ارزیابی کارایی شعب بانک رفاه استان گیلان با استفاده از روش تحلیل پوششی ... |
3-2- کارایی مفهومی پویا 25
3-3- کارایی مفهومی نسبی.. 25
3-4- کارایی در مقایسه با بهره وری و اثربخشی.. 26
3-5- توصیف انواع کارایی به روش فارل. 29
3-6- روش های اندازه گیری کارایی.. 34
3-6-1- روشهای پارامتری.. 34
3-6-2- روش های غیر پارامتری.. 35
3-7- تحلیل پوششی دادهها (DEA) 35
3-8- عوامل بروز ناکارایی.. 36
3-8-1- نرخ تعدیل بنگاه 36
3-8-2- ناهمگنی محصولات… 37
3-8-3- ناهمگنی نهادهها 37
3-8-4- مقیاس عمل.. 38
3-8-5- مکان جغرافیایی.. 38
3-8-6- صرفه های بیرونی.. 38
3-9- روشهای کاربردی سنجش کارایی.. 39
3-9- 1- روش های ناپارامتریک… 39
3- 9-1-1- روش مشاهدات 40
3-9-1-2- روش مرز پله ای.. 40
3-9-1-3- روش میانگین خطی.. 41
3-9-1-4- روش وصل نقاط حدی 41
3-9-1-5- روش برنامه ریزی خطی (تحلیل پوششی داده ها) 42
3-10- مزیت ها و محدودیت های روش های ناپارامتری در سنجش کارایی.. 45
3-10-1- مزایای DEA.. 45
3-10-2- معایب DEA.. 46
3-11- مدل پنجره ای.. 47
3-12- جمع بندی.. 49
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها و یافتههای تحقیق
4-1- مقدمه. 51
4-2- تحلیل پنجره ای شعبات بانک رفاه گیلان. 51
4-2-1- ارزیابی کارایی(طول پنجره یک سال) 51
4-2-2- ارزیابی کارایی(طول پنجره دو سال) 56
4-2-3- ارزیابی کارایی(طول پنجره سه سال) 64
4-3- محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی.. 68
4-4- خلاصه فصل.. 84
4-4-1- مدل پنجره ای.. 84
4-4-2- مدل رسته ای سلسله مراتبی.. 85
فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 86
5-2- پاسخ به پرسشهای پژوهش… 87
5-2-1- پرسش اصلی.. 87
5-2-2- پرسشهای فرعی.. 88
5-3- پیشنهاداتی بر مبنای یافته های پژوهش… 93
یک مطلب دیگر :
5-4- پیشنهادها برای تحقیقات آتی.. 93
5-5- محدودیتهای تحقیق.. 93
منابع و مأخذ. 94
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول 4-1) ارزیابی کارایی شعبات بانک با طول پنجره یک سال. 52
جدول4-2) ارزیابی کارایی شعبات بانک با طول پنجره دوسال. 56
جدول 4-3) میانگین کارایی سطری در دوره های دو ساله(سطری) 59
جدول 4-4) میانگین کارایی در هر سال. 62
جدول4-5) ارزیابی کارایی شعب بانک با طول پنجره سه سال. 65
جدول 4-6) محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی – سال 1389. 69
جدول 4-7) محاسبه مقدار بهینه هر یک از خروجی ها- 1389. 72
جدول 4-8) محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی – سال 1390. 74
جدول 4-9) محاسبه مقدار بهینه هر یک از خروجی ها- 1390. 77
جدول 4-10) محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی – سال 1391. 79
جدول 4-11) محاسبه مقدار بهینه هر یک از خروجی ها- 1391. 82
فهرست نمودار
عنوان شماره صفحه
نمودار (3-1) انواع کارایی از دیدگاه فارل. 24
نمودار (3-2) تابع تولید مرزی و کارایی فنی.. 28
نمودار (3-3) بهره وری، کارایی فنی و مقیاس اقتصادی.. 29
نمودار (3-4) نمایش تراکم عوامل تولید با استفاده از منحنی هم مقداری تولید. 31
نمودار (3-5) منحنی های هم مقداری تولید یکدیگر را قطع نمی کنند. 32
نمودار (3-6) توصیف انواع کارایی به روش فارل. 32
نمودار(3-7) مرز کارایی فارل. 36
نمودار (3-8) مرز روشهای ناپارامتریک… 41
نمودار (3-9) منحنی تولید یکسان کالا. 43
نمودار (4-1) تغییرات کارایی شعب در هر سال. 55
نمودار (4-2) میانگین سطری کارایی در دوره های دو ساله(سطری) 61
نمودار (4-3) میانگین کارایی در هر سال(ستونی) 64
نمودار (4-4) میانگین کارایی در هر سال(ستونی) 67
نمودار (4-5) محاسبه کارایی شعب بانک – سال 1389. 71
نمودار (4-6) محاسبه کارایی شعب بانک – سال 1390. 76
نمودار (4-7) محاسبه کارایی شعب بانک – سال 1391. 81
چکیده
از مهمترین شاخصهای ارزیابی عملکرد تعیین میزان کارایی واحدهای اقتصادی است. تعیین ارزیابی عملکرد سازمانها در جهت گیری تصمیمات استراتژیک آتی آنها نقش اساسی دارد. در این راستا میبایست میزان کارایی و بهرهوری سازمانها مورد محاسبه قرار گیرد، تا از این طریق در تصمیم سازیهای آتی روند رشد اقتصادی آنها برنامه ریزی گردد. بانکها یکی از مهمترین واحدهای اقتصادی هستند که میتوانند با عملیات وسیع بانکی شرایط مناسبی را برای رشد و پیشرفت در بخشهای مختلف اقتصاد یک کشور فراهم آورند. به همان نسبت که بانکهای سالم و کارا میتوانند به رشد اقتصادی کشور کمک نمایند، عملکرد نادرست و ناسالم آنها نیز میتواند بحرانهایی را ایجاد نماید. سیستمهای بانکی در اقتصاد ایران نیز نقش بسیار پراهمیتی را ایفا میکنند. از این رو در این پژوهش میزان کارایی هر یک از شعب بانک رفاه استان گیلان با استفاده تکنیک تحلیل پوششی دادهها (DEA) و از دو مدل پنجرهای و رستهای سلسله مراتبی در بازه زمانی سه ساله (فاصله سالهای، 1391-1389) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج این مطالعه نشان داد که یکی از مهمترین عوامل ناکارایی بانکها ﭘـﺎﯾﯿﻦ ﺑـﻮدن ﻣﺎﻧﺪه ﺗﺴﻬﯿﻼت و ﻣﺎﻧﺪه ﺳﭙﺮدها با توجه به متغیرهای ورودی آنها یعنی نیروی انسانی، هزینه های اداری و هزینه های پرسنلی میباشد. از طرفی دیگر شعب کارا توانسته بودند با اﻋﻄﺎی ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺎراﯾﯽ ﺧﻮد را اﻓـﺰاﯾﺶ دﻫﻨﺪ. بنابراین شعب ناکارا قادر خواهند بود ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻌﻘﻮل هزینهها و افزایش اعطای تسهیلات و حجم سپردها به ﺳﻤﺖ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺣﺮﮐﺖ کنند.
کلمات کلیدی: بانکرفاه، کارایی، تحلیل پوششی دادهها، (DEA)، مدل پنجره ای، مدل رستهای سلسله مراتبی.
فصل اول
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-01] [ 02:59:00 ب.ظ ]
|