بررسی تطبیقی غایت حیات انسان از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی |
آگوستین قدیس 11
2-4. هدف و معنای زندگی در دوران مدرن.. 11
نیچه 11
2-5. هدف و معنای زندگی در عالم اسلام. 12
2-5-1. كندی 12
2-5-2. ملاصدرا 12
- زندگی نامه 13
3-1. زندگی نامه فارابی.. 13
3-2. زندگی نامه علامه طباطبایی.. 16
4- مفهوم شناسی 19
4-1. غایت در لغت… 19
4-2. غایت در اصطلاح.. 19
4-3. حیات در لغت… 23
4-4. حیات در اصطلاح.. 23
4-5. انسان در لغت… 27
4-6. انسان در اصطلاح.. 28
فصل دوم: انسان شناسی.. 30
- چیستی و حقیقت انسان 31
1-1. نهج البلاغه و حقیقت انسان.. 32
1-2. چیستی و حقیقت انسان از دیدگاه شخصیت ها و گروه های مختلف… 33
1-4. چیستی و ماهیت انسان از نظر فارابی.. 35
1-5. چیستی و ماهیت انسان از نظر علامه طباطبایی.. 37
- نفس و قوای آن 39
2-1. معنای لغوی نفس…. 39
2-2. معنای اصطلاحی نفس…. 40
2-3. نفس و قوای آن از نظر فارابی.. 41
2-4. نفس و قوای آن از نظر علامه طباطبایی.. 43
- حالات انسان 47
3-1. حالات انسان از نظر فارابی.. 47
3-2. حالات انسان از نظر علامه طباطبایی.. 48
- انواع حیات انسان 50
4-1. انواع حیات انسان از نظر فارابی.. 50
4-2. انواع حیات انسان از نظر علامه. 52
5.فطرت ویژگی خاص انسان 55
5-1. فطرت از نظر فارابی.. 57
5-2. فطرت از نظر علامه. 59
- تطبیق نظر دو فیلسوف 63
فصل سوم: غایت شناسی.. 67
- غایت دار بودن جهان آفرینش 68
1-1. آیا جهان آفرینش غایتی دارد؟ 68
1-2. نظریه صوفیه در مورد غایت دار بودن آفرینش…. 70
1-3. غایت دار بودن آفرینش از دیدگاه فارابی.. 71
1-3-1. هدف نهایی عقل فعال 73
1-3-2. غایت تعقلات و فعالیت های ارادی انسان 74
1-4. غایت دار بودن آفرینش از دید علامه طباطبایی.. 74
1-4-1. هدف نهایی از آفرینش انسان 76
- غایت حیات انسان 79
2-1. هدف ها و ایده آل های افراد انسانی در سیر تاریخ.. 80
2-1-1. علم و دانش 81
2-1-2. مال و ثروت 81
2-1-3. مقام جویی و شهرت طلبی 82
2-1-4. عشق و زیبایی 83
2-1-5. رفاه و آسایش 83
2-1-6. خوش گذرانی و لذت جویی 84
2-2. غایت شناسی حیات انسان از دید فارابی.. 84
2-2-1. غایت حیات در مدینه های مورد نظر فارابی 85
2-2-1-1. مدینه ی جاهلیه 85
2-2-1-2. مدینه ی فاسقه 86
2-2-1-3. مدینه ی مبدله 87
2-2-1-4. مدینه ی ضاله 87
2-2-2. غایت حقیقی حیات انسان 88
2-3. غایت شناسی حیات انسان از دید علامه طباطبایی.. 89
2-3-1. هدف زندگی در جوامع غیر دینی 89
2-3-2. هدف تمدن برای زندگی انسان 90
2-3-3. هدف فرد مسلمان 92
2-5. غایت حیات انسان از نظر اسلام 94
2-3-5. غایت حقیقی حیات انسان 95
- تطبیق نظر فارابی و علامه طباطبایی 98
فصل چهارم: سعادت هدف نهایی انسان در زندگی.. 101
- سعادت از نظر فارابی 102
1-1. تعریف سعادت… 102
1-2. ویژگی های سعادت از نظر فارابی.. 103
1-2-1. خیر بودن 103
1-2-2. خیر ذاتی بودن 104
2-3. سعادت خیر یگانه 104
1-2-3. كمال بودن سعادت 105
1-3. انواع سعادت… 105
1-3-1. سعادت حقیقی 106
1-3-2. سعادت ظنی 106
1-4. عناصر مؤثر در رسیدن به سعادت… 107
1-4-1. قوة ناطقه 107
1-4-2. تعقل 108
1-4-3. دین 108
1-4-4. فلسفه 108
1-4-5. هنر 109
1-4-6. اجتماع و تعاون 109
1-4-7. حكومت 110
1-5. راه های كسب سعادت… 110
1-5-1. اعطای معقولات از سوی عقل فعال 110
1-5-2. شناخت معنای سعادت و ایمان به آن 112
1-5-3. مداومت بر اعمال و كردارهای سعادت آفرین 113
یک مطلب دیگر :
1-5-4. استفاده از مرشد و راهنما 114
1-5-5. از بین بردن شرور 115
1-6. موانع كسب سعادت… 115
1-6-1. افعال ناپسند 116
1-6-2. قصور از تهذیب نفس 116
- سعادت از نظر علامه طباطبایی 116
2-1. معنای سعادت… 117
2-2. ویژگی های سعادت… 117
2-2-1. خیر بودن 117
2-2-2. كمال بودن 117
2-3. انواع سعادت… 118
2-3-1. سعادت حقیقی 118
2-3-2. سعادت خیالی 118
2-4. عوامل مؤثر در رسیدن انسان به سعادت… 120
2-4-1. هدایت تكوینی 120
2-4-2.عقل و خرد 121
4-3. اجتماع و تعاون 122
2-4-4. دین 123
2-4-5.حجت های الهی 124
2-5. راه های كسب سعادت… 127
2-5-1. ایمان و عمل صالح 128
2-5-2. تقوا و پروای از خدا 129
2-5-3. تصرف در آسمان ها و زمین 131
2-5-4. به كار بستن دستورات قرآن 133
2-5-5. اجتماعی زندگی كردن 136
2-6. موانع كسب سعادت… 137
2-6-1. ضلالت 137
2-6-2. افعال ناپسند 138
- تطبیق نظر فارابی و علامه 138
نتیجه 141
فهرست منابع و مآخذ 145
فصل اول
کلیات
مقدمه
در میان مسائل مربوط به انسان شناسی، غایت حیات انسان از مهم ترین و پردغدغه ترین مسائلی است كه تفكر بشر را از زمانی كه پا به عرصه ی هستی گذاشت، به خود مشغول كرده است.
انسان نیازمند آن است كه در زندگی خود هدفی داشته باشد و برای رسیدن به آن هدف تلاش كند؛ زیرا بدون این مهم هرگز نمی تواند زندگی كند و برای این كه در زندگی خود هدف داشته باشد، نیازمند آن است كه هدف آفرینش خویش را دریابد و از این رو می بایست به جست و جوی فلسفه ی زندگی خود بپردازد؛ چون اگر انسان به هدف آفرینش خود دست نیابد به ناچار هدفی در زندگی تعیین خواهد كرد كه ممكن است مطابق با فلسفه ی آفرینش نباشد.
اهمیت این مسأله تا جایی است كه می توان گفت بدون در نظر داشتن هدف و غایت در زندگی، انسان ممكن است به پوچ گرایی برسد و زندگی برایش هیچ ارزش و معنایی نداشته باشد و چنین انسانی مانند فرد كشتی شكسته ای می ماند كه در لابلای امواج دریا دست و پا می زند و امیدی به نجات خویش ندارد.
بنابراین، جا دارد كه به این مسأله پرداخته شود، كما این كه فیلسوفان زیادی به این مسأله پرداخته اند.
هدف نگارنده از انجام این پژوهش و انتخاب فارابی و علامه طباطبایی به عنوان هسته ی اصلی آن و بررسی تطبیقی آراء این دو فیلسوف، غنی و پر بار بودن تفكر فلسفی آن ها و جایگاه خاصی است كه در تاریخ فلسفه ی اسلامی به خود اختصاص داده اند و در واقع با انتخاب این دو فیلسوف هم نظر فلاسفه ی قدیم و هم فلاسفه ی جدید، مورد بررسی قرار می گیرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 04:50:00 ق.ظ ]
|