تربیت بدنی مقایسه کیفیت زندگی و هوش هیجانی و سلامت روانی کارکنان پایور ... |
2-1- مبانی نظری………………………………. 13
2-1-1- کیفیت زندگی……………………………… 13
2-1-2- تاریخچه کیفیت زندگی………………………………. 19
2-1-3- تعاریف موجود از کیفیت زندگی………………………………. 21
2-1-4- ارتباط کیفیت زندگی با سلامتی………………………………. 24
2-1-5- ابعاد کیفیت زندگی………………………………. 25
2-1-6- اصول اساسی در ارتباط با کیفیت زندگی………………………………. 29
2-1-7- سنجش کیفیت زندگی………………………………. 30
2-1-8- عوامل موثر بر کیفیت زندگی……………………………… 32
2-1-9- ویژگیهای کیفیت زندگی………………………………. 32
2-1-10- کیفیت زندگی به عنوان مفهومی نسبی………………………………. 33
2-1-11- هویت و کیفیت زندگی………………………………. 34
2-1-12- رویکردهای مختلف به مفهوم کیفیت زندگی………………………………. 34
2-1-13- مطالعه علمی کیفیت زندگی………………………………. 50
2-1-14- مدیریت کیفیت زندگی………………………………. 52
2-1-15- بهزیستی بدنی/ سلامت جسمانی و کیفیت زندگی……………………………… 55
2-1-16- سلامت روانی………………………………. 59
2-1-17- تعریف سلامت روان………………………………. 60
2-1-18- ویژگیهای سلامت روان………………………………. 62
2-1-19- یازده مولفه کلیدی سلامت……………………………….. 63
2-1-20- بهداشت روان………………………………. 65
2-1-21- اصول بهداشت روانی………………………………. 67
2-1-22- خصوصیات افراد دارای سلامت روانی…………………. 68
2-1-23- عوامل موثر در تامین سلامت روان………………………. 70
2-1-24- نظریات مرتبط با سلامت روانی……………………….. 70
2-1-25- بهزیستی روانشناختی………………………………. 76
2-1-26- هوش هیجانی………………………………. 78
2-1-27- انواع هوش………………………………… 78
2-1-28- هیجان و اجزاء آن………………………………. 79
2-1-29- تعریف هوش هیجانی………………………………. 80
2-1-30- تاریخچه هوش هیجانی………………………………. 84
2-1-31- مولفه های هوش هیجانی………………………………. 87
2-1-32- ویژگی افرادی که هوش هیجانی بالا دارند…………… 89
2-1-33- مدلهای هوش هیجانی………………………………. 92
2-1-34- ابعاد هوش هیجانی در مدل توانایی……………….. 93
2-1-35- مدل بار – آن………………………………. 94
2-1-36- مدل دانیل گلمن………………………………. 96
2-1-37- هوش هیجانی و هوش شناختی…………………. 98
2-1-38- رهنمودهای لازم برای موفقیت برنامههای هوش هیجانی………….. 100
2-1-39- آموزش هوش هیجانی………………………………. 100
2-1-40- کاربرد هوش هیجانی………………………………. 101
2-1-41- آموزش و یادگیری هوش هیجانی در سازمان……………………. 104
2-1-42- عملکرد هوش هیجانی در سازمان………………………………. 106
2-1-43- نقش هوش هیجانی در زندگی………………………………. 107
2-1-44- نمودهای هوش هیجانی در محیط كاری………………… 108
2-1-45- هوش هیجانی و عملكرد اثر بخش……………………….. 109
2-1-46- هوش هیجانی در محیط کار……………………………… 110
یک مطلب دیگر :
2-1-47- سن و هوش هیجانی………………………………. 110
2-1-48- هوش هیجانی در ورزش………………………………… 111
2-2- پیشینهی تحقیق……………………………….113
2-2-1- تحقیقات داخلی………………………………. 113
2-2-2- تحقیقات خارجی………………………………. 124
2-2-3- جمع بندی………………………………. 130
فصل 3: روش شناسی تحقیق……………………………….. 131
3-1- مقدمه……………………………… 132
3-2- روش تحقیق………………………………. 132
3-3- جامعه آماری و روش نمونه گیری و حجم نمونه…………… 132
3-4- متغیرهای تحقیق………………………………. 133
3-5- ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………….. 133
3-6- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها ……………………………..136
فصل 4: تجزیه و تحلیل داده های تحقیق………………………. 137
4-1- مقدمه……………………………… 138
4-2- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق………………………………. 139
4-2-1- سن………………………………. 139
4-2-2- وضعیت تأهل………………………………. 140
4-2-3- وضعیت تحصیلی………………………………. 141
4-2-4- سابقه کار……………………………… 142
4-2-5- وضعیت تغذیه……………………………… 143
4-2-6- سابقه بیماری منجر به بستری شدن………………………………. 144
4-2-7- وضعیت ورزشکار بودن نمونه های تحقیق…………………….. 145
4-2-8- آمار توصیفی متغیر کیفیت زندگی………………………………. 146
4-2-9- آمار توصیفی متغیر هوش هیجانی……………………………… 151
4-2-10- آمار توصیفی متغیر سلامت روانی………………………….. 154
4-3- آمار استنباطی و آزمون فرضیه های تحقیق…………………. 157
4-3-1- فرضیه اول………………………………. 160
4-3-2- فرضیه دوم……………………………… 163
4-3-3- فرضیه سوم……………………………… 165
فصل 5: خلاصه، بحث و نتیجه گیری، پیشنهادها…………… 167
5-1- مقدمه……………………………… 168
5-2- خلاصه تحقیق………………………………. 168
5-3- بحث و نتیجه گیری………………………………. 172
5-4- پیشنهادهای برخاسته از تحقیق………………………………. 179
5-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی………………………………. 181
منابع و مآخذ………………………………. 182
پیوست ها و ضمائم………………………………. 194
چکیده:
هدف از این تحقیق مقایسه کیفیت زندگی، هوش هیجانی و سلامت روانی کارکنان پایور ورزشکار و غیر ورزشکار ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که با روش تحقیق توصیفی- مقایسه ای به صورت میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان پایور ارتش جمهوری اسلامی ایران شاغل در ستاد مشترک ارتش تشکیل می دادند. براساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نمونه گیری و براساس فرمول نمونه گیری کوکران 254 نفر از کارکنان پایور ارتش جمهوری اسلامی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه کیفیت زندگی SF_36، پرسشنامه هوش هیجانی بردبری و گریوز و پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای استنباطی K-S و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین کیفیت زندگی در کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار وجود دارد (01/0p<). همچنین در بین ابعاد کیفیت زندگی؛ بین کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار در عملکرد فیزیکی، محدودیت نقش ناشی از مشکلات احساسی، احساس حیات، سلامت روانی، سلامتی عمومی، بُعد جسمانی و بُعد روانی، تفاوت معنیداری وجود دارد(01/0p<)؛ اما در ابعاد محدودیت نقش ناشی از سلامت جسمانی، عملکرد اجتماعی، و درد بدنی بین کارکنان پایور ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنی داری مشاهده نمیشود(05/0p>). تفاوت معناداری بین تمامی ابعاد هوش هیجانی در کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار وجود دارد(01/0p<). در نهایت تفاوت معناداری بین سلامت روانی در کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار وجود دارد(01/0p<). همچنین در بین ابعاد سلامت روانی؛ بین کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار در علائم اجتماعی و افسردگی تفاوت معنیداری وجود دارد(01/0p<)؛ اما بین کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار در اختلال در عملکرد اجتماعی و اضطراب و بی خوابی تفاوت معنی داری وجود ندارد(05/0p>).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-08] [ 06:46:00 ب.ظ ]
|