دانلود ارشد تغییرات خط ساحل دریای خزر با استفاده از مدل ریاضی |
3-3-1-8- شرایط مرزی…………………………………………………50
3-3-2- مدول هیدرودینامیک (HD )………………………………….. 50
3-3-3- مدول انتقال رسوب ( ST )……………………………………… 53
3-4- منطقه مورد پژوهش………………………………………………. 58
1-4-3- جغرافیای خزر…………………………………………………… 58
3-4-2- موقعیت بندر امیرآباد…………………………………………… 59
3-5- مشخصات باد و موج منطقه…………………………………….. 63
3-6- مشخصات توپوگرافی و عمقنگاری منطقه………………………. 66
فصل چهارم: نحوه برپایی و اجرای مدلها………………………………… 71
4-1- مدلسازی انتقال موج از آب عمیق تا محدودهی مطالعاتی بندر….72
4-2- تعیین گام زمانی حل معادلات…………………………………….. 75
-3-4 ضرایب ثابت مدلسازی………………………………………………. 75
4-4- اجرای مدل و خروجیهای نرمافزار…………………………………… 76
4-5- بحث ونتیجه گیری ازخروجی مدلها………………………………. 77
4-5-1- خروجی مدل موج و جریان……………………………………….. 77
2-5-4- نتایج خروجی مدل رسوب……………………………………….. 88
4-5-2-1- پتانسیل انتقال رسوب از غرب به شرق……………………..88
4-5-2-2- پتانسیل انتقال رسوب از شرق به غرب……………………….90
4-5-2-3- پتانسیل انتقال رسوب در دهانه بندر…………………………..92
4-6- بررسی شواهد میدانی و تحقیقات گذشته……………………… 94
-1-6-4 ارزیابی نحوه جابجایی خطوط ساحلی از سال 1345 تا سال 1383…..94
4-6-2- ارزیابی نحوه جابجایی خطوط ساحلی از سال 1383 تا سال 1391…..98
یک مطلب دیگر :
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادها ………………………………….. 101
5-1- بحث و نتیجهگیری………………………………………………….. 102
5-2- پیشنهادات و راهکارها…………………………………………….. 104
5-2-1- پیشنهادات………………………………………………………. 104
2-2-5- راهکارها …………………………………………………………..105
منابع …………………………………………………………………….. 107
چکیده:
سواحل دریاها بدون دخالتهای انسانی، پایداری طبیعی خود را حفظ نموده و علیرغم تغییرات کوتاه مدت، نهایتاً با یک محیط زیست سالم ساحلی مواجه هستیم. منطقه امیرآباد مازندران طی سالهای اخیر با تحولات توسعهای از جمله احداث بندر امیرآباد همراه بوده و لذا تغییرات خط ساحل این منطقه در سالهای اخیر، هم ناشی از نوسانات دریا و هم حاصل احداث سازه در منطقه میباشد. سواحل منطقه امیرآباد به دلیل احداث تأسیسات بندری از وضعیت تعادل و پایداری خارج شده و در سواحل بالادست(ضلع غربی)و پاییندست(ضلع شرقی) به ترتیب رسوبگذاری و فرسایش دیده میشود. منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در سه فاز طراحی شده، که در مجموع با داشتن 34 پست اسکله در آینده نزدیک به بزرگترین و مهمترین بندر حاشیه دریای مازندران تبدیل میگردد. با توجه به اینکه بندر امیرآباد در حال توسعه بوده، شناختی کاربردی و مناسب از مشخصات این منطقه امری ضروری است. به دلیل هزینه بالای برداشتهای دریایی به صورت گسترده، امروزه با بالارفتن سرعت پردازش رایانهها و نیز رشد روشهای عددی برای حل معادلات حاکم بر فیزیک مسأله، معمولاً جهت پیشبینی خصوصیات پدیدههای هیدرودینامیکی از شبیهسازی عددی استفاده میگردد. در این تحقیق، با توجه به اطلاعات باد و موج دوره زمانی 11 ساله مربوط به سالهای 1992 تا 2003، به بررسی امواج و جریانهای ناشی از آنها در محدوده بندر امیرآباد با استفاده از مدولهای SW و HD نرمافزار MIKE 21 پرداخته شده و بر اساس جریانهای کرانهای، نرخ انتقال رسوب کرانه ناشی از موج در این منطقه تعیین گردیده است. بر اساس نتایج مدل جریان، الگوی غالب جریان از سمت غرب به شرق و بر عكس میباشد. به تبعیت الگوی جریان، انتقال رسوب در منطقه نیز از سمت غرب به شرق و بر عكس میباشد. نرخ انتقال رسوب در مدل دو بعدی حدود 1000 مترمكعب از سمت غرب به شرق و حدود 500 مترمكعب از سمت شرق به غرب در یک سال میباشد. بر اساس شواهد تصاویر ماهوارهای و بررسی تحقیقات گذشته، پتانسیل نرخ انتقال در سمت غرب تأمین میگردد و لذا پتانسیل سمت شرق برآورد نمیگردد.
با توجه به میزان نشست رسوب، توقع میرود تا ده سال آینده ظرفیت حجم رسوب در پشت بازوی غربی پر نگردد و از این حیث نگرانی كوتاهمدت وجود ندارد. جهت مرتفع نمودن این مشكل در بلند مدت میتوان از لایروبی و یا ساخت رانه رسوبگیر استفاده کرد. در این پروژه، با احداث یك رانه رسوبگیر در امتداد بازوی غربی، به رفع مشكل پرداخته شده، كه با توجه به نرخ نشست سالیانه حدود 1500 مترمكعب در سال حدود 200 سال مشكل انتقال در سمت غرب بندر امیرآباد مرتفع میگردد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 03:37:00 ق.ظ ]
|