(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
سابقه و هدف: اختلال نقص توجه/بیش فعالی، یکی از اختلالات شایع در کودکان و نوجوانان است. هرچند اتیولوژی دقیق این اختلال تا کنون شناخته نشده است، به عوامل خطر مختلفی نظیر تولد پیش از موعد، وزن کم هنگام تولد، عوامل ژنتیک، فاکتور های محیطی مانند تماس با مواد سمی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی نامطلوب، عوارض حوالی تولد مانند عقب ماندگی رشد داخل رحمی و آسفیکسی حوالی زایمان اشاره شده است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثر بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان مستقل از متغیرهایی چون تولد پیش از موعد و وزن کم هنگام تولد بر بروز این اختلال است.

 

مواد و روش ها: این مطالعه همگروی گذشته نگر بر روی یک گروه مورد 100 نفره از کودکان پیش دبستانی با سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان امیرکلا و یک گروه شاهد 100 نفره بدون سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام شد. جهت تشخیص اختلال از پرسشنامه استاندارد DSM-IV استفاده شد. اطلاعات مربوط به متغیرهای جنس، وزن کنونی و هنگام تولد، هفته بارداری و نوع زایمان جمع آوری شده و داده های به دست آمده توسط آزمون آماری رگرسیون لجیستیک تحت آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها: در این مطالعه 3/34 درصد از کودکان، مبتلا به یکی از سه تیپ اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی بودند. شیوع این اختلال در کودکان با سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیشتر از کودکان بدون سابقه بستری بود (1/45% در مقابل 5/23%، 001/0= p value). شیوع این اختلال در پسران بیشتر از دختران بود (8/40% در مقابل 8/27%، 038/0 p value =). ارتباط معناداری بین نوع زایمان و وزن کنونی کودکان با بروز اختلال نقص توجه/بیش فعالی وجود نداشت (به ترتیب 758/0p value = و 481/0p value = ). کودکان با سابقه یک روزه بستری در بخش مراقبت های ویژه 11/1 برابر بیشتر از کودکان بدون سابقه بستری به این اختلال مبتلا شدند ( 006/0 p value=). همچنین به ازای هر روز بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان، خطر بروز آن 16/1 برابر می شود ( 015/0 p value =).
نتیجه گیری: یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که ریسک ابتلا به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی، مستقلاً با بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان افزایش می یابد، بنابراین توصیه می‌شود مدت زمان بستری در این بخش، تا حد ممکن کاهش یابد. بررسی‌های بیشتر جهت شناسایی و کاهش عوامل آسیب‌رسان احتمالی موجود در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان، پیشنهاد می‌گردد.
واژه های کلیدی: بخش مراقبت های ویژه نوزادان، اختلال نقص توجه/بیش فعالی، تولد پیش از موعد، وزن کم هنگام تولد

فهرست مطالب
فصل اول: مقدمه ، کلیات و بررسی متون.. 1
1-1        مقدمه  1
1-2        بیان مساله. 2
1-3        اهداف و فرضیات.. 3
1-4-     کلیات   4
1-5        بررسی متون.. 10

یک مطلب دیگر :

 

فصل دوم :مواد و روش ها 21
2-1        جامعه مورد مطالعه. 22
2-2        روش اجرای پژوهش…. 22
2-3        نوع مطالعه  27
2-4        متغیرها 27
فصل   3   یافته ها 1
فصل       4. 8
4-1        بحث… 9
4-2        نتیجه گیری   11
4-3        پیشنهادها 12
فصل   5   مراجع.. 13


فهرست نمودارها
شکل 1 فراوانی نسبی زیرگروه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی در بین تمامی کودکان وارد شده در مطالعه  2
شکل 2شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در بین کودکان با سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوازادان و کودکان بدون سابقه بستری. همانگونه که مشاهده می شود، شیوع این اختلال در بین کودکان با سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیشتر است (p value=0.00). 5
شکل 3 نمودار error bar برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی برحسب تعداد روزهای بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان با حدود اطمینان 95%. میانگین روزهای بستری در بخش مراقبت های ویژه در گروه مبتلا به این اختلال برابر با 5.99 ± 5.61 روز و در گروه غیر مبتلا برابر با 2.6 ± 4.13 است. 6
فهرست جداول
جدول 1 متغیرهای مورد بررسی در پژوهش…. 1
جدول 2 همراهی بین متغیرهای مورد مطالعه با بروز ADHD در سنین پیش دبستانی.. 3
جدول 3. رگرسیون لجستیک بروز ADHD و بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان.. 7

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...