2-2-دیدگاه های فیلسوفان……………………………………………………………….. 16

2-2-1- تئوری پیش ساختگی…………………………………………………………… 16

2-2-2-جان آموس کمینیوس…………………………………………………………………… 16

2-2-3-جان لاک …………………………………………………………………………….. 17

2-2-4-ژان ژاک روسو ……………………………………………………………………………………… 17

2-2-5-فردریک ویلهلم فروبل ………………………………………………………………………….. 18

2-2-6-ماریامونته سوری ………………………………………………………………………. 18

2-3-دیدگاه های روانشناسان……………………………………………………………………… 18

2-3-1-نظریه ی روانی – جنسی فروید ……………………………………………….. 18

2-3-2-نظریه ی روانی – اجتماعی اریکسون ………………………………………….. 19

2-3-3-نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا………………………………………………… 20

2-3-4-نظریه ی شناختی – رشدی پیاژه ……………………………………………………….. 20

2-3-4-1-رشد حرکتی کودک 2 تا 6 سال……………………………………………….. 21

عنوان                                                                                                       صفحه

2-3-4-2-رشد عاطفی کودک 2 تا 6 سال……………………………………………. 22

2-3-4-3-رشد اجتماعی کودک 2 تا 6 سال…………………………………………………….. 23

2-3-4-3-1-اجتماعی شدن ……………………………………………………………………… 24

2-3-4-3-1-1-اجتماعی شدن در خانواده ……………………………………………………… 26

2-3-4-3-1-2-اجتماعی شدن در خارج از خانواده……………………………………… 26

2-3-4-1-3-پرورش شایستگی های اجتماعی در کودکان……………………………….. 27

2-3-4-رشد شناختی کودک 2 تا 6 سال…………………………………………………………. 28

2-3-4-2-پرورش رشد شناختی…………………………………………………………………….. 29

2-3-4-2-1-خلاقیت ……………………………………………………………………………………….. 29

2-3-4-2-2-بازی…………………………………………………………………………………………. 31

2-3-4-2-1-1-رشد اجتماعی کودک در حین بازی ………………………………………….. 32

2-3-4-2-1-2-انواع بازی ها درکودکان ……………………………………………………………….. 32

2-3-4-2-1-2-فایده های اجتماعی بازی…………………………………………………… 34

2-3-4-2-1-3-انواع زمین بازی کودک…………………………………………………………………… 34

2-4-آموزش و پرورش پیش از دبستان ……………………………………………………………… 38

2-4-1-کودکستان…………………………………………………………………………………………….. 38

2-4-2-مهدکودک………………………………………………………………………………………….. 40

2-4-3-تاریخ ظهور مراکز پیش از دبستان در ایران……………………………………………… 41

2-5-جمع بندی…………………………………………………………………………………………………….. 42

فصل سوم: مبانی نظری

بخش اول:  تعریف دوستدار کودک…………………………………………………………… 44

3-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 44

3-2-تعریف کودک………………………………………………………………………………………….. 45

3-3-ویژگی های كودك……………………………………………………………………………………. 46

3-4-کودک و نیازهای اجتماعی ……………………………………………………………. 47

3-5-کودک و زندگی جمعی در شهر ………………………………………………………………… 49

3-6-کودک و حقوق شهروندی…………………………………………………………………………. 59

3-7-کودک و شهرسازی………………………………………………………………………………….. 59

3-8-یونیسف ………………………………………………………………………………………………. 62

عنوان                                                                                                       صفحه

3-8-1-پیمان نامه حقوق کودک……………………………………………………………………. 63

3-8-1-1-چگونگی ایجاد پیمان نامه……………………………………………………………………. 63

3-8-1-2-چیستی  پیمان نامه …………………………………………………………………………. 64

3-8-1-3-ضرورت تدوین پیمان نامه……………………………………………………………… 65

3-8-1-4-مفاد پیمان نامه حقوق کودک……………………………………………. 65

3-9-شهر دوستدار کودک……………………………………………………………………….. 72

3-9-1-گرایش ها و الزامات شکل گیری شهر دوستدار کودک ………………………………………………. 72

3-9-2-پیش زمینه های تئوریک و جریان تاریخی شکل گیری شهرهای دوستدار کودک…… 73

3-9-3-اساس نامه شهرهای دوستدار کودک………………………………………………………………. 74

3-9-4-تعریف شهر دوستدار کودک ………………………………………………………………………… 75

3-9-5-دلایل ایجاد شهرهای دوستدار کودک……………………………………………………………. 77

3-9-6-شهر دوستدار کودک، ابعاد و مفاهیم………………………………………………………… 78

3-9-7-الگوریتم اجرا و تحقق پذیری شهر دوستدار کودک……………………………………….. 79

3-9-8-نقش یونیسف در اجرای شهرهای دوستدار کودک ……………………………………. 80

3-9-9-شروط لازم برای تحقق پذیری شهر دوستدار کودک………………………………… 80

3-9-9-1-مشارکت کودکان……………………………………………………………………………………. 81

3-9-9-2-چارچوب حمایتی……………………………………………………………………………… 81

3-9-9-3- راهبرد توسعه بر مبنای پیمان حقوق کودکان………………………………………………. 82

3-9-10- شبکه شهرهای دوستدار کودک اروپا………………………………………………………………. 82

3-9-11-چگونگی تاثیر محیط­های دوستدار کودک بر بهبود سلامت کودکان……………………….. 84

3-9-11-1- فعالیت………………………………………………………………………………………… 84

3-9-11-2- ایمنی و امنیت……………………………………………………………………………………… 85

3-9-11-3-احساس مثبت از خود…………………………………………………………………………………. 85

3-9-12-تاریخچه………………………………………………………………………………………… 85

3-9-12-1-جهان…………………………………………………………………………………………… 86

3-9-12-1-1-شرایط کودکان در جهان……………………………………………………………………… 86

پایان نامه

 

3-9-12-1-2-حقوق کودک در جهان………………………………………………………………….. 86

3-9-12-1-3-حقوق بشر و کودکان…………………………………………………………………………….. 87

3-9-12-1-4-ابتکار عمل­های بین­المللی مرتبط با کودکان…………………………………………………….. 87

3-9-12-1-5-سیر تحولی شکل گیری ایده  شهر دوستدار کودک………………………………………… 88

عنوان                                                                                                       صفحه

3-9-12-2-ایران……………………………………………………………………………………………………. 89

3-9-12-2-1-روند رشد طرح شهر دوستدار کودک در ایران ………………………………………………… 89

3-9-12-2-2-مصوبه شورای اسلامی شهرتهران………………………………………………………………………. 90

3-9-12-2-3-اولین توجه جدی وعملی به بحث دوستدار کودک در ایران…………………………… 93

3-9-12-2-4-انجمن های دوستدار کودک در ایران……………………………………………………………….. 94

3-9-12-2-5-شبکه ی دوستداران کودک در ایران…………………………………………………………………. 96

3-9-12-2-6-1-متن نظام نامه ی شبکه دوستداران کودک در ایران…………………………………… 96

3-9-12-2-6-2-اهداف شبکه دوستدار کودک………………………………………………………………………… 100

3-9-12-2-6-3-چالش‌های شبکه دوستدار کودک…………………………………………………………………. 101

3-9-12-3-جامعه دوستدار كودك چیست؟ …………………………………………………………………………… 101

3-9-12-4-ضوابط انتخاب جامعه دوستدار كودك …………………………………………………………………. 102

3-9-12-4-1-روش اجرا…………………………………………………………………………………………………………… 102

3-9-12-4-2-فرآیند برنامه‌ریزی و اجرا……………………………………………………………………………………. 103

3-9-12-4-3- مدیریت پروژه…………………………………………………………………………………………………….. 104

3-9-12-4-4- نتایج قابل حصول………………………………………………………………………………………………. 105

3-9-12-5-شیراز و دوستدار کودک………………………………………………………………………………………….. 105

بخش دوم: شاخص های شهر دوستدار کودک

3-10-مهمترین اهداف شهر دوستدار کودک…………………………………………………………………………….. 107

3-11-ویژگی های شهر دوستدار کودک…………………………………………………………………………………….. 107

3-11-1-ویژگی های شهر دوستدار کودک از دید برنامه ریزی شهری…………………………………… 108

3-12-شاخص ها و معیارهای شهر دوستدار کودک در منابع علمی و پروژه های مختلف……. 110

3-13-ویژگی شاخص ها براساس چارچوب اسمارت smart  ……………………………………………….. 111

3-14-معیارهای شهر دوستدار کودک از دیدگاه دریسکل ………………………………………………………. 111

یک مطلب دیگر :

 
 

3-15-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس گزارش the ask the children…………….. 113

3-16-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس تحقیق چاولا  و بارتلت…………………………………. 115

3-17-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس یک پژوهش دقیقترتوسط بارتلت ………………. 117

3-18-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس مطالعات انجمن جلوگیری از سوءاستفاده

از کودکان………. 119

3-19-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس پژوهش انجمن ARACY……………. 119

عنوان                                                                                                       صفحه

3-20-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس شاخص های موسسه SCY ……………………… 121

3-21-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس تحقیقات انجمن وابسته به یونیسف

در فرانسه و انجمن ملی شهرداری های فرانسه…………………………………………………………. 121

3-22-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس تحقیقات لیزا هارلی……………………………………… 122

3-23-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس پروژه تحقیقاتی افریقای جنوبی…………………… 123

3-24-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس مطالعه مقایسه ای  تطبیقی از دو محله…….. 123

3-25-چارچوب  به دست آمده از پایان نامه طراحی شهری به منظور ایجاد محیط شهری

دوستدار کودک……………………. 128

3-26-چارچوب  به دست آمده از پایان نامه تحلیل و برنامه ریزی شهر دوستدار کودک …….. 131

3-27-ویژگی های شهر دوستدار کودک از منظر معماری و شهرسازی………………………………….. 134

3-27-1-آسایش، ایمنی و امنیت …………………………………………………………………………… 134

3-27-2-پیوند با طبیعت ……………………………………………………………………………………… 135

3-27-3-جذابیت و تازگی ……………………………………………………………………………………… 136

3-27-4-خوانایی …………………………………………………………………………………………………… 136

3-27-5-دسترسی به امکانات ……………………………………………………………………….. 137

3-27-6-وجود مؤسسات و فضاهای مرتبط با کودک ………………………………………… 137

3-27-7-توجه به کودکان معلول……………………………………………………………………….. 138

3-28-جمع بندی……………………………………………………………………………………………….. 139

فصل چهارم: مشارکت

4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 141

4-2-تعریف مشارکت……………………………………………………………………………………… 142

4-3-ظهور چارچوب سیاسی جهانی: فراخوان برای مشارکت و عمل ……………………….. 143

4-4-معاهده سازمان ملل در زمینه حقوق کودکان………………………………………. 144

4-5-ابتکار عمل های بین المللی مرتبط ………………………………………………………….. 145

4-5-1-اجلاس زمین و دستور کار 21 ………………………………………………………….. 145

4-5-2-اجلاس شهر، حقوق کودکان و اسکان بشر……………………………………………….. 145

4-5-3-شهرداران، حامیان کودکان…………………………………………………………………………. 145

4-5-4-نتایج مشارکت و همکاری بین کودکان ………………………………………………….. 146

4-6-محیط و مشارکت……………………………………………………………………………………… 146

عنوان                                                                                                       صفحه

4-7-سطوح مشارکت نوجوانان………………………………………………………………………………. 147

4-8-مدرسه چگونه جایی است ؟…………………………………………………………………….. 149

4-9-عناصر کلیدی در حضور موثر کودکان در فضای اجتماعی پیرامون شان ………………………. 153

4-10-سنگ بنای مدرسه ی فوق…………………………………………………………………………. 158

4-11-ضرورت مشارکت…………………………………………………………………………………………. 161

4-12-نحوه ی سودمندی مشارکت کودکان برای طراحی ……………………………………………… 163

4-13-کمک به مشارکت واقعی ………………………………………………………………………. 164

4-13-1-تناسب سن ………………………………………………………………………………………… 166

4-14-نقش فضا در ایجاد مشارکت بین کودکان …………………………………………. 168

4-15-جمع بندی…………………………………………………………………………………. 170

فصل پنجم: نمونه های مشابه

5-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………. 172

5-2-پارک فرهنگی کودکان قاهره………………………………………………………………… 173

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...