فصلمعرفی پژوهش    1

1-1 بیان مساله. 2

1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

1-2-1 حوزه نظری: 5

1-2-2 حوزه کاربردی: 5

1-3 هدف های تحقیق.. 6

1-3-1 هدف کلی.. 6

1-3-2 هدف جزیی.. 6

1-4 سوالات تحقیق.. 7

1-5 تعریف مفاهیم و اصطلاحات مورد استفاده در تحقیق.. 7

فصلمبانی نظری و پیشینه پژوهش    12

2-1 تعریف و تبیین مفهوم فلسفه. 13

2-1-1 بررسی سیر تاریخی فلسفه. 13

2-1-2 تعریف فلسفه. 14

2-1-3 بازشناسی مفهوم فلسفه. 16

2-1-4 مفهوم فلسفه و آموزش فلسفه از دیدگاه فیلسوفان. 17

2-1-5 ضرورت، تعریف و ماهیت تفکر. 19

2-1-6 اهمیت فلسفیدن و فلسفه ورزی.. 24

2-1-7 فلسفه سیری مولد برای مقابله با دگماتیسم. 24

2-1-8 فلسفه در جایگاه فعالیت… 25

2-2 آموزش فلسفه. 26

2-2-1 ماهیت و مفهوم آموزش فلسفه. 26

2-2-2 مشکلات، مزایا و فواید پیش رو برای آموزش فلسفه. 26

2-2-3 روش آموزش فلسفه. 27

2-2-4 نقد و بررسی فرایند یاددهی یادگیری آموزش فلسفه. 29

2-2-5 نقد و بررسی ارزشیابی و ارزیابی کلاس آموزش فلسفه. 31

2-3 آموزش فلسفه برای کودکان. 32

2-3-1 مبانی آموزش فلسفه برای کودکان. 32

2-3-2 اهمیت پرداختن به فلسفه برای کودکان و نوجوانان. 32

2-3-3 اهداف برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان. 33

2-3-4 ویژگی های (ماهیت و مبنا) برنامه ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان. 34

2-3-5 ویژگی ها، عناصر و اجزا، مزایا  و فواید. 34

2-4 آموزش فلسفه در آموزش عالی.. 35

2-4-1 تاریخچه آموزش عالی در اسلام(دانشگاه جهان اسلام زمینه ساز دانشگاه کنونی جهان غرب) 35

2-4-2 اهداف آموزش عالی.. 36

2-4-3 رسالت دانشگاه 37

2-4-4 بررسی و تبیین مفهوم استادی و معلمی گری در دانشگاه 37

2-4-5 نقش دانشگاه در هویت دهی به دانشجو. 38

2-4-6 فلسفه برای همه. 39

2-4-7 ورود فلسفه در دانشگاه در ایران معاصر. 39

2-4-8 دانشگاه و آموزش فلسفه. 39

پایان نامه

 

2-4-9 برنامه درسی متناسب آموزش فلسفه به دانشجویان. 41

2-4-10 مسائل و موانع، چالش های پیش رو. 41

2-4-11 آموزش بزرگسالان. 42

2-4-12 خصوصیات دوران جوانی(5 شاخصه ی اصلی) 44

2-4-13 تجربه آموزش فلسفه در دانشگاه های ایران. 48

2-5 بخش دوم: پیشینه تحقیق.. 48

2-5-1 تحقیقات داخلی: 49

2-5-2 تحقیقات خارجی: 50

2-6 جمع بندی مبانی نظری و پیشینه و ارائه چارچوب تحقیق: 52

فصلروش پژوهش    55

3-1 روش انجام پژوهش… 56

3-2 جامعه آماری و روش انتخاب نمونه. 56

3-3 ابزار پژوهش: 58

3-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها 59

فصلتجزیه و تحلیل یافته‏ها 60

4-1 ضرورت آموزش فلسفه. 61

4-1-1 فلسفه از نظر شما چه معنایی دارد؟ ( فرض کنید که می خواهید این کلمه را برای کسی که تا به حال آن را نشنیده است توضیح بدهید) کدام تعریف از فلسفه قابلیت آموزش دهی و آموزش پذیری عمومی در فضای غیرعلوم انسانی دارد؟. 61

4-1-2 یک آدم با ذهنیت فلسفی و یا روح فلسفی را در نظر بگیرید، توضیح دهید که او چه کاری یا چه حرفی می زند یا چه حالتی دارد که او را شخصی دارای شخصیت فلسفی می دانید؟. 63

4-1-3 خواندن و نوشتن فلسفه چه میزان ضرورت دارد؟ این ضرورت ناظر به چه وجهی از فلسفه می باشد؟ 65

4-1-4 یادگیرنده در جهت ضرورت یادگیری فلسفه چه ویژگی هایی (تفکر  شناختی، دغدغه مندی، شوق شناخت، درد فهم، نیاز به گفتگو)لازم دارد؟. 66

4-1-5 شرایط نظارتی، ارزیابی و تشخیصی عملکرد امکان آموزش فلسفه نیازمند به درنظر گرفتن چه ملاحظاتی است؟(بررسی مفهوم دانشگاه و نقش آن در ضرورت آموزش فلسفه) 68

4-2 امکان آموزش فلسفه. 69

4-2-1 آموزش فلسفه از جهت امکان با توجه به ملاحظات برنامه درسی(هدف، محتوا، روش) با چه مسائلی روبرو می باشد؟. 69

4-2-2 موانع پیش رو برای نرسیدن به نگرش فلسفی و در کل فلسفیدن را چه می بینید و می دانید؟ 71

4-2-3 شرایط امکانی نوع ارائه(استاد، روش تدریس و ملاحظات یاددهی- یادگیری) چه میزان در آموزش فلسفه در فضای دانشجویان غیر علوم انسانی تاثیر گذار می

یک مطلب دیگر :

 

خرید و دانلود پایان نامه اشتغال زنان در خارج از کشور

 باشد؟. 73

4-2-4 شرایط مکانی و محیطی(مکان، زمان، فردی و گروهی بودن، سبک آموزش و محیط آموزشی) به چه میزان در امکان آموزش فلسفه تاثیر دارد؟. 76

4-2-5 شرایط نظارتی، ارزیابی و تشخیصی عملکرد امکان آموزش فلسفه نیازمند به درنظر گرفتن چه ملاحظاتی است؟(بررسی مفهوم دانشگاه و نقش آن در امکان آموزش فلسفه) 78

4-3 محدودیت های پیش رو آموزش فلسفه چیست؟. 78

فصلنتیجه‏گیری و پیشنهادها 80

5-1 مقدمه. 81

5-2 یافته های مرحله دوم. 82

5-3 یافته های پژوهش مبتنی بر آموزش فلسفه به دانشجویان غیر علوم انسانی.. 83

5-4 بحث در نتایج.. 84

5-4-1 بعد اول: تعریف و تبیین نقش استاد. 84

5-4-2 بعد دوم: بازتعریف مفهوم دانشگاه 88

5-4-3 بعد سوم: نقش محوری دانشجو(یادگیرنده فعال) 90

5-4-4 بعد چهارم: جایگاه برنامه درسی(محتوا و روش) آموزش عالی.. 93

5-4-5 بعد پنجم: ارزش یابی فلسفه ورزانه. 96

5-5 آموزش فلسفه به دانشجویان غیر علوم انسانی: بازبینی مدل استادپروری.. 100

5-5-1 شمای کلی مقوله ها 100

5-6 محدودیت های پژوهش… 104

5-7 پیشنهاد های پژوهشی.. 104

منابع  105

پیوست ها 112

 

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                     صفحه

جدول 3-1: مشخصات نمونه(متخصصین فن)…………………………………………………………………….56

جدول5-1: چارچوب نظری تدوین شده برای آموزش فلسفه…………………………………………….     100

 

فهرست شکل‌ها

عنوان                                                                                                                              صفحه

شکل ‏2‑1: فرایند پیچیده تفکر از باربارا کالدول(1999) 22

شکل ‏2‑2: ویژگی 5 گانه بزرگسالی.. 47

شکل ‏2‑3: ساختارانجام پژوهش… 54

شکل 5-1:شمای کلی مقوله ها…………………………………………………………………………………… 102

 

  • فصل1 معرفی پژوهش

 

  • بیان مساله

واژه فلسفه در معانی متعدد و گوناگونی به کار برده می شود. از جمله معانی فلسفه، ارزش یابی آن چه در زندگی برای شخص مهم است، در نظر گرفت(پاپکین و استرول، 1370). پرداختن به این موضوع که فلسفه امری طبیعی و گریز ناپذیر برای انسان در طول تاریخ بوده است حرفی گزاف نیست. بررسی های تاریخی فلسفه این نیاز درونی را گوشزد کرده و ما را متوجه گمشده تاریخی انسان ها می نماید. (نقیب زاده، 1387: 120). لذا، آموزش فلسفه برای همه انسان ها هم لازم و هم امری طبیعی است، این امر سبب می شود که ما همواره در جستجوی چهارچوبی جامع برای آن باشیم تا بتوانیم یافته های جداگانه خود را در اندرون آن معنایی کلی بدهیم. فلسفه نه تنها مانند هنر، علم و تاریخ شاخه ای از معرفت به شمار می رود، بلکه در واقع، مواد مذکور را از جهت حدود نظری آنها در بر می گیرد و در جستجوی ایجاد پیوند هایی میان آنهاست. به عبارتی باید گفت: «کوشش فلسفه بر این است که در کل قلمرو تجربه، پیوستگی برقرار کند.» (نلر، 1387: 15). در طول تاریخ، فلسفه همواره دستخوش دگرگونی هایی شده است، تا جایی که هم آن را مخصوص طبقه ای خاص معرفی کرده اند و هم اینکه نگاه های جزمی و بیگانه وارد آن شده است، طوری که فیلسوفان قرن هفدهم مسلما بر آن بودند که انقطاع و فاصله ای میان سنت های فلسفی گذشته و آنچه خود درصدد پرداختن به آن بودند وجود دارد. اگر برای مدت مدیدی آراء فیلسوفان دوره رنسانس و دوره مابعد آن به همان صورتی که می نمود پذیرفته می شد، این امر تاحدی ناشی از عقیده راسخ بود که در قرن وسطی واقعا چیزی که شایسته نام فلسفه باشد وجود نداشت. شعله تفکر فلسفی خلاق و مستقل، که در یونان باستان آنچنان فروزان بود، عملا تا احیای آن در دوره رنسانس و تجدید عظمت آن در قرن هفدهم به خاموشی گراییده بود. (کاپلستون، 1386: 11)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...