
5-3- راهکارهای صیانت از فرهنگ اسلامی 97
5-3-1- مبارزه مستقیم (جهاد) 97
5-3-2- تحریمهای اجتماعی و سیاسی 98
5-3-3- تحریم فرهنگی 100
5-4- جمع بندی و نتیجه گیری فصل پنچم 102
بحث و نتیجه گیری کلی 103
پیشنهادات 105
منابع و مأخذ 106
چکیده انگلیسی 112
چکیده:
در این پژوهش كه به روش كتابخانهای انجام شده است ما را برآن داشت تا با مطالعه و بررسی بحث تشبه به کفار از دیدگاه قرآن و آیاتی که نهی کننده این مطلب و نظر مفسران قران کریم در مورد این آیات را جویا شویم. همچنین با بررسی دلایل قائلان به نجاست و معتقدان به طهارت کفار این طور به نظر میرسد كه كفار دارای نجاست ذاتی نبوده بلکه به علت مباشرت آنها با شراب، خوک، خون و مانند آنها است و به همین دلیل مسلمانان را از نزدیکی به آنها منع نمودهاند. و همینطور احادیث و روایاتی که در زمان پیامبر و ائمه آورده شده است و نظر فقها در مورد این احادیث و روایات که در دو حوزه اساسی تشبه به كفار در عبادات و غیر عبادات پرداخته شده است. به همین دلیل عالمان دینی تشبه به کفار در امور عبادی و موارد گوناگون را به طور مبسوط مورد بررسی قرار دادهاند ولی این بحث در امور غیر عبادی چندان مورد توجه واقع نشده و در بارهی آن بحث منظم و منسجمی ارائه نكردهاند، بلکه تنها در برخی کتب فقهی به طور محدود و مصداقی پیرامون آن بحث شده است. به همین خاطر در این پژوهش علاوه بر پرداختن به بحث تشبه به کفار در امور عبادی به مباحث غیرعبادی مرتبط با آن به طور مفصل از دیدگاه فقها پرداخته شده است و دلایل آنها به استناد آیات و روایات در سه حوزهی پوشش، آرایش، آداب و رسوم بررسی و اثبات گردیده است.که مقتضای آنها در برخی موارد حرمت و در برخی دیگر کراهت است. از این رو با بررسی قائدهی نفی سبیل و مفاد و محتوای آن ثابت كردهایم که اگر مسلمانان خود به کفار اجازه تجاوز و برتری ندهند هیچوقت غلبه و سلطهای از جانب آنها بر مسلمانان مشاهده نمیگردد. یكی دیگر از بحثهای مرتبط با این موضوع تهاجم فرهنگی است، كه در پایان این جستار مورد بررسی قرار گرفته است از این رو این امر منجر به نابودی و انحطاط فرهنگ غنی اسلامی میشود و جامعه مسلمانان را از لحاظ فرهنگی در معرض خطر قرار خواهد داد و لذا تشبه كفار به عنوان یكی از عوامل بستر ساز تهاجم فرهنگی از نظر فقهی كاری نامشروع و حرام میباشد.
کلید واژگان: تشبُّه، کفّار، نفی سبیل، اسلام، تهاجم فرهنگی
1-1- مقدمه
یکی از ویژگیهای مهم مکتب تشیع استفاده از عنصر اجتهاد در گسترهی نصوص دینی است. این ویژگی، سبب پویایی و تحرک هر چه بیشتر مکتب و نیز کسب توان مناسب در پاسخگویی به موضوعات نو پیدا، بوده و هست. تکامل و گسترش رشته های مختلف علوم اسلامی، از جمله دانش فقه در پرتو همین عنصر اجتهاد و نیز تلاش دانشمندان و فقیهان بزرگ و زمان شناس صورت پذیرفته است.
عصر حاضر به جهت ظهور عقاید و مکاتب مختلف بشری، تحولات چشمگیر علمی- صنعتی و نگاه نقادانه به دین و گسترش ارتباطات، مسئولیت عالمان دینی را دو چندان کرده است. عالمان و فقیهان باید به نیکی چالشهای نوین را دریابند، موضوعات جدید را پاسخ در خور دهند و میراث کهن فقه شیعه را به زبان روز و متناسب با فهم و انتظار انسان سرگشته و نقاد امروز بازسازی نمایند تا از رهگذر این تلاش، دین و فقه را در عرصه ی زندگی اجتماعی جوامع بشری زنده و بالنده نگه دارند و مسئولیت دینی و تاریخی خویش را به بهترین وجه ایفا نمایند، که البته تلاشی وسیع و بسیج همگانی را می طلبد.
خداوند در قرآن کریم دین اسلام را به عنوان کاملترین دین به مسلمانان عرضه داشته و با این کار نعمت را بر مسلمانان تمام کرده است: «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِینَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتِی…». (شما را به حد كمال رسانیدم و برشما نعمتم را تمام كردم …) (سورهی مائده آیهی 3).
پس شارع مقدس، اسلام را دینی قرار داد تا همهی مسلمانان با هر شکل و رنگ و زبان و آداب و رسوم به صورت یک امت و ملت واحد و یکپارچه درآیند، بحدی که هیچ امت و ملتی در شرافت و عظمت به مسلمانان نرسد و لذا متمایز بودن دین اسلام از سایر ادیان و مسلمانان از بین سایر مذاهب یکی از مقاصد شارع مقدس بوده است. به همین دلیل برای تحقق این هدف، شارع مقدس و پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) در بسیاری از موارد و در مناسبتهای مختلف از شباهت ورزیدن مسلمانان به غیر مسلمانان نهی نموده اند. پس این مسأله به دلایلی که ذکر خواهد گردید، ضروری و مهم به نظر میرسد. در این راستا جستار پیش رو كه به روش تحقیق كتابخانهای و با تكیه بر آموزههای دینی و دیدگاه عالمان اسلامی انجام می شود، سعی دارد بحث تشبه به كفار و آثار فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن را مورد بررسی قرار داده و حكم شرعی آن را تبیین نمایید. البته پیش از این فقهاء و اندیشمندان اسلامی در مورد كلّیات این موضوع مباحثی را مطرح و نكات ارزشمندی را یادآور شدهاند كه زیر بنای این پژوهش بیشتر به مسائل روز جامعه نظر دارد، قرار خواهد گرفت.
1-2- ضرورت تحقیق
طّی بررسیهای اولیهای كه در مورد موضوع پایان نامه انجام شده نكات زیر ضرورت این پژوهش را تأیید می نماید:
1- گسترش دامنهی روابط انسانها در دنیای کنونی، که نشأت گرفته از پیشرفت صنعت و تکنولوژی است و جهان را به صورت دهکدهای بزرگ درآورده است. به طوری که انسانها به آسانی میتوانند با یکدیگر تماس گرفته و ارتباط برقرار سازند.
2- سلطهی دولتهای کفر بر سازمانهای جهانی و برخورداری آنان از قدرت نظامی و اقتصادی برتر، که عامل در اختیار گرفتن سیاست جهان شده است.
3- گسترش ارتباطات علمی و آموزشی در مراکز پژوهشی و آموزش عالی.
4- فراوانی سفرهای تفریحی و فرهنگی و رشد پدیدهای به نام «توریسم».
5- استقرار دولت جمهوری اسلامی که بنا دارد کلیهی روابط اجتماعی و فردی خود را بر اساس دین استوار سازد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 06:28:00 ب.ظ ]
|