1-9 روش تحقیق.. 19

فصل دوم: سیری در زندگانی سیّد جمال الدّین..

2-1. تولّد : 21

2-2 : کودکی و تحصیلات سیّد جمال در قزوین و تهران : 21

2-3. سیّد جمال الدّین و حوزه ی نجف : 22

2-4. سفرهای سیّد جمال الدّین و سرانجام او : 23

فصل سوم: اتّهامات وارده بر سیّد جمال الدّین اسد آبادی..

3-1. ملیّت سیّد جمال الدّین : 39

3-2. دین و مذهب سیّد جمال الدّین : 42

.1-2-3الحاد و بی دینی : 43

.2-2-3بابیت : 46

3-3- سیّد جمال و فراماسونری.. 48

3-4- سیّد جمال عامل انگلیس : 50

فصل چهارم: شرایط و گفتمان ها در آستانه ی انقلاب مشروطه.

4-1. مقدّمه : 54

4-2. اوضاع ایران در آستانه ی انقلاب مشروطه : 56

4-2-1. شرایط بین المللی : 56

پایان نامه

 

4-2-2. شرایط فرهنگی-اجتماعی.. 58

4-2-3. شرایط سیاسی : 59

4-2-4. شرایط اقتصادی : 61

4-3. گفتمان های رایج در آستانه ی انقلاب مشروطه. 62

4-3-1. گفتمان ملّی گرایان ( روشنفکران متجدّد و غرب گرا ) 63

4-3-2. گفتمان دینی : 64

4-3-2-1. مشروطه خواه : 64

4-3-2-2. مشروطه ی مشروعه خواه : 65

4-3-3. گفتمان اصلاحی سیّد جمال الدّین اسد آبادی : 66

فصل پنجم: سیّد جمال الدّین و انقلاب مشروطه.

5-1- مقدّمه : 72

5 -2- سیّد جمال الدّین و مشروطه : 73

5  -3 : ابعاد مختلف اندیشه های سیّد جمال الدّین اسد آبادی : 82

5-3-1- بعد فردی.. 83

5-3-2 : بعد فرهنگی و اجتماعی.. 85

5-3-3 : بعد دینی.. 89

عوامل انحطاط و عقب ماندگی : 90

5 -3-4. بعد سیاسی.. 94

الف) رابطه دین و سیاست : 97

یک مطلب دیگر :

 
 

ب. مبارزه با استبداد داخلی : 98

ج: مبارزه با استعمار : 100

5-4.مقایسه اندیشه های سیّد جمال الدّین اسد آبادی با دیگراصلاح طلبان هم عصراو : 103

الف. از جهت شیوه برخورد با فرهنگ و تمدّن غرب : 104

ب . از جهت چگونگی پذیرش علوم و فنون ( نوگرایی و اصلاح ) : 105

ج. ازجهت چگونگی برخورد با استعمار سیاسی غرب : 107

د . از جهت نوع رابطه دین با سیاست: 108

5 -5. سیر انتقال اندیشه های سیّد جمال الدّین : 109

5-5-1 : قلم ( مکتوبات ) 110

5-5-2. زبان ( سخنرانی ها و گفتارهای تاریخی ) : 115

5-6:تأثیر اندیشه های سیّد جمال الدّین برتوده های مردم و سران مشروطه: 116

5-6-1. سیّد جمال و توده های مردم : 117

5-6-2. سیّد جمال الدّین و روشنفکران و سیاسیون : 119

5-6-3. سیّد جمال الدّین و علما ( روحانیون ) 125

نتیجه گیری و پیشنهادات.. 135

پیشنهادات: 137

محدودیت ها 137

منابع. 138

 

 

فصل اول:

کلیّات تحقیق

1- 1-  مقدمه

سیّد جمال الدّین مصلحی بزرگ دنیای اسلام که هر چند بیش از یک  قرن از در گذشت او می گذرد ولی همچنان تفکر و راه و روش او الهام بخش بسیاری از شخصیت ها، متفکران و روشن فکران مسلمان است. و دنیای عرب و همه مصلحان شیعی ایرانی تحت تاثیر مستقیم و یا غیرمستقیم سیّد جمال بوده اند.[1]

جنبش هایی نظیر اعرابی پاشا و اخوان المسلمین در مصر، مهدی سودانی و دکتر حسن   الترابی در سودان و جنبش های مشروطیت در عثمانی و مصر و ایران همگی ریشه در نهضت فکری_ سیاسی سیّد جمال داشته اند.[2]

از دلایل عمده ی وسعت این تاثیر گذاری می توان به عوامل زیر اشاره کرد :

الف) حرکت سیّد جمال در سطحی فراتر از مذهب و ملّیت خاص و به طور عام در سطح جهان اسلام بود، چرا که  او همه ی کشور های اسلامی را وطن خود می دانست.

ب)سیّد جمال،جهانی،عام وانسانی می اندیشید ومتعّهد به ارزش های والای انسانی بود.

ج) سیّد جمال نه غرب ستیز بود و نه غرب گرا، بدین معنی که نه مانند سنّت گرایان به گونه ای احساسی و سطحی به رد  مطلق  غرب می پردازد و نه مانند متجدّدان غرب گرا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...