بی جواب هیچ کم متوسط زیاد درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی ۱۶/۴ ۵ ۸۳/۱۰ ۱۳ ۳۳/۱۸ ۲۲ ۸۳/۴۵ ۵۵ ۸۳/۲۰ ۲۵ پاسخ شماره ۲۰ ۶۶/۱ ۲ ۳۳/۸ ۱۰ ۶۶/۲۱ ۲۶ ۸۳/۳۰ ۳۷ ۵/۳۷ ۴۵ پاسخ شماره ۲۱ ۱۶/۴ ۵ ۶۶/۱ ۲ ۶۶/۶ ۸ ۵/۳۷ ۴۵ ۵۰ ۶۰ پاسخ شماره ۲۲ ۱۲ ۲۵ ۵۶ ۱۳۷ ۱۳۰ فراوانی ۳۳/۲

 

 

۹۴/۶ ۵۵/۱۵ ۰۶/۳۸ ۱۱/۳۶ درصد

در جدول که پاسخ به سه پرسش را جمعا در خود جای داده است : نشا نگر تاثیر مثبت این موضوع که ورود به بازار کار در این رشته (شاخه) آسان تر است . در گرایش جوانان که رشته ای هنرستا نی مؤثر است.بیش از ۷۲ درصد محصلین نظر مثبتی به جذب شده راحت به بازار کار دارند.

 

۴۰

 

 

 

۳۵

 

۳۰

 

۲۵

 

۲۰

 

۱۵

 

۱۰

 

۵

 

۰

 

۳۶/۱۱ ۳۸/۰۶ ۱۵/۵۵ ۶/۹۴ ۳/۳۳

 

سفید هیچ کم متوسط زیاد

 

 

 

فصل پنجم :

 

بحث و نتیجه گیری

 

 

 

بحث و نتیجه گیری :

 

هدف این پژوهش بررسی عواملی بود ،که دانش آموزان را به سوی رشته‌های فنی و حرفه ای سوق می‌دهد . تا با شناخت این علل و انگیزه ها راه های تقویت آن را یافته و شوق و رغبت آنان را به سوی این رشته ها بیشتر به وجود آورده باشد که با تربیت افراد متخصص در امور فنی و حرفه ای را خود کفایی کشورسریع تر طی شود .

 

برای این منظور تعدادی فرضیه تعیین شده و نتایجی نیز حاصل گردیده که عبارت از:

 

۱- بین نوع شغل والدین و گرایش فرزندانشان به رشته‌های هنرستانی و کار و دانش رابطه وجود دارد.

 

۲-دا نش آموزا نی که در ترم اول و دوم سال گذشته <<کلاس اول>> از پیشرفت تحصیل بر خور دار بوده ا ند کمتر از دانش آموزان دیگربه شاخه فنی گرایش دارند.

 

۳- بین تحصیلات پدر و مادر و گرایش فرزندان به رشته‌های هنرستا نی رابطه وجود دارد.

 

۴-گرایش دا نش آموزان به ادامه تحصیل در هنرستان ها به علاقه شخصی آن ها دارد.

 

۵- گرایش دانش آموزان به ادامه تحصیل در هنرستان ها و کار و دانش بستگی به مهارت ‌و استعداد فنی دارد .

 

۶- تشویق افراد خانواده و دوستان در انتخاب رشته‌های فنی و حرفه ای مؤثر است.

 

۷-عوامل اجرایی دوره راهنمایی و دبیرستا نی در ا نتخاب رشته‌های هنرستا نی تاثیر دارد.

 

۸-بین امکان ورود به مقطع فوق دیپلم و گرایش نوجوانان به رشته ها هنرستا نی رابطه وجود دارد.

 

۹- آسا نی ورود به بازار کار در انتخاب رشته‌های هنرستا نی مؤثر است.

 

جامعه آماری عبارتند از : هنرستا ن های فنی وحرفه ای دخترا نه.

 

نمونه آماری: ۱۲۰ نفر دانش آموز دختر .

 

روش نمونه گیری : روش تصادفی چند مرحله ای بودند. آزمون به صورت گروهی اجرا شد .

 

ابزار پژوهش عبارتند از :

 

پرسشنامه ترکیبی بود که با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.

 

در این پرسشنامه از ۲۲ سوال استفاده شده .

 

سوال۴-۱ به فرضیه اول و سوا ل ۸-۵ به فرضیه دوم و سوال ۱۷-۹ به فرضیه سوم و سوال ۲۰-۱۸ به فرضیه ۴ ‌و سوال ۲۲-۲۰ به فرضیه پنجم پاسخ داده و در قسمت مشخصات هم شغل پدر ، مادر،معادل ترم اول –دوم سال گذشته و میزان تحصیلات مادر نیز مورد سوال قرار گرفته است .

 

نتایج نشان دادکه :

 

اکثریت اولیای دانش آموزان این رشته ها از خانواده های کارگر وکشاورز و تعدادی نیز ا ز خانوا ده های فرهنگی و کا رمندی می‌باشند.

 

– پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در سطح در سطح پایین و متوسطه قرار دارد .

 

– میزان تحصیلات پدر و ‌مادر در سطح پایین می‌باشد و تعدادینیز متوسطه می‌باشند .

 

– علاقه و رغبت شخصی این تاءثیر زیادی در انتخاب رشته مورد علاقه شان داشته است .

 

دانش آموزان فوق آکثراٌ دارای علاقه به کارهای دستی بوده و در آن ها مهارت و استعداد وجود دارد .

 

– تشویق اطرافیان در انتخاب رشته تاءثیر داشته است .

 

-تقلید درانتخاب رشته نقش داشته است . آنان تصور می‌کنند ، که نسبت به رشته‌های نظری راحت تر می‌توانند وارد مقطع کار دانی شوند و این تصور در انتخاب آنان تاءثیر داشته است .

 

به تصور آنان راحت تر می‌توانند جذب بازار کار شوند . در نتیجه گیری کلی می شود گفت که آن طور که باید مسئله جذب محصلین به رشته‌های فنی و حر فه ای با این که بهتر از گذشته است اما آن طور که باید و شاید جای خود را باز نکرده و هنوز ابهام و تردید وجود دارد .

 

هنرستان های فنی و حر فه ای شاخه ای تحصیلات دوره متوسطه در آموزش و پرورش ایران می‌باشد . در این شاخه بیش از رشته‌های نظری ، دورس عملی و دانش آموزان داده می شود . این دروس که در کارگاه ها ،هنرستا نها ،معمولاًتدریس می شود محصلین را جهت مهارت آموزی آمزش و آماده سازی برای قبول مشاغل فنی و حر فه ای تربیت می‌کند . در نظام فعلی آموزش و پرورش این هنر ستان ها وجود داشته ولی در نظام جدید تکیه بسیاری برای تقویت و توسعه آن شده است .

 

جهت بهینه سازی آموزش متوسطه شاخه دیگری به نام دبیرستان های کار ودانش تنوع بسیار زیادی در رشته‌های متوسطه به وجود آورده و طوری طرح ریزی شده است که بتواند نیاز های شغلی فرد هم نیازهای صنعتی کشور را پاسخ دهد . در رشته‌های کار و دانش بنا بر توسعه فنی و حر فه ای گذاشته شده است . که از طریق به رسمیت شناختن آموز شهای غیر رسمی افراد در نظام رسمی کشورمی باشد .

 

در این طرح آموزش وپرورش از کلیه امکانات ارگان های مختلف کشور استفاده کرده و آن را در تربیت جوانان به کمک می طلبد . که این کار هم هزینه آموزش و پرورش را کم می‌کند و هم از صلاحیت های متخصصین آن ارگان در جهت تربیت جوانان استفاده می‌کند .

 

محدودیت های تحقیق:

 

۱- در پرسش ازمعادل ها تعدادی از دانش آموزان معدل سال گذشته را فراموش کرده بودند .

 

۲- تعدادکمی از سؤا لهای تا حدودی با اطلاعات قبلی دانش آموزان هماهنگ نبود ولی به دلیل حضور پژوهشگر در سر کلاس توضیح مختصر داده شده است .

 

۳- منابع تحقیق در خصوص مو ضوع بسیار کم بودهو انگشتان دست تجاوز نمی کرد .

 

 

 

پیشنهادات :

 

الف – ‌بر اساس یافته های پژوهش :

 

۱- ‌در مورد تحصیلات راهنمایی تحصیلی به دروس مثل حرفه وفن و آزمایشگاه علوم تجربی ،بیشتر توجه شود و باز دید هایی جهت محصلین از کار گاه های صنعتی در نظر گرفته شود .

 

۲- توسظ دستگاه های ارتباط جمعی مز ایای رشته‌های فنی و حر فه ای به محصلین و خانواده ها گفته شود.

 

۳- مشاورین و دبیران راهنما و همچنین دبیران و مسوولین مدارس خود نسبت به رشته‌های فنی و حرفهای شناخت داشته باشند و منافع آن را به محصلین تذکر دهند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...