دانلود ارشد بررسی قابلیتهای تصویری نوشتار فارسی در خطنقاشی |
2-2- ریشههای ایرانی نوشتار…………………………………………………………………………….. 19
2-3- خوشنویسی نوشتار فارسی……………………………………………………………………. 23
2-4- اهمیت و قواعد خوشنویسی در نوشتار فارسی…………………………………………. 25
2-5- نقش بصری و تزئینی نوشتار…………………………………………………………………….. 32
2-6- نگاهی به اعتقادات فرقه حروفیه………………………………………………………………… 33
2-7- شیوههای حروفنگاری در دوران گذشته ……………………………………………………. 35
2-8- حکومت و تحولات جامعه قاجاری…………………………………………………………………… 43
2-9- هنرمندان قاجاریه……………………………………………………………………………………….. 44
2-10- دوران پهلوی………………………………………………………………………………………… 47
2-11- جنبش سقاخانه و آغاز نوگرایی در ایران……………………………………………………… 60
2-12- دوران انقلاب اسلامی………………………………………………………………………… 73
2-13- خط-نقاشی………………………………………………………………………………………………. 74
2-14- نوگرایی در تعامل بین هنرها……………………………………………………………. 86
فصل سوم: مبانی بصری و قابلیتهای تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی ایران
3-1- مبادی سواد بصری……………………………………………………………………. 90
3-2- عناصر اولیه و کیفیات بصری در ارتباط تصویری…………………………………… 91
3-3- مقایسه بصری آثار تایپوگرافیک و خط-نقاشی………………………………………. 105
3-4- شیوههای حساسیت بخشیدن…………………………………………………………….. 109
3-5- نقش ابـزار………………………………………………………………………………….. 109
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………. 112
واژهنامه ……………………………………………………………………………………………. 116
مراجع………………………………………………………………………………………………. 120
پروژه عملی………………………………………………………………………………… 128
پروژه دوم عملی……………………………………………………………………….. 134
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 – تعریف مسئله
هیچ تعریف درستی جز در سایه بررسی و شناخت جامع از گذشته و تطبیق آن با دنیای معاصر میسر نیست. در دهههای اخیر، تجددخواهی در هنر ایران نمیتوانسته سنتهای فرهنگی را به خاطر نوستالژی آنها بپذیرد. در این بین نقاشان و خطاطان از جریان پیدایش جنبش سقاخانه و نوگرایی تا دوران معاصر، همواره به دنبال هویت و تاریخ خود بودهاند تا بتوانند با ارائه زیرساختهای شرقی خط-نقاشی، قابلیتهای تصویری و توصیفی-تشریحی نوشتار را بیان کنند که امروزه به یكی از مهمترین شگردهای ارتباط بصری تبدیل شده است. اما تاکنون پژوهشی درباره قابلیتهای تصویری نوشتار در بستر خط-نقاشی و بیان گستره فعالیت آن صورت نگرفته است. از این روی در این پژوهش درصدد آنیم که این قابلیتها را با بیان تعاریف نظری و تجربی و ارائه راهکارهای عملی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.
یک مطلب دیگر :
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق
یکی از مقولههای بسیار مهم در گرافیک، قابلیت پیامرسانی نوشتار در کار گرافیکی است. با توجه به اینکه در فرهنگ بومی ایرانی، خط-نقاشی از زمره جریانات مهم تاریخی بوده که سالهاست شکل گرفته، در حال تکوین میباشد و پذیرش این جریان از جانب بزرگان هنر صورت میپذیرد، چنین طلب میشود که در این باب پژوهشهای دقیقی انجام گیرد. معرفی و شناسایی قابلیتهای تصویری و بصری نوشتار به عنوان یک واژه کلی و گسترده که همه فعالیتهای مربوط به خط-نقاشی با توجه به فرهنگ، تاریخ، مهارت، تکنیک و هنر را در بر میگیرد، از واجبات انجام این پژوهش میباشد زیرا با وجود آنکه این جریان در دهههای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اما تنها به بیان مسائل کلی و پیشینه این جریان پرداخته شده و کمتر مورد پژوهش تخصصی و علمی قرار گرفته است. از این رو عدم وجود منابع جامع و گسترده پیرامون خط-نقاشی و قابلیتهای نهفته در آن از الزامات این پژوهش لحاظ شده است.
از دیگر اهمیتهای این پژوهش میتوان به بحث هویت گرافیک ملی ایران اشاره کرد که میتوان ریشههای آن را با پژوهش و تحلیل در این جریان تاریخی (خط-نقاشی) پیدا کرد و برخی اشتراکات میان فعالیتهای غیر کاربردی (بیشتر هنرهای زیبا) و کاربردی (بیشتر طراحی گرافیک) را به تصویر کشید.
1-3- سؤالهای اصلی تحقیق
مهمترین دلایل طرح عنوان این پژوهش، پرسشهایی هستند که تحقیق مذکور را بر آن داشتهاند تا به پاسخهایی قانعکننده دست یابد. این پرسشها در دو مقوله “قابلیتهای تصویری نوشتار” و “خط-نقاشی” به طور مجزا مطرح شد، سپس با طرح سؤالاتی به بیان فصل مشترک و کارکردهای آنها بر یکدیگر پرداخته شده است. اگرچه سؤالات بسیاری در رونـد پژوهش مطرح شده اما به اختصـار به ذکر برخی از مهمتریـن آنها میپردازیم:
- خاستگاه و علت اصلی پیدایش خط-نقاشی چیست؟
- آیا سقاخانه میتواند با استناد به تعاریف سبکها و مکاتب بومی و جهانی به عنوان یک مکتب هنری مطرح شود؟
- ریشههای ایرانی نوشتار فارسی در کدام خطوط وجود دارد؟
- آیا میتوان در خوشنویسی هم صحبت از خطوط مدرن و پستمدرن کرد؟
- جنبش مدرنیسم چه تأثیراتی بر نقاشی و خطنگاری داشته است؟
- چه عواملی باعث تلفیق نقاشی و خوشنویسی و سوقدادن آنها به خط-نقاشی شد؟
- نقش و خاستگاه پیشگامان نوگرا و هنرمندان چند دهه اخیر که به خط-نقاشی پرداختهاند، به چه صورت میباشد؟
- آیا رسالت خط در خط-نقاشی با خوانایی کلام همسو است؟ و آیا با کمشدن خوانایی ارزشهای کلام نوشتار از بین میرود؟
- آیا حد و مرزی بین کارکردهای تصویری حروف و نوشتار در پیامرسانی وجود دارد؟
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 04:56:00 ق.ظ ]
|