سرمایه فکری

 
2-1- مبانی نظری……………………………………………………………………………………………………………………………………………16
2-2- سازمان دانش بنیان و دارایی­های فکری……………………………………………………………………………………………….17
2-3- تعاریف مختلف سرمایه فکری……………………………………………………………………………………………………………….18
2-4- ویژگی­های سرمایه فکری……………………………………………………………………………………………………………………..20
2-5- اجزای سرمایه فکری…………………………………………………………………………………………………………………………….21
2-5-1- سرمایه انسانی……………………………………………………………………………………………………………………….22
2-5-2- سرمایه ساختاری (سازمانی)…………………………………………………………………………………………………24
2-5-3- سرمایه ارتباطی (مشتری)…………………………………………………………………………………………………….25
2-6- دلایل توجه به اندازه­گیری سرمایه فکری……………………………………………………………………………………………..26
2-7- روش­های اندازه­گیری سرمایه فکری……………………………………………………………………………………………………..27­
2-8- اهداف اندازه­گیری سرمایه فکری…………………………………………………………………………………………………………..28
2-9- مزایا و معایب روش­های اندازه­گیری سرمایه فکری………………………………………………………………………………29
2-10- مدل­های متداول اندازه­گیری سرمایه فکری……………………………………………………………………………………….29
2-10-1- مدل کارت امتیازی متوازن کاپلان و نورتون……………………………………………………………………..30
2-10-2- مدل اسکاندیا یا نویگیتور……………………………………………………………………………………………………30
2-10-3- مدل جدول سرمایه فکری (درخت شاخص سرمایه فکری)………………………………………………31
2-10-4- مدل تکنولوژی بروکر………………………………………………………………………………………………………….31
2-10-5- مدل راهنمای دارایی­های نامشهود…………………………………………………………………………………….33
2-10-6- الگوی ارزش افزوده اقتصادی……………………………………………………………………………………………..33
2-11- سنجش سرمایه فکری با استفاده از مدل پالیک……………………………………………………………………………….33
2-12- مزایای سنجش سرمایه فکری……………………………………………………………………………………………………………34
2-13- راه­های توسعه عناصر سرمایه فکری…………………………………………………………………………………………………..35
2-13-1- توسعه سرمایه انسانی…………………………………………………………………………………………………………35
2-13-2- توسعه سرمایه ساختاری (سازمانی)…………………………………………………………………………………..35
2-13-3- توسعه سرمایه ارتباطی (مشتری)………………………………………………………………………………………35

سرمایه در گردش

2-14- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….36
2-15- ماهیت سرمایه در گردش……………………………………………………………………………………………………………………36
2-16- منابع و مصارف سرمایه درگردش……………………………………………………………………………………………………….37
2-17- فروش و سرمایه در گردش…………………………………………………………………………………………………………………37
2-18- استراتژی­های گوناگون و سیاستهای مطلوب……………………………………………………………………………………..37
2-19- اهمیت مدیریت سرمایه در گردش……………………………………………………………………………………………………..38

پایان نامه

 

2-20- اجزای مدیریت سرمایه در گردش………………………………………………………………………………………………………38
2-20-1- دوره واریز بستانکاران……………………………………………………………………………………………………….38
2-20-2- دوره وصول مطالبات………………………………………………………………………………………………………..39
2-20-3- دوره گردش موجودی­ها…………………………………………………………………………………………………..40
2-20-4- چرخه تبدیل وجه نقد……………………………………………………………………………………………………..40

عملکرد مالی

2-21- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….41
2-22- سنجش عملکرد………………………………………………………………………………………………………………………………….42
2-23- عملکرد مالی و روش­های ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………………….42
2-24- پیشینۀ پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………..46
2-24-1- پیشینۀ داخلی………………………………………………………………………………………………………………….46
2-24-2- پیشینۀ خارجی………………………………………………………………………………………………………………..48
2-25- مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….51
2-26- خلاصۀ فصل……………………………………………………………………………………………………………………………………….52
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….54
3-2- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………….54
3-3- جامعۀ آماری، روش نمونه­گیری و حجم نمونه…………………………………………………………………………………….55
3-3-1- جامعۀ آماری………………………………………………………………………………………………………………………55
3-3-2- روش نمونه­گیری………………………………………………………………………………………………………………..56
3-3-2-1- تعریف نمونه…………………………………………………………………………………………………….56
3-3-2-2- تعریف روش­های نمونه­گیری غیراحتمالی………………………………………………………56
3-3-3- حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………………………56
3-4- قلمرو پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………….57
3-4-1- قلمرو موضوعی…………………………………………………………………………………………………………………..58
3-4-2- قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………….. 58
3-4-3- قلمرو زمانی……………………………………………………………………………………………………………………… 58
3-5- روش­های آماری و اندازه­گیری متغیرها……………………………………………………………………………………………… 58
3-5-1- روش اندازه­گیری سرمایه فکری……………………………………………………………………………………… 58
3-5-2- روش اندازه­گیری نسبت سرمایه درگردش……………………………………………………………………….60
3-5-3- روش اندازه­گیری عملکرد مالی…………………………………………………………………………………………61
3-6- روش گردآوری اطّلاعات و داده­ها………………………………………………………………………………………………………..62
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده­ها………………………………………………………………………………………………………………..62
3-8- مفروضات مدل رگرسیون خطی…………………………………………………………………………………………………………..63
3-8-1- فرض عدم هم­خطی……………………………………………………………………………………………………………63
3-8-2- فرض همسانی واریانس­ها……………………………………………………………………………………………………64
3-8-3- فرض عدم وجود خود همبستگی………………………………………………………………………………………..64
3-9- تعریف داده­های پنلی…………………………………………………………………………………………………………………………….65

یک مطلب دیگر :

 

3-10- مزایای داده­های پنلی………………………………………………………………………………………………………………………….65
3-11- روش­های آماری مورد استفاده جهت آزمون داده­های پنلی در EViews………………………………………..66
3-11-1- آزمون پایایی در داده­های تابلویی…………………………………………………………………………………….66
3-11-1-1- آزمون ریشه واحد لوین، لین و چو (LLC)………………………………………………….66
3-11-2- انتخاب نوع مدل از طریق آزمون F لیمر…………………………………………………………………………67
3-11-3- آزمون هاسمن برای انتخاب اثرات ثابت یا تصادفی…………………………………………………………68
3-12- خلاصۀ­ فصل……………………………………………………………………………………………………………………………………….68
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….70
4-2- آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………………………….71
4-2-1- توصیف متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………71
4-2-2- توصیف یافته­های پژوهش………………………………………………………………………………………………….72
4-3- آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………………………………………………74
4-3-1- آزمون فرضیه­ها…………………………………………………………………………………………………………………..74
4-3-2- آزمون مفروضات مدل رگرسیون خطی……………………………………………………………………………..76
4-3-2-1- آزمون هم­خطی بین متغیرهای مستقل…………………………………………………………..76
4-3-2-2- آزمون ناهمسانی واریانس­ها…………………………………………………………………………….77
4-3-2-3- آزمون خود همبستگی…………………………………………………………………………………….78
4-3-3- آزمون داده­های پنلی در EViews……………………………………………………………………………………79
4-3-3-1- آزمون پایایی لوین، لین و چو (LLC)……………………………………………………………79
4-3-4- انتخاب نوع مدل از طریق آزمون F لیمر……………………………………………………………………………79
4-3-5- انتخاب الگوی مناسب از طریق آزمون هاسمن  در استاتا…………………………………………………81
4-3-6- خلاصه­ای از نتایج آزمون­ها و انتخاب مدل نهایی………………………………………………………………81
4-3-7- نتایج مدل نهایی رگرسیون………………………………………………………………………………………………..83
4-4- خلاصۀ فصل………………………………………………………………………………………………………………………………………….85
فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….87
5-2- تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه­ها و نتیجه­گیری…………………………………………………………………………..88
5-3- پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………………………………95
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………………………95
5-3-2- پیشنهادها برای پژوهش­های آتی………………………………………………………………………………………96
5-4- خلاصۀ­ فصل………………………………………………………………………………………………………………………………………….97
منابع
فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………….99
فهرست منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………101
پیوست­ها
پیوست (الف). نتایج آمار توصیفی…………………………………………………………………………………………………………………106
پیوست (ب). نتایج آزمون ناهمسانی واریانس………………………………………………………………………………………………107
پیوست (ج). نتایج آزمون پایایی لوین، لین و چو (LLC)………………………………………………………………………….119
پیوست (د). نتایج آزمون F لیمر…………………………………………………………………………………………………………………..121
پیوست (ه). نتایج آزمون هاسمن………………………………………………………………………………………………………………….125
پیوست (و). نتایج مدل نهایی رگرسیون……………………………………………………………………………………………………….137
فهرست جداول، اشکال و نمودارها
شکل (1-1) مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….9
شکل (2-1) شمای ارزش مدل اسکاندیا…………………………………………………………………………………………………………19
شکل (2-2) طبقه­بندی اجزای سرمایه فکری………………………………………………………………………………………………..22
شکل (2-3) مدل تکنولوژی بروکر………………………………………………………………………………………………………………….32
شکل (2-4) مدل مفهومی تحقیق با جزئیات…………………………………………………………………………………………………51
شکل (3-1) نمودار قلمرو پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….57
جدول (4-1) نتایج آمار توصیفی متغیرهای تحقیق………………………………………………………………………………………71
جدول (4-2) نتایج آزمون همبستگی پیرسون………………………………………………………………………………………………73
جدول (4-3) نتایج آزمون هم­خطی بین متغیرهای مستقل فرضیه­های اصلی……………………………………………..76
جدول (4-4) نتایج آزمون هم­خطی بین متغیرهای مستقل فرضیه­های فرعی 7 و 8 و 9……………………………76
جدول (4-5) نتایج آزمون ناهمسانی واریانس­ها…………………………………………………………………………………………….77
جدول (4-6) نتایج آزمون خود همبستگی…………………………………………………………………………………………………….78
جدول (4-7) نتایج آزمون پایایی لوین، لین و چو…………………………………………………………………………………………79
جدول (4-8) نتایج آزمون F لیمر………………………………………………………………………………………………………………….80
جدول (4-9) نتایج آزمون هاسمن…………………………………………………………………………………………………………………81
جدول (4-10) خلاصه­ای از نتایج آزمون­ها و انتخاب مدل نهایی…………………………………………………………………82

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...