2-1-2: تعریف  واژه  تصویرسازی………………………………………………………………….    16

2-1-3: تفاوت تصویر سازی با نقاشی (نگارگری)………………………………………………18

2-1-4: پیشینه ای بر روند تاریخ نگارگری و تصویر سازی در ایران طی قرون اولیه اسلامی……………….    21

2-1-5: ویژگی های نگارگری و تصویر سازی در ایران اسلامی…………………….    28

2-1-6: ویژگی های نگارگری و تصویر سازی ایران از ابتدای اسلام تا قرن هفتم ه.ق…………….    32

2-1-7: ترسیم انسان در نگارگری ایران اسلامی………………………………………    36

2-1-8: ارتباط نگارگری ایران با هنرهای دیگر……………………………………..    39

2-1-9: ارتباط نگارگری ایران با ادبیات…………………………………………………….    40

2-1-10: ارتباط نگارگری با نقاشی دیواری و مضامین آن ها………………………………….    43

2-1-11: ارتباط نگارگری با سفال و سرامیک……………………………………………………………    49

2-1-12: ارتباط نگارگری با  فلزکاری……………………………………………………    52

بخش دوم:  تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در قرون اولیه اسلامی……………………..    55

2-2-1: اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران مقارن با ظهور اسلام تا قرن پنجم ه.ق………………    55

 

2-2-2: موقعیت منطقه طبرستان و گرگان پیش از ظهور اسلام……………………..    60

2-2-3: موقعیت  منطقه طبرستان طی قرون اولیه اسلامی تا قرن پنجم ه.ق………………….    61

2-2-4: حكومت آل زیاردر طبرستان…………………………………    63

بخش سوم: تاریخ ادبیات ایران طی قرون اولیه اسلامی…………………………..    65

2-3-1: وضع ادبی ایران از قرن اول تا پنجم ه.ق……………………………….    65

2-3-2: وضع ادبی ایران از میانه قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم ه.ق……………………………..    70

2-3-3: پیشینه اندرزنامه نویسی در ایران…………………………………    71

2-3-4: تفاوت بنیادین اندرزنامه عنصرالمعالی با دیگر اندرزنامه ها……………………    73

بخش  چهارم: ویژگی های کلی قابوسنامه………………………………..    76

2-4-1: خصلت های نویسنده و هدف او از نوشتن كتاب قابوسنامه………………………….    76

2-4-2: دلایل انتخاب نام كتاب…………………………………………………..    79

2-4-3: تاریخ تألیف كتاب………………………………….    80

2-4-: بخش های تشكیل دهنده کتاب……………………………    81

2-4-5: زبان و شیوه نگارش كتاب…………………………………………    82

2-4-6: دلایل اهمیت كتاب…………………………………………    83

جمع بندی ……………………………………………………….    84

فصل سوم: روش شناسی

مقدمه…………………………………………………………    87

3-1: آیکون…………………………………………………………..    88

3-2: آیکونوگرافی و آیکونولوژی………………………………………….    88

3-3: تاریخچه آیکونوگرافی و آیکونولوژی………………………………………………    89

3-4: روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی……………………………………..    90

جمع بندی………………………………………………………….    93

فصل چهارم: پیش آیکونوگرافی، آیکونوگرافی و آیکونولوژی تصاویر قابوسنامه

مقدمه……………………………………………………………..    96

بخش اول: توصیف پیش آیکونوگرافی……………………………………………………    98

4-1-1: ارائه چندتصویر با توجه به داستان های متن…………………………………….    98

4-1-2: نحوه فضاسازی تصاویر در کتاب قابوسنامه……………………………..    102

4-1-3: ارتباط تصویر با متن…………………………………………….    106

یک مطلب دیگر :

 

4-1-4: نحوه آرایش صفحات و رنگ آمیزی …………………………..    111

4-1-5: شیوه ترکیب بندی تصاویر…………………………………………………………………    113

4-1-6: سیمای پیکره های انسانی………………………………………….    115

4-1-6-1: نمایش و حالات چهره………………………………………………    115

4-1-6-2: حرکات دست ها و اشارات انگشتان…………………………………    117

4 -1-7: نقش مایه های جانوری………………………………………………………….    118

4-1-8: نوع پوشش افراد نقش شده در قابوسنامه………………………………….    119

4-1-9: شرح نقش مایه های کتاب قابوسنامه………………………………..    120

4-1-9-1: نقوش روی پوشاک افراد در کتاب قابوسنامه……………………………    123

4-1-9-2: نقش گل و گیاه (اربسکو اسلیمی)……………………………………    126

4-1-9-3: نقش مایه جانوری (صرفاً پرنده)…………………………………    128

4-1-9-4: نقوش جمادی( بلورین)…………………………………….    129

4-1-9-5: نقوش ترکیبی (هندسی)……………………………………………    129

جمع بندی……………………………………………………………………………    131

بخش دوم: تحلیل آیکونوگرافی……………………………..    132

4-2-1: تحلیل تصاویر قابوسنامه از منظر نگارگری یا تصویرسازی…………………    132

4-2-2: شباهت تصاویر قابوسنامه با ویژگی های نگارگری ایران……………………………..    138

4-2-3: تفاوت تصاویر قابوسنامه با ویژگی های نگارگری ایران……………………………………….    139

4-2-4: تحلیل نحوه هماهنگی تصاویر با متن…………………………………..    143

4-2-5: تحلیل نحوه ترکیب بندی……………………………………….    146

4-2-6: تحلیل نقش انسان و جزییات مربوط به آن………………….    148

4-2-6-1: تحلیل شیوه ترسیم اعضای بدن …………………………………….    155

4-2-6-2: تحلیل شیوه ترسیم حالات چهره………………………..    156

4-2-7: تحلیل نوع و طرح و نقش لباس ها…………………………………………………….    159

4-2-8: تحلیل آرایه های تزیینی…………………………………………………    165

جمع بندی                       175

بخش سوم: تفسیر آیکونولوژی……………..    176

4-3-1: جایگاه تصاویر قابوسنامه در هنر دوره اسلامی ایران……………….    176

4-3-1-1: شباهت تصاویر کتاب قابوسنامه با نگاره های مکتب بغداد………    176

4-3-1-2: تفاوت تصاویر کتاب قابوسنامه با نگاره های مکتب بغداد………………………..    178

4-3-1-3: شباهت تصاویر کتاب قابوسنامه با نگاره های مکتب سلجوقی……………………….    178

4-3-1-4: تفاوت تصاویر کتاب قابوسنامه با نگاره های مکتب سلجوقی………………………….    180

4-3-2: تأثیرات تصاویر قابوسنامه بر هنر دوره های بعد……………………………………………    181

4-3-3: قرابت های ساختاری تصاویر قابوسنامه با هنر سرزمین ها ی دیگر……………………………..    186

4-3-3-1: قرابت های ساختاری تصاویر قابوسنامه با هنر کتاب آرایی هند…………    187

4-3-3-2: قرابت های ساختاری تصاویر قابوسنامه با هنر کتاب آرایی بیزانس(ارمنستان)………..    192

4-3-3-3: قرابت های ساختاری تصاویر قابوسنامه با  هنر نقاشی مصر…………….    197

جمع بندی………………………………….    199

نتیجه گیری نهایی…………………………..    202

پی نوشت ها…………………………………………………..    207

فهرست منابع تصاویر          208

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...