طراحی مرکز دوستدار کودک شیراز |
2-2-دیدگاه های فیلسوفان……………………………………………………………….. 16
2-2-1- تئوری پیش ساختگی…………………………………………………………… 16
2-2-2-جان آموس کمینیوس…………………………………………………………………… 16
2-2-3-جان لاک …………………………………………………………………………….. 17
2-2-4-ژان ژاک روسو ……………………………………………………………………………………… 17
2-2-5-فردریک ویلهلم فروبل ………………………………………………………………………….. 18
2-2-6-ماریامونته سوری ………………………………………………………………………. 18
2-3-دیدگاه های روانشناسان……………………………………………………………………… 18
2-3-1-نظریه ی روانی – جنسی فروید ……………………………………………….. 18
2-3-2-نظریه ی روانی – اجتماعی اریکسون ………………………………………….. 19
2-3-3-نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا………………………………………………… 20
2-3-4-نظریه ی شناختی – رشدی پیاژه ……………………………………………………….. 20
2-3-4-1-رشد حرکتی کودک 2 تا 6 سال……………………………………………….. 21
عنوان صفحه
2-3-4-2-رشد عاطفی کودک 2 تا 6 سال……………………………………………. 22
2-3-4-3-رشد اجتماعی کودک 2 تا 6 سال…………………………………………………….. 23
2-3-4-3-1-اجتماعی شدن ……………………………………………………………………… 24
2-3-4-3-1-1-اجتماعی شدن در خانواده ……………………………………………………… 26
2-3-4-3-1-2-اجتماعی شدن در خارج از خانواده……………………………………… 26
2-3-4-1-3-پرورش شایستگی های اجتماعی در کودکان……………………………….. 27
2-3-4-رشد شناختی کودک 2 تا 6 سال…………………………………………………………. 28
2-3-4-2-پرورش رشد شناختی…………………………………………………………………….. 29
2-3-4-2-1-خلاقیت ……………………………………………………………………………………….. 29
2-3-4-2-2-بازی…………………………………………………………………………………………. 31
2-3-4-2-1-1-رشد اجتماعی کودک در حین بازی ………………………………………….. 32
2-3-4-2-1-2-انواع بازی ها درکودکان ……………………………………………………………….. 32
2-3-4-2-1-2-فایده های اجتماعی بازی…………………………………………………… 34
2-3-4-2-1-3-انواع زمین بازی کودک…………………………………………………………………… 34
2-4-آموزش و پرورش پیش از دبستان ……………………………………………………………… 38
2-4-1-کودکستان…………………………………………………………………………………………….. 38
2-4-2-مهدکودک………………………………………………………………………………………….. 40
2-4-3-تاریخ ظهور مراکز پیش از دبستان در ایران……………………………………………… 41
2-5-جمع بندی…………………………………………………………………………………………………….. 42
فصل سوم: مبانی نظری
بخش اول: تعریف دوستدار کودک…………………………………………………………… 44
3-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………… 44
3-2-تعریف کودک………………………………………………………………………………………….. 45
3-3-ویژگی های كودك……………………………………………………………………………………. 46
3-4-کودک و نیازهای اجتماعی ……………………………………………………………. 47
3-5-کودک و زندگی جمعی در شهر ………………………………………………………………… 49
3-6-کودک و حقوق شهروندی…………………………………………………………………………. 59
3-7-کودک و شهرسازی………………………………………………………………………………….. 59
3-8-یونیسف ………………………………………………………………………………………………. 62
عنوان صفحه
3-8-1-پیمان نامه حقوق کودک……………………………………………………………………. 63
3-8-1-1-چگونگی ایجاد پیمان نامه……………………………………………………………………. 63
3-8-1-2-چیستی پیمان نامه …………………………………………………………………………. 64
3-8-1-3-ضرورت تدوین پیمان نامه……………………………………………………………… 65
3-8-1-4-مفاد پیمان نامه حقوق کودک……………………………………………. 65
3-9-شهر دوستدار کودک……………………………………………………………………….. 72
3-9-1-گرایش ها و الزامات شکل گیری شهر دوستدار کودک ………………………………………………. 72
3-9-2-پیش زمینه های تئوریک و جریان تاریخی شکل گیری شهرهای دوستدار کودک…… 73
3-9-3-اساس نامه شهرهای دوستدار کودک………………………………………………………………. 74
3-9-4-تعریف شهر دوستدار کودک ………………………………………………………………………… 75
3-9-5-دلایل ایجاد شهرهای دوستدار کودک……………………………………………………………. 77
3-9-6-شهر دوستدار کودک، ابعاد و مفاهیم………………………………………………………… 78
3-9-7-الگوریتم اجرا و تحقق پذیری شهر دوستدار کودک……………………………………….. 79
3-9-8-نقش یونیسف در اجرای شهرهای دوستدار کودک ……………………………………. 80
3-9-9-شروط لازم برای تحقق پذیری شهر دوستدار کودک………………………………… 80
3-9-9-1-مشارکت کودکان……………………………………………………………………………………. 81
3-9-9-2-چارچوب حمایتی……………………………………………………………………………… 81
3-9-9-3- راهبرد توسعه بر مبنای پیمان حقوق کودکان………………………………………………. 82
3-9-10- شبکه شهرهای دوستدار کودک اروپا………………………………………………………………. 82
3-9-11-چگونگی تاثیر محیطهای دوستدار کودک بر بهبود سلامت کودکان……………………….. 84
3-9-11-1- فعالیت………………………………………………………………………………………… 84
3-9-11-2- ایمنی و امنیت……………………………………………………………………………………… 85
3-9-11-3-احساس مثبت از خود…………………………………………………………………………………. 85
3-9-12-تاریخچه………………………………………………………………………………………… 85
3-9-12-1-جهان…………………………………………………………………………………………… 86
3-9-12-1-1-شرایط کودکان در جهان……………………………………………………………………… 86
3-9-12-1-2-حقوق کودک در جهان………………………………………………………………….. 86
3-9-12-1-3-حقوق بشر و کودکان…………………………………………………………………………….. 87
3-9-12-1-4-ابتکار عملهای بینالمللی مرتبط با کودکان…………………………………………………….. 87
3-9-12-1-5-سیر تحولی شکل گیری ایده شهر دوستدار کودک………………………………………… 88
عنوان صفحه
3-9-12-2-ایران……………………………………………………………………………………………………. 89
3-9-12-2-1-روند رشد طرح شهر دوستدار کودک در ایران ………………………………………………… 89
3-9-12-2-2-مصوبه شورای اسلامی شهرتهران………………………………………………………………………. 90
3-9-12-2-3-اولین توجه جدی وعملی به بحث دوستدار کودک در ایران…………………………… 93
3-9-12-2-4-انجمن های دوستدار کودک در ایران……………………………………………………………….. 94
3-9-12-2-5-شبکه ی دوستداران کودک در ایران…………………………………………………………………. 96
3-9-12-2-6-1-متن نظام نامه ی شبکه دوستداران کودک در ایران…………………………………… 96
3-9-12-2-6-2-اهداف شبکه دوستدار کودک………………………………………………………………………… 100
3-9-12-2-6-3-چالشهای شبکه دوستدار کودک…………………………………………………………………. 101
3-9-12-3-جامعه دوستدار كودك چیست؟ …………………………………………………………………………… 101
3-9-12-4-ضوابط انتخاب جامعه دوستدار كودك …………………………………………………………………. 102
3-9-12-4-1-روش اجرا…………………………………………………………………………………………………………… 102
3-9-12-4-2-فرآیند برنامهریزی و اجرا……………………………………………………………………………………. 103
3-9-12-4-3- مدیریت پروژه…………………………………………………………………………………………………….. 104
3-9-12-4-4- نتایج قابل حصول………………………………………………………………………………………………. 105
3-9-12-5-شیراز و دوستدار کودک………………………………………………………………………………………….. 105
بخش دوم: شاخص های شهر دوستدار کودک
3-10-مهمترین اهداف شهر دوستدار کودک…………………………………………………………………………….. 107
3-11-ویژگی های شهر دوستدار کودک…………………………………………………………………………………….. 107
3-11-1-ویژگی های شهر دوستدار کودک از دید برنامه ریزی شهری…………………………………… 108
3-12-شاخص ها و معیارهای شهر دوستدار کودک در منابع علمی و پروژه های مختلف……. 110
3-13-ویژگی شاخص ها براساس چارچوب اسمارت smart ……………………………………………….. 111
3-14-معیارهای شهر دوستدار کودک از دیدگاه دریسکل ………………………………………………………. 111
یک مطلب دیگر :
3-15-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس گزارش the ask the children…………….. 113
3-16-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس تحقیق چاولا و بارتلت…………………………………. 115
3-17-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس یک پژوهش دقیقترتوسط بارتلت ………………. 117
3-18-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس مطالعات انجمن جلوگیری از سوءاستفاده
از کودکان………. 119
3-19-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس پژوهش انجمن ARACY……………. 119
عنوان صفحه
3-20-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس شاخص های موسسه SCY ……………………… 121
3-21-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس تحقیقات انجمن وابسته به یونیسف
در فرانسه و انجمن ملی شهرداری های فرانسه…………………………………………………………. 121
3-22-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس تحقیقات لیزا هارلی……………………………………… 122
3-23-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس پروژه تحقیقاتی افریقای جنوبی…………………… 123
3-24-معیارهای شهر دوستدار کودک بر اساس مطالعه مقایسه ای تطبیقی از دو محله…….. 123
3-25-چارچوب به دست آمده از پایان نامه طراحی شهری به منظور ایجاد محیط شهری
دوستدار کودک……………………. 128
3-26-چارچوب به دست آمده از پایان نامه تحلیل و برنامه ریزی شهر دوستدار کودک …….. 131
3-27-ویژگی های شهر دوستدار کودک از منظر معماری و شهرسازی………………………………….. 134
3-27-1-آسایش، ایمنی و امنیت …………………………………………………………………………… 134
3-27-2-پیوند با طبیعت ……………………………………………………………………………………… 135
3-27-3-جذابیت و تازگی ……………………………………………………………………………………… 136
3-27-4-خوانایی …………………………………………………………………………………………………… 136
3-27-5-دسترسی به امکانات ……………………………………………………………………….. 137
3-27-6-وجود مؤسسات و فضاهای مرتبط با کودک ………………………………………… 137
3-27-7-توجه به کودکان معلول……………………………………………………………………….. 138
3-28-جمع بندی……………………………………………………………………………………………….. 139
فصل چهارم: مشارکت
4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 141
4-2-تعریف مشارکت……………………………………………………………………………………… 142
4-3-ظهور چارچوب سیاسی جهانی: فراخوان برای مشارکت و عمل ……………………….. 143
4-4-معاهده سازمان ملل در زمینه حقوق کودکان………………………………………. 144
4-5-ابتکار عمل های بین المللی مرتبط ………………………………………………………….. 145
4-5-1-اجلاس زمین و دستور کار 21 ………………………………………………………….. 145
4-5-2-اجلاس شهر، حقوق کودکان و اسکان بشر……………………………………………….. 145
4-5-3-شهرداران، حامیان کودکان…………………………………………………………………………. 145
4-5-4-نتایج مشارکت و همکاری بین کودکان ………………………………………………….. 146
4-6-محیط و مشارکت……………………………………………………………………………………… 146
عنوان صفحه
4-7-سطوح مشارکت نوجوانان………………………………………………………………………………. 147
4-8-مدرسه چگونه جایی است ؟…………………………………………………………………….. 149
4-9-عناصر کلیدی در حضور موثر کودکان در فضای اجتماعی پیرامون شان ………………………. 153
4-10-سنگ بنای مدرسه ی فوق…………………………………………………………………………. 158
4-11-ضرورت مشارکت…………………………………………………………………………………………. 161
4-12-نحوه ی سودمندی مشارکت کودکان برای طراحی ……………………………………………… 163
4-13-کمک به مشارکت واقعی ………………………………………………………………………. 164
4-13-1-تناسب سن ………………………………………………………………………………………… 166
4-14-نقش فضا در ایجاد مشارکت بین کودکان …………………………………………. 168
4-15-جمع بندی…………………………………………………………………………………. 170
فصل پنجم: نمونه های مشابه
5-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………. 172
5-2-پارک فرهنگی کودکان قاهره………………………………………………………………… 173
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 09:49:00 ق.ظ ]
|