دانلود ارشد تحلیلی بر تصویرسازی کتاب قابوسنامه و جایگاه آن در هنردوران ... |
2-1-2: تعریف واژه تصویرسازی…………………………………………………………………. 16
2-1-3: تفاوت تصویر سازی با نقاشی (نگارگری)………………………………………………18
2-1-4: پیشینه ای بر روند تاریخ نگارگری و تصویر سازی در ایران طی قرون اولیه اسلامی………………. 21
2-1-5: ویژگی های نگارگری و تصویر سازی در ایران اسلامی……………………. 28
2-1-6: ویژگی های نگارگری و تصویر سازی ایران از ابتدای اسلام تا قرن هفتم ه.ق……………. 32
2-1-7: ترسیم انسان در نگارگری ایران اسلامی……………………………………… 36
2-1-8: ارتباط نگارگری ایران با هنرهای دیگر…………………………………….. 39
2-1-9: ارتباط نگارگری ایران با ادبیات……………………………………………………. 40
2-1-10: ارتباط نگارگری با نقاشی دیواری و مضامین آن ها…………………………………. 43
2-1-11: ارتباط نگارگری با سفال و سرامیک…………………………………………………………… 49
2-1-12: ارتباط نگارگری با فلزکاری…………………………………………………… 52
بخش دوم: تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در قرون اولیه اسلامی…………………….. 55
2-2-1: اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران مقارن با ظهور اسلام تا قرن پنجم ه.ق……………… 55
2-2-2: موقعیت منطقه طبرستان و گرگان پیش از ظهور اسلام…………………….. 60
2-2-3: موقعیت منطقه طبرستان طی قرون اولیه اسلامی تا قرن پنجم ه.ق…………………. 61
2-2-4: حكومت آل زیاردر طبرستان………………………………… 63
بخش سوم: تاریخ ادبیات ایران طی قرون اولیه اسلامی………………………….. 65
2-3-1: وضع ادبی ایران از قرن اول تا پنجم ه.ق………………………………. 65
2-3-2: وضع ادبی ایران از میانه قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم ه.ق…………………………….. 70
2-3-3: پیشینه اندرزنامه نویسی در ایران………………………………… 71
2-3-4: تفاوت بنیادین اندرزنامه عنصرالمعالی با دیگر اندرزنامه ها…………………… 73
بخش چهارم: ویژگی های کلی قابوسنامه……………………………….. 76
2-4-1: خصلت های نویسنده و هدف او از نوشتن كتاب قابوسنامه…………………………. 76
2-4-2: دلایل انتخاب نام كتاب………………………………………………….. 79
2-4-3: تاریخ تألیف كتاب…………………………………. 80
2-4-: بخش های تشكیل دهنده کتاب…………………………… 81
2-4-5: زبان و شیوه نگارش كتاب………………………………………… 82
2-4-6: دلایل اهمیت كتاب………………………………………… 83
جمع بندی ………………………………………………………. 84
فصل سوم: روش شناسی
مقدمه………………………………………………………… 87
3-1: آیکون………………………………………………………….. 88
3-2: آیکونوگرافی و آیکونولوژی…………………………………………. 88
3-3: تاریخچه آیکونوگرافی و آیکونولوژی……………………………………………… 89
3-4: روش آیکونولوژی اروین پانوفسکی…………………………………….. 90
جمع بندی…………………………………………………………. 93
فصل چهارم: پیش آیکونوگرافی، آیکونوگرافی و آیکونولوژی تصاویر قابوسنامه
مقدمه…………………………………………………………….. 96
بخش اول: توصیف پیش آیکونوگرافی…………………………………………………… 98
4-1-1: ارائه چندتصویر با توجه به داستان های متن……………………………………. 98
4-1-2: نحوه فضاسازی تصاویر در کتاب قابوسنامه…………………………….. 102
4-1-3: ارتباط تصویر با متن……………………………………………. 106
یک مطلب دیگر :
4-1-4: نحوه آرایش صفحات و رنگ آمیزی ………………………….. 111
4-1-5: شیوه ترکیب بندی تصاویر………………………………………………………………… 113
4-1-6: سیمای پیکره های انسانی…………………………………………. 115
4-1-6-1: نمایش و حالات چهره……………………………………………… 115
4-1-6-2: حرکات دست ها و اشارات انگشتان………………………………… 117
4 -1-7: نقش مایه های جانوری…………………………………………………………. 118
4-1-8: نوع پوشش افراد نقش شده در قابوسنامه…………………………………. 119
4-1-9: شرح نقش مایه های کتاب قابوسنامه……………………………….. 120
4-1-9-1: نقوش روی پوشاک افراد در کتاب قابوسنامه…………………………… 123
4-1-9-2: نقش گل و گیاه (اربسکو اسلیمی)…………………………………… 126
4-1-9-3: نقش مایه جانوری (صرفاً پرنده)………………………………… 128
4-1-9-4: نقوش جمادی( بلورین)……………………………………. 129
4-1-9-5: نقوش ترکیبی (هندسی)…………………………………………… 129
جمع بندی…………………………………………………………………………… 131
بخش دوم: تحلیل آیکونوگرافی…………………………….. 132
4-2-1: تحلیل تصاویر قابوسنامه از منظر نگارگری یا تصویرسازی………………… 132
4-2-2: شباهت تصاویر قابوسنامه با ویژگی های نگارگری ایران…………………………….. 138
4-2-3: تفاوت تصاویر قابوسنامه با ویژگی های نگارگری ایران………………………………………. 139
4-2-4: تحلیل نحوه هماهنگی تصاویر با متن………………………………….. 143
4-2-5: تحلیل نحوه ترکیب بندی………………………………………. 146
4-2-6: تحلیل نقش انسان و جزییات مربوط به آن…………………. 148
4-2-6-1: تحلیل شیوه ترسیم اعضای بدن ……………………………………. 155
4-2-6-2: تحلیل شیوه ترسیم حالات چهره……………………….. 156
4-2-7: تحلیل نوع و طرح و نقش لباس ها……………………………………………………. 159
4-2-8: تحلیل آرایه های تزیینی………………………………………………… 165
جمع بندی 175
بخش سوم: تفسیر آیکونولوژی…………….. 176
4-3-1: جایگاه تصاویر قابوسنامه در هنر دوره اسلامی ایران………………. 176
4-3-1-1: شباهت تصاویر کتاب قابوسنامه با نگاره های مکتب بغداد……… 176
4-3-1-2: تفاوت تصاویر کتاب قابوسنامه با نگاره های مکتب بغداد……………………….. 178
4-3-1-3: شباهت تصاویر کتاب قابوسنامه با نگاره های مکتب سلجوقی………………………. 178
4-3-1-4: تفاوت تصاویر کتاب قابوسنامه با نگاره های مکتب سلجوقی…………………………. 180
4-3-2: تأثیرات تصاویر قابوسنامه بر هنر دوره های بعد…………………………………………… 181
4-3-3: قرابت های ساختاری تصاویر قابوسنامه با هنر سرزمین ها ی دیگر…………………………….. 186
4-3-3-1: قرابت های ساختاری تصاویر قابوسنامه با هنر کتاب آرایی هند………… 187
4-3-3-2: قرابت های ساختاری تصاویر قابوسنامه با هنر کتاب آرایی بیزانس(ارمنستان)……….. 192
4-3-3-3: قرابت های ساختاری تصاویر قابوسنامه با هنر نقاشی مصر……………. 197
جمع بندی…………………………………. 199
نتیجه گیری نهایی………………………….. 202
پی نوشت ها………………………………………………….. 207
فهرست منابع تصاویر 208
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 04:20:00 ق.ظ ]
|