فهرست مطالب
عنوان                                                                                     صفحه
 

  • فصل اول: کلیات 1- 12                                                                            

بیان مسأله (1-1)                                                                          2
چارچوب نظری ( 1-2)                                                                 6
روش شناسی (1-3)                                                                      11

  • فصل دوم: بنیان های نظری 13- 83

مقدمه (2-1)                                                                                      14
معرفت شناسی رابطه گرا و جامعه شناسی باز اندیشانه (2-2)                20
تاریخچه نظریه میدان (2-3)                                                          29
میدان های فیزیکی (2-3-1)                                                          29
میدان های روانی (2-3-2)                                                            38
نظریه میدان های اجتماعی پییر بوردیو (2-4)                                    41
مبادی (2-4-1)                                                                          41
نظریه عمل (2-4-2)                                                                   48
منش (2-4-3)                                                                           53
میدان (2-4-4)                                                                          61
برآیند بحث (2-4-5)                                                                   83

سه
       
                     فهرست مطالب
عنوان                                                                                     صفحه

  • فصل سوم: نظریه و روش 84- 148

علم آثار ادبی (3-1)                                                                        85
درآمد (3-1-1)                                                                              85
منش زیبائی شناسانه (3-1-2)                                                          92
میدان تولید ادبی (3-1-3)                                                               99
ساختارگرائی تکوینی به منزله روش (3-1-4)                                     120
ملاحظات انتقادی (3-1-5)                                                             132
انتفادات مربوط به جامعه شناسی عمومی (3-1-5-1)                            133
انتقادات مربوط به جامعه شناسی هنر و ادبیات (3-1-5-2)                  140               

  • فصل چهارم: میدان تولید ادبی ایران 149- 261  

زمینه های تاریخی تمایز (4-1)                                                      150
طلایه های شکل گیری میدان تولید ادبی ایران (4-2)                           152
ظهور همه جانبه تمایز (4-3)                                                        158
ساختار میدان تولید ادبی ایران (4-4)                                              165
زیر میدان شعر (4-4-1)                                                             167
زیر میدان داستان (4-4-2)                                                          178
قطب تولید گسترده (4-4-2-1)                                                     178
قطب تولید محدود (4-4-2-2)                                                      196

چهار
  

مقالات و پایان نامه ارشد

 

                         فهرست مطالب
عنوان                                                                                     صفحه

محمد علی جمال زاده  (4-4-2-2-1)                                                  196
صادق هدایت (4-4-2-2-2)                                                             199
سرمایه های داخلی (4-4-2-2-2-1)                                                  211
سرمایه های خارجی (4-4-2-2-2-2)                                                216
دوره تأ لیف (4-4-2-2-2-3)                                                           223
دوره ترجمه (4-4-2-2-2-4)                                                           224
بوف کور: روایت نابودی ناب (4-4-2-2-3)                                       234
خلاصه (4-4-2-2-3-1)                                                                238
روایت (4-4-2-2-3-2)                                                                 244
نابودی ناب و ادبیات ناب (4-4-2-2-3-3)                                         257

  • فصل پنجم : نتایج، ضمائم و منابع 262- 300

نتیجه گیری (5-1)                                                                       263
منابع فارسی (5-2)                                                                      275
منابع انگلیسی ( 5-3)                                                                   284
واژه نامه (5-4)                                                                          289
پیوست ( 5-5)                                                                            296
سال شمار زندگی صادق هدایت (5-5-1)                                          296

پنج
فهرست اشکال
عنوان                                                                                     صفحه
 
تصویر میدان مغناطیسی                                                                      39
تصویر برآیند نیروهای وارد بر یک ذره باردار                                         40
بردارتوزیع سرمایه های فرهنگی و اقتصادی                                            85

یک مطلب دیگر :

 

محور سرمایه ترکیبی                                                                         86
تصویر ساختار میدان تولید ادبی                                                           120
نمودار توزیع نیروی میدان                                                                 121
نمودار درختی میدان تولید ادبی                                                           122
شکل روابط هومولوژیک                                                                  124
شجره نامه خانواده هدایت                                                                  210
عکس هدایت(شماره1)                                                                      212
عکس هدایت(شماره2)                                                                      213
1-1 بیان مسأله
 
مدرنیته زادگاه رمان است، نوع ادبی نوظهوری که به تعبیر میخاییل باختین کیهان شناسی مرکززدایی شده گالیله را در ساختار چندآوایی[1] خود بازمی تاباند. به لحاظ تاریخی نیز تقارن محاکمه گالیله در سال 1603میلادی وانتشار دون کیشوت اثر نویسنده مشهور اسپانیایی سروانتس، بعنوان نخستین رمان، در سال 1605ازروابط پنهان این دو پدیده پرده برمی دارد. اصولأ رمان، به منزله یک نوع ادبی مدرن، فرزند شرایط جدیدی است که سابقه آن را در دنیای قدیم نمی توان جستجو کرد. زلزله شگرفی که ارکان زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی جهان را پس از رنسانس تکان داد، رمان را بر ویرانه های حماسه بنیاد نمود. گویی حماسه دیگر نمی توانست مناسبات جهان جدید را تحمل نماید وجای خود را به رمان داد که بقول جورج لوکاچ مظهر ناسازگاری سوژه و ابژه بود. با این تفاصیل به ناگاه صفحه روزگار از وجود حماسه سرایان بزرگی چون هومر و فردوسی تهی گردید و رمان نویسان قدرتمندی نظیر تولستوی، داستایووسکی، تورگینف، شولوخوف، گورکی، اسکات، آستین، وولف، برونته، جویس، هاکسلی،اورول، بکت، کنراد، دوما، هوگو، شاتوبریان، بالزاک، زولا، فلوبر، مالرو، رولان، رب گریه، ساروت، دوراس، هسه، سیلونه، کوندرا، کازانتزاکیس، اشتاین بک، همینگوی، گرین، مارکز، بورخس، کوییلو، ساراماگو، یوسا و…آنرا تسخیر نمودند. بدین ترتیب با پیشرفت فرایند مدرنیته در گوشه و کنار جهان رمان بعنوان محملی برای روایت تجربه امر مدرن توسعه یافت. واز آنجا که هیچ نقطه ای حتی در اقصی نقاط جهان وجود نداشت که به تعبیر مارشال برمن مدرنیته در آن راه نیافته باشد، رمان نیز عمومیت پیدا کرد.
در پرتو این بینش اینک آشکار می گردد که چرا تاریخ ادبیات جدید وبخصوص پیدایش رمان در ایران با تاریخ مدرنیته همخوانی دارد، به گونه ای که نخستین رمان فارسی با عنوان شمس و طغرا اثر میرزا باقر خسروی در سال 1287 خورشیدی در حالی انتشار یافت که فقط دو سه سال قبل از آن انقلابیون مشروطه خواه پرچم مدرنیته را به نشانه گسست از سنت برافراشته بودند. درحقیقت انقلاب مشروطه نماد پیشروی فرایند تمایز به منزله ذات مدرنیته در ایران بود. دراین انقلاب مردم برای نخستین بار از زیر سایه سنگین شاه بیرون آمدند، تا حدی که توانستند در مقابل او قیام کنند و خانه خود یعنی خانه ملت را از شاه طلب نمایند.با این اعتبار تأسیس مجلس شورای ملی بیش از هر چیز نشانه تعمیق فرایند مدرنیته تا اعماق روح جامعه و هویت یابی متمایز مردم می باشد. این فرایند همچنین با شکل گیری نهادهای مستقلی همراه بود که از جمله آنها میتوان به ادبیات – به مثابه یک نهاد اجتماعی متمایز – اشاره نمود. نهاد ادبیات هنجارهای حاکم بر فعالیت ادبی را دربرداشت وبه استقلال وجودی ادبیات انجامید. این نهاد شرایط پیدایش رمان را فراهم کرد. با استفاده از تعابیر پییر بوردیو می توان گفت که رمان محصول شکل گیری میدان تولید ادبی ایران است، همچنانکه مفهوم نویسنده یا رمان نویس نیز در این میدان تولد یافت. رمان نویس ایرانی از چنان منش متفاوتی برخوردار بود که دریافت او از واقعیت را به کلی متمایز کرد، تا آنجا که این دریافت جدید دیگر در قالب های قدیمی ادبیات نمی گنجید و برای بیان خود نوع ادبی جدیدی را دست وپا می کرد. این  نوع ادبی جدید رمان بود. جالب این است که سیر رمان نویسی در ایران از تاریخ جهانی این ژانر تبعیت می کند و نخستین رمان نویسان ایرانی – همانند همکاران خود در سراسر جهان – شکل رمان تاریخی را برای بیان تجربیاتشان در ابتدا آزمون نمودند. فرانکو مورتی راز این قضیه را در همراهی نهاد دولت – ملت و نهاد رمان می داند. در ایران نیز نخستین نشانه های تکوین دولت مدرن را در آینه رمان های تاریخی نویسندگانی چون محمد باقر میرزا خسروی، شیخ موسی دستجردی، محمد حسن خان بدیع وعبدالحسین صنعتی زاده می توان مشاهده نمود. پس از رمان تاریخی وبعدها در کنار آن، قالب دیگری که مورد توجه رمان نویسان ایرانی واقع گردید ژانر رمان اجتماعی بود که درواقع به آسیب شناسی مدرنیته تعلق داشت. رمان نویسانی چون مرتضی مشفق کاظمی، عباس خلیلی، یحیی دولت آبادی و ربیع انصاری این ژانر را اختیار نمودند تا در آن به مسایل اجتماعی مختلف از جمله فقر، فحشاء، ارتشاء و دیگر مفاسد فرهنگی بپردازند. در مقابل این نوع رمان نویسانی که با تولید انبوه همراه بود، بتدریج قطب مستقلی شکل گرفت که در تولید آثار ادبی به مصرف کنندگان داخلی میدان عطف نظر داشت. بجز محمد علی جمالزاده که درواقع نقش یک نویسنده درحال گذار از قطب تولید انبوه به قطب تولید محدود را بازی می کرد، باید از صادق هدایت سرآمد ادبیات ناب ایران یاد نمود که با نوشتن بوف کور به این قطب هویت بخشید. پس از هدایت نیز نوبت به نسل دوم آوانگارد از جمله صادق چوبک و جلال آل احمد رسید که با طرح رمان ریالیستی خود درواقع رمان سوریالیستی نسل اول را به آثار کلاسیک میدان تولید ادبی تبدیل نمودند. بدین ترتیب میدان تولید ادبی ایران شکل گرفت، میدانی که آشنایی بیشتر با مشخصات آن و چگونگی شکل گیری اش مستلزم طرح سووالات زیر می با شد:

  • صورتبندی میدان تولید ادبی ایران چگونه است و از چه زیر میدان هایی تشکیل شده است ؟
  • وضعیت اقطاب متقابل تولید گسترده وتولید محدود در ساختار تقاطعی هر زیر میدان چگرنه است ؟
  • منازعه شعر نو و شعر کهنه در زیرمیدان شعر چگونه توجیه می شود ؟
  • وضعیت منازعات در زیرمیدان داستان با توجه به منازعات درونی هر قطب چگونه است ؟ به بیان دیگرمنازعه ادبیات اشرافی در مقابل ادبیات عامه پسند ومنازعه سبک های ادبی در قطب ادبیات ناب چگونه توضیح پذیر است ؟
  • میدان تولید ادبی با میدان قدرت چه مناسباتی دارند و چگونه می توان هومولوژی ساختاری آنها را نشان داد ؟
  • توزیع عاملان ادبی در ساختار میدان تولید ادبی چگرنه است و سرمایه های فرهنگی و اقتصادی آنها در موقعیت شان چه نقشی دارند ؟
  • صادق هدایت، بعنوان آوانگاردترین نویسنده میدان تولید ادبی ایران، از چه موقعیتی در این میدان برخوردار می باشد و چگونه می توان بین موقعیت او در میدان قدرت و موقعیت او در میدان ادبی هومولوژی برقرار نمود ؟
  • وضعیت قهرمان رمان بوف کور در جهان این رمان چگونه با وضعیت هدایت در میدان تولید ادبی همتایی دارد ؟

این سؤالات محدوده تاریخی پژوهش حاضر را تعیین می نماید که از انقلاب مشروطه تا سال 1330را دربرمی گیرد. البته سالهای قبل و بعد از این محدوده نیز بنا به مورد باید بررسی گردند، زیرا ریشه بعضی ار پدیده های ادبی مدرن در سالهای قبل از انقلاب مشروطه قرار دارد، و پیامد بعضی از پدیده های دیگر در سالهای بعد از 1330. اما تمرکز این مطالعه روی همان محدوده ای است که میدان تولید ادبی در آن شکل می گیرد و ساختار درونی اش تکمیل می گردد. به هر تقدیر با پاسخگویی به این سووالات می توان به شناخت کاملتری از نقشه میدان تولید ادبی ایران و نحوه تکوین تاریخی ادبیات ناب در برابر ادبیات متعهد دست یافت.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...