تبصره :. 44

تراکم پایه :. 44

ضوابط و مقررات نمای شهری در طراحی بنا :. 46

توقفگاه پیاده رو :. 46

–  توقفگاه معلولین :. 47

3-9-2 اصول طراحی :. 48

*تعادل:. 48

*نظم :. 48

*هماهنگی :. 49

*تقارن :. 49

*وحدت و ترکیب :. 49

*وحدت و کثرت :. 49

*تضاد و دوگانگی :. 50

*تباین :. 50

*سلسله مراتب :. 50

*مقیاس نسبت و تناسب :. 51

*حریم :. 51

*ریتم :. 51

 

*هندسه و شبکه :. 52

*قلمرو :. 52

*شفافیت :. 52

*سبکی :. 52

*نور :. 53

فصل سوم:. 54

(مطالعات). 54

1-3 نمونه های تجاری داخلی. 55

1-1-3 مرکز خرید تیراژه. 55

موقعیت طرح. 56

طراحی و ساخت. 57

ایده طراحی. 58

طراحی. 59

فضای داخلی. 61

نمای مجموعه. 63

سازه. 63

2-1-3  بازار بین المللی پردیس 2 – کیش. 65

فرم مجموعه. 67

ایده ساماندهی فضاهای پروژه. 67

فضای شهری. 72

فضاهای خدماتی. 73

سازه. 74

تاسیسات برق و مکانیک. 74

3-1-3 مرکز خرید ( سیتی سنتر ) بندرعباس. 76

2-3  نمونه های تجاری  خارجی. 80

فصل چهارم :. 95

(برنامه ریزی فیزیکی و ارائه ی سرانه ها واستانداردها )   95

1-4 بررسی استاندارد ها. 96

1-1-4 بخش تجاری :. 96

یک مطلب دیگر :

 
 

فروشگاه های بزرگ و مغازه ها. 96

2-1-4 بخش خدمات :. 102

3-1-4 بخش اداری :. 106

4-1-4 پیوست استانداردها. 107

2-4 برنامه ریزی کالبدی. 114

فصل پنجم:. 118

(معرفی اقلیم و سایت). 118

3-5 ویژگیهای انسانی. 131

7-4-5) باد. 136

منابع و مآخذ. 138

ضمائم :. 143

( ارائه طرح نهایی ). 143

 

چکیده

اندیشه تاسیس یک مرکز تجاری و تفریحی در یک مجموعه شهری، بازتابی از رشد فیزیکی و اجتماعی آن می باشد. توسعه فیزیکی شهر از یک طرف و رشد اجتماعی و سیاسی شهر از طرف دیگر به همراهی شکوفایی اندیشه های تازه در شهرسازی و شهر نشینی موجب گردیده است که در تمام تقسیم بندی های شهر ، محله ، ناحیه و … کاربری های جدید شکل گیرد و نقاط خاصی از شهر به نوعی به کاربری های تجاری  تفریحی و .. تخصیص یابد.موضوع مورد بحث در این رساله ، طراحی یک مجتمع تجاری_تفریحی در یکی از مناطق شهرستان ساری می باشد که سعی داشته است برخی از مشکلات مخاطبین امروز خود را تا حد امکان پاسخگو باشد.

 

واژگان کلیدی:مراکز تفریحی،مدیریت،شهر،تجاری

فصل اول:

کلیات

 

مقدمه

1-علت انتخاب موضوع

یكی از امور مهم روزمره در زندگی خانواده ها در سراسر جهان خرید پایاپای یا نقدی كالا وخدمات بوده و هست. روشهای خرید و عادات مربوط به آن مختلف و گاهی متضاد می باشد، بسته به اینكه خریدار چه كسی و یا محل خرید كجاست . خواسته اصلی در تمام مجتمعهای تجاری ایجاد محیطی خوشایند برای خرید كالا ودریافت خدمات و نیز برآورد یك نیاز اجتماعی است .انسان در جستجوی ارتباط دیگران است . در بازارهای ابتدایی كه برای رسیدن به آن مردم غالباً برای عرضه كالاهای خود از مناطق دور افتاده كیلومترها راه می پیمودند ، شاید جنبه اجتماعی مهمترین قسمت از تجربه شخص در بازار می بود . در اینجا بازار بصورت جشنواره ای درآمده ونقش مركز تجمع و تفریح آخر هفته را بازی می كرد . این جنبه اجتماعی و مهم بازار تدریجاً براثر تبدیل روشهای روستائی به پیچیدگی و تجربه مختص زندگی شهری نقش خود را از دست داد. در شهرهای بزرگ ، مراكز تجاری در مناطق مركزی كار بوجود آمد.اینها در نزدیكی تأسیسات اداری و فراغت قرار گرفته ، دینامیك روشهای زندگی شهری را تشكیل می دادند

2- بیان مسئله

بازار و یا مركز خرید، به مفهوم كلی كلمه، به معنای محل سرپوشیده و یا غیر است كه تجمع تعدادی فروشگاه چه از یك صنف و چه از اصناف مختلف را در بر گرفته و به عنوان كانون داد و ستد، فعالیت می‌كند. از نظر اقتصادی، واژة «بازار» به حوزه‌هایی اطلاق می‌گردد كه ارتباط مستقیم میان عرضه و تقاضا را برقرار نماید. به صورتی كه پس از انجام بررسی‌هایی كه برای تعادل قیمت لازم است، در آن نرخ ثابتی برای هر كالا به وجود آید.

تعریف بازار از زبان پروفسور «هاردی» بدین گونه است:

«بازار عبارت است از محل یا مكانی كه در آنجا عرضه و تقاضا، به منظور تعیین قمیت واحد، تلاقی كنند. بازار محل جغرافیائی است كه عده‌ای از افراد را كه داد و ستد آن‌ها منجر به ایجاد عرضه و تقاضا و قیمت واحد می‌شود در خود جمع می‌نماید.»

در حال حاضر در کشور ما ،کمبود مراکز تجاری که تامین کننده  نیازهای افراد باشداحساس میگردد. در راستای ایجاد چنین بستری ،طرح این پروژه بادر نظر گرفتن معماری خاص با توجه به غنای معماری ایرانی از یک طرف و استفاده از معماری مبتنی بر تکنولوژی جهانی از سوی دیگر شکل گرفته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...