استاد راهنما:

 

 دکتر احمد جعفرنژاد

 

 

 

پایان نامه

 

زمستان 93

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(پایان نامه مقطع ارشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع مادر و اشتغال زا می‌تواند با برنامه ریزی های دقیق، گام موثری در راه توسعه صادرات و افزایش در آمد ارزی و در نتیجه شکوفایی اقتصاد ملی بردارد، که در این بین شرکت ریسندگی خاور، بعنوان یکی از کارخانه های نساجی گیلان با قدمت 30 ساله گامهای موثری را در این فرایند برداشته است. با وجود اینکه در تمام کشور های دنیا گام اول برای صنعتی شدن و رشد اقتصادی، صنعت نساجی که نقش بسیار مهمی‌در خود کفایی و اشتغال زایی بسیاری دارد، اما متسفانه در کشورمان به این صنعت پر ارزش دچار بی مهری های فرآوانی شده است و صنعت نساجی ایران که در دنیا قطب نساجی محسوب می‌شده بالاخص در فرش بافی بوده است دچار سقوط بسیار زیاد از اوج به زیر شده است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته در این صنعت، لزوم تدوین برنامه های استراتژیک و ارزیابی محیط خارجی و داخلی آن، احساس می‌شود، که در این پژوهش با تدوین ماتریس SWOT به ارزیابی محیط خارجی و داخلی شرکت ریسندگی خاور پرداختیم. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان تولیدی و ستادی این شرکت که مجموعاً 60 نفر می‌باشند، تشکیل داده اند و چون تعداد افراد جامعه محدود است، بنابراین نمونه گیری انجام نشد و همه افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات برای ارزیابی محیط داخلی شرکت از پرسشنامه اول که در چهارچوب مدل BSC تدوین گردیده بود استفاده شد و جهت ارزیابی محیط خارجی از پرسشنامه دوم به روش FMEA برای شناسایی تهدید، و از مدل SMEA، برای شناسایی فرصت های بیرونی استفاده گردید، پس از تائید روایی پرسشنامه ها از طریق روش محتوایی و همچنین تائید پایایی آنها از طریق روش آلفای کرونباخ (86/0) برای پرسشنامه اول و (84/0) برای پرسشنامه دوم اطلاعات بدست آمده جهت تدوین ماتریس SWOT، با روش مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، در حوزه SO( 4 استراتژی)، در حوزه( WO5 استراتژی)، در حوزه( ST5 استراتژی) و در حوزه( WT 2 استراتژی) پیشنهاد گردید، لازم به توضیح است جهت تحقق هداف هریک از استراتژی های تلفیقی پیشنهاد شده، در تحلیل نقاط قوت و ضعف تاثیر سازه های ( فرایند داخلی، رشد و یادگیری و مشتری) بر منظر مالی از مدل BSC توسط رگرسیون گام به گام و برای گسترش عملکرد بین

یک مطلب دیگر :

پایان نامه درباره شهر خلّاق/:راهبرد شهر خلّاق

 مشتری و شرکت ازQFD مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان داد که شرکت برای بهره گیری از فرضصت های بیرونی و تعدیل تهدیدات در فاکتور های فرایند داخلی، مشتری و مالی دارای نقاط قوت بیشتری است و بیشترین نقاط ضعف شرکت در منظر رشد و یادگیری مربوط به حوزه منابع انسانی می‌باشد. همچنین نتایج گام به گام نشان داد که عوامل تاثیر گذار بر سازه های مالی این شرکت تکنولوژی مدرن، رضایت کارکنان و قیمت گذاری مناسب محصولات می‌باشد.

کلید واژه: برنامه ریزی استراتژیک، ماتریس SWOT، شرکت ریسندگی خاور
فصل اول :

کلیات تحقیق

1-1 مقدمه

فرموله کردن استراتژیک و اجرای آن، مسئولیت کلیدی مدیران اجرایی در هرسازمانتجاری است. توسعه استراتژی شامل آنالیز وضعیت موجود و وضعیت آرمانی است و سپس تصمیم گیری در خصوص تعیین اثر بخش ترین راه برای نائل آمدن به اهداف نسبی است. (koo etal. 2011) در واقع برنامه ریزی استراتژیک فرایند تعیین اهداف سازمانی و اتخاذ تصمیم درباره طرحهای جامع عملیاتی واجرای برای تحقق آن اهداف است. (انصاری و همکاران 1388) با وجود اهمیت برنامه ریزی استراتژیک هنوز در بسیاری از سازمانها تاثیر حیاتی آن در رسیدن به اهداف سازمان به خوبی درک نشده وحتی دربعضی از مواقع مدیران آن را یک کارتجملی و پرهزینه می‌دانند ( همان منبع) صنعت تولیدنخ از نظرتنوع محصول، فراگیری متقاضیان واهمیتی که دررفع نیازهای شرکتهای تولید منسوجات دارد درصنایع کشور با اهمیت است. اما با وجود سهم قابل توجه این صنعت در اقتصاد کشور و نقش اثرگذار در امر اشتغال زایی وقابلیت فوق العاده آن در انتقال تکنولوژی، متاسفانه در تولید برخی محصولات از پویایی لازم برخوردار نبوده است. [1] با توجه به تحقیقات صورت گرفته در این صنعت لزوم تدوین برنامه های استراتژیک و ارزیابی محیط خارجی و داخلی آن، احساس می‌شود، فرایند ارزیابی محیط داخلی و خارجی سازمان، تحلیل درونی و بیرونی نامیده می‌شود، که نوعی مقیاس واقعبینامه وقابل اعتماد برای ارزیابی سازمان فراهم می‌آورد، زیرا شامل شناسایی زمینه های ضعف، قوت، تهدید و فرصت می‌باشد. (Rowley dj. etal. 1997)
لذا دراین پژوهش قصد براین است که به تدوین استراتژی SWOT برای شرکت ریسندگی خاور برآییم. در این فصل ضمن ارائه ی بیان مساله، موضوعات مربوط به اهداف تحقیق، چهارچوب نظری تحقق، سوالهای تحقیق، روش شناسی تحقیق، قلمروتحقیق و تعارف اصلاحات و واژگان به کار رفته در تحقیق نیز شرح داده می‌شود.

1-2 بیان مسئله

صنعت تولید نخ از نظر تنوع محصول، فراگیری متقاضیات و اهمیتی که در رفع نیازهای شرکتهای تولیدمنسوجات صنابع کشور با اهمیت است. اما با وجود سهم قابل توجه این صنعت در اقتصاد کشور و نقش اثرگذار در امر اشتغال زایی و قابلیت فوق العاده آن در انتقال تکنولوژی، متاسفانه در تولید برخی محصولات از پویایی لازم درزمینه عمق بخشی به تولیدداخل، بومی‌سازی دانش فنی وتولیدمحصولات جدیدو قابل رقابت در سطح جهانی برخوردار نبوده است. از این رو برنامه ریزان تلاش دارندتا باشناسایی مزیت ها و محدودیتها و به کمک علم مدیریت استراتژیک، موجبات توفیق صنایع تولیدات داخلی را فراهم آورند(koo etal. 2011) مدیریت استراتژیک، فرایندی است که سازمانها می‌توانند با شناخت متقابل خود و محیط پیرامون، استراتژیهای خود را تنظیم، اجرا و نظارت نمایند. (خورشید و همکاران، 1389) که برای رسیدن به نقطه تعادل، کلیه متغیرهای درون سازمانی از جمله نقش، ماموریت، اهداف و استراتژی های جاری سازمان و منابع موجود، نقاط قوت و ضعف و فرصتها و امکانات قابل کنترل داخلی را در ارتباط با متغیرهای محیط خارجی به ویژه تهدیدها و فرصت های محیطی که به نحوی در تنظیم استراتژی ها جدید موثرهستند، مورد بررسی قرار داده و از طریق بازنگری در اهداف وتخصیص منابع وتعیین اولویت های، تعامل لازم را بین متغیرهای داخلی و خارجی برقرار مینماید( عربشاهی، 1388 )تدوین استراتژی اغلب یک فرایندپیچیده بوده که مستلزم اتخاذیک رویکرد سیستماتیک جهت تشخیص عوامل خارجی وتطبیق این عوامل با قابلیت های داخلی سازمان می‌باشد( Weihrich – 1982 – 1999). فرموله کردن استراتژیک و اجرای آن، مسئولیت کلیدی مدیران اجرایی در هر سازمان تجاری است توسعه استراتژی شامل آنالیز وضعیت موجود و وضعیت آرمانی است وسپس تصمیم گیری در خصوص تعیین اثر بخش ترین مسیر به منظور دستیابی به اهداف نسبی است. ( koo rtal -2011)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...