دانلود ارشد جایگاه آموزه های صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه وفن ... |
2 – 1 – 4 : برنامه درسی حرفه و فن در ایران ………………………………………………………..19- 17
2 – 2 : تعریف و گستره ی صنایع دستی در ایران …………………………………………………………..29- 20
2 – 2 -1 : تعریف و واژه شناسی صنایع دستی ……………………………………………………….27- 21
2 – 2 – 2 : تاریخچه و گسترهی صنایع دستی ……………………………………………………….29- 27
2 – 3 : لزوم کاربرد صنایع دستی در کتابهای درسی ……………………………………………………32- 29
فصل سوم : بررسی وضعیت مباحث صنایع دستی در کتابهای درسی هنر و حرفه و فن پایه اول راهنمایی
3– 1 : کتاب درسی هنر پایه اول راهنمایی ………………………………………………………………………92- 36
3 – 1- 1 : بخش نخست، طراحی و نقاشی ……………………………………………………….79- 36
3 – 1-2 : بخش دوّم، خوشنویسی …………………………………………………………………….92- 79
3 – 2 : کتاب درسی حرفه و فن پایه اول راهنمایی ………………………………………………………104- 92
فصل چهارم : بررسی وضعیت مباحث صنایع دستی در کتابهای درسی هنر و حرفه و فن پایه دوم راهنمایی
4 – 1 : کتاب درسی هنر پایه دوم راهنمایی ………………………………………………………………..129- 106
4 – 1- 1 : بخش نخست، طراحی و نقاشی …………………………………………………..125- 106
4 – 1-2 : بخش دوّم، خوشنویسی ………………………………………………………………..129- 126
4 – 2 : کتاب درسی حرفه و فن پایه دوم راهنمایی …………………………………………………….131- 129
فصل پنجم : بررسی وضعیت مباحث صنایع دستی در کتابهای درسی هنر و حرفه و فن پایه سوم راهنمایی
5 – 1 : کتاب درسی هنر پایه سوم راهنمایی ……………………………………………………………….152- 133
5 – 1- 1 : بخش نخست، طراحی و نقاشی …………………………………………………..149- 133
5 – 1-2 : بخش دوّم، خوشنویسی ………………………………………………………………..152- 150
5 – 2 : کتاب درسی حرفه و فن پایه سوم راهنمایی ……………………………………………………159- 153
نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد: ………………………………………………………………………….162-160
فهرست منابع: ……………………………………………………………………………………………..162- 160
چکیده انگلیسی: ……………………………………………………………………………………………..163
مقدمه:
فرهنگ هر جامعه با ارزشترین داشتههای آن جامعه است. امروزه یکی از عوامل تعیین کننده در حوزههای مختلف اجتماعی و سیاسی پیشینهی فرهنگی و میراث فرهنگی هر جامعه میباشد.
تمدن ایرانی با پشتوانهای چند هزار ساله سرشار از علم، معرفت و هنر بوده است. این فرهنگ از ارزش والایی برخوردار است، امّا باید توسط افراد جامعه حفظ شود. داشتن فرهنگ و تمدن به تنهایی کافی نیست، و باید این فرهنگ به نسلهای بعدی منتقل شده، ارزش آن شناسانده شود و تلاش برای پیشرفت آن صورت گیرد. از آنجا که یکی از شیوههای اصلی آموزش به افراد جامعه آموزش در مدرسه است، برنامهریزان آموزشی سعی در اشاعه فرهنگ ایرانی _ اسلامی، در بین دانش آموزان دارند. با
یک مطلب دیگر :
نگاهی به تاریخ چندین هزار سالهی ایران و توجه به آثاری که از این تمدن بزرگ بدست آمده، میتوان دریافت که ایرانیان همیشه از صنایع دستی به عنوان بستری برای نمایش هنر و خلاقیت و نبوغشان استفاده کردهاند. جایگاه جهانی این آثار دلیل روشنی بر اهمیت تاریخی، فرهنگی و هنری این آثار است.
در قرنی که جامعه شناسان غربی آن را قرن برخورد تمدنها میدانند (ادیبی سده، 1385: 95 ) غفلت از فرهنگ، هنر و پیشینهی مردم میتواند منجر به فراموشی و بیگانگی فرهنگی شود.
از آنجا که مهمترین بخش از صنایعدستی تولید اثر است و کار باید به صورت عملی و نه تئوری انجام شود، دانشآموزان با مطالعه آثار صنایعدستی با روحیهی تولید و خلق اشیاء آشنا میشوند. ممارست و تمرین در فراگیری علم را میآموزند و دقت و انجام کار به صورت بینقص را تمرین میکنند. از تولید لذّت میبرند و تجربهی موفق از تلاش در ذهنشان ایجاد میشود.
در ایران صنایع دستی دارای قابلیتهای فراوانی برای ایجاد اشتغال میباشند. در حال حاضر تعداد قابل ملاحظهای از روستائیان با پرداختن به صنایع دستی و تولید محصولاتی نظیر قالی، گلیم و … به درآمد جنبی قابل توجهی دست یافتهاند و همین امر عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها بوده است. صنایع دستی در شهرها نیز با ایجاد اشتغال مولّد و درآمد برای گروه کثیری از افراد که دارای ذوق هنری بوده و علاقهمند به فعالیت در این زمینه هستند، سهم قابل توجهی در جذب نیروی فعال بیکار داشته و دارد.
از دیدگاه زیباشناختی درآثار صنایع دستی ایرانی اصول و مبانی هنرهای تجسمی به خوبی رعایت شدهاند . تعادل، توازن، ریتم و… در طرح و نقش به خوبی نمایان است و این پختگی در طرح و نقش حاصل سالها تلاش هنرمندان ایرانی، و نیز بینش اسلامی آنها می باشد.
آموزش در صنایع دستی ایران در گذشته به صورت استاد شاگردی بوده است و فرد با حضور در کارگاه، هنر مورد نظر را پس از مدتی فرا میگرفته است. در دوره ناصرالدین شاه قاجار استاد کمال الملک مدرسه صنایع مستظرفه را پایهگذاری کرد که شامل دو قسمت صنایع جدیده و صنایع قدیمی بود که هنرهای سنتی و موروثی چون مینیاتور، تذهیب، قالی بافی، کاشیکاری و منبّتکاری را شامل میشد. این مدرسه نمونهی موفقی از آموزش صنایع دستی به صورت آکادمیک و مدون بوده است. تنظیم برنامهی آموزشی مربوط به صنایع دستی توسط اساتید خبره و همچنین تدریس آنها توسط دبیران آگاه میتواند زمینه مناسبی جهت درک صحیح افراد از صنایع دستی باشد. هنر بیانگر دیدگاه و جهانبینی است و این دو (هنر و دیدگاه ) بر یکدیگر تاثیر مستقیم دارند. ارزش آثار به جا مانده از گذشته به خاطر دیدگاه زیباشناسانهی ایرانی و اسلامی هنرمندان متدین کشورمان است که باید دانش آموزان را با آن آشنا سازیم.
به دلیل ماهیت هنری و کاربردی صنایع دستی، کتابهای هنر و حرفه و فن دورهی راهنمایی تحصیلی مکانی مناسب برای آشنایی دانش آموزان با این هنرها میباشند. کتابهای هنر بیشتر از جنبهی هنری و زیبایی شناسانه و کتابهای حرفه و فن بیشتر از جنبهی کاربرد، می توانند به این موضوع بپردازند.
این پژوهش به دنبال بررسی آموزهها و مطالب مرتبط با صنایع دستی در این کتابها می باشد تا مشخص سازد که آیا این آموزهها از جایگاه مناسبی برخوردار می باشند؟ چه نقاط ضعف و چه نقاط قوتی در استفاده از آنها وجود دارد؟
در انجام این پژوهش عدم وجود پژوهشهای مشابه و همچنین عدم امکان استفاده از منابع لاتین و نیز نبود کتاب راهنمای معلم برای برخی از کتابهای درسی موانعی را ایجاد نمود.
در ابتدای پژوهش به تعریف برنامهی درسی و صنایع دستی از دیدگاه متخصصان این رشته پرداخته شد و پس از آن لزوم کاربرد صنایع دستی در کتابهای درسی تشریح شد. در فصل سوّم آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه و فن پایهی اوّل راهنمایی مورد بررسی قرار گرفت. در فصل چهارم کتابهای هنر و حرفه و فن پایهی دوّم بررسی شد، و در فصل پنجم آموزههای صنایع دستی در کتابهای هنر و حرفه فن پایهی سوّم راهنمایی شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند.
1 – 1 : بیان مساله
در برنامهریزی آموزشی و درسی، مشخص کردن نیازها و اوّلویتها یکی از مهمترین مراحل به شمار میآید. شناخت نیازهای فراگیران با توجه به عواملی همچون فرهنگ، اقتصاد و سیاست صورت میپذیرد که این گستردگی، لزوم توجه کارشناسان این حیطه را به این عوامل گسترده، نمایان می سازد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 04:18:00 ق.ظ ]
|