دکتری مداخلات روانشناختی بر شاخص های سلامت جسمی و روانی بیماران ... |
1-5-7- فشارخون
1-5-8- بهزیستی/15
1-5-9- کیفیت زندگی /15
1-5-10- تیپ شخصیتی D/16
1-5-11- خودکارآمدی /16
1-5-12- رفتار مراقبت از خود/16
1-5-13- استرس /16
1-5-14- مشکلات مرتبط با دیابت /17
1-5-15- کانون کنترل سلامت /17
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مداخلات روان شناختی گروهی مربوط به دیابت /19
2-1-1- ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی /20
2-1-1-1- تعریف ذهنآگاهی /20
2-1-1-2- تاریخچهی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر شناختدرمانی /22
2-1-1-3– نسخههای گوناگون درمان ذهنآگاهی /23
2-1-1-4– مکانیسم عمل ذهنآگاهی /25
2-1-1-5- اثر بخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی /26
2-1-2- درمان گروهی شناختی رفتاری /27
2-1-2-1- تعریف درمان شناختی رفتاری /27
2-1-2-2- اصول و مولفههای درمان شناختی رفتاری /28
2-1-2-3- هدف درمانگری شناختی رفتاری /29
2-1-2-4- کاربردهای درمان شناختی رفتاری /30
2-1-2-5- اثر بخشی درمان گروهی شناختی رفتاری در بیماران دیابتی/31
2-1-3- مصاحبه انگیزشی /32
2-1-3-1- تعریف مصاحبهی انگیزشی /32
2-1-3-2- اصول و فنون مصاحبهی انگیزشی/32
2-1-3-3- شواهد تجربی از کاربرد مصاحبهی انگیزشی در بیماران دیابتی /35
2-1-3-4- درمان افزایش انگیزه(MET) /36
2-1-4- مداخلهی گروهی روانی اجتماعی /37
2-1-4-1- پیشینهی مداخلات گروهی روانی اجتماعی /37
2-1-4-2- اثربخشی مداخلات روانی اجتماعی /39
2-1-4-3- مداخلات روانی اجتماعی گروهی در بیماران دیابتی /40
2-2-دیابت /42
2-2-1- مقدمه /43
2-2-2- تعریف دیابت /43
2-2-3- انواع دیابت /44
2-2-3-1- دیابت نوع1/44
2-2-3-2- دیابت نوع2 /44
2-2-3-4- دیابت حاملگی /45
2-2-3-5- دیابت همراه با بیماری های دیگر /45
2-2-3-6- پری دیابت /45
2-2-4- همهگیر شناسی دیابت /46
2-2-5- سبب شناسی دیابت /47
2-2-6- عوارض دیابت 47
2-2-6-1- عوارض زودرس 47
2-2-6-2- عوارض دیررس دیابت /49
2-2-7- عوامل خطر در دیابت نوع دو و مراقبت از خود /52
2-2-7-1- چاقی و دیابت /52
2-2-7-2- فعالیت بدنی و دیابت /53
2-2-7-3- تغذیه و دیابت /54
2-2-7-4- فشارخون و دیابت /55
2-2-7-5- استرس و دیابت /56
2-2-8- همبسته های روانی دیابت /57
2-2-8-1- تیپ شخصیتی D/57
2-2-8-2- خودکارآمدی /59
2-2-8-3- حمایت اجتماعی ادراک شده /61
2-2-8-4- کانون کنترل سلامت /63
فصل سوم: روش تحقیق
3-1-نوع و طرح پژوهش /70
3-2- شرکت کنندگان /70
3-2-1- جامعهی آماری /70
3-2-2- نمونه و نحوهی انتخاب آن /70
3-3- شیوه ی اجرا /72
3-4- روش تجزیه و تحلیل داده ها /76
3-5- ابزارهای اندازه گیری /76
3-5-1- پرسشنامهی بهزیستی روانی /77
3-5-2- پرسشنامهی خود کارآمدی عمومی /78
3-5-3- پرسشنامهی تیپ شخصیتیD /78
3-5-4- پرسشنامهی کیفیت زندگی ویژه ی افراد دیابتی /79
3-5-5- پرسشنامهی رفتار مراقبت از خود /79
3-5-6- پرسشنامهی مشکلات مرتبط با دیابت /80
3-5-7- پرسشنامهی افسردگی، اضطراب و استرس /81
3-5-8- مقیاس چند وجهی کانون کنترل سلامت /82
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- مقدمه /84
4-2- توصیف آماری متغیرها و شاخصهای پژوهش /85
4-2-1- آمارههای توصیفی شاخصهای سلامت روانی /85
4-2-1-1- کیفیت زندگی /85
4-2-1-2- بهزیستی /86
4-2-1-3- خودکارآمدی /87
4-2-1-4- نگرانیهای ناشی از دیابت /89
4-2-1-5- استرس /90
4-2-2- آمارههای توصیفی شاخصهای سلامت جسمی /91
4-2-2-1- قندخون /91
4-2-2-2- کورتیزول /92
4-2-2-3- فشار خون /94
4-2-3- آمارههای توصیفی شاخصهای کانون کنترل سلامت /95
4-2-3-1- درونی /95
4-2-3-2- منبع قدرت /96
4-2-3-3- شانس /97
4-2-4- آمارههای توصیفی سایر متغیرها /98
4-2-4-1- سن /98
4-2-4-2- میزان مراقبت از خود /99
4-2-4-3- تیپ شخصیتی /100
یک مطلب دیگر :
4-3- آزمون تجزیه و تحلیل فرضیهها /101
فصل پنجم: جمع بندی، نتیجه گیری و ارائهی پیشنهادات
5-1- بحث /171
5-1-1- اثر بخشی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی /171
5-1-2- اثربخشی آموزش گروهی روانی اجتماعی /173
5-1-3- اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری /174
5-1-4- اثربخشی آموزش گروهی افزایش انگیزه 176
5-1-5- مقایسه اثربخشی مداخلات روان شناختی /176
5-2-نتیجه گیری /178
5-3- محدودیتها /180
5-4- پیشنهادها /181
منابع /184
پیوستها /201
چکیده:
به منظور بررسی اثر بخشی مداخلات روان شناختی بر شاخصهای سلامت جسمی و روانی در بیماران دیابتی، در سال 1390 از مرکز تحقیقات دیابت یزد،80 نفر بیمار زن مبتلا به دیابت نوع2 انتخاب شدند. میانگین سنی پاسخگویان 91/43 و انحراف معیار 96/2 بود،حداقل مدت ابتلاء به دیابت نیز شش ماه و تحصیلات نیز در سطح متوسطه بود. ابتدا شرکتکنندگان پرسشنامههای پژوهش را تکمیل کردند و سپس آزمایش خون جهت انجام آزمایش های هموگلوبین گلیکوزیله و کورتیزول سرم، از آنها گرفته شد. سپس شرکت کنندگان به طور تصادفی به پنج گروه تقسیم شدند؛4 گروه مداخله شامل؛ مداخله ی گروهی روانی اجتماعی، مداخلهی گروهی افزایش انگیزه، مداخلهی گروهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، مداخلهی گروهی رفتاری شناختی و یک گروه کنترل. پس از اتمام مداخلات(پس آزمون) ویک ماه بعد(پی گیری) پرسشنامهها تکمیل شد و صرفا در مرحلهی پس آزمون آزمایش خون گرفته شد. در این پژوهش شاخصهای روانی در قالب پرسشنامههای خودکارآمدی، بهزیستی روانی، تیپ شخصیتیD، کیفیت زندگی ویژهی افراد دیابتی، رفتار مراقبت از خود، مشکلات مرتبط با دیابت، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس چند وجهی کانون کنترل سلامت و شاخصهای بهزیستی جسمانی از طریق فشار خون و آزمایش خون (کورتیزول و هموگلوبین گلیکوزیله) سنجیده شد.
داده های تحقیق با استفاده از روش آماری مانوا و آزمون های تعقیبی مناسب تجزیه و تحلیل شد. جهت بررسی توزیع متغیرها نیز از آزمون کلموگورف- اسمیرنوف استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان داد که به ترتیب مداخلهی گروهی روانی اجتماعی، شناختی رفتاری، ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی و افزایش انگیزه تأثیر بیشتری در بهبود شاخصهای کیفیت زندگی و نگرانیهای ناشی از دیابت داشتهاند. در بهبود شاخص بهزیستی روانی مداخلهی گروهی روانی اجتماعی، ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، شناختی رفتاری و افزایش انگیزه به ترتیب تأثیر بیشتری داشتهاند. مداخلهی گروهی روانی اجتماعی، ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، شناختی رفتاری و افزایش انگیزه تأثیر بیشتری در بهبود شاخص قند خون داشتهاند، در بهبود شاخص کورتیزول مداخلهی شناختی رفتاری، ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، گروهی روانی اجتماعی و افزایش انگیزه تأثیر بیشتری داشته اند و نیز مداخلهی ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، شناختی رفتاری، گروهی روانی اجتماعی و افزایش انگیزه تأثیر بیشتری در بهبود شاخص فشار خون داشتهاند.
بر اساس نتایج پژوهش به نظر می رسد که مداخلات روان شناختی با گذشت زمان باعث بهبودی شاخص های روان شناختی و نیز افزایش رفتار مراقبت از خود در بیماران مبتلا به دیابت می شود. توصیه می شود جهت افزایش رفتار مراقبت از خود و نیز بهزیستی روانی در بیماران دیابتی، آموزش ها و مداخله های گروهی روان شناختی در دستور کار درمان این بیماران قرار گیرد.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- بیان مسأله
در میان پژوهشهای فراوانی که در سالهای اخیر پیرامون سبب شناسی، سیر، پیشآگهی و درمان دیابت انجام شده است، عوامل روان شناختی مورد توجه خاص قرارگرفتهاند(نوون[1]و همکاران؛2010، ایگد[2]؛2005). بهعبارتی این بیماران با دو مساله عمده مواجه هستند؛ 1) مسائل خودمراقبتی مثل رژیم گرفتن و ادامه دادن رژیم و 2)مسائل هیجانی؛ بیش از40-20درصد بیماران دیابتی مشکلات هیجانی را تجربه میکنند که از نگرانیهای ناشی از بیماری(مثل ترس از بروز نشانه های بیماری) تا نشانههای عمومیتر نگرانی، اضطراب و افسردگی را شامل میشود(نوون و همکاران؛2010). این ناراحتیهای هیجانی نهتنها برای فرد ناخوشایند است بلکه تحقیقات نشان داده است که باعث کاهش کیفیت زندگی(ایگد،2005)، رفتارهای خودمراقبتی ضعیف(لوستمن[3]؛2008) و ارزیابی منفی از درمان با انسولین و کاهش کنترل قندخون(نوون وهمکاران ؛2010) و در موارد شدید باعث ناراحتیهای قلبی-عروقی و حتی مرگ بیمار میشود(بنگنر ،مرالس،پست و براس[4]؛2007). از جمله عوامل تاثیرگذار بر تشدید هیجانات منفی در این بیماری کانون کنترل سلامت بیماری و تیپ شخصیتی بیمار است.نتیجه تحقیقات نشان داده است که افراد تیپDسطوح بالاتر بیگانگی اجتماعی را تجربه می کنند، هرچه فرد از نظر اجتماعی بیشتر در خود فرورفته باشد، بههمان اندازه حمایت اجتماعی کمتری را تجربه میکند(دنولت،2000) ونتیجه تحقیقات نشان داده است که حمایت اجتماعی مهمترین عامل در کنترل قندخون در بیماران دیابتی میباشد( ادیتاما،2011).
از عوامل روان شناختی که مورد توجه پژوهشگران این حوزه قرارگرفتهاند، میتوان به استرس(فشار روانی) اشاره کرد.استرس میتواند با کاهش تمرکز مراجع و ایجاد اختلال در مهارتهای تصمیمگیری و با تاثیر بر تواناییهای متخصص سلامت روان در برقراری ارتباط درمانی قوی با مراجع، موجب کاهش تاثیر مداخلههای روان شناختی شود.
از طرفی دیابت، یك منبع استرس برای افراد مبتلا به این بیماری است. استرس ناشی از دیابت علاوه بر اثرات سوءجسمی، اثر منفی روانی نیز دارد. از عمدهترین این اثرها میتوان به افسردگی اشاره نمود. افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت میتواند با بیاشتهایی، ایجاد بینظمی در رژیم غذایی یا نپذیرفتن تزریق انسولین از طرف بیمار همراه شود و در نتیجه درمان و كنترل دیابت را دشوار سازد. این موضوع در یك چرخهی معیوب، باعث تشدید مشكلات هیجانی فرد از جمله استرس، افسردگی و اضطراب میشود. بنابراین، شناخت مشکلات روانی این بیماران، رفع و یا کاهش این مشکلات، به همراه ارایهی آموزشهایی برای ارتقای کیفیت زندگی آنها، بخش مهمی از درمان جامع دیابت را تشکیل میدهد.
بنابراین شناخت مشکلات جسمی و روانی به همراه ارائهی آموزشهایی برای ارتقای کیفیتزندگی آنها بخش مهمی از درمان جامع دیابت را تشکیل میدهد(دوازده امامی ، روشن، محرابی و عطاری؛ 1388). با وجود آنکه در مورد دیابت نوع2نتیجهی تحقیقات حاکی از اثربخشی درمانهای روانی در این بیماران است در مورد دیابت نوع1نتیجهی فراتحلیلها نشان داده است که اثر بخشی درمانهای روانشناسی در بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان با دیابت نوع 1هنوز تایید نشده است و نتایج در مورد تاثیر آن ضدو نقیض است شاید به این دلیل که علت این بیماری بیشتر زیستی است(باچ[5]؛2002).
بهنظر میرسد عوامل روان شناختی جزء عوامل خطر ساز و یا تشدید کنندهی بیماری دیابت هستند. یک علت شایع برای عدم مدیریت هیجانات در این بیماران این باور غلط است که تاثیر هیجانات منفی جدی نیست. از آنجا که رواندرمانی با هدف آموزش فنون تغییر رفتار در بیماریهای طبی، میتواند باعث کاهش نیاز به استفاده از خدمات پرهزینهی پزشکی و افزایش سلامت روان بیماران شود، طراحی و بهکارگیری مداخلههایی مبتنی بر رویکردهای رواندرمانی اثربخش و سودمند در مورد بیماریهای طبی و مزمن به طور کلی و دیابت به طور خاص از اهداف مهم درمانی است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 11:02:00 ق.ظ ]
|