رابطه استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک با اعتماد عمومی |
2-2-4- راهکارهای دولت الکترونیکی.. 19
2-2-5- تحقق دولت الکترونیکی.. 20
2-2-5-1- مراحل پیاده سازی دولت الکترونیکی.. 20
2-2-6- مشکلات دولت الکترونیکی.. 21
2-2-7- فرصتهایی بالقوه دولت الکترونیک.. 22
2-2-8- دولت الکترونیک و حکومت الکترونیک.. 24
2-2-9- مدل مثلث ارتباطی بین دولت ،تجارت و شهروندان.. 25
2-2-10- گسترش دولت الکترونیک.. 26
2-2-11- مشخصه ها و ویژگی های انواع دولت الکترونیک.. 28
2-2-12- خلاصه ای از ابتکارات جهانی دولت الکترونیک.. 29
2-2-13- دیدگاه جامع نسبت به مقوله های اجرایی دردولت الکترونیک.. 31
2-2-14- مباحث سیاسی،اجرایی و اخلاقی در بحث دولت الکترونیک.. 32
2-2-15- مدلهای پیاده سازی دولت الكترونیك.. 33
2-2-15-1- مدل سازمان ملل.. 33
2-2-15-2- مدل لاینه – لی.. 35
2-2-15-3-مدل گروه گارتنر.. 37
2-2-16- تاثیرات استفاده از دولت الکترونیک.. 37
2-2-17- تعامل پذیری دولت الکترونیک.. 37
2-3- اعتماد عمومی.. 39
2-3-1- تعریف اعتماد.. 39
2-3-2- مفهوم اعتماد.. 39
2-3-3- انواع اعتماد.. 40
2-3-4- عناصر اعتماد.. 40
2-3-5- اعتماد عمومی.. 41
2-3-5-1- انواع اعتماد عمومی.. 43
2-3-5-2- ابعاد اعتماد عمومی.. 44
2-3-5-3- اهمیت اعتمادعمومی.. 44
2-3-5-4- پیامدهای اعتماد عمومی.. 45
2-3-5-5- پاسخ گویی و اعتماد عمومی.. 45
2-3-5-6- دلایل عمومی افول اعتماد عمومی.. 46
2-3-5-7- دیدگاه اسلام به اعتماد عمومی.. 47
2-3-5-8- راهکارهای بهبود اعتماد عمومی.. 47
2-4- تحقیقات انجام شده.. 49
2-4-1- تحقیقات داخلی.. 49
2-4-2- تحقیقات خارجی.. 50
2-5-جمعبندی.. 51
شکل(2-4)مدل مفهومی پژوهش.. 52
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1-مقدمه.. 53
3-2- روش و نوع تحقیق.. 54
3-3- جامعه آماری و حجم نمونه.. 54
3-4- روش نمونه گیری.. 54
3-5-ابزار گردآوری داده ها (اطلاعات).. 55
3-5-1- روایی و پایایی ابزار جمع آوری.. 55
3-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها.. 56
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه.. 57
4-2-یافته های جانبی تحقیق.. 57
4-2-1- توصیف شاخصهای دموگرافیک (بررسی ویژگیهای عمومی).. 57
4-2-1-1- بررسی توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنسیت.. 57
4-2-1-2- بررسی توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس تحصیلات.. 58
4-2-1-3- بررسی توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سابقه خدمت 59
4-2-1-4- بررسی توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس وضعیت تاهل 60
4-3- یافتههای اصلی تحقیق.. 61
4-3-1- توصیف کمی متغیرهای پژوهش.. 61
4-3-1-1- توصیف كمی متغیر خدمات دولت الکترونیک.. 61
4-3-1-2- توصیف كمی متغیر اعتماد عمومی و مؤلفه های آن.. 62
4-3-2- توصیف متغیرهای پژوهش براساس فراوانی گویهها.. 64
4-3-2-1- توصیف متغیر خدمات دولت الکترونیک.. 65
4-3-2-2- توصیف متغیر اعتماد عمومی.. 66
4-3-2-3- توصیف مؤلفه های متغیر اعتماد عمومی.. 67
4-3-3- تحلیل دادهها (بررسی فرضیههای تحقیق).. 68
4-3-3-1-فرضیه اصلی.. 68
4-3-3-2- فرضیه فرعی 1.. 69
4-3-3-3- فرضیه فرعی 2.. 70
4-3-3-4- فرضیه فرعی 3.. 71
4-3-3-5- فرضیه فرعی4.. 73
4-3-3-9- سوال های جانبی تحقیق.. 74
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه.. 80
5-2- یافته های توصیفی.. 81
5-3-بحث و نتیجه گیری.. 81
5-4-پیشنهادهای تحقیق.. 84
5-4-1-پیشنهادات کاربردی.. 84
5-4-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 85
5-5- محدودیت های تحقیق.. 85
فهرست منابع.. 86
پیوست.. 92
چکیده انگلیسی.. 100
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول2-1- ویژگی انواع دولت الکترونیک………………….. 28
جدول2-2- خلاصهای از ابتکارات جهانی دولت الکترونیک………. 29
جدول 3-1-تعداد نمونه جامعه آماری…………………….. 54
جدول3-2- سازگاری درونی……………………………… 55
جدول 4-1- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنسیت…. 57
جدول 4-2- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس تحصیلات… 58
جدول 4-3- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سابقه خدمت 59
جدول 4-4- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس وضعیت تاهل 60
جدول 4-5- مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر خدمات دولت الکترونیک (350n=)…………………………………………………. 60
جدول 4-6- مقادیر شاخصهای توصیفی در خصوص متغیر اعتماد عمومی و مؤلفههای آن (350n=)………………………………………… 61
جدول 4-7- توزیع فراوانی متغیر خدمات دولت الکترونیک…….. 64
جدول 4-8- توزیع فراوانی متغیر اعتماد عمومی……………. 65
جدول 4-9- توزیع فراوانی مؤلفههای متغیر اعتماد عمومی……. 66
جدول 4-10-آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف یک نمونهای برای متغیرهای تحقیق …………………………………………………. 67
جدول 4-11- ضریب همبستگی پیرسن و اسپیرمن بینخدمات دولت الکترونیک و اعتماد عمومی…………………………………………….. 67
جدول 4-12- ضریب همبستگی پیرسن و اسپیرمن بینخدمات دولت الکترونیک و افزایش اطمینان…………………………………………… 68
جدول 4-13- ضریب همبستگی پیرسن و اسپیرمن بینخدمات دولت الکترونیک و خطر پذیری…………………………………………….. 69
جدول 4-14- ضریب همبستگی پیرسن واسپیرمن بینخدمات دولت الکترونیک و ایجاد حس درستکاری……………………………………….. 71
یک مطلب دیگر :
جدول 4-15-تحلیل واریانس برای بررسی رابطه بین متغیر ملاک (خدمات دولت الکترونیک) و متغیرهای پیشبین مؤلفههای اعتماد عمومی…….. 72
جدول 4-16- نتایج رگرسیون همزمان اعتماد عمومی بر خدمات دولت الکترونیک…………………………………………………. 73
جدول 4-21- توافقی بین سه متغیر استفاده از خدمات الکترونیک دولت، اعتماد عمومی و جنسیت……………………………………… 74
جدول 4-22- توافقی بین سه متغیر استفاده از خدمات الکترونیک دولت، اعتماد عمومی و تحصیلات…………………………………….. 75
جدول 4-23- توافقی بین سه متغیر استفاده از خدمات الکترونیک دولت، اعتماد عمومی و سابقه خدمت…………………………………. 76
جدول 4-24- توافقی بین سه متغیر استفاده از خدمات الکترونیک دولت، اعتماد عمومی و وضعیت تأهل…………………………………. 77
جدول 4-25- آزمون t تک نمونهای برای میزان استفاده از خدمات دولت الکترونیک (مقدار آزمون=3)……………………………………. 77
جدول 4-26- آزمون t تک نمونهای برای میزان اعتماد عمومی(مقدار آزمون=3)…………………………………………………. 78
جدول 4-27- آزمون t دو نمونهای میزان استفاده از خدمات دولت الکترونیک بر حسب جنسیت…………………………………………. 78
جدول 4-28- آزمون t دو نمونه ای میزان استفاده از خدمات دولت الکترونیک بر حسب وضعیت تأهل…………………………………….. 79
جدول 4-29- آزمون تحلیل واریانس یك طرفه میزان استفاده از خدمات دولت الکترونیک بر حسب تحصیلات…………………………….. 79
جدول 4-30- آزمون تحلیل واریانس یك طرفه میزان استفاده از خدمات دولت الکترونیک بر حسب سابقه خدمت………………………… 80
جدول 4-31- آزمون t دو نمونه ای میزان اعتماد عمومی بر حسب جنسیت 80
جدول 4-32- آزمون t دو نمونه ای میزان اعتماد عمومی بر حسب وضعیت تأهل 81
جدول 4-33- آزمون تحلیل واریانس یك طرفه میزان اعتماد عمومی بر حسب تحصیلات…………………………………………………. 81
جدول 4-34- آزمون تحلیل واریانس یك طرفه میزان اعتماد عمومی بر حسب سابقه خدمت……………………………………………… 82
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل2-1- مدل مثلث ارتباطی بین دولت الکترونیک ،تجارت شهروندان 26
شکل2-2- تصویریک سیستم نموداری گسترده برای مدل های دولت الکترونیک 27
شکل2-3- پروسههای اجرایی از دیدگاه مدلSHEL……………. 32
شکل2-4- مدل مفهومی پژوهش…………………………… 51
شکل 4-1-توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنسیت….. 57
شکل 4-2- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس تحصیلات… 58
شکل 4-3- توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سابقه خدمت… 59
شکل 4-4-توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس وضعیت تأهل 60
شکل 4-5- هیستوگرام برای متغیر خدمات دولت الکترونیک……. 61
شکل 4-6- هیستوگرام برای متغیر اعتماد عمومی…………… 62
شکل 4-7- هیستوگرام برای مؤلفه اطمینان……………….. 62
شکل 4-8- هیستوگرام برای مؤلفه درستکاری………………. 63
شکل4-9- هیستوگرام برای مؤلفه خطرپذیری……………….. 63
شکل 4-10- توزیع فراوانی متغیر خدمات دولت الکترونیک……. 64
شکل 4-11- توزیع فراوانی متغیر اعتماد عمومی…………… 65
شکل 4-12- پراکندگی خدمات دولت الکترونیک * اعتماد عمومی… 68
شکل 4-13- پراکندگی خدمات دولت الکترونیک * افزایش اطمینان. 69
شکل 4-14- پراکندگی خدمات دولت الکترونیک * خطر پذیری…… 70
شکل 4-15- پراکندگی خدمات دولت الکترونیک * ایجاد حس درستکاری 71
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک با اعتماد عمومی است. این تحقیق از منظر هدف کاربردی و از منظر ماهیت توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان و اعضا هیأت علمی دانشگاه آزاد و دانشگاه شهیدباهنرکرمان در سال 1393 بود که تعداد آنها 1991 نفر (دانشگاه شهید باهنر 1392 نفر ، دانشگاه آزاد599 نفر) گزارش گردید. حجم نمونه از طریق جدول مورگان 322 نفر تعیین شد که تعداد 360 پرسشنامه توزیع و تعداد 350 پرسشنامه جمعآوری و نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی انجام گردید. در این پژوهش جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش میزان استفاده از خدمات دولت الکترونیک و اعتماد عمومی استفاده گردید. پرسشنامه میزان استفاده از دولت الکترونیک دارای 7 گویه و پرسشنامه اعتماد عمومی دارای 28 گویه میباشد. برای سنجش روایی محتوایی پرسشنامهها از نظر متخصصین و کارشناسان استفاده گردید که روایی پرسشنامه دولت الکترونیک 91/0 و پرسشنامه اعتماد عمومی 90/0 بهدست آمد. همچنین پایایی این پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه دولت الکترونیک 786/0 و اعتماد عمومی 917/0 محاسبه گردید. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از خدماتدولتالکترونیک واعتمادعمومی وابعاد آن شامل اطمینان، درستکاری و خطرپذیری رابطه مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج سؤالهای جانبی نشان داد که میزان استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک با اعتماد عمومی در جامعه موردمطالعه بیش از سطح متوسط است. نتایج مربوط به نقش متغیرهای جمعیت شناختی درمیزان استفاده شهروندان از خدمات دولت الکترونیک نشان داد که بر اساس جنسیت وسابقه خدمت تفاوت معنادار نمیباشد ولی براساس تأهل وتحصیلات تفاوت معنادار است. نتایج مربوط به نقش متغیرهای جمعیت شناختی دراعتماد عمومی هم نشان داد که جنسیت، تأهل، تحصیلات وسابقهیخدمت هیچکدام موجب تفاوت در نتایج نشدهاند.
واژگانکلیدی: دولت، خدمات الکترونیک، اعتماد عمومی، شهروندان، دانشگاه شهیدباهنرکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1399-08-01] [ 02:11:00 ق.ظ ]
|