بررسی نقش سیّد جمال الدّین اسدآبادی در تحول گفتمان ... |
1-9 روش تحقیق.. 19
فصل دوم: سیری در زندگانی سیّد جمال الدّین..
2-1. تولّد : 21
2-2 : کودکی و تحصیلات سیّد جمال در قزوین و تهران : 21
2-3. سیّد جمال الدّین و حوزه ی نجف : 22
2-4. سفرهای سیّد جمال الدّین و سرانجام او : 23
فصل سوم: اتّهامات وارده بر سیّد جمال الدّین اسد آبادی..
3-1. ملیّت سیّد جمال الدّین : 39
3-2. دین و مذهب سیّد جمال الدّین : 42
.1-2-3الحاد و بی دینی : 43
.2-2-3بابیت : 46
3-3- سیّد جمال و فراماسونری.. 48
3-4- سیّد جمال عامل انگلیس : 50
فصل چهارم: شرایط و گفتمان ها در آستانه ی انقلاب مشروطه.
4-1. مقدّمه : 54
4-2. اوضاع ایران در آستانه ی انقلاب مشروطه : 56
4-2-1. شرایط بین المللی : 56
4-2-2. شرایط فرهنگی-اجتماعی.. 58
4-2-3. شرایط سیاسی : 59
4-2-4. شرایط اقتصادی : 61
4-3. گفتمان های رایج در آستانه ی انقلاب مشروطه. 62
4-3-1. گفتمان ملّی گرایان ( روشنفکران متجدّد و غرب گرا ) 63
4-3-2. گفتمان دینی : 64
4-3-2-1. مشروطه خواه : 64
4-3-2-2. مشروطه ی مشروعه خواه : 65
4-3-3. گفتمان اصلاحی سیّد جمال الدّین اسد آبادی : 66
فصل پنجم: سیّد جمال الدّین و انقلاب مشروطه.
5-1- مقدّمه : 72
5 -2- سیّد جمال الدّین و مشروطه : 73
5 -3 : ابعاد مختلف اندیشه های سیّد جمال الدّین اسد آبادی : 82
5-3-1- بعد فردی.. 83
5-3-2 : بعد فرهنگی و اجتماعی.. 85
5-3-3 : بعد دینی.. 89
عوامل انحطاط و عقب ماندگی : 90
5 -3-4. بعد سیاسی.. 94
الف) رابطه دین و سیاست : 97
یک مطلب دیگر :
ب. مبارزه با استبداد داخلی : 98
ج: مبارزه با استعمار : 100
5-4.مقایسه اندیشه های سیّد جمال الدّین اسد آبادی با دیگراصلاح طلبان هم عصراو : 103
الف. از جهت شیوه برخورد با فرهنگ و تمدّن غرب : 104
ب . از جهت چگونگی پذیرش علوم و فنون ( نوگرایی و اصلاح ) : 105
ج. ازجهت چگونگی برخورد با استعمار سیاسی غرب : 107
د . از جهت نوع رابطه دین با سیاست: 108
5 -5. سیر انتقال اندیشه های سیّد جمال الدّین : 109
5-5-1 : قلم ( مکتوبات ) 110
5-5-2. زبان ( سخنرانی ها و گفتارهای تاریخی ) : 115
5-6:تأثیر اندیشه های سیّد جمال الدّین برتوده های مردم و سران مشروطه: 116
5-6-1. سیّد جمال و توده های مردم : 117
5-6-2. سیّد جمال الدّین و روشنفکران و سیاسیون : 119
5-6-3. سیّد جمال الدّین و علما ( روحانیون ) 125
نتیجه گیری و پیشنهادات.. 135
پیشنهادات: 137
محدودیت ها 137
منابع. 138
فصل اول:
کلیّات تحقیق
1- 1- مقدمه
سیّد جمال الدّین مصلحی بزرگ دنیای اسلام که هر چند بیش از یک قرن از در گذشت او می گذرد ولی همچنان تفکر و راه و روش او الهام بخش بسیاری از شخصیت ها، متفکران و روشن فکران مسلمان است. و دنیای عرب و همه مصلحان شیعی ایرانی تحت تاثیر مستقیم و یا غیرمستقیم سیّد جمال بوده اند.[1]
جنبش هایی نظیر اعرابی پاشا و اخوان المسلمین در مصر، مهدی سودانی و دکتر حسن الترابی در سودان و جنبش های مشروطیت در عثمانی و مصر و ایران همگی ریشه در نهضت فکری_ سیاسی سیّد جمال داشته اند.[2]
از دلایل عمده ی وسعت این تاثیر گذاری می توان به عوامل زیر اشاره کرد :
الف) حرکت سیّد جمال در سطحی فراتر از مذهب و ملّیت خاص و به طور عام در سطح جهان اسلام بود، چرا که او همه ی کشور های اسلامی را وطن خود می دانست.
ب)سیّد جمال،جهانی،عام وانسانی می اندیشید ومتعّهد به ارزش های والای انسانی بود.
ج) سیّد جمال نه غرب ستیز بود و نه غرب گرا، بدین معنی که نه مانند سنّت گرایان به گونه ای احساسی و سطحی به رد مطلق غرب می پردازد و نه مانند متجدّدان غرب گرا
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 11:19:00 ق.ظ ]
|