شفافیت اندک و نبود تقارن اطلاعات، رابطه‌ای عادی دارند.شفافیت اندک نشان می‌دهد که اطلاعات کافی برای ارتباط برقرار کردن با سرمایه‌گذار وجود ندارد.‌بنابرین‏ یک نبود تقارن اطلاعاتی بین افراد مطلع و آنهایی که مطلع نیستند برقرار خواهد بود. چنین نبود تقارن اطلاعاتی منجر به صرف اطلاعات زیادی می‌شود.

 

در یک بازار کارا، ارزش شرکت به صورت ارزش فعلی جریان‌های نقدی آینده با نرخ مناسب بازده تعدیل‌شده از لحاظ ریسک تعریف می‌شود. ‌بنابرین‏ هدف از افشای مالی، تهیه اطلاعات مفید برای سرمایه‌گذاران در ارزیابی به‌موقع بودن و قطعیت نداشتن جریان‌های نقدی آینده است. اطلاعات مفید تهیه‌شده از طریق افشای داوطلبانه، فرایند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران را بهبود می‌بخشد و سایر استفاده‌ کنندگان از افشای اطلاعات شرکت را در موقعیت مناسب‌تری برای تخصیص منابع اقتصادی قرار می‌دهند.

 

۲-۱۰-۱۵ مزایای افشای داوطلبانه

 

افشای اطلاعات بهتر، هماهنگی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران را با توجه به تصمیم‌های سرمایه‌گذاری که مبتنی بر قیمت سرمایه گذاری است، به‌واسطه تعادل میان جریان‌های نقدی آینده مورد انتظار به نرخی بالاتر، بهبود می‌بخشد.

 

بازار سرمایه در تعیین ارزش صحیح افشای شرکت در درازمدت کارامد است. صرف اطلاعات، شامل ارزش ذاتی افشای بیشتر شرکت است. برای شرکت‌های با کیفیت افشای بالاتر، انتظار می‌رود صرف اطلاعات برابر با افشای اطلاعاتی معادل با افشای رقیبانی با داراییها و شرایط بازار مشابه‌ باشد،‌ اما برای شرکت‌های با کیفیت افشا و شفافیت پایین، این صرف اطلاعات کمتر خواهد بود. مهمترین مزایای افشای کامل و گزارشگری بهتر عبارتند از (مدهونی، ۲۰۰۹):

 

• قابلیت اعتبار بیشتر مدیریت

 

• سرمایه گذاران درازمدت بیشتر

 

• افزایش حجم معاملات تجاری

 

• مالکیت نهایی بالاتر

 

• نقدشوندگی بیشتر

 

• فراریت کمتر

 

• کاهش شکاف خرید و فروش

 

• تحلیل بالاتر

 

• دسترسی بهتر و هزینه سرمایه کمتر

 

• روابط بهبودیافته با انجمنهای سرمایه‌گذاری

 

• قیمتهای سهام بالاتر.

 

در میان این مزایا، اعتبار مدیریت مهمترین مزیت است که پیش‌شرط تحقق سایر مزیتهاست. هنگامی که مدیریت از جایگاه اعتباری خوبی برخوردار است، بازار فعالیت‌های وی را مورد حمایت قرار می‌دهد؛‌ حتی اگر در کوتاه‌مدت تصمیمها و فعالیت‌های وی منجر به کاهش سود جاری شود. افزایش افشای داوطلبانه سبب کاهش نبود تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سرمایه‌گذاران و افزایش نقدشوندگی سهام می‌شود. افزایش نقدشوندگی می‌تواند منجر به جذابیت بیشتر سهام برای سرمایه‌گذاران نهادی شود. امروزه شرکت‌ها بر اساس سیاست‌های افشای خود مورد قضاوت قرار می‌گیرند و می‌توانند سیستم‌های افشای اطلاعات خود را برای سهام‌داران از طریق استقرار کمیته‌های افشا تقویت کنند. این کمیته‌ها محتوای اطلاعات و میزان و روش های افشای اطلاعات بااهمیت را تعیین می‌کنند.

 

۲-۱۰-۱۶ مسائل اصلی در افشای داوطلبانه

 

یکی از ‌موضوع‌هایی که در خصوص شفافیت و افشای اطلاعات داوطلبانه مطرح است، این است که شرکت‌ها به منظور کاهش ریسک اطلاعات، افشای داوطلبانه انجام می‌دهند؛ اما در عین حال تلاش می‌کنند از رویه‌های افشایی که حفظ آن در آینده دشوار است، اجتناب کنند. در تعیین سطح نهایی افشا، شرکت‌ها باید وزن عوامل هزینه خاص را در برابر منافع بالقوه حاصل از افشای بیشتر در نظر بگیرند. در تعیین مزایای اصلی افشای داوطلبانه، شرکت‌ها باید هزینه های اولیه سطح افشا را در نظر داشته باشند. این بدان معنی است که هزینه تهیه و انتشار اطلاعات و هزینه‌ زیان‌های رقابتی که به افشای داوطلبانه مرتبط است،‌ باید مدنظر قرار گیرد (مدهونی،۲۰۰۹)

 

یکی از محدودیت‌های مهم شفافیت و افشای داوطلبانه، توازن‌ بین‌ منفعت‌ و هزینه است. به موجب مفاهیم نظری گزارشگری مالی، منفعت‌ حاصل‌ از اطلاعات‌ باید بیش‌ از هزینه‌ تهیه‌ و ارائـه‌ آن‌ باشد. از این‌رو ارزیابی‌ منفعت‌ و هزینه‌ اساساً یک‌ فرایند قضاوتی‌ است‌ که برای شرکت‌های بزرگ از اهمیت بیشتری برخوردار است. این هزینه ها بر عهده شرکت‌اند، اما استفاده‌ کنندگان نهایی از صورت‌های مالی از آن منتفع می‌شوند و در گام دوم شرکت می‌تواند از منافع ثانویه و کسب مزیت‌های رقابتی حاصل از افشا بهره ببرد. اما نکته مهمی وجود دارد و آن اینکه آیا افشای تمام موارد توسط شرکت سبب نمی‌شود که شرکت‌ها بسیاری از اطلاعات خاص خود را به سایر رقیبان افشا نمایند و از این‌رو از بُعد رقابتی، در تنگناهای ناشی از افشای اطلاعات قرار گیرند؟

 

برخی معتقدند افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها به صورت کامل انجام نمی‌گیرد، زیرا مدیران نسبت به در اختیار قرار گرفتن اطلاعات خاص تردید دارند (پارسائیان،‌ ۱۳۸۸). اما آنچه مشخص است، این است که شرکت‌ها بر اساس رویکردهای قانونی و ‌پاسخ‌گویی‌، خود را ملزم به انتشار کلیه اطلاعاتی که اثر مثبتی بر کارکرد بازار نیز دارد، می‌نمایند.

 

شناسایی و اولویت‌بندی ذینفعان و میزان تأثیرگذاری و نفوذ ذینفعان بر شرکت(آبراهام،۱۹۷۸)

 

عمومی

 

حیاتی

 

ثانویه

 

میزان اهمیت و نفوذ شرکت بر ذینفعان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زیاد متوسط کم

اهمیت

 

میزان تأثیرگذاری

 

زیاد

 

متوسط

 

کم

 

استخراج ماتریس تحلیل گروه‌های ذینفع برای شرکت بیمه لویدز در راستای ایجاد شرایط برد- برد

 

    1. – Corporate Social Responsibility ↑

 

    1. – Gary ↑

 

    1. – W.Griffin & JAYB.Barney ↑

 

    1. – IFAC ↑

 

    1. – SRA=SOCIAL RESPONSIBILITY ACCOUNTING ↑

 

    1. – A. A. A ↑

 

    1. – IFAC ↑

 

    1. – Hess ↑

 

    1. – Belkaoui ↑

 

    1. – Watts & Zimmerman ↑

 

    1. – Akerlof ↑

 

    1. – Stiglitz ↑

 

    1. – Scott ↑

 

    1. – Sustainability 360 ↑

 

    1. – transparency ↑

 

    1. – Openness ↑

 

    1. – OECD: Organization for Economic Cooperation & Development ↑

 

    1. – Perfect Market ↑

 

    1. – Bushman and Smith ↑

 

    1. – Vishwanath and Kaufmann ↑

 

    1. – Florini ↑

 

    1. – Madhani ↑

 

    1. – Bushman et al. ↑

 

    1. – IMF ↑

 

    1. – WB ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...