بررسی رفتار خستگی کامپوزیت زمینه پلیمری تقویت شده با ... |
2-6- کاربردهای کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 20
2-6-1- کاربرد در صنعت اتومبیلسازی… 20
2-6-2- کاربردهای دریایی… 21
2-6-3- کاربردهای هوا-فضا. 22
2-6-4- مواد کامپوزیتی در تکنولوژی انرژی بادی… 23
2-7- خستگی… 25
2-8- خستگی در مواد کامپوزیتی زمینه پلیمری… 27
2-8-1- آسیب خستگی… 28
2-8-2- مدهای مختلف واماندگی خستگی در مواد کامپوزیتی… 31
2-8-3- مقایسهای بین شکست خستگی و استاتیکی… 32
2-8-3-1- واماندگیهای بین لایهای… 33
2-8-3-1-1- مورفولوژیهای شکست در مد I بارگذاری سیکلی… 33
2-8-3-1-2- مورفولوژیهای شکست در مد II بارگذاری سیکلی… 34
2-8-3-1-3- مورفولوژیهای شکست در مد ترکیبی I/II بارگذاری سیکلی… 35
2-8-3-2- واماندگی داخل لایهای… 37
2-9- فاکتورهای تأثیرگذار بر روی رفتار خستگی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 38
2-9-1- نوع الیاف… 38
2-9-2- زمینه و محیط… 40
2-9-3- شرایط بارگذاری… 41
2-10- آزمونهای مکانیکی متداول بر روی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 43
2-10-1- آزمون کشش…. 43
2-10-2- آزمون فشار. 44
2-10-3- آزمون خستگی… 45
2-11- آنالیز حرارتی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 46
2-12- مروری بر تحقیقات انجام شده. 48
2-12-1- تحقیقات انجام شده در رابطه با روشهای مختلف ساخت کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 48
2-12-2- تحقیقات انجام شده در رابطه با آزمون کشش کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 49
2-12-3- تحقیقات انجام شده در رابطه با خواص خستگی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 50
2-12-4- تحقیقات انجام شده در رابطه با مکانیزم واماندگی خستگی… 51
2-12-5- تحقیقات انجام شده در رابطه با آنالیز حرارتی کامپوزیتهای زمینه پلیمری… 56
فصل 3- مواد آزمایش و روش تحقیق… 58
3-1- مشخصات رزین… 59
3-2- روشهای ساخت نمونه.. 60
3-2-1- روش لایهگذاری دستی… 60
3-2-2- روش تزریق رزین به کمک خلأ (VIP). 61
3-3- آمادهسازی نمونه.. 63
3-4- انجام آزمون کشش بر روی نمونههای آماده شده. 64
3-5- انجام آزمون خستگی… 65
3-5-1- مشخصات نمونههای تست خستگی… 66
3-5-2- آزمون خستگی کشش–کشش…. 67
3-6- آنالیز وزن سنجی حرارتی (TGA). 69
3-7- تصویربرداری SEM… 70
فصل 4- نتایج و بحث… 71
4-1- نتایج آنالیز وزنسنجی حرارتی (TGA). 72
4-2- نتایج تست کشش…. 76
4-3- نتایج آزمون خستگی… 78
4-3-1- ترسیم منحنی S-N با استفاده از روابط مختلف خستگی… 84
4-3-2- مقایسه منحنیهای S-N کامپوزیتهای تولید شده به وسیله فرایندهای دستی و VIP.. 90
4-3-3- مقایسه منحنیهای S-N به دست آمده در فرایندهای ساخت VIP و دستی با استاندارد GL.. 92
4-4- نتایج تصویربرداری SEM… 97
4-4-1- نتایج تصویربرداری SEM از سطوح شکست خستگی نمونههای دستی… 97
یک مطلب دیگر :
4-4-2- نتایج تصویربرداری SEM از سطوح شکست خستگی نمونههای VIP.. 102
4-4-3- مقایسه مکانیزمهای واماندگی خستگی برای نمونههای دستی و VIP.. 107
فصل 5- نتیجهگیری و پیشنهادات… 110
5-1- نتیجهگیری… 111
5-2- پیشنهادات… 113
6- مراجع.. 114
– مقدمه
1-1- کلیات
افزایش تأثیرات منفی انرژی فسیلی بر روی محیط زیست، مانند گرم شدن جهانی و بحران در دسترس بودن انرژی، بسیاری از کشورها را بر آن داشته است که از انرژیهای جایگزین دیگری مانند انرژی خورشید، باد و خورشید-هیدروژن استفاده کنند. این انرژیها تجدیدپذیر و دوستدار محیط زیست هستند، به گونهای که پاسخگوی تقاضای روزافزون بشر برای انرژی میباشند. انرژی باد، سریعترین منبع انرژی رو به رشد در جهان، یک منبع انرژی تجدیدپذیر و تمیز است. اکنون کشورهای بسیاری، به خصوص در اروپا، ایالات متحده آمریکا، چین و ملل دیگر، توجه خاصی به این منبع انرژی دارند ]1[.
بر اساس اطلاعات سازمان انرژیهای نو ایران (سانا)،استفاده از انرژی باد در طول سالیان اخیر بیشترین رشد را در مقایسه با سایر انرژیهای نو تجربه کرده است و توربینهای بادی هر روز بهینهتر و با ظرفیت توان بیشتر به بازار عرضه میشوند. تاریخچه انرژی بادی یک سیر تکاملی را به استفاده از قطعات سبک و ساده برای به حرکت درآوردن پرهها بوسیله نیروی بازدارنده[1] طی کرده است. آسیابهای بادی که در قدیم مورد استفاده قرار میگرفتند نخستین نوع توربینهای بادی بودند که به عقیده تمامی کارشناسان نخستین بار توسط ایرانیان به کار گرفته شد ]2[.
با وجود این پیشینه ارزشمند تاریخی و علیرغم پتانسیلهای موجود و مناطق مستعد بادخیز کشور، توسعه صنعت باد در ایران با پیشرفت مناسبی روبرو نشده است. در حال حاضر در وزارت نیرو، نصب MW5000 نیروگاه تجدیدپذیر در قانون برنامه پنجم توسعه هدفگذاری شده است که از این میزان MW4500 آن برای توسعه باد در نظر گرفته شده است و میتوان گفت در پنج سال آینده قریب به MW4000 بازار برای توسعه بخش خصوصی وجود خواهد داشت. هم اکنون سایتهای بادی بینالود و منجیل، بزرگترین سایتهای بادی کشور محسوب شده که تقریبا MW100 از برق مورد نیاز کشور را تامین میکنند، این مقدار سهم ناچیزی از مقدار کل انرژی برق تولید شده در کشور را تشکیل میدهد ]2[.
اما بر خلاف رویه موجود در داخل کشور، سایر کشورهای جهان به طور گسترده در راستای توسعه صنعت بادی خود گام برداشتهاند و میزان انرژی الکتریکی تولید شده بوسیله باد روز به روز سهم بیشتری از کل انرژی تولیدی جهان را تشکیل میدهد. به عنوان نمونهای از سیاستگذاریهای کلان در این زمینه میتوان به تصمیم اتحادیه اروپا برای تولید 20% از انرژی خود از منابع پاک تا سال 2020 اشاره کرد. شکل 1-1 ظرفیت کلی انرژی بادی تولیدی در جهان را تا سال 2011 را نشان میدهد ]2[.
شکل 1-1- ظرفیت کلی انرژی بادی تولیدی در جهان تا سال 2011 ]2[.
جدول1-1 نیز میزان ظرفیت نیروگاههای بادی نصب شده در کشورهای شاخص استفاده کننده از انرژی باد را نشان میدهد ]2[.
جدول1-1- ظرفیت نیروگاههای بادی نصب شده در کشورهای پیشرو ]2[.
نام کشور | مجموع ظرفیت نیروگاههای بادی (گیگاوات) |
چین | 65 |
ایالات متحده | 48 |
آلمان | 30 |
اسپانیا | 23 |
هند | 16 |
فرانسه | 8 |
اغلب پرههای توربین، چه کوچک و چه بزرگ، قسمتهای اصلی مشابهی دارند: پرهها، شفتها، چرخدندهها، ژنراتور، و یک کابل (برخی از توربینها ممکن است دارای جعبه دنده نباشند). کلیه این قسمتها با هم کار میکنند تا انرژی باد را به الکتریسیته تبدیل نمایند. در این بین، پره یکی از مهمترین اجزای توربینهای بادی است که وظیفه آن تولید نیروی لازم برای چرخاندن محور اصلی توربین است. طراحی پره توربینهای بادی یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای طراحی توربین به شمار میشود که با توجه به شرایط بسیار متغیر بهرهبرداری و اعمال بارهای شدید بر آن، انتخاب جنس و طراحی سازهای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. مواد مورد استفاده در ساخت پرهها به طور قابل ملاحظهای بر روی کارایی و خواص آنها، مانند وزن پره، مکانیزم آسیب، و عمر خستگی اثرگذار است. پرههای توربینهای بادی از مواد ناهمسانگرد ساخته میشوند که معمولاً از کامپوزیتهای زمینه پلیمری، در ترکیبی از یک تک پوسته و کامپوزیت ساندویچی تهیه شدهاند. طراحیهای امروزی عمدتاً بر اساس کامپوزیتهای تقویت شده با الیاف شیشه[2] (GFRP) صورت میگیرد. به طور کلی مواد مورد استفاده در ساخت پرههای توربین بادی بایستی تحمل بارگذاریهای خستگی شدید را در شرایط کاری داشته باشند ]1[.
ساختار کامپوزیتی به عنوان یک نوع خاص از کامپوزیتهای لایهای تلقی میشود و مقبولیت گستردهای به عنوان یک ساختار عالی برای دستیابی به اجزایی با وزن کم و ساختارهایی با سفتی خمشی[3] بسیار بالا، استحکام زیاد، و مقاومت کمانشی بسیار زیاد به دست آورده است. این مواد توسط روش قالبگیری انتقال رزین[4] (RTM)، RTM به کمک خلاء[5]، لایهگذاری دستی و تزریق رزین به کمک خلاء[6] (VIP) ساخته میشوند. تفاوت روش VIP با روش RTM در آن است که در این روش تنها یک سمت از قالب جامد است در صورتی که در روش RTM هر دو سمت جامد هستند. علاوه بر آن، از یک خلأ اعمالی به منظور نیرو محرکه برای انتقال رزین به تقویتکننده استفاده میشود ]3[.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-08-02] [ 11:51:00 ق.ظ ]
|