ارشد بررسی میزان شیوع اضطراب در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر پاوه |
2-4-1- دیدگاه تحلیل روانی 14
2-4-2- دیدگاه رفتارگرایی 15
2-4-3- دیدگاه انسانگرایی و اصالت وجودی 15
2-4-4- دیدگاه زیست شناختی 16
2-4-5- دیدگاه شناختی 16
2-5- پیشینهی پژوهش 16
2-5-1- پژوهشهای داخل کشور 16
2-5-2- پژوهشهای خارج از کشور 19
فصل سوم: روش پژوهش 22
3-1- روش پژوهش 23
3-2- متغیرهای پژوهش 23
3-3- جامعهی آماری 23
3-4- نمونه و روش نمونهگیری 23
3-5- ابزار پژوهش (BAI) 26
3-6- شیوهی اجرای پژوهش 27
3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها 27
فصل چهارم: یافتههای پژوهش 28
الف) یافتههای توصیفی 29
ب) یافتههای استنباطی 30
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری 40
5-1- بحث و نتیجهگیری 41
5-2- محدودیتهای پژوهش 43
3-5- پیشنهادات 43
فهرست منابع 45
منابع فارسی 45
یک مطلب دیگر :
منابع لاتین 47
پیوستها 48
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه بررسی میزان شیوع اضطراب در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر پاوه میباشد.
روش: روش بررسی این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی میباشد و نمونهگیری به روش طبقهبندی از نوع انتساب متناسب انجام شد. 290 نفر از دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر پاوه انتخاب شدند و بوسیلهی پرسشنامهای دو قسمتی که بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم پرسشنامهی اضطراب بک (1990) بود مورد بررسی قرار گرفتند. برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS21 و آزمون آماری کای اسکوئر استفاده گردید.
یافتهها: 79% دانشآموزان به درجات مختلفی از اضطراب مبتلا بودند. 26% اضطراب خفیف، 29% اضطراب متوسط و 24% اضطراب شدید داشتند، میانگین نمرهی اضطراب در دانشآموزان 4/17 بود.
میزان شیوع اضطراب در بین دانشآموزان دختر بیشتر از دانشآموزان پسر بود. یافتههای پژوهش لزوم توجه به راهکارهای عملی در جهت کاهش اضطراب در دانشآموزان دختر را متذکر میسازد.
واژههای کلیدی: اضطراب، دانش آموزان دختر و پسر
1-1- بیان مسأله
انسان از دیرباز تلاش کرده است با کلمات و واژههای مختلف حالات، احساسات و هیجانات خویش را ابراز دارد به همین منظور در هنگام کشمکشهای درونی از اصطلاحاتی چون دلهره، دلشوره و نگرانی استفاده کرده است که در زبان کنونی روانشناسی اضطراب نامیده میشود.
اضطراب به منزلهی بخشی از زندگی هر انسان، در همهی افراد در حدی اعتدالآمیز وجود دارد و در این حد به عنوان پاسخی سازشیافته تلقی می شود به گونهای که میتوان گفت، «اگر اضطراب نبود همهی ما پشت میزهایمان به خواب میرفتیم» (دادستان، 1384).
سطح معینی از اضطراب برای مسائل مختلف زندگی ضروری است با این حال، فراتر از این سطح معین، اضطراب نقش انطباقی خود را از دست میدهد و به صورت عامل تخریب موقعیتها در میآید و همراه با درد و رنجی میگردد که به زحمت میتوان آن را تحمل کرد و حالت بیمارگونه به خود میگیرد این نوع اضطراب است که استعدادها را تخریب میکند، مشکلات در تمرکز و حافظه به وجود میآورد و فرد مبتلا نمیتواند با شرایط موجود زندگی و محیطش روبرو شود و با آنها کنار بیاید.
نوجوانان و دانشآموزان دبیرستانی در معرض رویدادهای مختلفی در محیط خانه و مدرسه و در روابط با دوستان و همسالان خود قرار دارند. مسائلی چون نگرانیهایی درباره تحصیل، آینده شغلی، ازدواج، رضایت والدین، ایفای نقش خود در جامعه و از همه مهمتر تغییرات جسمی و جنسی ناشی از دوره بلوغ برای آنها اشتغال ذهنی به وجود میآورد و در نتیجه ناخواسته دچار اضطراب میشوند.
در مطالعهای همهگیر شناسانه که برنشتاین[1] و همکارانش (1995) انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که بین 8% الی 12% از نوجوانان از اختلالات اضطرابی رنج میبرند که در عملکرد روزانه آنها تداخل ایجاد میکند.
در همین راستا در مطالعهای که توسط کندال[2] و همکارانش (2010) بر روی نمونهای شامل 488 نفر از نوجوانان 7-17 سال انجام داده شد شیوع انواع اختلالات اضطرابی را بین 10تا 20 درصد گزارش کردند.
یافتههای تحقیق احمدی و همکارانش (1392) با عنوان بررسی شیوع اضطراب در دانشآموزان دبیرستانی شیراز نشان داد که درصد بالایی از دانشآموزان (54%) دچار اضطراب هستند که شیوع به طور معنیداری در دختران بیشتر بود ( ).
در همین راستا در پژوهشی دیگر که توسط مشکانی (1377) بر روی دانشآموزان دبیرستان قاسم آباد اسلامشهر انجام گرفت 15 درصد جمعیت مورد مطالعه دارای اضطراب آشکار و 20 درصد دارای اضطراب پنهان بودند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-29] [ 07:44:00 ب.ظ ]
|