مدیریت بازرگانی بررسی وضعیت رضایتمندی جامعه هدف از خدمات ارائه ... |
1-1-2-2- مدل اولیه شکلگیری رضایتمندی مشتری. 27
2-1-2-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی. 28
3-1-2-2- مدل شاخص رضایت مشتری در آمریکا 29
4-1-2-2- مدل شاخص رضایت مشتری در اروپا 29
2-2-2- تئوری ارزش.. 30
3-2-2- الگوی خدمترسانی جامعی برای خدمتگیرندگان. 33
4-2-2-سیستم ارائه ارزش به مشتری. 34
3-2- مدل تحلیلی پژوهش… 35
فصل سوم-روششناسی پژوهش
1-3- روش پژوهش… 41
2-3- جامعه آماری پژوهش… 41
3-3- حجم نمونه و شیوه نمونهگیری. 43
4-3- ابزار گردآوری دادهها 45
1-4-3- منابع كتابخانهای. 45
2-4-3- پرسشنامه: 46
1-2-4-3- بررسی میزان رضایتمندی خدمتگیرندگان از انواع خدمات ارائه شده 47
2-2-4-3- سنجش میزان رضایتمندی خدمتگیرندگان از نحوه ارائه خدمات مبتنی بر متغیرها 50
3-2-4-3- مشخصات جمعیتشناختی پاسخگویان. 51
5-3- تعاریف مفاهیم و متغیرهای پژوهش… 54
1-5-3- سنجش… 54
2-5-3- رضایتمندی. 54
3-5-3- كیفیت.. 54
4-5-3- خدمت.. 54
5-5-3- خدمتگیرنده 55
6-5-3- مؤلفههای زیرمجموعه روش پاراسورامان. 55
7-5-3- سازمان. 56
8-5-3- بنیاد شهید و امور ایثارگران. 56
9-5-3- جامعه هدف.. 56
6-3- فرایند اجرای پژوهش… 57
7-3- قلمرو تحقیق. 58
8-3- نحوه تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش… 59
1-8-3- سنجش رضایت خدمتگیرندگان از خدمات ارائه شده و قابل ارائه در بنیاد شهید. 59
2-8-3- بررسی وضعیت رضایت خدمتگیرندگان از نحوه ارائه خدمات.. 59
فصل چهارم-تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش
1-4- توصیف ویژگیهای فردی و جمعیتشناختی پاسخگویان. 63
1-1-4- نوع خانواده 64
2-1-4- نوع خانواده شاهد. 65
3-1-4- درصد جانبازی. 66
4-1-4- جنسیت.. 66
5-1-4- بازه سنی. 67
6-1-4- وضعیت تاهل. 69
7-1-4- تعداد اعضای خانواده 69
8-1-4- میزان تحصیلات.. 70
9-1-4- وضعیت مسکن. 72
2-4 هدف کلی. 73
3-4- فرضیه اصلی: 73
1-3-4- فرضیات فرعی: 73
4-4 روش تحقیق. 74
1-4-4 جامعه آماری نمونه و حجم نمونه: 75
2-4-4روایی و پایایی ابزار سنجش… 75
3-4-4بررسی فرضیه اصلی. 76
1-3-4-4آزمون فرضیه فرعی اول: 76
2-3-4-4آزمون فرضیه فرعی دوم 78
3-3-4-4آزمون فرضیه فرعی سوم 79
4-3-4-4آزمون فرضیه فرعی چهارم 80
5-3-4-4آزمون فرضیه فرعی پنجم. 81
6-3-4-4آزمون فرضیه فرعی ششم. 82
7-3-4-4آزمون فرضیه فرعی هفتم. 84
4-4 بحث و نتیجه گیری. 87
منابع و مآخذ: 89
پیوستها: 93
چکیده انگلیسی……….132
چکیده
رضایتمندی عبارتست از احساس مطلوبی كه به شخص پس از برآورده شدن نیازها و انتظاراتش دست میدهد. به عبارت دیگر، رضایتمندی خدمتگیرنده یک ارزیابی توسط خدمتگیرندگان بعد از دریافت خدمات میباشد. این ارزیابی اغلب به صورت یک قضاوت ناشی از مقایسه تجارب قبل از دریافت خدمات با ارزیابی خدمات بعد از دریافت خدمات تجلی مییابد. یکی از روشهای مورد تایید در مجامع علمی، مدل ارزیابی كیفیت خدمات SERVQUAL مبتنی بر روش پاراسورامان میباشد. از دیدگاه پاراسورامان، خدمتگیرندگان، قاضیان منحصر به فرد كیفیت خدمات هستند؛ به گونهای که بوسیله مقایسه كردن رضایت خود از خدمات دریافتی با انتظاراتشان، سطح كیفی خدمات را تعیین میكنند. پاراسورامان انتظارات را به عنوان «میل و خواستة خدمتگیرنده» تعریف كرده است.
این موضوع در مورد بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک دغدغه اساسی مطرح بوده و بنیاد با توجه به رسالت ارزشی و مقدسی كه در ارائه خدمات به خانوادههای شهدا و ایثارگران دارد، در نظر دارد تا میزان رضایتمندی خدمتگیرندگان را حداقل تا سطح انتظارات آنها ارتقاء دهد. چرا که میزان رضایتمندی خانوادههای شهدا و ایثارگران از خدمات ارائه شده در بنیاد، هم به طور مستقیم در نوع دیدگاه این خانوادهها و هم به طور غیرمستقیم در نوع دیدگاه سایر اقشار جامعه تاثیر گذاشته و معانی و مفاهیم خاصی را از نتایج وقوع انقلاب اسلامی و مشروعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایدئولوژیها و رسالتهای آن در بر دارد.
کلید واژه ها: سنجش رضایت ارباب رجوع- مدل پاراسورامان- بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان
مقدمه
از اركان اصلی جامعه بشری امروزی را تشكیل میدهند که تاثیر بسزایی در سرنوشت انسانها دارند. اغلب سازمانها در سطح دنیا در دو حوزه دولتی و غیردولتی بر اساس اهداف و چشمانداز ویژهای تاسیس و به فعالیت مشغول میشوند.
در خصوص بسیاری از سازمانهای غیردولتی، ماندگاری و رقابت با سایر رقبا و سودآوری از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و در این مسیر عمدتاً دستخوش حوادث و فراز و فرودهای ویژهای میشوند. تعدادی از این سازمانها بوجود میآیند، رشد میكنند، به بلوغ میرسند و بسیاری از آنها به حضیض میرسند. بعضی از این سازمانها عمری بسیار كوتاه را تجربه میكنند، اما بعضی از آنها چند صد سال به حیات خود ادامه میدهند. بعضی از آنها منشاء تحولات بزرگی میگردند و بعضی تنها بدلیل بوجود آمدن موجهایی در بازارهای رقابتی ایجاد و با فروكش كردن موج غرق میشوند.
این وضعیت در خصوص سازمانهای دولتی به گونهای دیگر جلوه مینماید. این سازمانها اغلب به دلیل رسالتها و سیاستهای خاص دولتها تشکیل و جهت ارائه خدمات عمومی به جامعه هدفگذاری میشوند. آنچه اغلب برای این سازمانها از اهمیت ویژهای برخوردار است، کیفیت خدمات ارائه شده، نوع خدمات، کمیت خدمات و فراگیری آن میباشد. سازمانهای دولتی همیشه در پی این موضوع هستند که بتوانند نیازمندیهای جامعه هدف را شناسایی و در جهت ارتقاء سطح کیفی خدمات خود تلاش نمایند. در این راستا این سازمانها از تعدادی نیروی انسانی و تعدادی سازمانهای حمایتی و پشتیبانی کننده و تعدادی پیمانکار و بودجه و اعتبارات دولتی استفاده نموده و تلاش خود را برای ارائه خدمات به خدمتگیرندگان مصروف میدارند. این که خدمات ارائه شده تا چه حد از جامعیت لازم برخوردار بوده و تا چه حد دارای کیفیت مناسب میباشند، اغلب به عنوان دغدغه اساسی مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران این گونه سازمانها مطرح میگردد.
1-2- بیان مسئله (تعریف موضوع، اهمیت و ضرورت پژوهش)
یکی از راههای رفع دغدغهها و پی بردن به میزان توفیق سازمانها در انجام رسالتها و دستیابی به اهداف، سنجش میزان رضایتمندی خدمتگیرندگان و استفادهکنندگان از خدمات سازمان میباشد. رضایتمندی عبارتست از احساس مطلوبی كه به شخص پس از برآورده شدن نیازها و انتظاراتش دست میدهد. به عبارت دیگر، رضایتمندی خدمتگیرنده یک ارزیابی توسط خدمتگیرندگان بعد از دریافت خدمات میباشد. این ارزیابی اغلب به صورت یک قضاوت ناشی از مقایسه
یک مطلب دیگر :
پایان نامه با موضوع پردازش اطلاعات
تجارب قبل از دریافت خدمات با ارزیابی خدمات بعد از دریافت خدمات تجلی مییابد. ضمن این که رضایتمندی خدمتگیرنده را میتوان به عنوان تأمین درخواستهای خدمتگیرندگان دانست. البته رضایتمندی خدمتگیرندگان از مجموعة پیچیدهای از انفعالات عاملها تأثیر میپذیرد و لذا مطالعات متعددی در خصوص استخراج مؤلفهها و عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی خدمتگیرندگان به انجام رسیده و نظریههای مختلفی نیز در این زمینه ارائه شده است. یکی از روشهای مورد تایید در مجامع علمی، مدل ارزیابی كیفیت خدمات SERVQUAL مبتنی بر روش پاراسورامان میباشد. از دیدگاه پاراسورامان، خدمتگیرندگان، قاضیان منحصر به فرد كیفیت خدمات هستند؛ به گونهای که بوسیله مقایسه كردن رضایت خود از خدمات دریافتی با انتظاراتشان، سطح كیفی خدمات را تعیین میكنند. پاراسورامان انتظارات را به عنوان «میل و خواستة خدمتگیرنده» تعریف كرده است. از نظر وی این انتظارات میتواند چالشهای عمدهای را مطرح كند. به این دلیل كه انتظارات خدمتگیرندگان به طور مداوم تغییر میكنند. وی كیفیت خدمات را به عنوان تفاوت ما بین میزان رضایت خدمتگیرندگان از انتظارات خدمتگیرندگان، تعریف نموده است. به گونهای که اگر انتظارات بیشتر از رضایتمندی فعلی باشد، كیفیت مورد نظر پایین تلقی میشود و انتظار میرود که نارضایتی خدمتگیرندگان روی دهد.
این موضوع در مورد بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک دغدغه اساسی مطرح بوده و بنیاد با توجه به رسالت ارزشی و مقدسی كه در ارائه خدمات به خانوادههای شهدا و ایثارگران دارد، در نظر دارد تا میزان رضایتمندی خدمتگیرندگان را حداقل تا سطح انتظارات آنها ارتقاء دهد. چرا که میزان رضایتمندی خانوادههای شهدا و ایثارگران از خدمات ارائه شده در بنیاد، هم به طور مستقیم در نوع دیدگاه این خانوادهها و هم به طور غیرمستقیم در نوع دیدگاه سایر اقشار جامعه تاثیر گذاشته و معانی و مفاهیم خاصی را از نتایج وقوع انقلاب اسلامی و مشروعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایدئولوژیها و رسالتهای آن در بر دارد. به همین جهت بنیاد شهید و امور ایثارگران زنجان، تلاش نموده است تا در یک پژوهش مبتنی بر روش پاراسورامان، به بررسی وضعیت رضایتمندی جامعه هدف از خدمات ارائه شده در بنیاد بپردازد و متناسب با نتایج به دست آمده سعی در بهبود مستمر خدمات و عملکرد خود داشته باشد. در این راستا، پنج مؤلفه اصلی موجود در روش پاراسورامان جهت بررسی میزان انتظارات و درجه رضایتمندی خدمتگیرندگان مشتمل بر: 1- محسوسات، 2- قابلیت اعتبار و تضمین، 3- پاسخگویی و واکنشپذیری، 4- اطمینان و اعتماد و 5- همدلی و درک نیازها به کار گرفته شده و به همراه نوع خدمات ارائه شده در 3 مجموعه کلی مشتمل بر: الف) خدمات معیشتی و رفاهی (از قبیل 1- حقوق و مستمری، 2- اشتغال و کارآفرینی، 3- امور اجتماعی و مددکاری، 4- تسهیلات (امکانات، اعتبارات و سهمیهها)، 5- خدمات حقوقی و قضایی، 6- مسکن)، ب) خدمات فرهنگی و آموزشی (از قبیل 1- آموزش عمومی، 2- آموزش عالی، 3- فرهنگی و هنری، 4- تربیت بدنی، 5- خدمات ویژه نخبگان) و ج) خدمات بهداشت و درمان مورد تحلیل قرار گرفته و به این دغدغهها و سؤالات پاسخ داده شده است که میزان رضایت خدمتگیرندگان از هر کدام از خدمات دریافتی چگونه است؟ این درجه از رضایتمندی در مقایسه با سالهای گذشته و همچنین نسبت به سایر سازمانها از چه جایگاهی برخوردار است؟ انتظارات خدمتگیرندگان از میزان بهبود خدمات قابل ارائه در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان بر مبنای متغیرهای اصلی مدل پاراسورامان تا چه حدی است؟ و این بنیاد چه تلاشهایی جهت ارتقاء سطح رضایتمندی خدمتگیرندگان باید انجام دهد؟ این سؤالها و سؤالهای مشابه موجب گردیده است تا بنیاد شهید و امور ایثارگران استان زنجان با اجرای یک طرح پژوهشی به سنجش و بررسی وضعیت رضایتمندی جامعه هدف از خدمات ارائه شده پرداخته و تلاش مؤثری را در راستای پاسخگویی به این سؤالات و رفع دغدغهها و چالشهای پیش رو به انجام رساند. جهان در سده بیست و یكم شاهد تحولات شگرفی در حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میباشد. پیام این تحولات بیانگر این موضوع مهم است که روشهای دیرین، كارایی خود را از دست خواهند داد. به عنوان نمونه، هر دولتی نیازمند یك نظام پاسخگویی است تا بتواند به شیوهای عمل كند كه مورد تأیید جامعه باشد. سازمانهای دولتی بوسیلة مردم برای مردم ایجاد میشوند و باید در برابر آنان پاسخگو باشند. مدیران امور دولتی، بعنوان بخشی از تكالیف متداول خود، سعی میكنند تا نظام پاسخگویی مستقیم ایجاد كنند كه در آن سازمان رأساً مسئول ارتباط با مردم به جهت بهبود ارائه خدمات به آنان تلقی شوند. اهمیت توجه به مسئله اربابرجوع (خدمتگیرندگان) در قرن حاضر به حدی است كه نظر كارشناسان و نخبگان علم مدیریت را به خود جلب نموده است. به طوریكه «پیتر دراكر» هوشمندانه خاطرنشان میسازد كه در درون چهاردیواری یك سازمان، نتیجهای حاصل نمیشود. نتیجة واقعی برای هر سازمان آن است كه مراجعین رضایت داشته باشند و رضایت از این جا به دست میآید كه بسیاری از كارها به نحو درست انجام شود. جوران یكی از پیشگامان استقرار مدیریت كیفیت فراگیر در ژاپن، برای آنكه اهمیت اربابرجوع را به هر سازمان نشان دهد، اعتقاد داشت كه بدون اربابرجوع، سازمانی وجود نخواهد داشت. مطالعات نشان میدهد سخنان اربابرجوع بر روی سایر مراجعهکنندگان و کارکنان سازمان اثر میگذارد. لذا چنانچه یک اربابرجوع از عملکرد کارکنان سازمان ناراضی باشد، نارضایتی خود را حداقل به تعدادی از افراد منتقل نموده و این گونه موارد میتواند به اعتبار کارمند و سازمان تاثیر منفی گذاشته و لطمه بزند (میرزایی، 1385). ضمن این که با رعایت ملزومات خدمترسانی به اربابرجوع میتوان فواید متعددی را نیز برای سازمان متصور شد. برخی از فواید حاصل از انجام این پژوهش عبارتند از:
1- ایجاد تعهد سازمانی برای ارتقاء کیفیت خدمترسانی.
2- ایجاد احساس تعلق در خدمتگیرندگان و کارکنان نسبت به سازمان.
3- برقراری رابطه نزدیک و صمیمانه با خدمتگیرندگان.
4- یكپارچگی فعالیت سازمان در زمینه استقرار مدیریت كیفیت.
5- ارتقاء انگیزش مدیران و كاركنان در راستای نهادینه سازی طرح تكریم مردم.
6- تلاش مضاعف و ساماندهی شده در زمینه تامین و ارتقاء میزان رضایتمندی مردم.
7- كمك در شناسایی مشكلات بالقوه پیش از بروز مشكل.
8- فراهم آوردن مكانیسم سریعی برای رسیدگی به مشكلات و شكایات (رسیدگی سریع به شكایات، رضایت خدمتگیرندگان را افزایش میدهد).
9- فراهم آوردن مكانیسم سریعی برای پیشگیری و رفع مشكلات خدمترسانی (رفع مشكل پیش از اینكه سایر خدمتگیرندگان نیز نارضایتی خود را ابراز نمایند).
10- شناسایی نحوه تعریف كیفیت از دیدگاه خدمتگیرندگان و طراحی استراتژی خدمترسانی برای آنها بر اساس نیازمندیها و انتظارات آنان.
11- كاهش هزینهها.
12- تمركز بر مستحكم كردن ارتباط نزدیكتر و عمیقتر با خدمتگیرندگان.
13- تجزیه و تحلیل اطلاعات خدمتگیرندگان برای تصمیمگیری مدیران.
14- ارتباطات مؤثر با خدمتگیرندگان بر مبنای دادههای تبدیل شده به اطلاعات.
15- توانایی مدلسازی رفتار خدمتگیرندگان درون واحدهای كاری.
16- فراهم شدن امكان سطحبندی سازمانهای تابعه.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-09] [ 01:30:00 ق.ظ ]
|