3-10- پارامترها و مشخصات جداساز هسته سربی در مدل سازی پل ها       57
3-11- نمونه هایی از مدل سازی سه بعدی پل ها در نرم افزار SAP2000V14.2.2       58
فصل چهارم : بررسی پاسخ لرزه ای پل های مورب دارای جداساز هسته سربی
4-1- مقدمه.     61
4-2-  نتایج حاصل از تحلیل پل ها در حالت تحریک دو جهته (بدون در نظر گرفتن مؤلفه قائم)     62
4-2-1- مقایسه بیشترین برش پایه.    62
4-2-2- مقایسه بیشترین برش کوله    67
4-2-3- مقایسه بیشترین  نیروی محوری ستون    72
4-2-4- مقایسه بیشترین نیروی محوری کوله    75
4-2-5- مقایسه بیشترین پیچش پای ستون    78

 

4-2-6- مقایسه بیشترین جابجایی (مطلق) گوشه عرشه    81
4-3-  نتایج حاصل از تحلیل پل ها در حالت تحریک سه جهته (با در نظر گرفتن اثر مؤلفه قائم)     84
4-3-1- مقایسه بیشترین برش پایه.    85
4-3-2- مقایسه بیشترین برش کوله    89
4-3-3- مقایسه بیشترین  نیروی محوری ستون    93
4-3-4- مقایسه بیشترین نیروی محوری کوله    96
4-3-5- مقایسه بیشترین پیچش پای ستون    99
4-3-6- مقایسه بیشترین جابجایی (مطلق) گوشه عرشه    102
4-4- مقایسه نتایج در دو حالت تحریک دو جهته (دو مؤلفه ای) و سه جهته (سه مؤلفه ای)       104
4-4-1- مقایسه بیشترین برش پایه در دو حالت تحریک دو مؤلفه ای  و سه مؤلفه ای    105
4-4-2- مقایسه بیشترین برش کوله در دو حالت تحریک دو مؤلفه ای  و سه مؤلفه ای    106
4-4-3- مقایسه بیشترین نیروی محوری ستون در دو حالت تحریک دو مؤلفه ای و سه مؤلفه ای..    107
4-4-4- مقایسه بیشترین پیچش پای ستون در دو حالت تحریک دو مؤلفه ای و سه مؤلفه ای..    108
4-5- بررسی ضریب حفاظت پایه پل های مورب       109
4-5-1- مقایسه ضریب حفاظت پایه پل های مورب در حالت تحریک یک جهته    110
4-5-2- مقایسه ضریب حفاظت پایه پل های مورب در حالت تحریک دو جهته (بدون مؤلفه قائم)    112
4-5-3- مقایسه ضریب حفاظت پایه پل های مورب در حالت تحریک سه جهته      114
4-5-4- مقایسه ضریب حفاظت پایه پل های مورب در سه حالت تحریک یک، دو و سه جهته      116
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
5-1- مقدمه.     120

یک مطلب دیگر :

 

5-2- جمع بندی و نتیجه گیری..     121
5-3- ارائه پیشنهادات..     123
مراجع     124
پیوست الف : ضوابط آیین نامه آشتو در مورد طراحی جداساز لرزه ای پل ها     128
پیوست ب : ضوابط طراحی پل های جداسازی شده طبق آیین نامه یوروکد.     134
چکیده (Abstract)     139
عنوان (Title)      140
پیشگفتار
در دنیای امروز راه های ارتباطی نقش مهمی را در ساختار اقتصادی،اجتماعی و سیاسی کشورها ایفا می‌کنند. هر راه برای اینکه مسافرین را سریع تر به مقصد برساند، باید از عوارض طبیعی مثل کوه ها، رودخانه‌ها و دره‌ها عبورکند و برای عبور از اکثر مناطق ذکر شده نیاز به وجود پل می‌باشد. همین امر اهمیت پل‌ها را دوچندان می‌کند. پل‌ها در شبکه راه های ارتباطی یک کشور، به خصوص در امور اقتصادی، نظامی و سیاسی نقش کلیدی و استراتژیک و تعیین کننده ای دارند. به همین دلیل پل‌ها هزینه های زیادی را متحمل اقتصاد یک کشور می‌کنند. لذا حفظ و نگهداری و بازرسی های فنی و مدیریت پل باید با یک سیستم مدیریتی کامل انجام شود تا از هدر رفتن هزینه های ملی و گزاف آن جلوگیری شود.
امروزه به دلیل محدودیت روزافزون فضا وصرفه جویی های اقتصادی برای جلوگیری از طولانی تر شدن مسیر و افزایش ایمنی راه استفاده از پل های بیه[1] اجتناب ناپذیر است. موضوع مورب بودن پل باعث ایجاد رفتار متفاوت و بعضاً پیچیده در پل تحت اثر نیروهای وارد برآن خواهد شد و با توجه به بحث وقوع زلزله در دهه های اخیر كه باب جدیدی را در طراحی سازه ها افتتاح كرد بحث عملكرد لرزه ای پل های مورب بر پیچیدگی رفتاری آن ها افزوده است. از طرفی، توسعه ارتباطات و لزوم استفاده بهینه از فضاهای شهری و همچنین محدودیتهای هندسی در هنگام عبور ازعوارض طبیعی سبب گردیده است که پل های مورب بخش مهمی از سیستم حمل و نقل شهری و بین شهری را تشکیل دهند. در حقیقت پل های مورب در زمین لرزه های گذشته تحت اثر بارهای لرزه ای آسیب پذیرتر از پل های مستقیم بوده اند.

1-2- هدف از پایان نامه حاضر
هدف از پایان نامه حاضر، آشنایی با سیستم جداساز لرزه ای، انواع جداگر ها و کاربرد جداساز لرزه ای هسته سربی در پل های مورب (بیه) به منظور کاهش اثرات نیروهای جانبی می باشد. همچنین در این تحقیق ضوابط آیین نامه آشتو[2] در مورد طراحی جداسازهای لرزه ای مورد مطالعه قرار گرفته است. به نظر می رسد پل های مورب نسبت به پل های معمولی تحت واکنش های اضافی می باشند، لذا انتظار می رود با بکارگیری جداساز لرزه ای هسته سربی بتوان واکنش های اضافی پل های مورب را تا حدود قابل توجهی کاهش داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...