جامعه شناسی – ترجیحات ارزشی دانشآموزان |
نتایج بدست آمده نشان دادند که پدر و مادر (خانواده) بیشترین سهم را در شکلگیری ارزشهای دانشآموز داشتهاند. البته در پایان نامه به تفصیل با ارائه تحلیل مسیر عوامل, تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم هرکدام از متغیرها آورده شده است.
با تقدیر و تشکر از اساتید محترم که مرا در انجام پایاننامه یاری رساندند:
جناب آقای دکتر تقی آزاد ارمکی
استاد محترم راهنما
جناب آقای دکتر باقر ساروخانی
استاد محترم مشاور
|
فهرست
فصل اول؛ کلیات …………………….
- مقدمه 7
- طرح مسئله و ضرورت بحث ………………………….. 11
- اهداف تحقیق 14
- مروری بر مطالعات پیشین ………………………. 15
فصل دوم؛ ادبیات نظری ……………….
- ارزشها وتغییرات ارزشی ……………………… 18
- رویکرد جامعه شناسان به ارزشها ……………………. 19
- اینگلهارت و تحّولات ارزشی ………………………… 20
- رویکرد روانشناسان به ارزشها ………………… 24
- نظریه خرده فرهنگهای طبقاتی …………………….. 34
- سبک زندگی و پایگاه اجتماعی اقتصادی ………………. 40
- ملاحظات روانشناختی و مکانی ………………….. 44
- ملاحظات نسلی 49
فصل سوم؛ روش شناسی تحقیق ……………
مدل تحلیلی ……………………..
- چهارچوب نظری …………………………..
- فرضیات تحقیق …………………………..
- روش تحقیق
- متغیرهای اصلی ………………………
- تعریف عملیاتی ……………………
|
- اعتبار و پایایی تحقیق ……………….
فصل چهارم؛ توصیفات آماری و تجزیه تحلیل آماری
- توصیفات آماری ………………………………
- فرضیات و نتایج تحقیق …………………………
- جمع بندی
- فصل پنجم؛ پیشنهادات تحقیق …………..
- منابع …………………………….
ضمیمه ………………………………
پرسشنامه ……………………………
|
فهرست جداول
- طبقهبندی روکیچ از ارزشها…………………. 27
- فهرست ارزشهای شوارتز …………………. 29
- تعریف متغیرهای مستقل و وابسته………….. 61
- تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش اقتصادی 84
- تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش مذهبی 85
- تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش سیاسی 87
- تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش علمی 88
- تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش زیباشناختی……………………… 89
- تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر ارزش اجتماعی 90
|
فهرست شكلها و نمودارها
- سلسله مراتب نیازهای مازلو………… 20
- پیشبینی تاثیر پایگاه اجتماعی بر ارزشها طبق نظریه اینگلهارت………………………. 55
- نگرانیهای پیشرو …………………
- تحلیل مسیر ارزشهای سیاسی…………. 94
- تحلیل مسیر ارزشهای اقتصادی……….. 95
- تحلیل مسیر ارزشهای مذهبی…………. 96
- تحلیل مسیر ارزشهای علمی………….. 97
- تحلیل مسیر ارزشهای زیباشناختی…….. 98
- تحلیل مسیر ارزشهای اجتماعی……….. 99
- میانگین ارزشهای دانشآموزان طبقات مختلف بدون در نظرگرفتن متغیرهای دیگر ………………….. 100
- پایگاه اقتصادی اجتماعی دانشآموزان……….. 69
- وضعیت تحصیلی پدر دانشآموزان………………….. 70
- میزان مذهبی بودن دانشآموزان…………………. 72
- میزان خوشبین بودن دانشآموزان…………………. 74
- میزان رضایت از زندگی در میان دانشآموزان………. 75
- میزان مصرف رسانهها در میان دانشآموزان……….. 76
|
- در صورت استفاده از اینترنت، بیشتر چه استفادههایی از آن مینمایید؟………………………. 77
- اگر مخیر بودیدکه در صورت تمایل در خارج از کشور زندگی کنید و به شما این آزادی را میدادند که یک کشور را به دلخواه انتخاب میکردید, شما کدام کشور را بر میگزیدید؟ ……………………… 78
- یک مطلب دیگر :
- ۵ نکته در طراحی فرم جستجو
- مسائل خیلی خصوصی را در مرتبه اول با چه کسی مطرح میکنید؟ 79
- صمیمیترین دوستانتان بیشتردرکدام طیف ازگروهای زیرمیباشند؟ 80
|
فصل اول
کلّیــات
كلیات
- مقدمه
ارزشهای اجتماعی بُعد مهمی از نظام فرهنگی هر جامعه محسوب میشود, چرا که شناخت نظام فرهنگی جز در سایه شناخت آنان ممکن نمیگردد. در عین حال اهمیت ارزشهای اجتماعی از آن روست که ترجیحات و سوگیریهای ارزشی یکی از مهمترین تعیینکنندههای جهتهای رفتاری اعضای یک جامعه به شمار میروند. ارزشها ریشه در باورها و عقاید یک جامعه دارند و براساس این باورهاست که اعضای جامعه چیزی را خوب یا بد, زشت یا زیبا, اخلاقی یا غیراخلاقی میدانند. بنابراین میتوان گفت تغییرات اجتماعی ریشه در تغییر باورها و ارزشهای یک جامعه دارند و تا زمانی که باورها و ارزشهای اجتماعی در یک جامعه تغییر ننماید, در آن جامعه تغییری بوجود نخواهدآمد. از این رو سنجش نظام ارزشی جوامع از مهم ترین دغدغههای اندیشمندان علوم اجتماعی به شمار میرود.
ارزشهای اجتماعی, دیرپا و ماندگارند و یک شبه تغییر نمینمایند. همانگونه که استقرار ارزشها دیر زمانی به طول میانجامد, تغییر آنها و جایگزینی ارزشهای نوین نیز اینگونه میباشد. نهایتاً باید گفت تغییر ارزشها به تغییر نظام اجتماعی منجر خواهد شد و پربیراه نیست که موضوع تغییر ارزشهای اجتماعی مورد توجه صاحبنظران, اندیشمندان و مسئولان کشور قرار دارد.
بیگمان بخش مهمی از چالشهای فرهنگی موجود در جامعه ما ناشی از تعارض ارزشها و یا مقاومتهایی است که در مقابل دگرگونی ارزشها صورت میگیرد. چالش سنت و تجدد یکی از این چالشهای دیرینهای است که بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای مسلمان را در خود غوطهور ساخته است. مظاهر این چالش را میتوان در ابعاد و زوایای گوناگون زندگی اجتماعی دید. به عنوان مثال چالش میان دین که سرچشمه اصلی فرهنگ سنتی ماست و فرهنگ مدرن هر روز جدی و شدیدتر میشود. اخذ و جذب تکنولوژیکه میوه فرهنگ مدرن است, امروزه گریزناپذیر است و تندادن به لوازم نهفته در آن که همانا عناصر فرهنگی غرب میباشد, گریز ناپذیرتر. امروزه توسعه اقتصادی که در بطن خود آرزوی آوردن صنعت و تکنولوژی غرب را میپروراند, به یکی از کارزارهای اصلی رقابت میان سنت و تجدد درآمده, که امید خلاصی از آن خود آرزویی است بزرگتر. از دیگر سو باید توجه داشت که ابعاد فرهنگی نوسازی اقتصادی نیز مسئله قابل ملاحظهای است که نباید از آن مغفول ماند. برخی مطالعات جامعه شناختی حاکی از آن است که آنچه در دهه دوم انقلاب اسلامی تحت عنوان نوسازی اقتصادی صورت گرفته, نقش مهمی در دگرگونیهای ارزشی بعد از انقلاب ایفاء نموده است.(رفیع پور,1377,ص537 و کوثری78,ص3)
علاوه بر صنعتی شدن و توسعه اقتصادی, رشد و نمو تکنولوژی فرهنگی که جهان را چون دهکدهای کوچک درآورده نیز کارزاری جدید به این رقابت میان سنت و تجدد افزوده است و این پرسش را پیش روی ما نهاده که آیا چالشهای این عرصه سر آمدنی است و یا همچنان باید ادامه آن را انتظار کشید؟ در کنار رشد تکنولوژی و تسهیل رفت و آمد میان کشورهای مختلف, رسانهها از عوامل این دگرگونیهای فرهنگی در جهان جدید به شمار میروند. اگر روزی مارکوپلو میبایست از ونیز پا به سفر طول و دراز چین بگذارد و طی این سفر پرمخاطره، در سفرنامه خود، مردمان اروپا را با فرهنگهای شرقی آشنا کند، امروزه این جعبهء جادویی بی هیچ مخاطره و دردسری این وظیفه را انجام میدهد.گسترش ماهوارهها، به تعبیر «مک لوهان» جهان را بسان یک دهکده کوچکی کرده است که مردم جنوبیترین نقاط استرالیا میتوانند لحظه به لحظه شاهد یک گروگانگیری مسلحانه در مسکو باشند و یا یک رویداد جام جهانی فوتبال را نیمی از مردم کرهء زمین به طور مستقیم مشاهده کنند. اگر روزی پیدا کردن یک دوست از یک فرهنگ بیگانه، متضمن سفر حداقل از یک کشور به کشور دیگر بود، امروزه با ورود اینترنت به صحنه زندگی مردم و استفاده از چتهای اینترنتی به هرکسی این امکان را میدهد که دهها دوست از فرهنگهای دیگر داشته باشد و گفتگو با آدمهای متفاوت از فرهنگهای مختلف بهترین راهگشا برای درک جدیدی از جهان شود و تغییر در آراء و افکار و عقاید طرفهای درگیر در این تعاملات را به ارمغان آورد.
اگر در گذشته مردمان محکوم بودند که در فرهنگی که به دنیا آمدهاند، تا آخرعمر با همان عقاید زندگیکنند و تن به ملزومات همان فرهنگ بسپرند و در مواجهه با مسائل، فقط یک هنجار یا راهحل فرهنگی مقابل خود ببینند، امروزه مردمان همیشه در حال محکزدن هنجارهای سنتی خود هستند و چه بسا افراد راه حلها و هنجارهای سنتی فرهنگهای دیگر را به عاریت بگیرند. چیزی که پذیرش آن برای نسلهای جوان آسانتراست.
اگر در گذشته در هند و در یکی از هفتاد ودو ملت ساکن در این شبه قاره، زنی که شوهرش میمرد مجبور بود که زنده زنده با جنازهء شوهرش بسوزد و چه بسا این مسئله براحتی نیز برای وی و قبیله اش پذیرفته شده بود، امروزه مراودهء فرهنگی و امکان وجود راههای دیگر برای زنان هندی پس از مرگ شوهر، دیگر نمیتوان به چنین رأیی تن داد، نه برای خود زن و نه برای اقوام و نزدیکان وی. چه بسا امروزه یک ازدواج رمانتیک جایگزین تقدیر مرگ دیروز شود و یا حکمی مثل سنگسار که از احکام صریح دین اسلام میباشد، در زمان حاضر و در مواجهه فرهنگی که مواجهه عقلانیتی هم در آن ملحوظ است، باعث شده این حکم برای بسیاری از مسلمین نیز غیرقابل پذیرش باشد!
تکثر فرهنگی به عنوان دیگر کارزاری است که در دنیای امروز توانسته چالشی بزرگ پیشاروی سنتگرایان قرار دهد. تفکیک اجتماعی گروههای متعدد اجتماعی که هرکدام خرده فرهنگ خاص خود را حمل میکنند, پیامد اجتنابناپذیر این تکثر فرهنگی و چالشهای فرهنگی ناشی از آن به شمار میرود. در جامعه امروز ما دو رویکرد آرمان گرا و واقعگرا در مورد این مسئله وجود دارد. نگاه آرمانگرا با دلبستگی ذاتی خود به سنت, سعی در حذف هرگونه چالش و تعارض پیش آمده به نفع سنت میکند, حال آنکه نگاه واقعبینانه, تکثر و گوناگونی فرهنگی را به عنوان امری لازم و واقعی در نظر میگیرد و اجازه نمیدهد سنگینی ارزشهای سنتی راه را بر ارزشهای مدرن ببندد.
امروزه جامعهشناسان, مردم شناسان و روانشناسان اجتماعی بیشترین سعی خود را بر روی بررسی نظام ارزشی و مسائلی نظیر شکاف ارزشی در سطوح ملی و نسلی (درون نسلی و بین نسلی) گذاردهاند که حاکی از اهمیت موضوع مورد نظر دارد. آنان در پی یافتن پاسخهایی برای سئوالاتی از این قبیل میباشند: آیا اصلا چنین تحولات ارزشی آنگونه که توصیف میشود, روی داده است؟ تغییر ارزشها در جامعه در طی نسلهای مختلف چه نگرانیهایی را میتواند ببار بنشاند؟ آیا در چنین دنیایی که نسلهای مختلف با ارزشهای مختلفی زندگی مینمایند, امکان همزیستی ممکن است؟ و کلاً دوام و پایداری جامعه مورد نظر چگونه حاصل میشود؟ و عامل یا عوامل اصلی این تغییر و دگرگونیها را در کجا باید جستجو نمود؟و…
- طرح مسئله و ضرورت بحث
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-08-10] [ 01:40:00 ب.ظ ]
|