۲-۴-۲-۲ – اهمیت، وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی رکن اصلی قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده و مصوبات آن در صورت تأیید شورای نگهبان برای اجرا به قوه مجریه ایران و قوه قضائیه ابلاغ خواهد شد( اصل ۵۸ قانون اساسی).

بی شک این انتخابات یکی از مهم ترین فعالیت ها در عرصه سیاسی کشور است که تاثیرات آن در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قابل بررسی و دقت نظر می‌باشد. به طور کلی این اهمیت و تاثیرگذاری را از دو جهت می توان بررسی نمود.
اول: نفس برگزاری انتخابات با آثار قابل توجه آن در مشارکت سیاسی و نمایش مردم سالاری.
دوم: انتخاب بیش از ۳۰۰ نماینده برای مهمترین جایگاه قانونگذاری برای مدت چهار سال.
بر اساس اصول قانون اساسی مهمترین وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی عبارت است:
۱٫ وضع، شرح و تفسیر قوانین عادی در عموم مسایل کشور.( اصول ۷۱ و۷۲)

 

۲٫ حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور.( اصل ۷۶)
۳٫ تصویب عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‏‏های بین‌المللی. اصل۷۷)
۴٫ تصویب گرفتن و دادن وام یا کمکهای بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت.( اصل ۸۰)
۵٫ تصویب استخدام کارشناسان خارجی در موارد ضرورت.( اصل ۸۲)
۶٫ حق سئوال از رییس جمهور و وزیران.( اصل ۸۶)
۷٫ استیضاح هیئت وزیران یا هر یک از وزیران.(اصل ۸۹)
۸٫ رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت.(اصل ۸)

 

۹٫ استیضاح و رأی به عدم کفایت رییس جمهور.(اصل ۸۹)
۱۰٫ مرجع رسیدگی به شکایات مردم از سایر قوا. (اصل ۹۰) (چگینی، پایان نامه)

 

۵-۲-۲- تعاریف متغیرها و مفاهیم تحقیق

 

۱-۵-۲-۲- خبر

 

“خبر” در برنامه ­های تلویزیونی همان­طور که گفته شد به لحاظ شیوه اطلاع رسانی (تصویر) مقبولیت عام خود را میان مخاطبان پیدا ‌کرده‌است و مخاطب با دیدن لحظه های وقوع، در جریان چگونگی حادثه قرار ‌می‌گیرد.

 

خبر چیست؟

 

“دیگه چه خبر، خبر داری، خبر جدید چیه؟” و ده ها عبارت پرسشی دیگر که همه روزه از بامداد تا شامگاه از زبان هر فرد شنیده می شود، حاکی از روح جست و جوگر انسان­هایی است که در پی کسب اطلاعات تازه­تر و به اصطلاح داغ­تر از اطراف خود هستند.

 

انسان ها فطرتاً خواهان برقراری ارتباط با اطراف خود، شناسایی محیط و بهره گیری از آن برای به حرکت درآوردن چرخه­ی زندگی هستند، اطلاعات تازه رد و بدل می‌کنند و در سایه آن قوی تر، آماده تر و آگاه تر با آینده مواجه می‌شوند؛ اما خبر چیست؟

 

با تعاریف متعدد و کاربردی خبر از کارشناسان و پژوهشگران علوم ارتباطی در این جا آشنا می­شویم:

 

    • “خبر گزارشی از واقعیت­هاست ولی هر واقعیتی را نمی­ توان خبر نامید.

 

    • خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.

 

    • خبر الزاماًً گزارش رویداد جاری (تازه ها) نیست، ممکن است واقعه­ای که سال­ها قبل اتفاق افتاده با معلوم شدن اطلاعات تازه ای راجع یه آن، ارزش خبری پیدا کند. (بدیعی و قندی، ۱۳۸۲: ۱۹)

 

  • رویدادی که امروز خبر است، ممکن است فردا خبر نباشد.

“ریدبلیک” و “ادوین هارولدسن” در تعریف خود از خبر می­گویند:

 

“خبر آگاهی [ای] است که مردم در اتخاذ مواضع خود نسبت به جهانی که به سرعت در حال تغییر است به آن نیاز فوری دارند. هر جا که وضعیت مبهم بوده یا شقوق مختلفی در کار باشد، یا لازم باشد که تصمیمی گرفته شود، هر آگاهی تازه­ای که بتواند بر نتیجه­ امر تأثیر بگذارد، خبر به شمار می ­آید. خبر آگاهی [ای] است که برای کسی حائز اهمیت است”.(بلیک و هارولدسن، ۱۳۷۸:۱۳۸)

 

گروه ر سانه ای “گلاسگو” که کتب متعددی در زمینه خبر و ماهیت آن منتشر کرده‌اند، خبر را نه یک پدیده طبیعی که محصول مصنوع ایدئولوژی می­دانند و می­گویند خبر یک گفتمان است که نه تنها واقعیت­های اجتماعی و حقایق را بی­طرفانه منعکس نمی­سازند؛ بلکه در “ساخت اجتماعی واقعیت” هم مداخله ‌می‌کنند.(شکرخواه، ۱۳۷۴: ۷-۶)

 

نعیم بدیعی و مهدی محسنیان راد در تعریف خود از خبر گفتند:

 

“خبر گزارشی از رویداد واقعی و عینی است که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد. جگونگی ارائه این گزارش تحت تاثیر عوامل درون سازمانی و برون سازمانی شکل می‌گیرد”.

 

همان­گونه که ملاحظه می­ شود هر یک تعریف خاصی از خبر ارائه کردند و هر کدام ویژگی­هایی برای آن بیان کردند؛ دستیابی به تعریف مشترک و به­عبارتی ارائه­ نظریه­ای جامع و مانع برای خبر بسیار دشوار است اما اگر خبر را گزارشی نسبتاً بی­طرفانه، دقیق، عینی و صحیح از رویداد بدانیم به بیراهه نرفته­ایم و تا حدودی به اصل تعریف این واژه­ ارتباطی مورد نیاز بشر نزدیک شده ایم. (قربانی، ۱۳۸۵، ۲۲- ۲۵)

 

سه نوع سخت خبر۱ نرم خبر۲ و شبه خبر۳ از انواع خبر می­باشند که سخت خبر، گزارش مسائل و رخدادهای گذشته و یا در شرف وقوعی است که بر پایه­ صحت، عینیت و بی طرفی درصدد ارائه اطلاعات است؛ نرم خبر نیز مطلب خبری سبکی است که می ­تواند رنگین­تر، بذله گویانه­تر و توأم با تفسیری نسبی ارائه شودو در نهایت، شبه خبر به اخباری گفته می­ شود که برای تولید آن ها از قبل قرار و مدار گذاشته می­ شود و بدین ترتیب همان قدرتی که قادر به “ساختن” یک رویداد قابل مخابره است، قادر به تجربه سازی برای مخاطب هم می ­تواند باشد. (شکرخواه،۱۳۷۹؛ ۹)

 

____________________________________

 

۱٫Hard News

 

۲٫Soft News

 

۳٫Pseudo-News

 

۲-۵-۲-۲-شیوه ارائه خبر:

 

۱-۲-۵-۲-۲- مصاحبه:

 

مصاحبه یکی از انواع خبرگیری مستقیم است که به وسیله آن عقاید و افکار شخصیت های مهم جامعه، یا نظرهای مردم عادی کوچه و بازار را درباره موضوعات مختلف به ویژه مسائل روز به دست می ­آورند. مصاحبه گاهی نیز برای گرفتن اطلاعات خاصی است که در اختیار شخصیت طرف مصاحبه قرار دارد و خبرنگار با تماس با این شخصیت اطلاعات به دست آمده را در اختیار مردم قرار می­دهد.

 

مصاحبه یکی از انواع بسیار مهم کسب خبر است که مورد استفاده زیاد روزنامه نگاران قرار ‌می‌گیرد. “امیل لودویگ”نویسنده معروف می­گوید: “مصاحبه از جالب­ترین و سرگرم کننده­ترین انواع خبرهاست”.

 

اما دکتر مهدی محسنیان راد در کتاب “روش های مصاحبه خبری” خود پس از تفسیر چند تعریف ‌به این باور می­رسد که “مصاحبه گزارش و حاصلی است از فراگرد ارتباط میان دو سوی ارتباط به منظور دست­یابی به واقعیتی که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد. این گزارش ضمن آنکه تحت تأثیر ویژگی­های دو سوی این فراگرد ارتباطی ‌می‌باشد احتمالاً از عوامل درون­سازمانی و برون­سازمانی تأثیر می­پذیرد.” (نصراللهی، ۱۳۸۵، ۹۷)

 

مصاحبه از چند جهت برای استفاده کنندگان وسایل ارتباط جمعی جالب است:اول اینکه گفته­های مصاحبه شونده، داستان خبر را زنده­تر جلوه­گر می­سازد که در تلویزیون این امر کاملاً واقعیت پیدا می­کندو بیننده شخص طرف مصاحبه را عیناً می­بیند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...