جستجوی تجربه مددجویان از اقامت در کانون اصلاح و تربیت استان ... |
2-2. کودک……………………………………………………………………………………………………… 19
2-2-1. تعریف کودک………………………………………………………………………………………… 19
2-2-2. دوران کودکی…………………………………………………………………………………………. 19
2-3. نوجوانی…………………………………………………………………………………………………….. 20
2-3-1. تئوری های نوجوانی………………………………………………………………………………….. 21
2-3-2. دو دوره در تحولات نوجوانی………………………………………………………………………. 22
2-3-3. برخی از ویژگی های عمومی رفتار نوجوانان…………………………………………………….. 22
2-3-4. برخی از مسایل و مشکلات پیش روی نوجوانان و جوانان …………………………………………23
2-4. مفاهیم بزهکاری ………………………………………………………………………………………….. 24
2-4-1. تعریف بزه ……………………………………………………………………………………………… 24
2-4-2. بزهکاری ………………………………………………………………………………………………. 24
2-4-3 . بزهکار………………………………………………………………………………………………….. 25
2-4-4. تاریخچه مفهومی بزهکاری………………………………………………………………………….. 25
2-4-5.علل بزهکاری …………………………………………………………………………………………… 26
2-4-6.دیدگاه های نظری بزهکاری ………………………………………………………………………… 26
2-4-7. انواع بزهکاری…………………………………………………………………………………………. 27
2-4-8.نوجوانی و بزهکاری……………………………………………………………………………………. 28
2- 5 . تاریخچه مجازات کودکان معارض قانون ( بزهکار ) ……………………………………………. 28
2- 6. تاریخچه شکل گیری کانون های اصلاح و تربیت ………………………………………………… 30
2- 6- 1. تاریخچه شکل گیری کانون های اصلاح و تربیت در جهان ……………………………….. 30
2- 6- 2. تاریخچه شکل گیری کانون های اصلاح و تربیت در ایران ………………………………… 34
2- 7. انواع موسسات اصلاحی – تربیتی نوجوانان معارض قانون……………………………………….. 35
2-7-1. محیط نگهداری بسته………………………………………………………………………………….. 35
2-7-2. محیط نگهداری نیمه باز………………………………………………………………………………. 36
2-7-3. محیط نگهداری باز……………………………………………………………………………………. 36
2-8. پاسخ اجتماعی به نوجوانان معارض قانون در ایران ………………………………………………… 36
2-8-1. سن مسوولیت کیفری نوجوانان معارض قانون در ایران…………………………………………. 37
2-9. معرفی کانون اصلاح و تربیت استان تهران …………………………………………………………… 38
2-9-1. واحدهای تشکیل دهنده کانون اصلاح و تربیت استان تهران …………………………………. 38
2-9-1- 1. واحد مدیریت کانون …………………………………………………………………………….. 38
2-9-1-2. واحد مددکاری و خدمات اجتماعی……………………………………………………………. 38
2-9-1-3. واحد فرهنگی کانون………………………………………………………………………………. 38
2-9-2. کارکردهای کانون اصلاح و تربیت ………………………………………………………………. 40
2-9-2-1. اقدامات تامینی کانون اصلاح و تربیت…………………………………………………………. 41
2-9-2- 2. اقدامات تربیتی و اصلاحی………………………………………………………………………. 43
2-9-2 -3. اقدامات رفاهی کانون اصلاح و تربیت………………………………………………………… 45
2-9-2 -4. مراقبت های پس از آزادی………………………………………………………………………. 45
2-9-3 . برنامه روزانه مددجویان در کانون اصلاح و تربیت استان تهران …………………………………………..47
2-9-3-1 . برنامه روزانه مددجویان دختر در کانون اصلاح و تربیت استان تهران ……………………………47
2-9-3-2 . برنامه روزانه مددجویان پسر در کانون اصلاح و تربیت استان تهران …………………………… 48
2-10. واژه شناسی نظام زندانبانی…………………………………………………………………………….. 48
2-10- 1. حبس …………………………………………………………………………………………………. 48
2-10- 2. خودزنی ……………………………………………………………………………………………… 49
2-10-3. ملاقات در زندان و کانون های اصلاح و تربیت ………………………………………………. 49
2-10-3- 1 . انواع ملاقات در زندان…………………………………………………………………………. 50
2 – 11. قواعد سازمان ملل متحد برای حمایت از نوجوانان محروم از آزادی ………………………… 51
- مبحث دیدگاه های بنیادین …………………………………………………………………………………. 51
قاعده 1…………………………………………………………………………………………………………….. 51
2 . مبحث اهداف نگهداری در موسسات ……………………………………………………………………. 51
قاعده 29……………………………………………………………………………………………………………. 51
3 . مبحث عدالت ویژه نوجوانان………………………………………………………………………………. 52
ماده 24…………………………………………………………………………………………………………….. 52
قاعده 4…………………………………………………………………………………………………………….. 53
3 . مبحث پذیرش و ثبت در موسسات ………………………………………………………………………. 53
قاعده 6……………………………………………………………………………………………………………… 53
قاعده 22…………………………………………………………………………………………………………… 53
قاعده 24…………………………………………………………………………………………………………… 54
قاعده 25…………………………………………………………………………………………………………… 54
3 . مبحث جداسازی و فردی کردن رفتار …………………………………………………………………… 54
قاعده 26…………………………………………………………………………………………………………… 54
قاعده 29…………………………………………………………………………………………………………… 55
4 . مبحث طبقه بندی و استقرار ……………………………………………………………………………….. 56
قاعده 27…………………………………………………………………………………………………………… 56
قاعده 28…………………………………………………………………………………………………………… 56
قاعده 30…………………………………………………………………………………………………………… 57
5 . مبحث مدیریت مجازات بزهکاران جوان ……………………………………………………………….. 57
6 . مبحث کارکنان موسسه نوجوانان ………………………………………………………………………… 58
بند اول : کلیات ………………………………………………………………………………………………….. 58
قاعده 81…………………………………………………………………………………………………………… 59
قاعده 82…………………………………………………………………………………………………………… 59
قاعده 83…………………………………………………………………………………………………………… 59
قاعده 84…………………………………………………………………………………………………………… 60
قاعده 85…………………………………………………………………………………………………………… 60
قاعده 86………………………………………………………………………………………………………….. 60
بند دوم : قواعد رفتار ……………………………………………………………………………………………. 60
قاعده 87…………………………………………………………………………………………………………… 61
7 . مبحث تدارک برنامه ها ……………………………………………………………………………………. 62
گفتار اول : کلیات………………………………………………………………………………………………… 62
قاعده 11……………………………………………………………………………………………………………. 62
قاعده 12……………………………………………………………………………………………………………. 62
قاعده 13……………………………………………………………………………………………………………. 63
قاعده 26……………………………………………………………………………………………………………. 63
گفتار سوم : مساعدت در حین مجازات ……………………………………………………………………… 63
بند اول : کلیات ………………………………………………………………………………………………….. 63
قاعده 26……………………………………………………………………………………………………………. 64
بند دوم : آموزش ………………………………………………………………………………………………… 64
گفتار اول : برنامه های آموزشی ………………………………………………………………………………. 64
گفتار دوم : دسترسی برابر به برنامه های آموزشی………………………………………………………….. 64
قاعده 38……………………………………………………………………………………………………………. 65
قاعده 39……………………………………………………………………………………………………………. 65
قاعده 40……………………………………………………………………………………………………………. 65
قاعده 41……………………………………………………………………………………………………………. 66
بند سوم : ………………………………………………………………………………………………………….. 66
قاعده 42 …………………………………………………………………………………………………………… 66
قاعده 43 …………………………………………………………………………………………………………… 66
قاعده 44 …………………………………………………………………………………………………………… 66
قاعده 45 …………………………………………………………………………………………………………… 67
قاعده 46 …………………………………………………………………………………………………………… 67
بند چهارم : تفریح و سرگرمی ………………………………………………………………………………… 67
قاعده 47 …………………………………………………………………………………………………………… 68
بند پنجم : مذهب…………………………………………………………………………………………………. 69
قاعده 48……………………………………………………………………………………………………………. 69
بند ششم : مراقبت های پزشکی………………………………………………………………………………… 69
قاعده 49 …………………………………………………………………………………………………………… 70
قاعده 50……………………………………………………………………………………………………………. 70
قاعده 51……………………………………………………………………………………………………………. 70
قاعده 52……………………………………………………………………………………………………………. 71
قاعده 53……………………………………………………………………………………………………………. 71
قاعده 54……………………………………………………………………………………………………………. 71
قاعده 55……………………………………………………………………………………………………………. 72
8 . مبحث خدمات بهداشتی نوجوانان ………………………………………………………………………… 72
گفتار اول : حمایت از سلامتی و رفتار نوجوانان ……………………………………………………………. 72
قاعده 87 …………………………………………………………………………………………………………… 72
9 . مبحث خدمات بهداشتی زنان ……………………………………………………………………………… 72
قاعده 23……………………………………………………………………………………………………………. 73
گفتار دوم : محیط فیزیکی و محل اقامت ……………………………………………………………………. 73
قاعده 31 …………………………………………………………………………………………………………… 73
قاعده 32 …………………………………………………………………………………………………………… 74
قاعده 33 …………………………………………………………………………………………………………… 74
قاعده 34 …………………………………………………………………………………………………………… 74
قاعده 35 …………………………………………………………………………………………………………… 75
گفتار سوم : لباس ………………………………………………………………………………………………… 75
قاعده 36 …………………………………………………………………………………………………………… 75
گفتار چهارم : غذا ……………………………………………………………………………………………….. 76
قاعده 37……………………………………………………………………………………………………………. 76
10 . مبحث محدودیت های بازدارنده بدنی و استفاده از زور ……………………………………………. 76
قاعده 63……………………………………………………………………………………………………………. 76
قاعده 64……………………………………………………………………………………………………………. 76
قاعده 65……………………………………………………………………………………………………………. 77
11 . مبحث تجهیزات محدود کننده نوجوانان ………………………………………………………………. 77
بازرسی ها …………………………………………………………………………………………………………. 78
سرشماری ها ……………………………………………………………………………………………………… 79
12 : مبحث حقوق در طی بازداشت و حبس ……………………………………………………………….. 79
قاعده 75 …………………………………………………………………………………………………………… 79
قاعده 76 …………………………………………………………………………………………………………… 79
قاعده 77 …………………………………………………………………………………………………………… 80
قاعده 78 …………………………………………………………………………………………………………… 80
اعلام حبس ، انتقال ، بیماری ، آسیب و مرگ ……………………………………………………………… 80
قاعده 58……………………………………………………………………………………………………………. 80
تماس با جهان خارج ……………………………………………………………………………………………. 81
قاعده 26……………………………………………………………………………………………………………. 81
یک مطلب دیگر :
قاعده 59……………………………………………………………………………………………………………. 81
قاعده 60……………………………………………………………………………………………………………. 81
قاعده 61……………………………………………………………………………………………………………. 82
قاعده 62…………………………………………………………………………………………………………… 82
13 : مبحث روش های انضباطی ناظر بر نوجوانان …………………………………………………………. 82
قاعده 66…………………………………………………………………………………………………………… 82
قاعده 67…………………………………………………………………………………………………………… 83
قاعده 68…………………………………………………………………………………………………………… 83
قاعده 69…………………………………………………………………………………………………………… 84
قاعده 70…………………………………………………………………………………………………………… 84
قاعده 71 ……………………………………………………………………………………………………..84
14 : مبحث ملاقات…………………………………………………………………………………………….84
بازرسی ملاقات کنندگان………………………………………………………………………………………..85
14 : مبحث زندانیان خارجی…………………………………………………………………………………..85
2 – 12 پیمان نامه جهانی حقوق کودک……………………………………………………………………..86
ماده 37 ……………………………………………………………………………………………………………..86
2 – 13 حقوق بشر افراد محبوس…………………………………………………………………………..87
2 – 14 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ………………………………………………………….88
2 – 15 آییننامه اجرایی كانون اصلاح و تربیت……………………………………………………………89
فصل اول : سازمان کانون اصلاح و تربیت…………………………………………………………………….89
فصل دوم : وظایف مسئولین کانون اصلاح و تربیت……………………………………………………..92
فصل سوم ـ مقررات انضباطی ، تشویقی و پایان دوره نگاهداری اطفال………………………………..96
فصل چهارم ـ مقررات مربوط به مشاورین دادگاههای اطفال و مددکاران اجتماعی………………….98
2 – 16 مروری بر پژوهش های پیشین …………………………………………………………………100
2 – 16 – 1 مطالعات داخلی …………………………………………………………………………………..101
2 – 16 – 2 مطالعات خارجی………………………………………………………………………………..107
فصل سوم: روش شناسی…………………………………………………………………………………… 112
3-1. نوع مطالعه…………………………………………………………………………………………………. 113
3-2. جامعه مورد بررسی………………………………………………………………………………………. 115
3-3. محیط پژوهش…………………………………………………………………………………………….. 115
3-4 . معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه………………………………………………………………….. 116
3-5 .معیارهای خروج از مطالعه………………………………………………………………………………. 116
3-6 . نمونه و روش نمونهگیری………………………………………………………………………………. 116
3-7 . ابزار جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………………. 117
3-7- 1. مشاهده مشارکتی ……………………………………………………………………………………. 118
3-7- 2. یادداشت در عرصه………………………………………………………………………………….. 119
3-7-3. بحث گروهی متمرکز……………………………………………………………………………….. 119
3-7 – 4. مصاحبه ………………………………………………………………………………………………. 120
3-7 – 4-1 . راهنمای سوالات ………………………………………………………………………………. 121
3-8 . روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………… 126
3-9. روش تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………….. 130
3-9- 1. مرحله آماده سازی داده ها…………………………………………………………………………. 132
3-9- 2 . مرحله سازماندهی داده ها…………………………………………………………………………. 132
3-9-3 . مرحله خلاصه سازی و گزارش یافته ها …………………………………………………………. 133
3-10 . دقت و اعتبار داده ها………………………………………………………………………………….. 133
3-11 . ملاحظات اخلاقی……………………………………………………………………………………… 136
فصل چهارم: یافته ها…………………………………………………………………………………………. 137
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………. 138
4 – 1 یافته های دموگرافیک ………………………………………………………………………………….139
4-2. یافتههای طبقه شناخت تعامل مددجویان با یکدیگر ……………………………………………….. 145
4- 3. یافتههای طبقه شناخت تعامل مددجویان و کارکنان……………………………………………….. 206
4-4. یافتههای طبقه شناخت ارتباط مددجویان با محیط و امکانات……………………………………. 255
4-5 . یافتههای طبقه شناخت تعامل مددجویان و خانواده ……………………………………………….. 282
4-6 . یافتههای طبقه شناخت تجارب شخصی مددجویان ………………………………………………. 305
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………… 320
5-1. تفسیر نتایج شناخت تعامل مددجویان با یکدیگر و مقایسه با مطالعات مشابه………………….. 321
نتیجه گیری شناخت تعامل مددجویان با یکدیگر…………………………………………………………. 335
5-2. تفسیر نتایج شناخت تعامل مددجویان و کارکنان حرفه ای و مقایسه با مطالعات مشابه………. 338
نتیجه گیری شناخت تعامل مددجویان و کارکنان حرفه ای……………………………………………… 350
5-3 . تفسیر نتایج شناخت ارتباط مددجویان با محیط و امکانات و مقایسه با مطالعات مشابه……… 354
نتیجه گیری شناخت ارتباط مددجویان با محیط و امکانات………………………………………………………363
5-4. تفسیر نتایج شناخت تعامل مددجویان و خانواده و مقایسه با مطالعات مشابه…………………… 365
نتیجه گیری شناخت تعامل مددجویان و خانواده…………………………………………………………… 370
5-5 . تفسیر نتایج شناخت تجارب شخصی مددجویان و مقایسه با مطالعات مشابه…………………. 372
نتیجه گیری شناخت تجارب شخصی مددجویان………………………………………………………….. 377
5 – 6 بحث و نتیجه گیری نهایی …………………………………………………………………………380
5-7. پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………………………… 381
5-8. پیشنهادات پژوهشی ……………………………………………………………………………………… 385
5-9. محدودیتها………………………………………………………………………………………………. 386
فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………… 387
پیوست ها………………………………………………………………………………………………………..402
چکیده:
مقدمه : کانون اصلاح و تربیت مکانی برای اصلاح و بازپروری کودکان و نوجوان بزهکار است. به منظور اجرای موفقیت آمیز برنامه های بازپروری ، لازم است کارشناسان از تجارب این افراد مطلع شوند . این مطالعه با هدف تبیین تجارب و دیدگاه های مددجویان از اقامت در کانون اصلاح و تربیت استان تهران انجام گردید .
روش : پژوهش کیفی حاضر از روش تحلیل محتوای قیاسی – استقرایی بهره برد . جامعه پژوهش ، مددجویان مقیم و کارکنان حرفه ای کانون اصلاح و تربیت استان تهران بودند . با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و تارسیدن به حد اشباع داده ها ، تعداد 41 نفر ( 26 نوجوان معارض قانون و 15 نفر از کارکنان حرفه ای ) بررسی شدند . داده ها با شیوه های مشاهده مشارکتی ، مصاحبه ، یادداشت در عرصه گردآوری شد .
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-08-07] [ 08:14:00 ب.ظ ]
|