بررسی بارشناختی بیرونی آموزش به شیوۀ چند رسانه ایِ مبتنی بر الگوی ... |
هدف……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….6
سوال………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………6
فرضیه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….6
تعریف مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………………………………………..7
تعریف های مفهومی………………………………………………………………………………………………………………………………………7
تعریف های عملیاتی…………………………………………………………………………………………………………………………………….7
فصل دوم: ادبیات پژوهش
بخش اول) مبانی نظری
چند مفهوم بنیادی………………………………………………………………………………………………………………………………………..9
آموزش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………9
تدریس…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..9
یادگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………10
طراحی آموزشی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..11
نظریه های یادگیری……………………………………………………………………………………………………………………………………12
رفتارگرایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..12
طراحی آموزشی رفتارگرایانه……………………………………………………………………………………………………………………….13
شناخت گرایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………..14
طراحی آموزشی شناخت گرایانه…………………………………………………………………………………………………………………15
ساختن گرایی………………………………………………………………………………………………………………………………………………16
طراحی آموزشی ساختن گرایانه…………………………………………………………………………………………………………………17
ارتباط گرایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….19
اصول ارتباط گرایی در طراحی آموزشی…………………………………………………………………………………………………….20
الگوی طراحی آموزشی مریل………………………………………………………………………………………………………………………20
نظریه نمایش اجزاء……………………………………………………………………………………………………………………………………..22
اهداف یا انواع عملکرد از نظر مریل…………………………………………………………………………………………………………….23
عناصر محتوا در دیدگاه مریل…………………………………………………………………………………………………………………….25
ماتریس هدف- محتوا………………………………………………………………………………………………………………………………….26
عناصر یا اجزاء آموزش از نظر مریل……………………………………………………………………………………………………………27
انواع ارائه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..29
انواع ارائه اولیه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….30
انواع ارائه ثانویه……………………………………………………………………………………………………………………………………………32
قواعد طراحی در نظریه نمایش اجزاء………………………………………………………………………………………………………….36
مراحل طراحی آموزشی بر اساس الگوی مریل…………………………………………………………………………………………..39
معماری شناختی انسان………………………………………………………………………………………………………………………………43
نظریۀ پردازش اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………………44
نظام حافظه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………44
اصول پردازش اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………….50
- اصل ذخیرۀ اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………51
- اصل اقتباس و سازماندهی مجدد……………………………………………………………………………………………..52
- اصل تکوین تصادفی………………………………………………………………………………………………………………….55
- اصل تغییرات محدود………………………………………………………………………………………………………………..56
- اصل ارتباط و سازماندهی محیطی…………………………………………………………………………………………..57
نظریه بارشناختی………………………………………………………………………………………………………………………………………..58
بارشناختی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 59
بارشناختی درونی………………………………………………………………………………………………………………………………………..61
بار شناختی بیرونی………………………………………………………………………………………………………………………………………62
بار شناختی مطلوب…………………………………………………………………………………………………………………………………….64
تعامل بین عناصری……………………………………………………………………………………………………………………………………..66
اثرات بارشناختی…………………………………………………………………………………………………………………………………………68
اثر هدف- آزاد……………………………………………………………………………………………………………………………………………..68
اثر مثال های کارشده………………………………………………………………………………………………………………………………….70
اثر تقسیم توجه…………………………………………………………………………………………………………………………………………..71
اثر مجراهای حسی………………………………………………………………………………………………………………………………………72
اثر پرهیز از زیاده کاری……………………………………………………………………………………………………………………………….73
اثر معکوس خبرگی……………………………………………………………………………………………………………………………………..74
اثر کاهش تدریجی راهنمایی………………………………………………………………………………………………………………………75
اثر تصور و خود-تفسیری…………………………………………………………………………………………………………………………..76
اثر تعامل پذیری عناصر………………………………………………………………………………………………………………………………77
چندرسانه ای آموزشی………………………………………………………………………………………………………………………………..78
عناصر نظام های چند رسانه ای ………………………………………………………………………………………………………………..80
مزایای چند رسانه ای آموزشی…………………………………………………………………………………………………………………..83
مدیریت بارهای شناختی در چندرسانه ای های آموزشی………………………………………………………………………….86
نظریه شناختی چندرسانه ای……………………………………………………………………………………………………………………..86
اصول چند رسانه ای آموزشی مایر……………………………………………………………………………………………………………..89
یک مطلب دیگر :
- اصل چندرسانه ای……………………………………………………………………………………………………………………89
- اصل مجاورت مکانی………………………………………………………………………………………………………………….89
- اصل مجاورت زمانی………………………………………………………………………………………………………………….89
- اصل انسجام………………………………………………………………………………………………………………………………90
- اصل مجراهای حسی………………………………………………………………………………………………………………..90
- اصل پرهیز از زیاده کاری…………………………………………………………………………………………………………90
- اصل تفاوت های فردی……………………………………………………………………………………………………………..90
بار شناختی و طراحی چندرسانه ای آموزشی…………………………………………………………………………………………….91
الف) اصولی برای کاهش بار شناختی بیرونی……………………………………………………………………………………………..92
1- اصل انسجام…………………………………………………………………………………………………………………………………….93
2- اصل پرهیز از زیاده کاری………………………………………………………………………………………………………………..94
3- اصل علامت دهی…………………………………………………………………………………………………………………………….95
4- اصل مجاورت مکانی………………………………………………………………………………………………………………………..95
5- اصل مجاورت زمانی…………………………………………………………………………………………………………………………96
ب) اصولی برای مدیریت بار شناختی درونی………………………………………………………………………………………..96
1- اصل قطعه بندی……………………………………………………………………………………………………………………………..97
2- اصل پیش نیاز آموزش……………………………………………………………………………………………………………………98
3- اصل مجراهای حسی……………………………………………………………………………………………………………………….98
ج) اصولی برای افزایش بارشناختی مطلوب…………………………………………………………………………………………98
1- اصل چند رسانه ای…………………………………………………………………………………………………………………………99
2- اصل شخصی سازی………………………………………………………………………………………………………………………100
3- اصل بازخورد…………………………………………………………………………………………………………………………………100
4- اصل تأمل و تفکر………………………………………………………………………………………………………………………….101
بخش دوم) پیشینه پژوهش
پیشینه پژوهش خارجی………………………………………………………………………………………………………………………….101
پیشینه پژوهش داخلی…………………………………………………………………………………………………………………………….103
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
طرح کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………106
جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………………….106
نمونه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………..106
ابزار اندازه گیری یا روش جمع آوری داده ها ی پژوهش……………………………………………………………………….106
روایی و پایایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..107
روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………107
روش تحلیل یافته ها………………………………………………………………………………………………………………………………..107
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..109
آمار توصیفی پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………..109
آمار استنباطی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………….110
فصل پنجم: خلاصه، بحث و نتیجه گیری
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..112
پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………113
محدودیت ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..113
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………….114
پیوست…………………………………………………………………………………………………………………………122
طرح درس………………………………………………………………………………………………………………………………………………..122
پرسشنامه بار شناختی بیرونی………………………………………………………………………………………………………………….136
نمونه های اسلاید چند رسانه ای……………………………………………………………………………………………………………..137
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………………………..140
فهرست جداول
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 07:55:00 ق.ظ ]
|