دانلود ارشد یافتن رابطه ی بین جو سازمانی مدارس ابتدایی شهرستان پیرانشهر با میزان ... |
در صورتی که عوامل ذکر شده با هم دیگر متعامل و هماهنگ عمل کنند ؛ فعالیت آن ها از نوعی فرایند است که می توان زمینه های بروز خلاقیت را در سازمان به وجود آورد .
در این پژوهش سعی شده است به یکی از ابعاد مهم جو سازمانی یعنی اعتماد در میان کارکنان آموزشی پرداخته شود و میزان و نحوه ارتباط بین این دو در مدارس ابتدایی شهرستان پیرانشهر مورد بررسی قرار گیرد و با بررسی و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش ؛ پیشنهادات عملی و کاربردی در این زمینه ارائه گردد .
1 – 2 بیان مسئله:
امروزه که سازمانها با چالشهای ویژه عصر تحولات پرشتاب روبهرو هستند، پیش از پیش نیازمند درک واقعبینانه از وضعیت خویش میباشند. زیست پایی و بقای سازمان در دو نکته اساسی است؛ نخست درک واقع بینانه از وضعیت موجود خود و شرایط محیطی مربوط و دیگری ترسیم هوشمندانه هدفها و تعیین استراتژیهای کارآمد (مامه رمضانی، 1389، 70).
در تحقیق حاضر مسئله اصلی که مورد بررسی قرار میگیرد این است که آیا عدم وجود اعتماد در معلمان نسبت به مدیریت مدرسه و یا دیگر کارکنان مدرسه ناشی از جو
حاکم و شرایط موجود در مدارس ابتدایی شهرستان پیرانشهر میباشد یا خیر.
در تحقیق پیش رو بر آن شدیم که عوامل جوی موثر در برقراری اعتماد در مدارس را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، به این منظور تلاش کردهایم که تاثیر جو سازمانی موجود را در به وجود آمدن اعتماد در معلمان پیرانشهر را مورد ارزشیابی قرار دهیم.
بررسی جو سازمانی معیارهایی برای داشتن ساختاری هدفمند، تحقیق اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، بالا بردن روحیهی کارکنان، انگیزهدار کردن آنها، استفاده کردن از قوه ابتکار و نوآوری و خلاقت آنها، مشارکت دادن ایشان در حل مسائل، تسریع بخشیدن به امور، برخوردار بودن از سلامت جسم و روح را در کارکنان مشخص مینماید و به مدیران و کارکنان سازمانها کمک میکند که برای داشتن جو سازمانی مثبت و مفید و تقویت جو خوب موجود از چه تاکتیکها و روشهایی استفاده کنند. (خنیفر، 1388، 25).
جو سازمانی به ابعاد و ویژگیهایی اشاره دارد که به طور تنگاتنگ بهم مرتبط و وابستگی متقابل نسبت بهم دارند ولی بیشتر محققان در جهت مشخص کردن این ابعاد یا ویژگیها تلاش نکردهاند. اگر جو سازمان وجود دارد و ما میتوانیم در مورد آن بحث کنیم باید ابعاد مشخصی داشته باشد که بتواند تعریف شده و مورد سنجش واقع شود. (مامه رمضانی، 1389، 7).
با توجه به این که جو سازمانی دارای متغیرهای: حرفهای، صمیمانه، بیگانه، حمایتی و بازدارنده میباشد که در این جا تأثیر هر کدام را در به وجود آمدن فضای اعتماد در
یک مطلب دیگر :
دانلود پایان نامه ارشد با موضوع 50
مدارس ابتدایی شهرستان پیرانشهر مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1 – 3 دلایل ضرورت و اهمیت پژوهش:
با توجه به اینکه نیروی انسانی و به ویژه معلمان به طور مستقیم با اهداف عالی ارتباط دارند وجود محیطی سرشار از اعتماد در مدارس میتواند در رفتار سازمانی آنها تأثیر بسزایی داشته باد. (فصل نامه مدیریت آموزشی، 1383، 170).
همانطور که میدانیم برقراری ارتباط میان مدیریت مدرسه و معلمان آن فرآیندی وقتگیر و طولانی و مستلزم تلاش و کوشش فراوان میباشد اما به منظور حفظ و نگهداری مطلوب نیروی انسانی ضرورت پیدا میکند. (همان منبع، 171).
در مدارس و محیطهای آموزشی که در آن میزان بالایی از اعتماد وجود دارد اعضای آن برای حفظ و ارتقا مدرسه خود با مشکلات محیطی داخلی و خارجی مبارزه میکنند و با از بین بردن موانع موجود سعی در دستیابی به مقاصد انسانساز خود دارد. (Golembieweski and mc Conkei 1975 ).
ایجاد روحیهی قوی و اعتماد به نفس بالا در معلمان تنها به موارد مادی از جمله پرداخت پول و ایجاد رفا میسر نمیشود و به این ترتیب مدیران باید برای بالا بردن این روحیه و اعتماد به نفس از شیوههای دیگر از جمله روابط انسانی بهره گیری کنند (فصل نامه مدیریت آموزشی، 1383، 173).
در مدارسی که رعایت مقررات اداری و ساختار اداری مهم تلقی میشود افراد احساس میکنند برای پنهان کردن ضعفها و مشکلات پنهان کاری کنند و در نتیجه شناسایی و چارهجویی مشکلات کاری دشوار و سخت خواهد بود به همین منظور لازم و ضروری به نظر میرسد که مشخص شود در یک محیط آموزشی جو سازمان و شرایط موجود در سازمان تا چه اندازه میتواند اعتماد معلمان را تحت تأثیر قرار دهد. (همان منبع، 172، 173).
اثر بخشی مطمئن مدیریت، در قرن 21 توجهات را برای پرداختن به عاملهای انسانی یک سازمان با پتانسیل زیادی که برای اثر به عنوان علتها، نگهداری و ایجاد وضعیت خطرناک در یک سیستم به خود جلب میکند. با این توجهات یک سری سازمانهای معتبر و یک سری سازمانهای مخرب شناسایی میشوند. یکی از روشهای پرداختن به این موضوع اندازهگیری ثبات و اطمینان شاخصهای و راهبردها از قبیل جو سازمانی است (مامه رمضانی، پایاننامه، 1389، 9).
با توجه به انجام تحقیقی در زمینه جو سازمانی در ایران و در نظر گرفتن نیازهای کارکنان و ارزشهای مدیران، یادآور میشود که بدون فهم و درک جوکاری و ارتباطات سازمان، انگیزه کارکنان و ارزشهای مدیران، یک مدیر قادر نیست به ارائه خدمات و سرویس ارتقا دهی در خدمات آن بپردازد. اختلاف در جو سازمانها ناشی از موقعیت و وضعیت تاریخی، وضعیت موجود و سبک و سیاست مدیریت آن سازمان دارد (کمالیان، امین رضا، 2004، 23).
بدیهی است که آموزش و پرورش با سنجش وسیعی از افراد جامعه اعم از دانشآموزان، اولیا، مربیان و کادر اداری سر و کار دارد، لذا هر موضوعی که به این نظام مربوط شود بر بخش وسیعی از افراد جامعه تأثیر میگذارد. چنانچه به نظام آموزشی با یک دیدگاه سیستمی برخورد نمائیم. مطلبی که ذکر گردید روشنتر خواهد شد. از دید سیستمی نظام آموزشی دارای عناصر بیشماری است که این عناصر دائماً چه به صورت جز به جز و چه به صورت جز به کل در تعامل و داد و ستد متقابلاند، یعنی هر تعبیری که در یک جز رخ دهد اثرات مثبت یا منفی آن به سایر اجزا نیز متقابل میشود. (مامه رمضانی، پایاننامه، 1389، 10).
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-30] [ 05:30:00 ب.ظ ]
|