بررسی رابطه استفاده از برنامه های تلویزیونی با گرایش به حفظ ... |
فصل اول : کلیات تحقیق……………………………………………………………………………….. | 1 |
1-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 2 |
1-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 2 |
1-2-1- میزان و نحوه تأثیر وسایل ارتباط جمعی – نظریه های موجود…………………………………………………… | 4 |
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. | 8 |
1-4- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………… | 9 |
1-4-1- اهداف کلی………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 9 |
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………… | 9 |
1-5- سؤالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. | 10 |
1-6- فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. | 10 |
1-6-1- فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………………………………………………. | 10 |
1-6-2- فرضیه های فرعی……………………………………………………………………………………………………………………………. | 10 |
1-7- تعریف واژه ها و اصطلاحات ( مفهومی- عملیاتی) ………………………………………………………………………. | 11 |
1-7-1- مصرف رسانه ای …………………………………………………………………………………………………………………………….. | 11 |
1-7-2- محیط زیست ( Environment) ………………………………………………………………………………………………. | 11 |
1-7-2-1- محیط زیست طبیعی………………………………………………………………………………………………………………… | 12 |
1-7-2-2- محیط زیست مصنوعی………………………………………………………………………………………………………………. | 12 |
1-7-2-3- محیط زیست اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………….
|
13 |
فصل دوم : مروری بر ادبیات ، چهارچوب نظری و پیشینه تحقیق……………………… | 15 |
2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 16 |
2-2- مفهوم محیط زیست…………………………………………………………………………………………………………………………… | 16 |
2-2-1- مفهوم آلودگی………………………………………………………………………………………………………………………………… | 17 |
2-2-2- تهدیدات زیست محیطی……………………………………………………………………………………………………………….. | 19 |
2-2-3- تعاریف محیط زیست……………………………………………………………………………………………………………………… | 23 |
2-3- مفهوم رسانه جمعی ………………………………………………………………………………………………………………………….. | 23 |
2-3-1- مفهوم استفاده از رسانه های جمعی………………………………………………………………………………………………. | 25 |
2-3-2- رسانه تلویزیون – ویژگیها………………………………………………………………………………………………………………. | 26 |
2-3-3- کارکردهای رسانه تلویزیون……………………………………………………………………………………………………………. | 27 |
2-3-4- رسانه، اطلاع رسانی و آموزش………………………………………………………………………………………………………… | 30 |
2-3-5- رسانه تلویزیون آموزشی………………………………………………………………………………………………………………….. | 31 |
2-3-6- جایگاه رسانه در تنویر افکار عمومی……………………………………………………………………………………………….. | 32 |
2-4- چهارچوب نظری تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………… | 33 |
2-4-1- نظریات رسانه ها……………………………………………………………………………………………………………………………. | 33 |
2-4-1-1- نظریه کاشت ( Cultivation Theory)………………………………………………………………………………. | 34 |
2-4-1-2- نظریه برجسته سازی(Agenda-Setting Theory)………………………………………………………….. | 35 |
2-4-1-3- نظریه استفاده و خوشنودی (Uses and Gratifications Theory )…………………………….. | 39 |
2-4-1-4- تئوری مسئولیت اجتماعی رسانهها…………………………………………………………………………………………. | 41 |
2-4-2- مدل های ارتباطات جمعی – مدل های مخاطب محور………………………………………………………………. | 42 |
2-5- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………. | 47 |
2-5-1- تحقیقات داخلی………………………………………………………………………………………………………………………………. | 48 |
2-5-2- تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………………………..
|
51 |
فصل سوم : روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………… | 53 |
3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 54 |
3-2- روش پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………. | 54 |
3-3- جامعه و نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………… | 55 |
3-4- روش تعیین حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………………………… | 57 |
3-4-1- ابزار گردآوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………………… | 57 |
3-5- روش جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………….. | 58 |
3-6- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری (Reliability & Validity)……………………………………………………
|
61 |
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………… | 63 |
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 64 |
4-2- آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 64 |
4-2-1- آمار توصیفی متغیر ” جنسیت”…………………………………………………………………………………………………….. | 65 |
4-2-2- آمار توصیفی متغیر ” سن”……………………………………………………………………………………………………………. | 66 |
4-2-3- آمار توصیفی متغیر ” تحصیلات”…………………………………………………………………………………………………. | 67 |
4-2-4- آمار توصیفی متغیر ” وضعیت اشتغال”……………………………………………………………………………………….. | 68 |
4-2-5- آمار توصیفی متغیر ” مدت زمان استفاده از تلویزیون”………………………………………………………………. | 70 |
4-2-6- آمار توصیفی متغیر ” نوع برنامه های تلویزیونی زیست محیطی”………………………………………………. | 72 |
4-3- آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. | 73 |
4-3-1- فرضیه اصلی تحقیق – آمار استنباطی…………………………………………………………………………….. | 75 |
4-3-2- فرضیه فرعی اول – آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………. | 77 |
4-3-3- فرضیه فرعی دوم – آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………. | 79 |
4-3-4- فرضیه فرعی سوم – آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………… | 81 |
4-4- تکنیک یا ماتریس سوات (SWOT) ………………………………………………………………………………………………. | 82 |
4-4-1- مرحله نخست: ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE) ……………………………………………….. |
102 |
4-4-1- 1- ارزیابی “عوامل داخلی” موثر بر عملکرد برنامه های تلویزیون در حفاظت از محیط زیست ….. |
102 |
4-4-1-2- ارزیابی “عوامل خارجی” مؤثر برعملکرد برنامه های تلویزیونی در حفظ محیط زیست ………. |
102 |
4-4-2- مرحله دوم : ماتریس عوامل داخلی و خارجی…………………………………………………………………………….. | 105 |
4-4-3- مرحله سوم: اولویت بندی نهایی عوامل داخلی و خارجی………………………………………………………….. |
109 |
4-4-4- مرحله چهارم : تدوین راهبردها…………………………………………………………………………. |
112 |
4-4-4-1- راهبردهای تهاجمی/رقابتی (SO) …………………………………………………………………………. |
112 |
4-4-4-2- راهبردهای تنوع بخشی (ST) ……………………………………………………………………………….. |
113 |
4-4-4-3- راهبردهای بازنگری (WO) ………………………………………………………………………………….. |
113 |
4-4-4-4- راهبردهای تدافعی (WT) …………………………………………………………………………………….
|
114 |
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………………………………….. | 116 |
5-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… | 117 |
5-2- خلاصه یافته های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. |
117 |
5-3- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………………………. | 125 |
5-4- پیشنهادات نظری و کاربردی………………………………………………………………………………………………………………. | 126 |
5-4-1- پیشنهادات نظری……………………………………………………………………………………………………………………………. | 126 |
5-4-2- پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………………………………………………………. | 127 |
5-4-3- پیشنهادات برای سایر تحقیقات…………………………………………………………………………………………………….. | 128 |
منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………. | 129 |
پیوست 1………………………………………………………………………………………………………………………….136 |
یک مطلب دیگر :
آموزش ضمن خدمت، دوره های آموزش
فهرست جداول
|
|
جدول 3-1 : جمعیت شهروندان بالای 18 سال ساکن مناطق 22 گانه تهران در سال 1392………………….. | 56 |
جدول 3- 2 : مقیاس پرسشنامه استفاده رسانه ای وحفاظت ازمحیط زیست…………………………………………… | 59 |
جدول 3-3 : متغیرهای پژوهش و شاخص های آن در پرسشنامه………………………………………………………………. | 60 |
جدول 3-4 : گویه ها و مؤلفه های پرسشنامه…………………………………………………………………………………………… | 61 |
جدول 4-1 : آمار متغیر جنسیت در جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………………….. | 65 |
جدول 4-2 : آمار طیف سنی پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………….. | 66 |
جدول 4-3 : آمار میزان تحصیلات پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق……………………………………………………. | 67 |
جدول4-4: همبستگی میزان تحصیلات واستفاده ازبرنامه های تلویزیونی محیط زیستی………………………….. | 68 |
جدول 4-5 : آمار وضعیت اشتغال پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق……………………………………………………… | 69 |
جدول 4-6 : آمار نوع اشتغال پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق……………………………………………………………. | 69 |
جدول 4-7: آمار میزان مصرف روزانه تلویزیون از سوی پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق……………………. | 70 |
جدول 4-8: آمار میزان مصرف هفتگی تلویزیون از سوی پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق…………………. | 71 |
جدول 4-9: آمار نوع و محتوای برنامه تلویزیونی انتخابی در جامعه آماری تحقیق…………………………………… | 72 |
جدول 4-10 : تفسیر میزان همبستگی متغیرها با توجه به مقادیر ضریب همبستگی……………………………….. | 74 |
جدول 4-11: همبستگی استفاده از برنامه های رسانه تلویزیونی و حفظ محیط زیست……………………………. | 75 |
جدول4-12: نتایج تحلیل رگرسیون خطی تأثیر میزان استفاده از تلویزیون برحفظ محیط زیست……….. | 75 |
جدول4-13: ضریب رگرسیونی استفاده از رسانه تلویزیون و تأثیرآن بر حفاظت از محیط زیست……………… | 76 |
جدول 4-14: همبستگی پیرسون میزان برنامه های زیست محیطی تلویزیونی و حفظ محیط زیست………. | 77 |
جدول 4-15: نتایج تحلیل رگرسیونی تأثیر میزان برنامه های تلویزیونی و حفظ محیط زیست………………. | 77 |
جدول4-16: ضریب رگرسیونی میزان برنامه های تلویزیونی و تأثیرآن بر حفاظت از محیط زیست………….. | 78 |
جدول 4-17: ضرایب همبستگی میان محتوای برنامه های تلویزیونی و حفظ محیط زیست…………………….. | 79 |
جدول4-18: همبستگی پیرسون میان محتوای برنامه های تلویزیونی و حفظ محیط زیست…………………….. | 79 |
جدول4-19: تحلیل رگرسیونی تأثیر برنامه های خبری زیست محیطی بر حفاظت از محیط زیست……… | 80 |
جدول4-20: ضریب رگرسیونی استفاده از برنامه های”خبری” زیست محیطی رسانه تلویزیون…………….. | 80 |
جدول4-21: شاخص تحلیل رگرسیونی تأثیر کیفیت برنامه های تلویزیونی برحفظ محیط زیست…………. | 81 |
جدول4-22: ضریب رگرسیونی تأثیر” کیفیت”برنامه های تلویزیونی بر حفاظت از محیط زیست…………. | 81 |
جدول 4-23: تجزیه و تحلیل ماتریس SWOT………………………………………………………………………………………. | 83 |
جدول 4-24 : ضریب همبستگی پیرسون بین آیتم ها ( سؤالات پرسشنامه)…………………………………………….. | 84 |
جدول 4-25: میانگین عوامل داخلی و خارجی رسانه تلویزیونی مؤثر بر حفظ محیط زیست…………………. | 100 |
جدول 4-26: عوامل داخلی موثر بر تولید، پخش و مصرف برنامه های تلویزیونی محیط زیستی…………….. | 103 |
جدول 4-27: عوامل خارجی موثر بر تولید، پخش ومصرف برنامه های تلویزیونی محیط زیستی……………… | 104 |
جدول 4-28: میانگین گیری، رتبه و وزن دهی به” نقاط قوّت و ضعف” برنامه های تلویزیونی ……………….. | 107 |
جدول 4-29: میانگین گیری، وزن دهی ورتبه به”فرصتها و تهدیدهای”برنامه های تلویزیونی………………… | 108 |
جدول 4-30: اولویت بندی نهایی عوامل مؤثر بر عملکرد برنامه های تلویزیونی محیط زیستی……………….. | 111 |
جدول 4-31: راهبردهای تحلیلی ماتریس سوات (SWOT)……………………………………………………………………. | 115 |
فهرست نمودارها
|
|
نمودار 1-1: مدل مفهومی تحقیق- (حاجی مینه – کردی ، 1393)………………………………………………………… | 14 |
نمودار 2-1 : مفهوم استفاده و تعیین کننده های آن…………………………………………………………………………………. | 25 |
نمودار 2-2: مدل وابستگی بال راكیچ و دفلور، وابستگی جامعه، رسانه های جمعی، مخاطب و آثار…………. | 43 |
نمودار 2-3: نمونه ساده شده مدل روان شناختی كامستاك از آثار تلویزیون بر رفتار فرد…………………………. | 46 |
نمودار 4-1: نمودار های پای و ستونی، توزیع جنسیت در جامعه آماری تحقیق……………………………………… | 65 |
نمودار 4-2: توزیع طیف سنی در جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………………………….. | 66 |
نمودار 4-3: وضعیت تحصیلات در جامعه آماری تحقیق………………………………………………………………………….. | 67 |
نمودار 4-5: وضعیت اشتغال پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق……………………………………………………………. | 69 |
نمودار 4-6: نوع اشتغال پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………………… | 70 |
نمودار4- 7: میانگین تماشای تلوزیون در طول روز بین شهروندان 18 سال به بالای تهران……………………… | 71 |
نمودار 4-8 : میانگین زمان تماشای برنامه های محیط زیست در طول هفته…………………………………………….. | 71 |
نمودار4-9: درصد فراوانی نوع برنامه های تلویزیونی مورد علاقه شهروندان 18 سال به بالا در تهران……….. | 73 |
فهرست شکل ها
|
|
شکل 2-1 : فرمول لاسول با عناصر معادل در فرآیند ارتباط……………………………………………………………………… | 44 |
شکل 3-1 : نقشه مناطق 22 گانه شهرداری تهران…………………………………………………………………………………….. | 56 |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-01] [ 11:46:00 ب.ظ ]
|