بررسی اثربخشی هوش معنوی و ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و امید به ... |
1-4-1 هدف اصلی .. 8
1-4-2 اهداف فرعی .. 8
1-5 فرضیههای پژوهش … 8
1-5-1 فرضیه اصلی .. 8
1-5-2 فرضیههای فرعی .. 8
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
1-6-1 تعاریف مفهومی متغیرها 9
1-6-1-1 سرطان . 9
1-6-1-2 بهزیستی روانشناختی: 9
1-6-1-3 امید به زندگی: 9
1-6-1-4 ذهن آگاهی: 9
1-6-2 تعاریف عملیاتی متغیرها 9
1-6-2-1 سرطان: 9
1-6-2-2 بهزیستی روانشناختی: 10
1-6-2-3 امید به زندگی: 10
1-6-2-4 ذهن آگاهی: 10
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 12
2-2 بخش اول: سرطان……………………………………………………………………………………………………… 12
2-2-1 تعریف سرطان………………………………………………………………………………………………………. 12
2-2-2 منشأ سرطان…………………………………………………………………………………………………………. 12
2-2-3 سرطان در کودکان………………………………………………………………………………………………….. 13
2-2-3-1- مراقبت حمایتی از کودکان مبتلابه سرطان……………………………………………………………….. 15
2-2-3-2-سازگاری روانی………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-3-3- شیمیدرمانی……………………………………………………………………………………………………. 17
2-3 بخش دوم: بهزیستی روانشناختی………………………………………………………………………………….. 19
2-3-1 مفهوم بهزیستی روانشناختی…………………………………………………………………………………….. 19
2-3-2 اجزا و عناصر بهزیستی روانشناختی…………………………………………………………………………… 20
2-3-2-1 معنویت……………………………………………………………………………………………………………. 21
2-3-2-2 رضایت از زندگی………………………………………………………………………………………………. 22
2-3-2-3 شادی……………………………………………………………………………………………………………… 23
2-3-2-4 خوشبینی………………………………………………………………………………………………………… 24
2-3-2-5 معناداری………………………………………………………………………………………………………….. 25
2-3-2-6 روابط مثبت با دیگران…………………………………………………………………………………………. 26
2-3-2-7 احساس انسجام یا بههمپیوستگی……………………………………………………………………………. 27
2-4 بخش سوم: امید به زندگی……………………………………………………………………………………………. 27
2-4-1 مفهوم امید به زندگی………………………………………………………………………………………………. 27
2-4-2 نظریه ابعاد امید……………………………………………………………………………………………………… 28
2-4-3 نظریه امید……………………………………………………………………………………………………………. 29
2-4-3-1 نظریه سرسختی…………………………………………………………………………………………………. 31
2-4-3-2 نظریه شادمانی…………………………………………………………………………………………………… 31
2-4-3-3 نظریه خوشبینی………………………………………………………………………………………………… 32
2-4-4 رویکردهای امید به زندگی……………………………………………………………………………………….. 32
2-4-4-1 رویکرد روانشناختی امید به زندگی………………………………………………………………………… 32
2-4-4-2 رویکرد جامعهشناختی…………………………………………………………………………………………. 33
2-4-4-3 رویکرد زیستی اجتماعی………………………………………………………………………………………. 35
2-5 بخش چهارم: ذهن آگاهی……………………………………………………………………………………………. 35
2-5-1 مفهوم ذهن آگاهی…………………………………………………………………………………………………. 35
2-5-2 ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی………………………………………………………………………….. 36
2-5-3 آموزش ذهن آگاهی……………………………………………………………………………………………….. 37
2-6 بخش پنجم: هوش معنوی.. 37
2-6-1 هوش………………………………………………………………………………………………………………….. 37
2-6-2 معنویت……………………………………………………………………………………………………………….. 38
2-6-3 هوش معنوی و مؤلفه های آن……………………………………………………………………………………. 39
2-6-4 مؤلفه های هوش معنوی در اسلام………………………………………………………………………………. 43
2-6-5 رشد هوش معنوی………………………………………………………………………………………………….. 45
2-6-6 هوش معنوی و سلامت روانی…………………………………………………………………………………… 46
2-6-7 مقایسه هوش معنوی باهوشهای دیگر………………………………………………………………………… 47
2-7 پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………….. 49
2-7-1پژوهشهای داخلی و خارجی……………………………………………………………………………………. 49
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 53
3-2 روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. 53
3-3 جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………. 54
3-4 روش نمونهگیری و حجم نمونه…………………………………………………………………………………….. 54
3-5 روش جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………. 54
3-6 ابزار تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 55
3-6-1 روایی ابزار پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 55
3-6-2 پایایی ابزار پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 56
3-7 روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………. 57
3-8 روش تجزیهوتحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………. 57
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها
یک مطلب دیگر :
4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 59
4-2 آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………. 59
4-2-1 توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان………………………………………………………………………… 59
4-2-2 توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان. 60
4-3 آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………………………. 60
4-3-1 تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای پژوهش……………………………………………………………………….. 60
4-3-2 آزمون فرضیات اصلی تحقیق .. 62
4-3-2-1 فرضیه اصلی اول……………………………………………………………………………………………….. 62
4-3-2-2 فرضیه اصلی دوم……………………………………………………………………………………………….. 64
4-3-2-3 فرضیه اصلی سوم………………………………………………………………………………………………. 67
4-3-2-4 فرضیه اصلی چهارم……………………………………………………………………………………………. 69
4-3-3 فرضیات فرعی……………………………………………………………………………………………………… 72
4-3-3-1 فرضیه فرعی اول……………………………………………………………………………………………….. 72
4-3-3-2 فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………………….. 73
4-3-3-3 فرضیه فرعی سوم………………………………………………………………………………………………. 74
4-3-3-4 فرضیه فرعی چهارم……………………………………………………………………………………………. 75
4-3-3-5 فرضیه فرعی پنجم……………………………………………………………………………………………… 76
4-3-3-6 فرضیه فرعی ششم……………………………………………………………………………………………… 77
4-3-3-7 فرضیه فرعی هفتم………………………………………………………………………………………………. 78
4-3-3-8 فرضیه فرعی هشتم…………………………………………………………………………………………….. 79
4-3-3-9 فرضیه فرعی نهم……………………………………………………………………………………………….. 80
4-3-3-10 فرضیه فرعی دهم…………………………………………………………………………………………….. 81
4-3-3-11فرضیه فرعی یازدهم…………………………………………………………………………………………… 82
4-3-3-12 فرضیه فرعی دوازدهم……………………………………………………………………………………….. 83
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 85
5-2 نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق…………………………………………………………………………….. 85
5-2-1 نتایج فرضیههای اصلی……………………………………………………………………………………………. 85
5-2-2 نتایج فرضیات فرعی………………………………………………………………………………………………. 86
5-3 نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………… 89
5-4 ارائه راهکارها و پیشنهادات………………………………………………………………………………………….. 89
5-4-1 پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………………………………….. 89
5-4-2 پیشنهادهای پژوهش……………………………………………………………………………………………….. 89
5-5 محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 90
فهرست منابع . 91
پیوستها 98
چكیده 109
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1: مقایسه هوش معنوی و هوش متعارف………………………………………………………………….. 48
جدول 3-1: سؤالات پرسشنامه……………………………………………………………………………………………. 55
جدول 3-2 ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش……………………………………………………………….. 56
جدول 3-2 جلسات مداخله هوش معنوی و ذهن آگاهی…………………………………………………………… 57
جدول 4-1: توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان………………………………………………………………….. 59
جدول 4-2: توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان………………………………………………………………………. 60
جدول (4-3): بارهای عاملی متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………. 61
جدول 4-4: ضریب همبستگی، R2، آماره دوربین-واتسون………………………………………………………… 62
جدول 4-5: تحلیل واریانس……………………………………………………………………………………………….. 62
جدول 4-6: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه اول…………………………………………………….. 63
جدول 4-7: ضریب همبستگی، R2، آماره دوربین-واتسون………………………………………………………… 64
جدول 4-8: تحلیل واریانس … 65
جدول 4-9: نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه . 65
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 09:56:00 ق.ظ ]
|