کاولز و کروسبی (۲۰۱۲) در پژوهشی موانع محیطی تجارت الکترونیکی را بررسی کرده و این عوامل را به ترتیب اولویت در استفاده از تجارت الکترونیکی مؤثر دانست : عوامل سیاسی و قانونی ، عوامل اقتصادی ، عوامل اجتماعی و فرهنگی ، تجار ، مشتریان ، رقبا ، عوامل تکنولوژیکی ، واحدهای توزیع فیزیکی ، عوامل جمعیتی و نتایج نشان داد که موانع به کار­گیری تجارت الکترونیکی به ترتیب اولویت عبارتند از : عدم آمادگی و تمایل مشتریان ، عدم آمادگی و قابلیت لازم در شرکا ، موانع رفتاری فرهنگی ، مشکلات فنی، عدم وجود فضای رقابتی مناسب.

 

مایکل(۲۰۱۲) در پژوهشی موانع یا بازدارنده­های پیاده ­سازی تجارت الکترونیکی را در دو گروه عمده ، عوامل داخلی یا سازمانی و عوامل خارجی یا برون سازمانی تقسیم بندی کردند . عوامل داخلی، شامل فقدان آگاهی و علم و دانش سازمانی درباره تجارت الکترونیکی و محدودیت­های انواع منابع سازمانی می­باشند . موضوعات خارجی، عمدتاًً دربرگیرنده ملاحظات فنی ، تأثیرگذاران بیرونی و پشتیبانی و نگهداری هستند.

 

مدل مفهومی تحقیق:

 

 

 

رفتار مصرف کننده

 

مدل مفهومی پژوهش (موتر، ۲۰۱۲ به نقل از آقازاده، ۱۳۸۹)

 

 

 

فصل سوم

 

روش شناسی

 

۳-۱- تعریف عملیاتی متغیرها:

 

۳-۱-۱- رفتارمصرف کننده: رفتار مصرف ­کننده نمره­ای است که بر اساس ‌پاسخ‌گویی‌ به سئوالات پرسشنامه رفتار مصرف ­کننده مایکل (۲۰۱۲) به دست می ­آید. به منظور سنجش رفتار مصرف ­کننده در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین از ۲۰ معرف استفاده شده است که شامل سوالات ۱ تا ۲۰ است؛ هر ‌پاسخ‌گویی‌ با توجه به وضعیتش برای هر معرف از گویه ­های طیف لیکرت استفاده می­ کند مجموع امتیاز پاسخگویان برای ۲۰ معرف به عنوان پیش ­بینی رفتار مصرف ­کننده در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین در نظر گرفته شده است.

 

 

 

۳-۱-۲- پذیرش تجارت: پذیرش تجارت نمره­ای است که بر اساس ‌پاسخ‌گویی‌ به سئوالات پرسشنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی موتر(۲۰۱۲) به دست می ­آید این پرسش نامه ۲۵ سوال و دارای ۴ بعد است شامل:محیط، آمادگی، ابعاد و هنجار سازمانی است.

 

۳-۱-۲-۱- تعریف عملیاتی محیط سازمانی نمره­ای است که بر اساس ‌پاسخ‌گویی‌ به سئوالات ۲۱،۲۲،۲۳،۲۴پرسشنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی موتر به­دست می ­آید، به منظور سنجش محیط سازمانی در خرید از طریق شبکه های آنلاین از ۴ معرف استفاده شده است، هر ‌پاسخ‌گویی‌، با توجه به وضعیتش برای هر معرف از گویه ­های طیف لیکرت استفاده می­ کند مجموع امتیاز پاسخگویان برای ۴ معرف به عنوان میزان تاثیر محیط سازمانی در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین در نظر گرفته شده است. .

 

۳-۱-۲-۲- تعریف­ عملیاتی آمادگی سازمانی نمره­ای است که بر­اساس ‌پاسخ‌گویی‌ به سئوالات ۲۵،۲۶،۲۷،۲۸،۲۹،۳۰،۳۱،۳۲،۳۳،۳۴ پرسشنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی موتر به دست می ­آید، به منظور سنجش آمادگی سازمانی در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین از ۱۰ معرف استفاده شده است، هر ‌پاسخ‌گویی‌ ،با توجه به وضعیتش برای هر معرف از گویه ­های طیف لیکرت استفاده می­ کند مجموع امتیاز پاسخگویان برای ۱۰ معرف به عنوان میزان تاثیر آمادگی سازمانی در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین در نظر گرفته شده است.

 

۳-۱-۲-۳- تعریف عملیاتی هنجار سازمانی نمره­ای است که بر اساس ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات ۳۵،۳۶،۳۷،۳۸،۳۹،۴۰ پرسشنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی موتر به دست می ­آید، به منظور سنجش هنجار سازمانی در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین از ۶ معرف استفاده شده است، هر ‌پاسخ‌گویی‌، با توجه به وضعیتش برای هر معرف از گویه ­های طیف لیکرت استفاده می­ کند مجموع امتیاز پاسخگویان برای۶ معرف به عنوان میزان تاثیر هنجار ­سازمانی در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین در نظر گرفته شده است.

 

۳-۱-۲-۴- تعریف عملیاتی ابعاد سازمانی تعریف عملیاتی ابعاد سازمانی نمره­ای است که بر اساس ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالات ۴۱،۴۲،۴۳،۴۴،۴۵ پرسشنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی موتر به­دست می ­آید، به منظور سنجش ابعاد سازمانی در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین از۵ معرف استفاده شده است، هر ‌پاسخ‌گویی‌، با توجه به وضعیتش برای هر معرف از گویه ­های طیف لیکرت استفاده می­ کند مجموع امتیاز پاسخگویان برای۵ معرف به عنوان میزان تاثیر ابعاد سازمانی در خرید از طریق شبکه­ های آنلاین در نظر گرفته شده است.

 

 

 

۳-۲- روش تحقیق:

 

انتخاب روش تحقیق با توجه به هدف و ماهیت موضوع و همچنین اتفاقاتی که در حین اجرا رخ می‌دهد صورت می‌پذیرد. پژوهشگر پس از تعیین و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص گردد چه روشی برای بررسی موضوع لازم است. روش تحقیق به شیوه های طراحی مطالعات پژوهشی و رویه‌های تجزیه و تحلیل داده ها اشاره دارد.

 

روش تحقیق پیمایشی ، توصیفی است از نگرش و رفتار جمعیتی بر اساس انتخاب نمونه ای تصادفی ‌به این صورت ابتدا سعی می شود برای گردآوری داده ها از افراد خواسته شود به تعدادی پرسش مشخص پاسخ دهند اطلاعات موجود در زمینه موضوع تحقیق جمع‌ آوری و مبنای کار توصیف تحقیق قرار گیرد و سپس با بهره گرفتن از روش می‌دانی فرضیه‌ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه حضوری با کاربران اینترنتی شهر کرمانشاه مورد آزمون قرار می گیرند.

 

۳-۳- جامعه آماری و روش نمونه گیری:

 

جامعه آماری پژوهش، مجموعه حقیقی یا فرضی است که نتایج تحقیق به آن تعمیم داده می‌شود. به عبارت دیگر مجموعه‌ای از افراد یا اشیایی که دارای ویژگی‌های همگون، مشترک و قابل اندازه‌گیری باشند و مبنای پژوهش محقق هستند را جامعه آماری می‌گویند.

 

نمونه آماری، بخشی (زیر مجموعه‌ای) از جامعه (یا مجموع مرجع) آماری است. و تعریف آن ‌به این صورت است که نمونه تعدادی از عناصر جامعه است که به دلایل مختلف جهت آزمون انتخاب می‌شود و باید معرف جامعه باشد. یعنی محقق باید با توجه به مقتضیات روش تحقیق،ماهیت داده ها، نوع ‌ابزار گردآوری داده ها وساختارجامعه آماری، نمونه‌ای را که معرف کیفیت وکمیت جامعه باشد انتخاب کند.

 

روش نمونه‌گیری نیز عبارت است از مجموعه اقداماتی که برای انتخاب تعدادی از افراد جامعه به نحوی که معرف آن باشند، انجام می‌پذیرد. در این پژوهش روش نمونه‌گیری از نوع تصادفی ساده می‌باشد.

 

۳-۴- تعیین حجم نمونه:

 

جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مصرف­ کنندگان اینترنت در شهر کرمانشاه که طبق سامانه مدیریت مشتریان اینترنت شرکت مخابرات استان کرمانشاه ۲۳۶۲۹ نفر است. با در نظر گرفتن ۵/۰ p= و d=0/05حداقل حجم نمونه برابر است با :

 

‌بنابرین‏ ، تعداد نمونه منتخب ۳۸۴ نفر است که از طریق فرمول کوکران به دست آمده است :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...