3-2- کارایی مفهومی پویا 25
3-3- کارایی مفهومی نسبی.. 25
3-4- کارایی در مقایسه با بهره وری و اثربخشی.. 26
3-5- توصیف انواع کارایی به روش فارل. 29
3-6- روش های اندازه گیری کارایی.. 34
3-6-1- روشهای پارامتری.. 34
3-6-2- روش های غیر پارامتری.. 35
3-7- تحلیل پوششی دادهها (DEA) 35
3-8- عوامل بروز ناکارایی.. 36
3-8-1- نرخ تعدیل بنگاه 36
3-8-2- ناهمگنی محصولات… 37
3-8-3- ناهمگنی نهادهها 37
3-8-4- مقیاس عمل.. 38
3-8-5- مکان جغرافیایی.. 38

پایان نامه

 

3-8-6- صرفه های بیرونی.. 38
3-9- روشهای کاربردی سنجش کارایی.. 39
3-9- 1- روش های ناپارامتریک… 39
3- 9-1-1- روش مشاهدات 40
3-9-1-2- روش مرز پله ای.. 40
3-9-1-3- روش میانگین خطی.. 41
3-9-1-4- روش وصل نقاط حدی 41
3-9-1-5- روش برنامه ریزی خطی (تحلیل پوششی داده ها) 42
3-10- مزیت ها و محدودیت های روش های ناپارامتری در سنجش کارایی.. 45
3-10-1- مزایای DEA.. 45
3-10-2- معایب  DEA.. 46
3-11- مدل پنجره ای.. 47
3-12- جمع بندی.. 49
فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها و یافته­های تحقیق
4-1- مقدمه. 51
4-2- تحلیل پنجره ای شعبات بانک رفاه گیلان. 51
4-2-1- ارزیابی کارایی(طول پنجره یک سال) 51
4-2-2- ارزیابی کارایی(طول پنجره دو سال) 56
4-2-3- ارزیابی کارایی(طول پنجره سه سال) 64
4-3- محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی.. 68
4-4- خلاصه فصل.. 84
4-4-1- مدل پنجره ای.. 84
4-4-2-  مدل رسته ای سلسله مراتبی.. 85
فصل پنجم  نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 86
5-2- پاسخ به پرسشهای پژوهش… 87
5-2-1- پرسش اصلی.. 87
5-2-2- پرسشهای فرعی.. 88
5-3- پیشنهاداتی بر مبنای یافته های پژوهش… 93

یک مطلب دیگر :

 

5-4- پیشنهادها برای تحقیقات آتی.. 93
5-5- محدودیتهای تحقیق.. 93
منابع و مأخذ. 94

 
فهرست جداول
عنوان                                                                                    شماره صفحه
جدول 4-1) ارزیابی کارایی شعبات بانک با طول پنجره یک سال. 52
جدول4-2) ارزیابی کارایی شعبات بانک با طول پنجره دوسال. 56
جدول 4-3) میانگین کارایی سطری در دوره های دو ساله(سطری) 59
جدول 4-4) میانگین کارایی در هر سال. 62
جدول4-5) ارزیابی کارایی شعب بانک با طول پنجره سه سال. 65
جدول 4-6) محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی – سال 1389. 69
جدول 4-7) محاسبه مقدار بهینه هر یک از خروجی ها- 1389. 72
جدول 4-8) محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی – سال 1390. 74
جدول 4-9) محاسبه مقدار بهینه هر یک از خروجی ها- 1390. 77
جدول 4-10) محاسبه کارایی شعبات بانک با مدل رسته ای سلسله مراتبی – سال 1391. 79
جدول 4-11) محاسبه مقدار بهینه هر یک از خروجی ها- 1391. 82

فهرست نمودار
عنوان                                                                                    شماره صفحه
نمودار (3-1) انواع کارایی از دیدگاه فارل. 24
نمودار (3-2) تابع تولید مرزی و کارایی فنی.. 28
نمودار (3-3) بهره وری، کارایی فنی و مقیاس اقتصادی.. 29
نمودار (3-4) نمایش تراکم عوامل تولید با استفاده از منحنی هم مقداری تولید. 31
نمودار (3-5) منحنی های هم مقداری تولید یکدیگر را قطع نمی کنند. 32
نمودار (3-6) توصیف انواع کارایی به روش فارل. 32
نمودار(3-7) مرز کارایی فارل. 36
نمودار (3-8) مرز روشهای ناپارامتریک… 41
نمودار (3-9) منحنی تولید یکسان کالا. 43
نمودار (4-1) تغییرات کارایی شعب در هر سال. 55
نمودار (4-2) میانگین سطری کارایی در دوره های دو ساله(سطری) 61
نمودار (4-3) میانگین کارایی در هر سال(ستونی) 64
نمودار (4-4) میانگین کارایی در هر سال(ستونی) 67
نمودار (4-5) محاسبه کارایی شعب بانک – سال 1389. 71
نمودار (4-6) محاسبه کارایی شعب بانک – سال 1390. 76
نمودار (4-7) محاسبه کارایی شعب بانک – سال 1391. 81
 

چکیده

از مهمترین شاخص­های ارزیابی عملکرد تعیین میزان کارایی واحدهای اقتصادی است. تعیین ارزیابی عملکرد سازمان­ها در جهت گیری تصمیمات استراتژیک آتی آن­ها نقش اساسی دارد. در این راستا می­بایست میزان کارایی و بهره­وری سازمان­ها مورد محاسبه قرار گیرد، تا از این طریق در تصمیم سازی­های آتی روند رشد اقتصادی آن­ها برنامه ریزی گردد. بانک­ها یکی از مهمترین واحدهای  اقتصادی هستند که می­توانند با عملیات وسیع بانکی شرایط مناسبی را برای رشد و پیشرفت در بخش­های مختلف اقتصاد یک کشور فراهم آورند. به همان نسبت که بانک­­های سالم و کارا می­توانند به رشد اقتصادی کشور کمک نمایند، عملکرد نادرست و ناسالم آن­ها نیز می­تواند بحران­هایی را ایجاد نماید. سیستم­های بانکی در اقتصاد ایران نیز نقش بسیار پراهمیتی را ایفا می­کنند. از این رو در این پژوهش میزان کارایی هر یک از شعب بانک رفاه استان گیلان با استفاده تکنیک تحلیل پوششی داده­ها (DEA) و از دو مدل پنجره­ای و رسته­ای سلسله مراتبی در بازه زمانی سه ساله (فاصله سال­های، 1391-1389) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج این مطالعه نشان داد که یکی از مهمترین عوامل ناکارایی بانک­ها ﭘـﺎﯾﯿﻦ ﺑـﻮدن ﻣﺎﻧﺪه ﺗﺴﻬﯿﻼت و ﻣﺎﻧﺪه ﺳﭙﺮدها با توجه به متغیرهای ورودی آنها یعنی نیروی انسانی، هزینه های اداری و هزینه های پرسنلی می­باشد. از طرفی دیگر شعب کارا توانسته بودند با اﻋﻄﺎی ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺎراﯾﯽ ﺧﻮد را اﻓـﺰاﯾﺶ دﻫﻨﺪ. بنابراین شعب ناکارا قادر خواهند بود ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻌﻘﻮل هزینه­ها و افزایش اعطای تسهیلات و حجم سپردها به ﺳﻤﺖ ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺣﺮﮐﺖ کنند.
کلمات کلیدی:  بانک­رفاه، کارایی، تحلیل پوششی داده­ها، (DEA)،  مدل پنجره ای، مدل رسته­ای سلسله مراتبی.
 
فصل اول

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...