نقد وبررسی نظریة اخباریان پیرامون فهم قرآن کریم با تکیه بر دیدگاه ... |
فصل دوم : دیدگاه امام خمینی در زمینه فهم قرآن و مراتب آن
مردی از جنس نور ………………………………………………………………………………………………………11
جامع اضداد…………………………………………………………………………………………………………………12
زندگی نامه علمی ……………………………………………………………………………………………………….13
امام و تهذیب نفس ………………………………………………………………………………………………………15
لطایف عرفانی در بیان امام ……………………………………………………………………………………………17
برخورد امام با بزرگان فلسفه و عرفان …………………………………………………………………………….18
نگاه امام به قرآن و تفسیر………………………………………………………………………………………………21
وجوه اشتراک و افتراق امام و اخباریان در مسئله فهم قرآن ………………………………………………24
امام و مراتب فهم قرآن ………………………………………………………………………………………………26
جایگاه قرآن پیش از تنزل………………………………………………………………………………………………27
تجلی خداوند در قرآن و نتایج آن ………………………………………………………………………………….29
- قابل فهم بوده ظاهر قرآن برای همگان ………………………………………………………………29
- شناخت و تفهیم یگانگی خدااصلی ترین هدف قرآن ………………………………………….30
- وصول به مقام قرب الهی ………………………………………………………………………………..30
-
- معرفی حق تعالی و نشر توحید ………………………………………………………………………..31
- قران کامل ترین کتاب و دربردارنده شریعت ابدی ………………………………………………32
- اثبات وجود بطون مختلف برای قرآن و پیوند ناگسستنی بین ظاهر و باطن ……………..35
- معیت قرآن و اهلبیت ……………………………………………………………………………………….38
- جامعیت قرآن …………………………………………………………………………………………………40
- اختصاص فهم کامل ظاهر و باطن قرآن به پیامبر و ائمه ……………………………………….42
امام و موانع فهم قرآن ……………………………………………………………………………………………….44
الف ) خودبینی……………………………………………………………………………………………44
ب ) اندیشه ها و مذاهب باطل ……………………………………………………………………….44
ج )انحصار فهم قرآن در فهم پیشینیان ………………………………………………………………..45
د )معاصی……………………………………………………………………………………………………….45
هـ )حب دنیا…………………………………………………………………………………………………..46
نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………….47
فصل سوم : تبیین و بررسی دیدگاه اخباریان راجع به تفسیر قرآن با تاکید بردیدگاه امام خمینی
پیدایش اخباریگری در مکتب شیعه………………………………………………………………………………..48
چند نظریه در مورد منشأ پیدایش اخباریگری …………………………………………………………………49
بزرگان مکتب اخباری ………………………………………………………………………………………………..50
آشنایی با فوائد المدنیه ………………………………………………………………………………………………..52
بررسی ونقد آیات و روایات مورد تمسک اخباریان ………………………………………………………..55
یک مطلب دیگر :
الف ) آیات ……………………………………………………………………………………………………………….58
استدلال اخباریان به آیات …………………………………………………………………………………………….68
پاسخ ………………………………………………………………………………………………………………………….70
نتیجه نهایی ………………………………………………………………………………………………………………..72
ب ) روایات ………………………………………………………………………………………………………………72
- روایاتی ناهی از حکم دادن بر خلاف ما انزل الله ………………………………………………….73
- روایات ناهی از فتوی دادن غیر عالمانه ………………………………………………………………73
- روایات ناهی از عمل به رای و قیاس …………………………………………………………………74
- روایاتی مبین آمدن همه احکام مورد نیاز بشر در قرآن و سنت پیامبر(ص) … …………79
- روایات تعیین کننده قیم یا مخاطبانی خاص برای قرآن………………………………………..80
- روایاتی با موضوع تمسک به اهل بیت و عترت پیامبر(ص) ………………….85.
- روایاتی با موضوع تمسک به اهل بیت و عترت پیامبر(ص) ………………….88
- روایات بطون مختلف قرآن ……………………………………………………………….90
- روایات عام و خاص و ناسخ و منسوخ داشتن سنت پیامبرهمچون قرآن کریم………. .106
- روایات مبین مقدمات و نیازمندیهای مفسر …………………………………………..112
- روایاتی در مورد اصناف مردم با هدف تشویق به علم آموزی………………….116
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………..121
فصل چهارم : نقد بیرونی اخباریان
نقد مبانی اخباریگری با آیات و ورایات دیگر………………………………………………………………..122
آیات……………………………………………………………………………………………………………..122
- آیات قرائت …………………………………………………………122
- آیات تفکر و تدبر ……………………………………………………………………………..124
- آیات تحدی و هماوردطلبی ………………………………………………………………..127
- قرآن کتاب هدایت …………………………………………………………………………….128
- آیات روشنی و بینادلی ……………………………………………………………………….130
- آیات تبشیر و انذار ……………………………………………………………………………..132
- آیات الاحکام ……………………………………………………………………………………132
- آیات عبرت آموزی و پند گرفتن …………………………………………………………..134
- آیات سؤال و جواب بین خداوند و بندگان …………………………………………..135
- قرآن کتاب حکمت و علم……………………………………………………………………136
- روایات ………………………………………………………………………………………………………..137
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 12:34:00 ب.ظ ]
|